Maanantaina töihin ja suorastaan oksettaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entinen kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

entinen kotiäiti

Vieras
Mä en halua palata takaisin :( Viihdyn kyllä työssäni, mutta mä en kestä sitä liian vähäistä vapaa-ajan määrää :( Olen just vasta palannut töihin pitkän kotiäitiyden jälkeen ja mulla oli nyt vasta lyhyt loma. Tuntuu, että yhtään en rentoutunut, kun odotin vaan, että kohta takaisin töihin :( Talvilomaakaan ei ole eli töitä on sitten ens kesään asti tauotta :( Ja sekin vielä, että ahdistaa ajatus, että se on tätä sitten eläkeikään asti!!!! APUUVA!

[QUOTE="juu";24243568]tee osittaista viikkoa tai ota palkatonta. Helppoa kuin heinänteko.[/QUOTE]

No nyt oon jo ollut palkattomalla. Ala on sellainen, että ei onnistu vähemmät työt. Mulla on ne tietyt työt, kun on tehtävä, vaikka olisin sairaana. Jos sairastun, teen ne poissaolotunnitkin takaisin sit ylitöinä/etänä... Voi miten mielelläni tekisin tuota osittaista viikkoa tai edes vähän lyhennettyä päivää.

Sun pitää tehdä vähän psyykkistä työtä ja sopeutua; paneudu ajattelemaan kuinka sinulla loppujen lopuksi on työn ja unen jälkeen k a h d e k s a n pitkää tuntia vapaata. Lisäksi viikosta 28 % (eli melkein kolmannes) on vapaata. Kuvittele, millaiset lomaedut on kiinalaisella tehdastyöntekijällä - olisit yhtä hyvin voinut syntyä sinne. Suomessakin oli melko kitsaat lomat työläisillä vielä 50-60 vuotta sitten. Kuvittele, miten 7 vuoden päästä pidät vuorotteluvapaata. Auttaako?

Tsemppiä!

"Ja sekin vielä, että ahdistaa ajatus, että se on tätä sitten eläkeikään asti!!!! "

Noin mäkin ajattelin, kun kuopuksesta palasin hoitovapaan jälkeen. Vaan kuinkas kävikään? Muutama vuosi sen jälkeen lähdin vaihtamaan alaa, vaihdoin työpaikkaa pariinkin kertaan, ryhdyin yrittäjäksi ja nyt viiskymppisenä ei ole pienintäkään aikomusta tehdä vielä seuraavat 15 vuotta töitä, ainakaan täyspitkää työpäivää. Monet muutkin mun ikäiseni ovat joko jo vähentäneet työntekoa tai ainakin suunnittelevat tekevänsä niin. Kun lapset ovat aikuisia, niin vähemmälläkin rahalla tulee toimeen.

Tsemppiä ja jaksamisia!! Tiedän, miltä tuo tuntuu, muttei sen elämän loppuun asti tarvitse työntekoa olla vaan asiat voivat muuttuakin :)

[QUOTE="viiraska";24243699]Sun pitää tehdä vähän psyykkistä työtä ja sopeutua; paneudu ajattelemaan kuinka sinulla loppujen lopuksi on työn ja unen jälkeen k a h d e k s a n pitkää tuntia vapaata. Lisäksi viikosta 28 % (eli melkein kolmannes) on vapaata. Kuvittele, millaiset lomaedut on kiinalaisella tehdastyöntekijällä - olisit yhtä hyvin voinut syntyä sinne. Suomessakin oli melko kitsaat lomat työläisillä vielä 50-60 vuotta sitten. Kuvittele, miten 7 vuoden päästä pidät vuorotteluvapaata. Auttaako?

Tsemppiä![/QUOTE]

Muuten kyllä pointti, mut ei mulla ainakaan todellakaan ole kahdeksaa tuntia vapaata työn ja unen jälkeen. Työmatkoihin + eväiden laittoon tms. pakolliseen työhön liittyvään, mitä ei tarttis tehdä jos ei olis töissä, menee jo yhteensä melkein 2 tuntia päivässä.

Lopusta kuudesta tunnista aika iso osa kuluu kotitöihin ja pakollisiin ilta-aamutoimiin tyyliin suihkussakäymiset ja meikkaamiset ja vaatteiden vaihtamiset. Sitä todellista vapaa-aikaa, jonka ehtisi viettää vaikka läheisten kanssa tai harrastaa tai esim. lukea jotain jää max pari tuntia päivä. Eli 2 tuntia 24:stä saan tehdä jotain oikeasti mielekästä, mistä pidän, vuorokaudessa. Voi jee.

Tietty oon todella kiitollinen kuitenkin, etten asu missään kiinassa...

[QUOTE="vieras";24243781]Muuten kyllä pointti, mut ei mulla ainakaan todellakaan ole kahdeksaa tuntia vapaata työn ja unen jälkeen. Työmatkoihin + eväiden laittoon tms. pakolliseen työhön liittyvään, mitä ei tarttis tehdä jos ei olis töissä, menee jo yhteensä melkein 2 tuntia päivässä.

Lopusta kuudesta tunnista aika iso osa kuluu kotitöihin ja pakollisiin ilta-aamutoimiin tyyliin suihkussakäymiset ja meikkaamiset ja vaatteiden vaihtamiset. Sitä todellista vapaa-aikaa, jonka ehtisi viettää vaikka läheisten kanssa tai harrastaa tai esim. lukea jotain jää max pari tuntia päivä. Eli 2 tuntia 24:stä saan tehdä jotain oikeasti mielekästä, mistä pidän, vuorokaudessa. Voi jee.

Tietty oon todella kiitollinen kuitenkin, etten asu missään kiinassa...[/QUOTE]
Ota lapset mukaan kotitöihin. Menee kotityöt ja lasten kanssa oleminen yhdellä kärpäseniskulla. En tiedä, miten teille sopisi, mutta mä aikoinaan vaihdoin päivällisen ja iltapalan paikkaa siten, että töistä tulessa meillä oli "kello viiden tee". Nälkäiset lapset saivat nopeasti murkinaa ja sen jälkeen mä sain hetken huilahtaa ja tehdä muita juttuja ennenkuin aloin tekemään päivällistä. Kun yritin tehdä päivällisen noin klo 17:ksi ja iltapalan noin klo 19:30, niin aika ei tuntunut riittävän yhtään mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24243830:
Ota lapset mukaan kotitöihin. Menee kotityöt ja lasten kanssa oleminen yhdellä kärpäseniskulla. En tiedä, miten teille sopisi, mutta mä aikoinaan vaihdoin päivällisen ja iltapalan paikkaa siten, että töistä tulessa meillä oli "kello viiden tee". Nälkäiset lapset saivat nopeasti murkinaa ja sen jälkeen mä sain hetken huilahtaa ja tehdä muita juttuja ennenkuin aloin tekemään päivällistä. Kun yritin tehdä päivällisen noin klo 17:ksi ja iltapalan noin klo 19:30, niin aika ei tuntunut riittävän yhtään mihinkään.

Ei mulla ole lapsia :)

Pitäisköhän tehdä, jos niille saisi nakitettua noi kotityöt kun kasvavat :D Niin se homma ainakin mun lapsuudenkodissa meni. Lisäbonuksena sais jäädä moneksi vuodeksi töistä kotiin ihan hyvällä omallatunnolla kenenkään moralisoimatta ja senkin jälkeen tehdä vuosikausia ties mitä lyhennettyjä työaikoja.

[QUOTE="vieras";24243850]Ei mulla ole lapsia :)

Pitäisköhän tehdä, jos niille saisi nakitettua noi kotityöt kun kasvavat :D Niin se homma ainakin mun lapsuudenkodissa meni. Lisäbonuksena sais jäädä moneksi vuodeksi töistä kotiin ihan hyvällä omallatunnolla kenenkään moralisoimatta ja senkin jälkeen tehdä vuosikausia ties mitä lyhennettyjä työaikoja.[/QUOTE]
Ahh, ajattelin sun olevan tuo aloittaja :D Niin no...joo... mulla on jo aikuiset lapset, joista nuorempi vielä kotona. Olen aina käyttänyt kotitöissä myös lapsityövoimaa ja just hiljattain mietinkin, että kun kuopus lähtee ensi kesänä inttiin, niin mähän joudun himputti soikoon tekemään kaikki kotityöt itse.

Yhteistyössä