maalla asuvat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pee

Vieras
hei tejotka asutte kaukana keskustasta/kylältä! jos olette lasten kanssa kotona niin missä tapaatte muita äitejä lapsineen? siis jos ei kylällä vaikka kummosia leikkipuistoja tms. olemme muuttamassa ilmeisesti maalle ja mietityttää että missä tutustun uusiin ihmisiin ja lapset kavereihin!?! kaupungissa on aina vaan niin helpoa mennä leikki-puistoon niin saa ainakin juttuseuraa:)

Itse olen asunut lapsuuteni maalla ja mehän leikittiin tietysti naapureiden kanssa. Parin kilometrin etäisyydellä asui meidän lisäksi pari perhettä, joissa oli suunnilleen saman ikäisiä lapsia. Leikittiin aina toistemme pihoilla. Ja samalla vahnemmat näki toisiaan.

Maalla on minun kokemuksen mukaan ihan toisellainen kyläilykulttuuri kuin kaupungeissa. Se riippuu sitten ihan ihmisestä, että tykkääkö siitä vai ei...

meillä täällä perhekerho eli kokoonnutaan vuoroin toistemme kotiin keillä alle kouluikäisiä lapsia(äitiys-hoitovapaalla).Lähin naapuri jossa alle kouluikäinen lapsi on 1,5km päässä ja seuraava 4km.Ja on myös keskustassa joka toinen viikko srk:n perhekerho,muskari ym.

Perhekerhoja tai MLL:n perhekahviloita on varmaan useimmilla pienilläkin paikkakunnilla. Jos vaan on auto käytössä, niin kyllä maallakin on mukavaa! nimim. kuusi vuotta maalla asunut

Me lampsitaan toisten pihoille töllimään,tulisko joku leikkimään.Ja tällä tavalla olen kaikkiin äiteihin tässä lähistöllä tutustunut.Toisten pihoilla ja kyllä sitten meillekin valuu porukkaa. Siis tässä on äitejä kävelyetäisyydellä.Ja meidän kylällä n 4 km päässä on srk:n perhekerho kerran viikossa.

ööh, ei missään. Meidän lähellä ei asu yhtä ainuttakaan lapsiperhettä. Mutta me otetaan auto alle ja mennään sinne missä muitakin on.

Oma rauha on se mitä 7 lapsen kanssa toivoo, ja todella iso aidattu piha niin saa lapset temmeltää niinkuin haluaa. Ja me olemme tehneet leikkipuiston pihalle missä on kaikkea sellaista mitä leikkipuistoissa on.
Ja toki meillä käy 3-5kertaa viikossa kavereita kylässä vanhempien kanssa.

Olemme niin sosiaalinen perhe että siksi näin..

seurakunnan järjestämissä perhekerhoissa ja kyläseuran tapahtumissa esim.

tosin asumma kaupungissa vaikkakin täältä keskustaan ja palveluihin matkaa kymmeniä kilometrejä

Nii-in.. Siinäpä se ongelma onkin. Jos vain lähistöllä olisi asunut samassa tilanteessa olevia ihmisiä, kun minä olisin varmaan mennyt kylään. Olin aika yksin lapsen vauva-ajan kun täällä ei lähistöllä asu paljon ihmisiä, saati sitten edes lapsiperheitä. Ajelimme keskustaan, 35 km:n päähän kerhoihin ja kavereille. Useimmiten olimme lapsen kanssa kahden omassa ympäristössä.

Tämä yksinäisyys auttoi minua tekemään ratkaisun. Nyt kun poika on kaks vuotta, hän on hoidossa useimmat arkipäivät ja minä teen osa-aikatyötä sekä opiskelen. En halua lisää lapsia ja halusin lapselle seuraa.

Mutta, toivon että teille löytyy seuraa maalta. Yhden maalla asuvan tuttavan kuulin kertovan, että hän kyläili lastensa kanssa jopa vanhusten luona, kun muita kyläpaikkoja ei lähistöllä ollut. Että ehkä etsivä löytää... :)

Enpä ole moista miettinyt..Olen kyllä itsekin lapsuuteni täällä ollut..
Kaverit käy kylässä ja minä heillä,auto onneksi keksitty.Kylälle matkaa reilu 10km.Kesätapahtumat on kivoja,niitä on ainakin meilläpäin,niissä tulee höpistyä vieraampienkin kanssa.Ja onhan lapsille kerhoja,maallakin..

Ei ole naapureissa lapsiperheitä, aina on autoon hypätty kun on muita haluttu nähdä tai ne on tulleet meille :wave: Useampi 10 km on kylille matkaa, naapurikylään 10 siellä on muutama lapsiperhe mutta ei tuu niin sielläkään käytyä.
Se ollaan opittu että joka päivä ei ole pakko niitä kavereita nähdä, myös sisarukset voi keskenään leikkiä ja jos ei aina sisarten kans niin yksinkin, nykyään tuntuu että lapset ei osaa olla yksin....
Mutta rohkeasti vaan kun näet pihassa ihmisiä, ei ne purematta niele ;)

Yhteistyössä