Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *talviketju*

Iltaa
Soitin sitten tänään ajan neuvolalääkärille. Nimittäin kun täälläkin mainitsin kuinka meidän yöt on parantuneet, niin syyksi on ainakin meidän mielestä paljastunut korvike, tai siis sen pois jättäminen pojan ruokavaliosta. Ollaan tähän asti annettu korviketta rintamaidon ohella jos on tuntunut että Kalle syö rintaa huonosti, eli ei menis sitä 5 dl päivässä. paljon sitä ei ole koko aikana mennyt, vaan max 2dl/vrk ja noin paljonkin vain harvoin esim. kun olen ollut illalla jossain tms. Ja on pähkitty että kuuluuko huonot yöt/päiväunet nyt vain tähän pikkuvauva-aikaan vai onko Kalle vain huono nukkuja. No pari viikkoa sitten oli pari päivää etten antanu ollenkaan korviketta kun Kalle söi niin hyvin rintaa ja yöt ja päiväunet parani kertaheitolla. Oltiins sit viikko ilman korvikkeita ja tällä viikolla kokeiltiin yhtenä päivänä korviketta ja seuraava yö oli taas ihan kauhea. Mitään muita oireita, eli ihottumaa tai yltiöpäistä piereskelyä ei ole ollut. On vähän paska äiti fiilis, kun en ole osannu aikaisemmin tätä korvikkeeseen yhdistää :headwall: :headwall:
Kävin ostamassa kanssa kalsiumia ja nappailen niitä ja yritän välttää maitoa omassa ruokavaliossanikin niin saa nähdä onko silläkin vaikutusta.
Vähän on ollut kyllä vainoharhainen olo, kun on mietitty miehen kanssa että onko tämä nyt totta, mutta niin on selvä ero nukkumisessa että pakko tää nyt on kattoa loppuun asti.

Tulipas pitkä sepustus, sori.

Mutta Misstra meilläkin on poika päivällä ihan hyväntuulinen. Yöt ja päiväunet vain on katkennut itkeskelyyn enemmän tai vähemmän koko 10 kk ajan.

Riksu ja Kalle-parka, jos on joutunut kärsimään masukivuista :ashamed: :ashamed:
 
Huomenta

Mä olin eilen yläaste aikaisten kavereiden kanssa ravintolassa syömässä. Muuten oli oikein mukavaa paitsi, että mun bussi oli myöhässä 20 min ja itse ravintolassa oli ihan mielettömän kylmä.Hyrr. Pakkasta täällä oli noin -23. Annikalla meni hienosti iskän kanssa. Oli nukkunu melkein koko ajan, kun olin poissa. Pääsi ukko siis tosi helpolla.

Eilen oli 10 kk neuvola. Mitoiksi saatiin 75,2cm ja 8970g. Pitkä ja hoikka edelleen. Annika istu koko ajan mun sylissä ja jos yritin laittaa lattialle,niin itkuhan siitä tuli. Lelut ei kiinnostanu pätkääkään. Outoa tuollainen vierastus tytöltä.

Eilen iillalla annoin Annikalle bulgarian jogurttia ja siihen vähän sosetta sekaan. Tyttö söi melkein koko purkin. Aikaisemmin olin antanut jotain muuta maustamatonta jogurttia. Mitä te muut annatte? Valmiiksi maustetut olisivat halvempia, mutta niissä on sitä sokeria.
Nyt tänä aamuna paahdoin Annikalle paahtoleivän palan ja sitä nyt innoissaan nakertaa. Muutenkin olen harrastut paljon sormiruokailua.
Miten muuten saatte lapsen ruuan pidettyä lämpimänä koko ruokailun ajan? Meillä kun tuo ruokailu kestää melkein 1½ tuntia,niin ruokaa saa olla usein lämmittämässä vaikka purkin ohjeissa sanotaan,ettei niin saisi tehdä. Tuskin siitä mitään suurta haittaa kuitenkaan on.

Viime päivinä olen huomannut,että tyttö kävelee enemmän,kuin konttaa. Ihmeellistä tuo tytön kehitys.

Riksu noin voi käydä ihan kenelle äidille vain. Ihan turhaan podet huonoäiti oloa. Päinvastoin saisit onnitella itseäsi,että löysit Kallen mahakipujen ja yöheräämisiin syyn. Joudutteko nyt sitten siirtymään apteekin soijamaitoon vai mikä on suunnitelma? Nyt pääsette sitten nukkumaan kunnon yöunetkin, kun Kallen olo rauhottuu. :flower:

Marza Miten teijät uudet nukkumisjärjestelyt on nyt sujuneet? Onko vaikea olla erossa miehestä yö aikaan? Jaksuja!
Päksy Teillähän aikaisin syödään omalla lusikalla. Meillä ei tulisi kuuloonkaan. Tyttö vain työntää kätensä ruokaan ja ihmettelee sitä. Suuhun ei mene mitään.

Upa Kamala tilanne varmasti. En oikein tiedä mitä pitäisi sanoa, mutta jaksamisia ja tsemppiä.

Paljon onnea uusia taitoja oppineille.

En muista kuka puhui asiasta,mutta meilläkin on niin,että ruokarytmiin on vaikea mahduttaa 5 ateriaa päivässä. Annika herää varsin myöhään eli 8-8.30 ja menee ekoille päikkäreille 11.30 ja toisille 17-18. Yöunille käydään klo22. Kun joka syömiskertaan menee se yli tunti aikaa,niin eihän me kerettäis ikinä poistua koko pöydästä saatika lähteä mihinkään. Hoikkahan tuo tyttö on. Johtuukohan se sitten siitä,että ei saa sitä välipalaa.

Nyt pitää vähän rajottaa ettei tuu taas kerrran romaani.

Heippa

Outius ja Annika huomenna 10kk
 
Heippatirallaa! Yö meni aikasta hyvin ja sai nukuttuunkii,ja nyt aamusta ei oo Minnillä ollu kuumetta,onnex,,toivon mukaan ei nousekkaan..
Kaverin poitsulle synttäri lahjakii on valmistumassa :) pupu siitä tulee(pitkän pähkäilyn jälkeen), ja aivan käsin tehty ku ei oo etes vanua mitä täytteex laittaa,niin pitää kangasta silputa,,ja nimikin sillä jo on =) ja enää ei puutu ku täytteet päästä ja vartalosta,,siin sitä silppuamista riittää!!
Jogurttia en ookkaa viel antanu Empulle. Empun neuvola on perjantaina. Emppukii muute syö omalla lusikalla :) mie siihen kyllä sen sapuskan laitan ja Emppu sit laittaa sen suuhun,ja välillä mie syötän toisella lusikalla. Ei meillä ruokailussa pitkin mee,joten kyl se sapuska suht lämpösenä kestää. Nyt täytyy mennä ku Minni jotai kiukuttelee..

~Marsu ja siskit~
 
Helou!

Outiuksen kysymyksiin:
Ruoan lämmittämisestä; Me ei lämmitetä likan ruokaa ollenkaan, juuri tuon takia et koska ruokailu kestää niin kauan ruokaa sais olla lämmittämässä koko ajan. Purkkiruoat, joita meillä nykyisin syödään tosi vähän, annetaan huoneenlämpöisenä. Toki jos ruoka on ollut jääkaapissa, niin sit lämmitän ruoan. Myös esikoiselle en koskaan lämmittänyt ruokaa. Mun äiti aina päivittelee asiaa, mutta kun ruoka kerran hyvin kelpaa huoneenlämpöisenä, en ole nähnyt syytä alkaa lämmittelemään ruokaa.
Jugurtista; mun täytyy myöntää et oon antanut tytölle ihan niitä perinteisiä jugurtteja. Oon kylä yrittänyt ostaa niitä missä on 30 % vähemmän sokeria, mutta kyllä niissä silti taitaa aika paljon sokeria olla. Pitäis varmaan kans ostaa maustamatonta jugurttia ja sekoittaa siihen vaikka hedelmäsosetta. Kerrallla oon antanut korkeintaan puoli purkkia, vaikka likka kyllä vetelis enemmänkin.

Harmittaa kun ulkona on taas niin paljon pakkasta. :( En viitsi mennä räkäisten lasten kanssa ulos, ja seinät alkaa kaatuun sisällä päälle. :|

Outius; kyselit myös noista meidän nukkumisjärjestelyistä. En yhtään tykkää nukkua erillään miehestä, mutta kyllä tää on silti nyt parempi systeemi kun aikasempi. Molemmat lapset nukkuvat paljon paremmin kun eivät ole samassa huoneessa. Varsinkin tyttö on tosi herkkäuninen ja herää jokaikiseen pikku ääneen, joten jos esikoinen nukkui levottomasti niin likkakin heräs. Nyt ollaan nukuttu kaikki paremmin. Mutta onneks tää on vaan väliaikaista; parin kuukauden päästä meidän pitäis päästä muuttaan ja molemmat lapset saavat omat huoneet ja mä pääsen miehen kainaloon. =)

Mulla on parina päivänä ollut nyt ihme vaihdevuosioireita. Ensin tulee kauhea hiki ja yhtäkkiä tosi kylmä. Onkohan se psykologista kun täytän muutaman viikon päästä 30? :LOL: Ei vaan, kai mun pitäis raskaustesti tehdä, vaikken uskokaan raskaana olevani. Toki se on mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä.

Riksu; hyvä et Kallen masukipujen syy löytyi. Tsemppiä! :hug:

marza
 
Heips!

Upupa, :hug: :hug: Onneks kaikki meni loppujen lopuks hyvin.

Riksu, hyvä kun Kallen masukipujen syy toivottavasti selvis ja yöt tosiaan rauhottuis lopullisesti.

Mä lämmitän ruoan ja joskus toisenkin kerran, mut yleensä kelpaa ihan huoneenlämpösenä et sen jäähtymisen jälkeen en sit enää lämmittele. Meillä syömiseen menee 10 min korkeintaan 15. Siksipä ihmetyttää miten teen kärsivällisyys kestää 1½ tunnin ruokailun? Mä oon sitä mieltä, et jos 20-30 minuutissa ei oo lapset syöny jatketaan sit seuraavalla kerralla. Siis lähinnä nuo isommat lähtee sit pois pöydästä ja seuraavaks kun on ruoka-aika on ruoka tarjolla. Eipä tätä nykyä mee syömiseen aikaa keltään 15 min enempää. Onneks.

Oon ostanu ison maustamattoman a-jugurtti purkin ja siitä pistäny kulhoon ja hedelmäsosetta päälle. Meillä tosin uppoo paljon paremmin tavallinen viili. Puol purkkii menee kerallaan ja sormiruokana puolikas banaani. Pysyy kädet omalla puolella :LOL: :LOL: :LOL:

Outius, paljonko Annika syö kerralla? Jos siis lyhentäisit ruokailu aikaa puoleen tuntiin, meniskö se viides ruoka johonkin väliin ja saisit siis sillä tasattuu ruokamäärää joka muilta ruoilta jää? Mut eiköhän neljälläkin aterialla pärjää. Voihan kuitenkin olla niin et suu alkaa aukeemaan kunnolla kun ruokailuun käytetään lyhyempi aika. Eihän se nälkäkään tosiaan kerkee tulemaan jos pitkään syö.

Meillä neiti myös alkanu osottelemaan sormella ja lisää tullu tavuja. Lamppu on selkeesti -pu ja kissa on kis-.

Misstra, mulla oli ihan samansuuntasia ajatuksia noiden isompien lasten kohdalla. Nuorina ovat hoidon alottaneet enkä oo yhtään huonoa omaatuntoa potenu. Nyt jotenkin on ajatuksen ihan toisen suuntaset. Meillä myös lapset "sosiaalisia" ja helposti sopeutuvia, et en sinänsä pelkää ettei sopeutus hoitoon, mut miten mä sopeudun? Tai sit meilläkin on vaan niin huonosti onnistunu tuon kiintymyssuhteen luominen :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: B)
 
pikaisesti käyn.
upupa :hug: ja myös kaikille sairastelijoille
en nyt kerkee tällä kertaa enempää kirjoittelee. jere on sylivauvana.
perjantaina aloitti ensimmäinen lapsista oksentaa ja nyt on kaikki muut käynyt läpi paitsi isukin. jere aloitti tiistaina ja vielä tulee. itellä sellainen olo että olisi uudestaan tulossa :x
 
Upupa: Johan sinua on koeteltu, muistan vielä ne taannoiset rintatulehduksesi, tämä on varmaan vielä rankempaa. Sähän imetit melkein koko vauvaiän, joten ällös imetyksen loppumista sure, vaan tuuleta miten pitkään jaksoit!!!

Riksu:
Ompa hyvä, jos jättämällä korvikkeen pois nukutte paremmin! Eikä lapset muista/traumaannu masukivuista, kun valveillakin on vielä hyvä olla!

Zoe: Komea painonnousu Ronilla! Siis ja nyt jo kävelee Ronikin, vau!

Misstra: Täällä kanssa yksi joka lähtee huhtikuun alussa hyvällä omalla tunnolla töihin! Siis melkein jo odotan että pääsen taas työntouhuun, kun hommistani tykkään. Tosin meillä sillä lailla eri tilanne, että mies jää kesän yli Leon kanssa ja elokuussa viedään hoitoon. Mutta vaikka nyt mentäisiin päiväkotiin, niin uskon että Leksa sosiaalisena poikana hanskaisi tilanteen :D Jos Velmolla on joku kriisi? Noita kun vissiin tietyillä viikoilla pukkaa, sillä mä ainakin lohdutan itteeni jos Leon kanssa on jotain ohi menevää yörallia. Meillä yöt vähän tasaantuneet, 1 kerran syödään ja pari kertaa tassutellaan.

Syökö muiden vauvat enää yöllä?

Outius: Meilläkin oli hoikka poika, joulun alla 75cm/8650 grammaa. Tuli vähän sanomista, mutta terve ja pirteä oli noissakin painoissa. Kun lopetin imetyksen, niin paino lähti nousuun, ja nyt on 77cm ja 9,5kg.

Jugurteista: Annan tavallista Valion mansikkajugurttia.. Oon ihan leväperä muuten herkkujen kaa - poika on saanut jo pullaa, pehmistä, jätskiä, suklaata, joulutorttua... No joh, irtokarkkia en ole vielä antanut - onneksi! Jotenkin kun itse saan hyvää mieltä herkuista, niin sitten hemmottelen poikaakin niillä. Pitäisi lopettaa tuo tapa, itte "perin" sen kotoa... :p

Cadillac: Onneksi vissiin massutaudit ei kestä montaa päivää, mutta kyllä sulla nyt varmaan hommaa on (extrapyykit yms). Onko sulla Osmosalia?

Käytiin tänään rauta-kontrollissa (labra ja lääkäri) + tehtiin korviin jälkitarkastus tulehdusten jäljiltä. Kaikki kunnossa!!! Siis niin tuuletin!!! Pari noita tulehduksia oli peräkkäin. Nyt vältetään kaikkia pärskiviä, ettei pukkaa heti uutta perään. Mun maito oli muuten loppuvaiheessa varmaan ihan tiskivettä, kerta pojan paino ei sillä noussut ja raudatkin putos lähellä anemiaa.

Pikkuiselle erityisterveiset =) Mietin, että hienon ja rohkean ratkaisun olet tehnyt, kun lähdit omillesi. Tekisin ihan samalla lailla. Kenenkään ei tietty tartte kattella miestä, joka käyttäytyy sietämättömästi. Pojallekin ihan varmasti parempi näin. Toivottavasti teidän korvat rauhoittuu joko putkilla tai ilman. Mikaelilla oli muuten ihan komeat mitat!

KYSYMYS: RUPEAAKO KENENKÄÄN MUUN VAUVA LEPÄÄMÄÄN PITKÄLLEEN KESKEN LEIKKIEN? Meidän poika lepäilee tämän tästä, onkohan tää mun seuraava huolenaihe mistä voisi alkaa stressaamaan... *pyyhkii jo hikeä otsalta*

Opituista taidoista: taputus, vilkutus, missä-kysymyksiin osoittelu (lamppu, kone, telkkari), nam nam ja syöttötuolia vasten nousu silloin kun on nälkä. Tuo on kyllä aika suora vihje ;) Taaperokärryillä päästelee menemään, mutta vielä ei uskalla seisoa ilman tukea saati ottaa askelia ilman jotain kättä pidempää - vaikka nousi seisomaan tukea vasten jo 7kk 3vko. AI niin - eilen sai laitettua duplo-palikat yhteen. Aiemmin on osannut vaan repiä niitä toisistaan irti.

Siis ja yksi ahdistus - Leo haluaa hakata LCD-telkkaria legolla! Mies sanoi, et kohta se hajoo, ettei ne kestä mitään iskuja....

T.Marais ja Leo, ensi viikolla 11kk :heart: :heart:
 
moro

Riksu: pois huono äiti fiilis!! :hug:
Hyvä kun löytyi syy valvomisiin! En itsekkään osannut heti yhdistää Jennalla huonoja ja itkuisia öitä korvikkeeseen, vaikka esikoinenkin oli yliherkkä :whistle: :ashamed: miltei 2kk yöt vaan huononi ja sitten vasta napsahti tajuntaan että josko se onkin sitä.. ja todennäköisesti olikin, kun soijamaidolla yöt parani tuntuvasti.

Outius: Itse en lämmitä ruokaa kuin kerran.. mutta Päksyn lapsosen tavoin meilläkin ruokailu kestää ax 15min. Ja tosiaan itsekkin ihmettelen miten teillä kärsivällisyys riittää :D siis en tosiaankaan pahalla tarkoita!
Meillä on molemmat olleet sen verta hyvä syömäisiä että ruokapöydässä ei paljon vanhennuta.. erineet äitinsä ja isänsä ruokahalut :whistle: ;)

Marais: Meillä Jenna lopetti yöllä syömisen kohta kk sitten.. samalla kun maito vaihdettiin, jäi myös yösyötöt pois.
Tällä hetkellä syö iltapalan n. 20.45.. sitten just ennen nukkumaan menoa ( 20.30 ) vetäsee vähän maitoa ja seuraavan kerran aamulla joksus 7 maita yleensä.

Niin ja ei Jenna yleensä lepäile kesken leikkien.. paitsi jos on tyynyjä/pehmoleluja niin sitten saattaa pötkähtää nenälleen niiden päälle ja halia niitä, mutta ei muuten.

Cadillac: Pikaista paranemista teille sinne!!! :hug: järkyttävä tauti :x

Marza: iiik :D testaa, testaa ja tule sitten kertomaan ( pitää peukkuja :) )
Itsellä edelleen pönttö ihan sekaisin ja alkaa vaan ärsyttää kun menkat viimein tuli :/ jatkuaa kipuilua jne..

täälläkin on alettu taputtaa ihan kunnolla.. eilen aamulla alkoi naksuttaa kielellä, osoittelee lamppua, kukkia jne.. tukea vasten nousee ylös ja liikkuu "huomaamattomasti" pikkuisia matkoja ( pari askelta ). Taapero kärryt otettiin vintiltä, mutta ei halua niitten avulla edetä.. kontaten pääsee lujempaa jennan mielestä :D

taas jäi jotain kommentoimatta... mitäköhän..

danjuksa ja jenna ( 10kk lähestyy :) )
 
:hug: kaikille sairastelijoille! Meillä ei onneksi ole mahatauteja vielä ollut, mutta en tiedä miten selviäisin... Kaikista ihmisen eritteistä kestän huonoiten oksennusta. Ja Kalle onneksi siis pulautteli tosi paljon ensimmäiset 8 kk... :p Meillä on taas menossa yskänuhakuumekiukkuilu. Kalle ei suostu syömään nuhassa, joten on lisäksi nälkäinen. Jos edes olisin itse kunnossa, mutta sain maanantaina possunuhapiikin, ja tietysti kuuluin niihin, jotka saavat siitä flunssaoireita ja lihassärkyä. Että kaksi voimatonta täälläpäin.

Onnea kaikille uusista taidoista! Monet tuntuvat jo kävelevän kovasti. Kallekin otti ekat askeleet viikko sitten, mutta vain pari kolme ja nekin äitin käsiltä isin käsille käveltynä. Ja Kallekin oppi konttaamaan! Olimme ihan varmoja, ettei Kalle ikinä konttaa, kun oppi jo marraskuussa nousemaan pystyyn ja kävelemään tukia pitkin, mutta ykskaks jouluna alkoi konttaamaan eikä ole sen jälkeen ryöminyt kertaakaan.

Misstra, minäkin olen lähdössä töihin. Itse asiassa jo maanantaina. Mies jää isäkuukaudelle, ja maaliskuun alusta Kalle joutuu / pääsee hoitoon. Odotan töitä innolla ja kauhulla... Innolla siksi, että kiva saada taas jotain omaa, ja ihan pidän töistäni... Kauhulla siksi, että minulle tulee uusi pomo, joka ei kuulemani mukaan ymmärrä ihmisten henkilökohtaisia tarpeita ja tilanteita, joita pienen lapsen kanssa väistämättä tulee. Ja kauhulla siksi, että miten saadaan arki rullaamaan, eli miten saan miehen tekemään enemmän kotitöitä kun olen nyt hoitanut ne lähes kaikki. Mutta Kallen hoitoon meno ei ole kauhistuttanut (vielä). Jostain syystä tunnen kuitenkin tarvetta selitellä töihin menoani, vaikkei kukaan sitä ole kyseenalaistanutkaan vaan lähipiirini sitä lähinnä on odottanut. Ehkä selittelen itselleni, miksi luovun "vapaudestani" ja siirryn taas firman orjaksi... :LOL: Taloudellinen pakko tämä ei olisi ollut, vaikkakin kyllä rahakin painoi vaakakupissa, tietenkin.

Mutta nyt täytyy yrittää syöttää tuolle nuhanenälle jotain sapuskaa vaikka väkisin. Muuten yöt on ihan mahdottomia. Samoin kuten Zoella, meillä on ruokatarpeita öisin vain jos ruokaa päivällä ei ole ollut riittävästi. Ja muutenkin yöt on rauhallisempia kun pojan on saanut tuupattua täyteen ruokaa... Ruoka meillä syödään lämmitettynä, samoin maito. Aluksi Kalle söi kaiken ruoan lämmittämättä, maistui paremmin... Nostan muuten hattua teille, jotka annatte lapsen syödä itse (MarsuJaSiskit nyt ainakin). Mulla menee hermot, kun ruokailu on yhtä sotkemista jo nytkin... Mikään ei ole niin nopea kuin Kallen käsi kun ruokaa voi kaivaa pois suusta tai kieli, jos sen ruoan voi työntää ulos... Tekisi mieli sitoa nuo kädet kiinni... Mitenköhän saan Kallen ikinä opetettua syömään itse. :ashamed:

Mutta nyt menoksi! Jatkakaa kirjoittelua, lueskelen taustalla vaikka saan harvoin aikaiseksi kirjoittaa itse... Ihana lukea muiden kuulumisia ja saada voimaa omaankin arkeen!

Keiju & Kalle 10 kk 1 pv

PS. Upupa, sulle extra halit! :hug:
 
Ei hitto! Tein äsken varmuuden vuoksi raskaustestin, ja plussahan siihen pärähti!!! Tää ei voi olla totta!!! Fiilikset on nyt aika sekavat.... Mulla on menkat ollu viimeks marraskuussa ja negatiivisen testin oon tehnyt joulukuussa, joten ei mitään hajua koska raskaus on saanut alkunsa ja millä viikoilla mennään. Mutta viiva oli ihan selvä viiva, ei mikään haamu. Uskomatonta!! Meen nyt vähän sulatteleen asiaa ja odottelen miestä kotiin et pääsen kertoon uutiset. Oli pakko tulla heti purkaan tänne, kun niin uskomattomalta tuntuu vaikka tätä on toivottukin. :heart:

sekavissa fiiliksissä oleva marza
 
Marza: Onnittelut! Tuu kertomaan ku tiiät enemmän!
Upupa: :hug: Rankka kokemus!
Zoe ja outius: Vau teillä jo kävellään!

Meillä ollaan seisottu tukea vasten jo 8 kk alkaen eikä siis vieläkään kävellä. tänään siis 11 kk täynnä! kuukauden päästä 1v. aika menee nopeesti! huh huh! nyt iltapuurolle ja pesuille!
 
moikka

Marzalle hurjasti onnea :D :flower: Ihana ylläri =)

Muty: aika menee tosiaan ihan kauheeta vauhtia! ei voi millään olla totta että se pikkuinen, joka vuosi sitten kölli vielä minun mahassa, täyttää parin kk:n päästä tosiaan vuoden :eek:

meillä nukuttu tänään kolmet päikkärit.. ekat niukin naukin ehkä tunti, toiset ja kolmannet 45min.. en ymmärrä miks tänään oli niin työn ja tuskan takana nuo unet. alkanut yttö jo tottua että sisällä vaunuissa nukkuu kun koko ajan pakkasta sen verran.. saas nähdä miten yöuniin vaikuttaa.

Soittivat aamulla polilta. Verikokeet oli normaalit, eli niiden perusteella ei jennalla olis maitoallergiaa. Ens ti mennään ihotestiin ja jos siinä ei näy niin sitten tehdään altistus.. Sanoi kyllä hoitaja samaa mitä minäkin että näillä suolisto-oireilijoilla ei tahdo veri- eikä ihotestissä näkyä yliherkkyydet.. että altistuksella ja siihenkin menee aikaa. Pitänee vaan varautua että ensi viikolla sitten itketään pari yötä ja taas parannellaan ihoa :headwall: Miks ihmeessä vaaditaan tuommoset testit millä lasta kiusataan jos kerta kotihoidossa asia on päivänselväksi havaittu :/ ei voi ymmärtää..
 
Hei!

Olen puonnut kärryiltä jo joulun aikoihin ja en jaksanut lukeakkaan kuin viimeisen sivun. Mukava tulla välillä tännekkin. Jotenkin sitä omaa aikaa nykysin ei enää oo niin paljoo kun Ninniki on kova tutkimusmatkailija ja pitää koko ajan olla vahtaamassa että ei vain ole "pahanteossa". Ja isoveikka monesti aina yllyttää Ninniä tekemään kaikenlaisia juttuja kuten kantaa pieniä leluja joita Neiti sit laittaa suuhun ja yms. Siis koko ajan saa olla silmät selässäki.

Meillä on noustu seisomaan ja kävellään vähän tukea vasten ja kaks viikkoa sitten oppi ite istumaan!!! Siis oon kyllä laittanu sen istumaan lattialle, mutta neiti ei oo tykänny istua ja niin se viimein sit oppi senkin taidon. Tavallaan en edes oota että Hää lähtis kävelemään vielä vähään aikaan kun haluan vielä nauttia noista viimisistä vauva-ajoista. Siis pelottavaa ku monelle mun kaverille on tullu perheenlisäystä ja miehän oon sitte päässy niitä sylittelemään niin mulle on tainnu noussa vauvakuume. Sanokaa että se on ohi menevää!!! Mikäs niissä vauvoissa, mut se synnytys..... ja oon vakaasti päättäny että kaksi muksua on meille ihan tarpeeksi.

Paranemisia teille joilla sairastelua ollu. :hug:

Ja onneksi olkoon raskautuneille. =)

Ja meillä Ninni lepäilee kesken leikkien sillon ku on väsyny, mut ei muuten. Mut en usko että siitä kannattee huolissaan olla.

Mitähän muuta. täytyy alkaa lueskelemaan nuita vanhempia kirjotuksia niin pääsee taas jyvälle teidän keskusteluista. :)

Jossu ja Ninni 10kk
 
...voi kökkö,,arvasinha mie et jotai tämmöstä,,oli se Empun neuvola,,ja joo kuukaus aikaa harjotella masulleen kääntymistä ja sit kontrolli ja jos ei mtn tapahu ni fysioterapia.....ei saa istuttaa j ablää blää,,anteex kauheesti,,ja kiitos ku tänne saa höpistä....lähetää viikonlopux miun porukoille,,heippa vaa,,,
 
Vieläkö tänne remmiin mahtuu? Oltiin odottajissa mukana mutta sitten jäi palstailu tauolle ja mielellään tultas takas. Roope syntyi 23.3 ja ikää siis sen päälle 10kk. Hitaan sorttinen tapaus ollut sillä lähti ryömimään vasta toissa päivänä =) . Viikko sitten meillä kävi fysioterapeutti kun olin huolissani liikkeelle lähdöstä. Antoi vinkkejä konttausasentoon joita sitten kokeiltiin. Oli kyllä todella väkinäistä ja tuntui ettei herra tykkää. Kait tuo päätti et pakko lähteä ryömimään kun äiti vääntelee miten sattuu. Aika sylivaavi ollut ja mamman poika.

Tän kuun alussa aloitin iltatyöt. Mies hoitaa iltaisin ja parit ekat illat olikin ollut yhtä parkua mutta hyvin ovat miehet pärjänneet. Mies siis hoitanut aika vähän tenavaa... :/ . Jatkosta ei vaan oo tietoa, tänään pitäs selvitä. Mielellään mä oonkin illat töissä niin saapi "levätä" ja tuleepahan vähän rahaa kun se kotihoidontuki ei oo kaksinen. Hoitoon ois tarkotus viedä syksyllä
 
No heips!!

Vihvi plussatuulia sinne! Mä olen kyllä ollut aika laiska äiti näiden pakkasten aikaan. :LOL: Meillä on katseltu tosi paljon tv:tä pakkaspäivinä, mutta olen toki jonkin verran yrittänyt leikkiäkin lasten kanssa. Lähinnä esikoinen vaatii toimintaa, ei niinkään likka. Se touhuaa niin paljon yksikseen, ettei sen kanssa tarvi paljon leikkiä. Mutta esikoisen kanssa ollaan piirrelty, maalailtu sormiväreillä, rakennettu legoilla ja tehty palapelejä. Lisäksi laulan aika paljon lasten kanssa kaikkia laululeikkejä.

Hansku; tervetuloa takaisin! :flower:

Mä ostin eilen vielä toisen raskaustestin, sen missä on se viikkonäyttö ja tuloksesksi tuli raskaana 3+, eli hedelmöityksestä kulunut yli 3 viikkoa. Laskeskeltiin miehen kans et luultavasti joulun-uuden vuoden tienoilla on hedelmöitys tapahtunut. Mies oli eilen ihan ulapalla kun kerroin sille et meille tulee kolmas vauva. Ja kauhee paine iski reppanalle talon valmiiksi saamisesta. :eek: Ja olin kyllä itsekin eilen ihan sekaisin ja ajatukset harhaili koko ajan. Mutta illalla vielä mietittiin että kyllä saa olla aika kiitollinen, kun toiset ei saa edes sitä yhtä vauvaa ja meille suodaan näin lyhyellä aikavälillä kolme. Kuulostaa kyllä aika hurjalta et jos kaikki menee hyvin me ollaan saatu 3 vauvaa kolmen vuoden sisään. :LOL: Ja kun mulle on vielä parikymppisenä sanottu että raskautuminen tulee olemaan todennäköisesti erittäin hankalaa PCO:n takia. Mutta tuo PCO:han oli vissiin parantunut mulla ekan raskauden aikana. Tänään soitin neuvolaan ja terkka laittoi lähetteen ultraan raskauden keston määritystä varten. Neuvolasta laskivat että mulla on menkkojen mukaan jo rv 11+2, mutta itse luulen et joku rv 7 vois olla aika lähellä totuutta. La on siis oletettavasti joskus elo-syyskuussa.

Sori omanapaisuus, mutta on edelleen aika sekavat fiilikset. :D

marza
 
MarsuJaSiskit meillä juniori rupes viihtymään melko myöhään mahallaan, vasta 7kk iässä. Liikkumishalujanei oikein ollut eikä ite ole noussut istumaan vaikka istuu kyllä ilman tukea hyvin. Osaa laskeutua istumisesta mahalleen ilman suurempia kuupan kolinoita.
Ryömimistä mm siten että hartioista vuoron perään liikutellaan eteenpäin. Roope jalkojaan käytty hyvin mutta käsillä ei ymmärtänyt tehdä mitään. Ei vaan tenava tykännyt tuosta hartioiden liikutteluista vaan kellahti aina selälleen. Ei siis onnistunut tuo meillä.
Konttausasentoon tukemista siten että lapsi on poikittain aikuisen reiden päällä jolloin reisi tukee lapsen mahaa. Noh, ei oikein tykännyt tästäkään. Toinen konttausasennon tukeminen siten että lapsen jalat ja takamus asetellaan konttaus asentoon aikuisen reisien väliin (aikuinen siis polvillaan) ja aikuisen käsi tukee lapsen mahaa. Ei onnistunut tämäkään meillä vaan juniori jäkitti itsensä kankeaksi kuin rautakanki ja pötkähti mahalleen.
Seisomaan voi laittaa sohvaa vasten ja sohvalle leluja. Aikuinen tukee jottei juniori mee nurin. Tota seisomista ei olla juurikaan harjoitettu kun pitäähän se liikkuminen lähteä sieltä maantasosta.
Öö, siinä tais olla tärkeimmät mitä fyssari mein juniorista tuumi. Ja kun meillä Ropsu istuu niin siitä konttaamisasentoon lähtemistä siten että lapsen kädet asetellaan jommalle kummalle puolelle (tulee kiertoliike) ja siitä sitten lähdettäs liikkeelle.
Noh, nyt on pääasia että R ryömii. Olin vallan yllättynyt miten R lähti rivakasti liikkeelle kun tavallisesti on vaan sätkytellyt raajojaan lattialla
 
Marza Oikein paljon onnea raskautumisesta! Ihanaa kun me mammat aletaan lisääntyä oikein porukalla! Meillä ois ilmeisesti la aika samoihin aikoihin. Mulla siis syyskuussa. Kyllä mäkin vähän kauhistelin kun niin nopeasti raskauduin ja ikäeroa näille kahdelle ei tule paljoa mutta sitten kävin just kans ajattelemaan, että toisille ei lapsia suoda ehkä ollenkaan niin kyllä tästä raskaudesta täytyy olla hyvin kiitollinen.

Vihvi Oikein paljon onnea sinulle raskautumiseen! On se jännä miten se mieli vaan yhtäkkiä muuttuu. Meillä vähän sama juttu kävi!
Ja tästä sisälläolosta, kyllä alkaa oikeasti jo tulla ihan höperöksi kun ei ulos oikein pääse. Mekin ollaan Einin kanssa tehty vaikka mitä, mutta alkaa jo ideat loppua. Kävely on meillä ollut aika kovassa huudossa nyt näiden pakkasten aikaan. Huomaa jo Einistäkin, että alkaa kyllästyttää tämä ainainen kotona olo.

Ja Einin neuvolakuulumisia:
Paino 9020g (8510g)
Pituus 74,7cm (71cm)

Neuvolantätsy meinasi, että pitäis antaa jo viisi ateriaa päivässä, mutta taidetaan pysyä neljässä ja antaa hedelmää jossain aterioiden välissä. Tuntuu, että koko ajan saisi muuten olla syömässä.

Meillä on nyt opittu pois siitä aamuyömaidosta. Tosi helposti se kävi. Nyt on vaan uutena ongelmana se, että tyttö ei oikein enää osaa nukkua omassa sängyssään. Herää joskus kolmen aikoihin viimeistään eikä enää nukahda uudestaan. Nukahtaa kyllä samantien kun ottaa viereen nukkumaan. Ja jos illalla jo nukutan tytön minun viereen niin siinä ei yöllä herää kertaakaan. Tuntuu, että oon illalla niin väsy, etten edes jaksa käydä taistelemaan tytön kanssa vaan menen sieltä, mistä aita on matalin ja otan minun viereen nukkumaan. Eihän se toki siitä piloille mene, mutta ei toisaalta viitsisi opettaa enää vieressä nukkumiseen. Hmm...vaikeita juttuja!

Kiva kun täällä saa purkaa tuntojaan. Ihanaa vertaistukea ootte kaikki!!!
 
Aplo meillä on sama juttu et yöllä pitää ottaa juniori viereen. Tätä on ollut reilut parisen viikkoa. Ei asetu uudestaan sänkyyn ei niin millään ja viereen nukahtaa heti. Ei ees varsinaisesti itke vaan märisee ja kitisee ja huutaa äitiä. Yritän rauhottaa vesipullolla kun ei tuttia huoli. Helpoimmalla meilläkin mennään. Velliä annan aamulla joskus neljän jälkeen jotta ei kovin aikaisin kukkuisi ylös. Mein juniori oli aijemmin varsin aamuvirkku ja nyt ollaan saatu lykättyä silleen et herää seiskan maissa
 
Marza onnea oikein hurjasti!!! Hieno uutinen ja näin pian!

Hansku83 tervetuloa joukkoon jälleen! Älä huoli, meillä myös harkitsevainen liikkeellelähtijä täällä! Siiri (s. 28.3) lähti ryömimään vajaat kolme viikkoa sitten. kyllä nämä perässä tulee!

MarsuJaSiskit meillä ei Siiri edelleenkään käänny selältä mahalleen muuten kuin sängyssä tai karvaisella matolla, josta saa otteen. Meillä oli ensimmäinen fysioterapiakäynti tammikuun 7. päivä ja helmikuun 11. seuraava. Hansku tuossa jo kirjoittelikin millaisia jumppaohjeita fysioterapiasta saivat - meillä samanlaisia harjoituksia tehty, joskin viime aikoina liian laiskasti :ashamed:

Aplo ja hansku täällä palattiin viikko sitten nukkumaan ihan suosiolla perhepetiin. Kyllästyttiin surkeisiin öihin ja kummasti on nukkumien parantunut isän ja äidin välissä :heart: Itsellä taas sellainen kausi menossa, että Siirin nukkuminen meidän vieressä ei itseä haittaa - tuntuu, että pääsee niin paljo helpommalla! Välillä olin jo niin ehdoton, että kyllä Siirin pitää oppia nukkumaan omassa sängyssä, mutta kyllä tuo pitkään jatkunut huono nukkumien saa muuttamaan katsantokantaa...

Imetyksen olen pikkuhiljaa lähes kokonaan lopettanut. Illalla ennen nukkumaanmenoa Siiri vielä haluaa kokeilla, josko jotain heruisi. Yöllä meillä edelleen syödään pullosta ja maitoa on alkanutkin menemään parilla syötöllä oikein mukavasti, yhteensä noin 400 ml.

Nyt loppu kirjotus, Siiri heräs!

kaatjuska ja Siiri, eilen 10 kk
 
Meil on menny yöt vähän katkonaisiksi. Herää joskus 4 kertaa yössä :ashamed: . Joskus tuntuu et silmäpussit tulee. Usein levitetään sohva valmiiksi olohuoneeseen jos juniorin kaa tarvii siirtyä muualle. Eihän juniorin vieressä nukkumisessa ole muuta haittaa kuin että aamulla ne pienet kintut on äiteen naamalla :LOL:
 
upupa: :hug:

marza: onnea paljon plussasta! :flower: :)

Meillä meni tosella hyvin korvien putkitus.. Mikael oli ihan oma ittensä heti operaation jälkeen, eli nukutuksestakaan ei tullut mitään. Hoitajat oikein ihmetteli ku mikael söi niin hyvin ja oli muutenkin niin pirtee :) nyt ei oo ainakaan mitään llut ja tulehduskin ilmeisesti pois lähtenyt..yötkin mikael on ruvennut taas nukkumaan ilman heräämisiä ja tutin pyytämistä :) Astmalääkettä ei tarvitse antaa enää kuin aamulla ja illalla, päivällä ei tunnu enää yskivän laisinkaan eli hoitava lääke on auttanut, ai kun ei tarvitsisi enää maaliskuun jälkeen jatkaakkaan koko lääkettä.

Opituista taidoista sen verran että mikael rupesi konttaamaan, tai hän on osannut sen jo kuukauden ajan mutta ei ole viitsinyt käyttää sitä koska ryömimällä pääsi nopeammin. :) Tukea vasten kävelee tosi hyvin. Itsesuojeluvaistoa pojalla ei vissiin ole ollenkaan koska istuillaan ollessaan saattaa heittäytyä taakse päin ja sit huuto hirmuinen kun pää kopsahtaa lattiaan, sängyllä ollessaan tekee ihan samaa mutta silloin nauraa.. ei vissiin ymmärrä ettei lattialla voi tehdä niin :)

Mikael on ruvennut syömään ihan koti ruokaa aina kun on sellaista mitä hänkin voi syödä mutta purkkiruuatkin uppoo ihan hyvin viellä. Kinkkukiusaus suurinta herkkua. :) Melkein kuukaus ollaan nyt syöty jugurtteja ja juotu ihan lehmän maitoo. Aloitin rasvattoman maidon antamisen pikku hiljaa, ihan vain 20 ml oman maidon sekaan ja sit pikku hiljaa lisäsin määrää..Koska siitä ei mitään tullut niin rupesin antamaan pelkästään rasvatonta maitoo. Mietin viellä että mitä neuvolassa sanotaan mutta ei mitään koska maidosta ei tullut maha vaivaa tai mitään muutakaan.

Ensikenkiä ei olla viellä otettu käyttöön koska mikael ei kävele viellä jos käsistä pitää kiinni tai muutenkaan. Kattelen sit uusiks kunhan rupee tuo kävely sujumaan. :)

Pikkunen89 ja Mikael ihan kohta 11kk :heart:
 

Yhteistyössä