Maanantaina kai vietävä tuo

  • Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti
Huolissaan
vauva käymään lääkärillä.
Tosi limanen ja rohiseva on. Olen yrittänyt niistäjällä imeä limaa pois, välillä tulee saalista, välillä ei mitään. Se on tuolla niin syvällä se lima ettei sitä saa pois. Välillä vauva yskii kun lima kutittelee nielun rajamailla. Onneks saa ihan hyvin nukuttua, yölläkin 5 tuntia meni putkeen. Ja syöminenkin vielä onnistuu vaikka rohiseekin.
Suolaliuostipatkin on kokeiltu, mut eihän tuo oo hyvä että 7 viikkosella vauvalla on nuhaa viikon verran? Kai sitä kannattaa lääkärillä käydä näyttämässä?
 
ap Huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja rovva:
mä oon sitä mieltä että jo pelkästään sen takia että äiti rauhoittuu on fiksua käydä lääkärillä. näin mulle kerran yks lääkärikin sanoi näin..
Kuullostaa fiksulta lääkäriltä :D Useinhan se lääkärireissu nimenomaan rauhottaa äidin mieltä, enemmän ku auttaa lasta kuitenkaan. Äidit kun tuppaa huolestumaan aika pienestäkin ;)
 
mä olen käynyt aika pienestäkin huolesta, tulee jotenkin turvallisempi mieli, eikä tarvitse sitten myöhemmin jossitella... ja onhan tuo sinun lapsesi tosi pieni, joten on se fiksua mennä näyttämään ettei ole mitään tulehdusta tms.
 
Kannattaa korottaa vähän sängyn päätyä, vaikka kirjoilla ja laittaa patterille kosteita pyyhkeitä, jotta huoneilma kosteutuu. Sekin auttaa liman irtoamiseen. :)
Näin ensiapu vinkkejä, ennenkuin pääset lääkäriin, vaikket niitä kysynytkään... :ashamed:
 
ap Huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja rovva:
mä olen käynyt aika pienestäkin huolesta, tulee jotenkin turvallisempi mieli, eikä tarvitse sitten myöhemmin jossitella... ja onhan tuo sinun lapsesi tosi pieni, joten on se fiksua mennä näyttämään ettei ole mitään tulehdusta tms.
Aivan. Jos olis kyse tuosta kolme vuotiaasta niin en ehkä ihan huolestuis pelkästä rohinasta. Ei tuo nenä kuitenkaan edes vuoda tuolla vauvalla.
Mutta kun on noin pieni niin huolestuu helpommin ja on mukavampi olo itelläkin kun on käyny lääkärin luona. Joskos osais neuvoa vaikka jonkun keinon millä helpottaa rohinaa mitä en ole tajunnut edes kokeilla. :)
 
Åsa harmaana
Mulle sanoi kerran lääkäri, ettei niin turhaa huolta olekaan etteikö pientä lasta kannata lääkärissä käyttää :)
Tuo rohina voi olla myös maitoa. Meillä pojat on korisseet ja rohisseet just maidon takia.
 
ap Huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Onko sinulla käytössä sellainen pieni niistäjä vai sellainen letkullinen versio. Sillä letkullisella saa ainakin imettyä hyvin. Muistaakseni Nenä-Frida merkkinen, saa apteekista.
Meillä esikoisella oli sellanen letkullinen ja minusta se toimi hyvin. Nyt olen pyytänyt äitiäni tuomaan meille "letkun" ja toi tuon niistäjän, eli nyt on tuo Ainun versio käytössä. Jos hakis vaikka sen letkujutun tänään apteekista, se vois toimia paremmin. Vähän tosiaan on ihme kun ikinä ei oo nenä vuotanut, eli on käyny mielessä et joskos siellä ois maitoa mikä menis ees taas, mutta kun sitä on jo viikon ollu ... Ja vaihtelee tuo rohina, joskus ei välttämättä rohise ollenkaan ja kohta taas on limanen. Mistä sitä sinne sit aina niin paljon kertyis.
Täytyy kuitenki käydä siellä lääkärissä maanantaina ja kysellä siltä apuja ja neuvoja.
 
ap Huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa harmaana:
Mulle sanoi kerran lääkäri, ettei niin turhaa huolta olekaan etteikö pientä lasta kannata lääkärissä käyttää :)
Tuo rohina voi olla myös maitoa. Meillä pojat on korisseet ja rohisseet just maidon takia.
Just tuohon kirjottelinkin ajatukseni tuosta maidosta :)
 
meillä on neiti 3,5kk ollu kans useamman päivän kauhassa räkätaudissa, ja alkuviikosta oli kuumettaki, ja on tosi tukkonen. Menin käymään sitten keskiviikko iltana suoraan päivystyksessä kun tyttö ei ollu ilta 7 mennessä syöny ko 3dl maitoa, ja nukku koko ajan. Jouduttiin suoraan osastolle tarkkailtavaksi, ja otettiin verikokeita ja pissakokeet. Päästiin onneksi jo seuraavana päivänä kotiin, kun kokeissa ei ollu mitään tavallisuudesta poikkeavaa, paitsi kalium arvot oli vähän koholla eli merkkejä kuivumisesta oli jo. Nyt kotona tarkkaillaan.. Eli sinuna menisin kyllä käymään vaikka jo heti tänään lääkärissä, vaikka vain oman mielenrauhan takia
 
ap Huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Kannattaa korottaa vähän sängyn päätyä, vaikka kirjoilla ja laittaa patterille kosteita pyyhkeitä, jotta huoneilma kosteutuu. Sekin auttaa liman irtoamiseen. :)
Näin ensiapu vinkkejä, ennenkuin pääset lääkäriin, vaikket niitä kysynytkään... :ashamed:
Noita kannattais joo kokeilla.
Onneksi tuo pikkanen ei ole mitenkään nuutunut tai mitään. Ei kuumeinen. Tuo lima vaan välillä vähä kiusaa ku aivastuttaa ja välillä köhittää ku valuu nielua kohti. Hymyileväinen on :)
 
ap Huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja Paniikki:
meillä on neiti 3,5kk ollu kans useamman päivän kauhassa räkätaudissa, ja alkuviikosta oli kuumettaki, ja on tosi tukkonen. Menin käymään sitten keskiviikko iltana suoraan päivystyksessä kun tyttö ei ollu ilta 7 mennessä syöny ko 3dl maitoa, ja nukku koko ajan. Jouduttiin suoraan osastolle tarkkailtavaksi, ja otettiin verikokeita ja pissakokeet. Päästiin onneksi jo seuraavana päivänä kotiin, kun kokeissa ei ollu mitään tavallisuudesta poikkeavaa, paitsi kalium arvot oli vähän koholla eli merkkejä kuivumisesta oli jo. Nyt kotona tarkkaillaan.. Eli sinuna menisin kyllä käymään vaikka jo heti tänään lääkärissä, vaikka vain oman mielenrauhan takia
No meidän vaavi on muuten kyllä ihan normaali. Hymyilee, jaksaa valvoa niin kuin ennenkin, seurustelee. Saa nukuttua, saa syötyä. Eli en niin kauhean huolissani vielä ole että lähtisin 60 kilometrin päähän päivystykseen. Toki sitten jos tilanne muuttuu huonompaan suuntaan. :)
 
Kyllä minä menisin maanantaina lääkäriin ihan oman mielenrauhanikin takia. jotenkin sitä on aina huolissaan kun kyseessä on pieni vauva. Meilläkin poika oli n.2kk iässä kipeä. oli kuumetta ja ei oikein syönyt. päivystyksessä tutkiva lääkäri kysyi heti että onko lapsi meidän ensimmäinen... :ashamed:
Mutta minusta oli hyvä että käytiin kumminkin. olihan se hieman erilainen jouluaattoilta kun jonotettiin päivystyksessä, mutta silti.. :saint:
 
No siinä tapauksessa :D
Kokeile höyryhengitystä, jos sillä saisit sen liman irtoamaan? Suihkuun vaan valuttaa kuumaa vettä ja sinne sitten vaavin kans hengitteleen :)
Esikolla oli joskus vauvana kans sellanen nuha, että rohisi, mutta limaa ei tullu, niin laitettiin sängyn viereen sellanen hörystin (vai mikä se nyt nimeltään onkaan, joka höyryttää veden ), seki autto, ja sai sen rään irtoamaan.
 
Fluttis
Olen kyllä ihmetellyt usein nykyäitejä jotka hyppyyttävät penskojaan lääkärissä joka aivastuksesta. Ei tarvi olla kuin flunssan yhteydessä pientä normaalia asiaan kuuluvaa lämpöilyä kun jo ollaan painelemässä lekurin numeroa. Järjenkäyttö sallittua... äideillläkin.
 
Åsa harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Minun tenava kun oli kauheessa nuhassa niin tipautin äidinmaitotipan tenavan nenään niin johan räkä irtosi, toimi siis samalla lailla kuin suolaliostipat....
Ja mistä tämän vinkin olinkaan saanut? Tietenkin palstalta :D
Mulle on saman konstin neuvonut th.
 
vieras
Oonkohan mä huono äiti, kun en vienyt meiän 3-kuista lääkäriin flunssan takia? :( Samanlaisia oireita kun alkuperäisellä: aivastusta, yskää ja limaa kurkussa. Kuumetta ei. Normaalin virkeä oli, hymyili ja söi. Yöt oli vähän vaikeampaa, kun lima rohisi nielussa. Meni kuitenkin ohi reilussa viikossa. Ajattelin, että lääkärissä käynti ei kuitenkaan anna mitään kättä pidempää ja lähettää kotiin parantumaan. Mutta niinhän se parantuikin.

Laitettiin vähän koroketta kehdon alle ja jostain luin että sipuli sängyn päällä auttaa pitää röörit auki. Voi olla että kuvittelen vaan, mutta ihan kun olisi auttanut... (jos vaan itse kestää nukkua sipulin hajussa :D).
 
kolmen äiti
Voi sipaista myös Vaporubia (vai miten se nyt kirjoitetaan) esim. harsolle ja harso tyynyliinan/lakanan alle tai johonkin siihen nenän lähettyville roikkumaan. Helpottaa hengittämistä.
 

Yhteistyössä