MAALISVAUVAT 2008 ¤¤¤HELMIKUUSSA¤¤¤

Moikat tännekin!

Siitäpä onkin vierähtänyt tovi, kun olen tänne kirjoitellut. Nyt kun fiilistelin noita vuoden takaisia tunnelmia, niin tuli luettua tätä yleistäkin puolta. Aika ahkerasti varsinkin odotusaikana tänne kirjoittelinkin. Nyt en ole edes lukemassa käynyt. :ashamed:

Hiukan lueskelin juttujanne. On muutama vanha tuttu sentään vielä jaksanut kirjoitella. Kiva lukea teidänkin kuulumisia.

Meillä arki sujuu näin "taaperoiän" lähestyessä aika mallikkaasti. Yösyömiset jätettiin reilu kuukausi sitten väkisin, eli huudattamalla pois. Yöt oli niin levottomia. Vaikka ei se ihan kokonaan öitä rauhoittanut, niin helpotti kuitenkin. Nyt nukkuu suht hyvin sivuvaunussa tai meidän välissä. Ainoastaan, jos syönyt jotain mikä ei vatsalle sovi, heräilee muutaman kerran yössä.

Sanoja ei vielä ole, mutta kävely sujuu jo melko mallikkaasti. Harjoittelee itse syömistä ja aika iso osa lautasellisesta meneekin jo ihan omin avuin.

Päiväunia nukkuu yleensä yhdet 2-3 tunnin unet. Jos nukkuu ne kovin aikaisin, voi illalla ottaa puolen tunnin nokoset. Silloin kyllä valvotaan illalla ainakin yhteentoista...

Eilen oltiin neuvolassa. Mitat: 10 800g ja 79,4 cm. On aika samoissa mitoissa kun sisaruksensakin 1-vuotiaana, vaikka syntyikin sen 3 viikkoa ennen laskettua aikaa.

Eipä tässä tällä kertaa muuta. Koitan välillä muistaa tännekin kirjoitella.

Nyt lähden huomisia synttäreitä valmistelemaan!

 
Kivaa kun oonaliina kävit visiitillä :attn:
Täällä hiljentynyt niin paljon etten viitsi yksin kirjotella :ashamed:
Tosiaan siis lähes kaikki ovat siellä kerhossa mutta onneksi muutama tuttu on facessa kaverina niin näkee heidänkin kuulumisiaan :heart:

Meilläkin yösyönnit pitäisi jättää pois mutta en löydä itsestäni voimia valvomiseen. Näin siis mennään kunnes jaksan tehdä sen päätöksen ellei poika sitten itse lopeta niitä, jota hartaasti jaksan toivoa. Tosin, mun veljen vaimo imettää myös edelleen öisin ja hänellä 1v5kk taapero :D Enkä jaksa ottaa paineita kun näinkin on kuitenkin ihan hyvä.

Meilläkään ei ole sanoja vielä. 10kk ikäisenä sanoi "anna" mutta lopetti jonkun ajan päästä ja nyt tulee vaan tätätätä ja bä :LOL: Kyllä sekin siitä sitten ajallaan kun siskonsa on varsinainen papupata.

Meillä ei edes harjoitella itse syömistä :ashamed: Oon niin poikki etten jaksa sitä sotkuakaan :ashamed: Täytyy kai alkaa harjottelee.

Teillä on pitkä poitsu! Ja melkein samanpainoinen ku meiän Veeti :D Me nähdään seuraavat mitat vasta 23.3. Mut luulen et pituutta jotain 75cm ja painoa ehkä 10,5kg?

Nyt jatkamaan!

Suvitus+Veetiskä :heart:
 
Suvitus: on tosiaan taas aika hiljaista tässä pinossa. Itsekin olin jokusen päivän pois kun meillä oli vieraita. Sisko perheineen tuli muutamaksi päiväksi kylään, koska heillä on hiihtolomaviikko menossa. Oli hauskaa ja piristi kummasti meidän arkea mutta oli se kolmen lapsen kanssa myös aikamoista härdelliä - varsinkin kun tytön serkut ovat aika vilkkaita ja äänekkäitä muksuja. Nyt nautin rauhasta ja hiljaisuudesta. :)

Maanantaina käytiin Hoplopissa. Oli meidän tytön eka vierailu sinne. Hyvin tuntui viihtyvän taaperopuolella möyrimässä. :D Vaan tiistaina sain sitten tuntumaa niihin vaaroihin, joita allergisen lapsen kanssa tulee eteen. Nuorempi tytön serkuista oli pudottanut lattialle Dumle-karkkipapereita, josta meidän tyttö löysi ne. Olin laittamassa ruokaa eivätkä muutkaan aikuiset huomanneet asiaa. No, meidän pikkuinen maisteli sitten käärepapereita antaumuksella, kunnes vanhempi serkuista huomasi asian ja kävi ottamassa ne pois ja viemässä roskikseen. No, onneksi tyttö ei ehtinyt niellä papereita, mutta pahasti maitoallergiselle lapselle suklaisten käärepapereiden maistelu aiheutti voimakkaan punaisen ihottuman suun ympärille. Tyttö näytti ihan Pelle Hermannilta - tosin autuaan onnelliselta sellaiselta, koska suklaa selvästikin maistui. :p Tilanteesta selvittiin pelkällä säikähdyksellä, hydrocortisonilla ja Ataraxilla, mutta mietin että tällaisia läheltä piti-tilanteita tulee varmaan lisää kun aloitetaan päivähoito syksyllä. :( Pitää varmaan viedä adrenaliinit ja allergialääkkeet hoitopaikkaan varmuuden vuoksi...
 
Suvitus: älä tosiaan ota mitään paineita tuosta yösyömisestä, jos se ei sua tai perhe-elämää rasita. Mun puolesta olis vielä voinu öisin syödä, jos muuten olis nukkunu hyvin. Mut yöt oli sellaista hulinaa (tunnin välein heräs huutamaan), et oli pakko kokeilla...

Niin ja varmasti harvempi 1-vuotias vielä syö itse. Mä vaan haluaisin opettaa ajoissa, kun helpottais mun hommia, kun voi lykätä toiselle lautasen nenän eteen ja tehdä itse jotain muuta. Eikä kyllä meilläkään vielä ihan täysin itsenäisesti syö. Ihmeen nopeesti kyllä oppii. Vielä kuukausi sitten en voinu kuvitellakkaan antavani lautasta eteen, kun kaatoi tai heitti sen lattialle välittömästi.

Oppa: teidän tytöllä taitaa olla aika paha allergia, kun noinkin "pienestä" reagoi? Kurjaa. Ja tosiaan tarkkana saa olla. En tosiaan ole vielä paljoa ehtinyt tätä palstaa lueskella, joten en tiedä onko tytöllä muita allergioita? Mutta tosiaan esim. pähkinäallergiahan on joskus todella vaarallinen. Sitä olen jotenkin aina pelännyt lapsieni kohdalla. Me käytiin niissä prick-testeissä tuon yöhuutamisen takia ja niissä testattiin pähkinätkin. Ei onneksi ainakaan mitään välitöntä reaktiota tullut. Itse joskus ajattelen, että kaikkien pienten lasten vanhemmilla pitäisi olla adrenaliinia takataskussa. Kun ei vielä voi tietää mille kaikille lapsi on allerginen. Kesällä taas tulee ne ampiaiset yms. ötökät...

Mut nyt pitää taas mennä. Miten sitä aina jumittuu tähän koneelle, kun pitäis tehdä jotain järkevää...
 
Ooo
Heippahei :wave:

Poju nukkuu taas ulkona, ihan pahuksenmoinen keli. Märkää lunta tulee ja tiet oli aika mössöä. Tehtiin minilenkki hiki päässä hangessa vaunuja puskien ja koira vetäen, ei mikään nautinto!

Ajattelin jo, että meillä ollaan siirtymässä yksiin uniin kun kahtena ed. päivänä on aamu-unet olleet ihan minit, poju on herännyt kun ollaan pihaan päästy. No, tänään nukkui taas 1,5 h. Saa nähdä miten näiden toisen unien käy. Vaikea hakea päivärytmiä aina kun jotain uutta tulee, vaikka se tässä lienee pikkuhiljaa edessä.

Meidän oli taas vakaa aikomus aloittaa tuo yösyöttöjen lopetus tänään, mutta ajattelin sitten kuitenkin siirtää vielä viikolla, kun ollaan viikonloppuna varmaan mummolassa. Ei viitsi siellä sitten huudattaa ja lienee vaikeampaa muutenkin kun ollaan siellä aina perhepedissä ja kotona nukkuu pinniksessä. Nää on mulla vähän tekosyitä, samoin kuin Suvitus, en oikein tahdo löytää sitä tarmoa ja päättäväisyyttä viedä hommaa loppuun. Nykyisin tosin mene yöt kahdella syötöllä ihan ok, koska välit nukutaan, jee. Mutta kyllä sitä tollainen melkein vuotias toki ilmankin yösyömistä selviäisi!

Ja suurin juttuhan meillä on tietysti konttaustaito, joka on tullut nyt muutaman päviän aikana :D Pari kuukauttahan meillä on tanakasti heiluttu siinä hyvässä asennossa, muttei olla mihinkään liikuttu. Tänään meni innosta puhkuen eteenpäin ja röhisi samalla kuin pieni porsas kun oli niin touhuissaan =) varsin sympaattisen näköinen ilmestys. Pitkiä aikoja ei jaksa olla sylistä pois, mutta vähän helpotusta ihan mahdottomana sylitakiaisena oloon! Välillä ryömii mieluummin, ja junnaa paikoillaan, jos on liukas lattia...

Siinäpä kai päälimmäiset kuulumiset :) Jaa niin, meillä syödäänkin hitusen paremmin, neuvola on parin viikon päästä ja hauska nähdä miten painoa nyt tullut, ei olla kotona punnittu ollenkaan. Pikkusintti tämä varmaan noihin 10kilon painoihin verrattuna silti tulee olemaan :)
 
Moi!
Mä ainakin olen tällainen harvaan kirjoittelija. Ehdin ehkä käydä lukemassa uusimmat kuulumiset, mutta sitten en ehdikään kommentoida. No, jos taas yrittäisi ryhdistäytyä.

Täällä tehtiin eilisiltana aaltoja, meidän herra eteni tavallista pidemmän matkan ryömimällä ja jatkoi tänään harjoituksia. Valmiuksia on tosiaan ollut pitkään, mutta välillä tuntui, ettei pojalla ollut kiinnostusta eikä ehkä ymmärrystäkään etenemisen suhteen. Ehkä tämä tästä etenee.. Viime viikolla oppi laittamaan renkaita sellaiseen tappijuttuun eli kiinnostusta on enemmän muuhun kuin liikkumiseen.

En muista kerroinko missään vaiheessa, tod.näk. en, koska niin pitkät välit näissä meikäläisen tarinoissa, mutta me jouduttiin käymään sekä sydän ekg:ssä että aivojen toimintaa mittaavassa eeg:ssä. Reilu kuukausi sitten poika sai uintireissun lopuksi kummallisen kohtauksen, joka kesti vain sekunteja, mutta säikäytti pahanpäiväisesti. Poika oli loppuleikissä mun sylissä ja tunsin muutaman perättäisen nykäyksen ja sen jälkeen poika valahti elottomaksi ehkä muutamaksi sekunniksi. Sen jälkeen itse olin jalat hyytelönä ja poika kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tk:ssa lääkäri ei osannut sanoa mistä johtuu ja laittoi lähetteen keskussairaalaan, josta lähete noihin tutkimuksiin ja lääkäriaika. Tutkimukset olivat sitten oma tarinansa ja nyt maanantaina oli lääkäri. Lääkäri totesi kaiken olevan ok ja sanoi että tällaisia kohtauksia voi näillä pienillä olla esim. vireystason laskun tai voimakkaan pulautuksen yhteydessä. Että kaikki hyvin lopulta, vaikka johan siinä pienessä päässään mietti kaikki epilepsiat, aivokasvaimet ja etenevät sairaudet. Pieni ääni piipitti jossain, että ei ne pienet aivot ole vielä kypsät ja näitä toimintahäiriöitä voi tulla.

Lääkäri kuitenkin huomioi tämän meidän hitaan motorisen kehityksen ja laittoi lähetteen vielä keskussairaalan fyssarille, joka on sitten ensi kuun lopulla. Katsotaan sitten mitä siellä sanotaan, nyt on sitten kuukausi aikaa edetä liikkumisen saralla. Kauhia treeni päälle ;)

Niin ja sitten pojalle rupes ilmestymään muutamia viikkoja sitten nokkosrokkoa vai ihottumaa naamaan. Olen liittänyt sen voimakkaisiin lämpötilamuutoksiin ja ehkä vähän paineeseen. Joskus näppyjä nousee kun herra oikein huutaa naama punaisena. Että kaikenlaista sitä ilmaantuukin.

Onko muilla muuten ollut juomisen suhteen välillä lakkopäiviä? Meillä oli se ruokapaasto muutama viikko sitten neljä päivää, jolloin meni vaan yks ruoka kunnolla ja muuten vain muutama lusikallinen. Nyt on sitten tällä viikolla takuttu juomisen kanssa. Tuntuu, että vain muutaman hörpyn on suostunut ottamaan vettä tai maitoa. Ei käy nokkamuki nokalla tai ilman, ei lasi, ei muki. Itsestä vaan tuntuu, että jää vähälle tuo nestemäärä ja että siitä olisi tarkemmin pidettävä kiinni kuin tuosta syömisestä. En tiedä onko harhaluulo.

Nyt täytyy tämä megatarina lopettaa ja poistua hommiin ennen kuin kuuluu kutsu.
 
Heti takas
Ooo vautsi vau, onnea teille konttaustaidosta!!! Me tullaan toivottavasti pian perässä...

Ja täällä sama yösyöttöjen lopettamispohdinta... nyt se lopetetaan, ei vaan ei tänään kun on sitä tätä ja tuota. Että voi olla hankalaa, mutta kun muuten nukutaan, niin ei sitten jaksa.

No nyt tää lähtee pois.
 
Ooo, onneksi olkoon pojan konttaustaidosta! Hieno juttu. :flower:

Kirppu73, teillä onkin ollut huolta. Tosi hyvä ettei mitään vakavampaa ilmennyt. Äidin elämässä kun riittää näitä huolia muutenkin. Kun olen itse ravannut tytön kanssa väsymykseen asti allergialääkäreillä, tiedän miten rankkaa pelko oman lapsen terveydestä on. Ja pidän kovasti peukkuja, että teidän poika konttailee kovaa kyytiä siinä vaiheessa kun menette fyssarille. Mä murehdin täällä jo seuraavaa vaihetta. Siis että koska tyttö alkaa ottaa askeleita. Pikkuneiti seisoo kyllä tuen kanssa jonkun aikaa, mutta kun yritän hiukka kävelyttää, niin aika makaronijaloilla mennään.

Oonaliina, meillä on tosiaan näitä allergioita enemmänkin (maito, kananmuna, kotimaiset viljat kauraa lukuunottamatta). Ja varsinkin maitoallergia on ärhäkkä. Maitoaltistuksessa tuli pienestä määrästä hengitysoireita ja adrenaliinia oli annettava pari kertaa. Siksi saa olla tarkkana joka tilanteessa. Vaikka toisaalta en haluaisi että tytön elämä pyörii pelkästään allergioiden ympärillä. Joten yritän välttää hysteriaa ja ottaa siinä määrin rennosti kuin se on mahdollista.

Meidän tyttö ei vielä syö itse muuta kuin sormiruokaa. Potallekaan en ole yrittänyt totuttaa. Ajattelin että sitten kun kävelee niin keskitytään niihin asioihin. Mulle riittää tällä hetkellä se että yöt nukutaan hyvin ja päikkäritkin ovat palautuneet ennalleen. =)
 
Tänään käytiin sitte allergiatesteissä ja niissä ei ilmennyt mitään mutta sanoivat jos noilla salvoilla mitä nyt määrättiin rupea jäljet vähenemään ni sitte täytyy mennä viikon päästä uusiin testeihin.

Meillä Juho tykkää lykkiä meijän imuria ja ite tallustelee perässä hymyssä suin.

Mä luulin kyllä että he ottaisivat vähän enemmästä aineista ne testit ku he ottivat vain kala(turska),soijapapu,maito,vehnäjauho ja kanamuna sekä kaura-

Hyvät viikonloput kaikille!!
 
Taaperox4: olitteko lasten- ja nuortenpolilla testeissä? Me oltiin siellä ja aika "yhtä tyhjän kanssa" oli käynti. Tosiaan prickeillä testattiin nuo mainitsemasi ja lisäksi oli vielä se pähkinä. Mitään välitöntä reagtiota ei tullut.

Ei ne kuulemma ainakaan näillä pienillä välttämättä allergioita edes näytä. Tietysti, kun Juho reagoi noin voimakkaasti ihollaan, niin luulisi et olis jotain näyttänyt.

Toivottavasti kuitenkin saatte helpotusta joko niistä salvoista tai pääsette parempiin tutkimuksiin, että syy selviäisi.

Viikonloppuja myös täältä!
 
oonaliina Just siellä käytiin testeissä,ja ensin se testin tekijä sanoi että hänestä kaura ois näyttäny jotain mutta ei sitte kummiskaa.Mutta kun mä näin sen kohdan mihin se testi tehtiin niin siinä oli kyllä kauran kohdalla isompi ja punoittavampi jälki kuin muissa.

Mutta nyt lähdemme pulkkamäkeen koko perhe
 

Yhteistyössä