Määräaikainen työsuhde (irtisanominen ym. Pohdintaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rölli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Rölli"

Vieras
Valmistun kohta amk:sta ja olen parhaillaan määräaikaisessa työsuhteessa joka päättyy piakkoin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin määräaikaista työsuhdetta ei voi katkaista kesken sopimuksen. Tullaanko tässä siis siihen, että ei kannata ottaa vastaan määräaikaista ei koulutusta vastaavaa työtä vastaan, koska silloin ei ole mahdollista ottaa vastaan koulutustaan vastaavaa työtä?

Entä onko joku lähtenyt määräaikaisesta työsuhteesta? Millaiset sanktiot tuli?

Ilmeisesti työsopimukseen voidaan kirjata irtisanoutumis kohta, mutta tuntuu hullulta alkaa sitä vaatimaan koska silloinhan on selvää, että olen etsimässä muuta työtä.

No minulla esimerkiksi on sopimuksessa mainittuna 4kk 'harkitsemisaika' ja silloinhan olen vapaa lähtemään työstä vaikka huomenna, sopimuksessa on myös maininta tuon 4 kuukauden jälkeisen ajan irtisanomisajaksi 1kk. Minusta sellaista voi ihan oikeutetusti vaatia.

Mä ilmoitin työnantajalle, että olen saanut uuden työn ja haluan lähteä määräaikaisesta 2kk ennen kuin sopimus päättyy. Ensin kiukuttelivat ja uhkailivat vaikka millä, mutta lopuksi kirjoittivat ihan hyvän työtodistuksen ja toivottivat onnea matkaan.

Mä olen aiemmin hakenut määräaikaisia duuneja joihin olen ollut ylikoulutettu, mutta jotta olisi jotain sillä välin kun etsin parempaa ja muutaman kerran on suoraan sanottu, että olisivat muuten kiinnostuneita, mutta eivät usko, että viihtyisin pitkään ja siksi valitsevat jonkun muun. Jos määräaikaiseen pyytää irtisanomispykälää, niin vaikuttaa varmaan tosiaan siltä, että et ole hirveän motivoitunut juuri siihen työhön vaan kulutat aikaa ennen kuin parempi tulee vastaan.

Yhteistyössä