Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

Zoe-F
outius Kun lataat kuvan aijaa.com:iin, niin kuvan alle tulee tekstejä "iso kuva" "pieni kuva" jne. Kopioit tekstin vaikka "pieni kuva"-kohdasta ja liität tekstiisi, niin tulee tuollainen pieni kuva tähän.
Ihana kesäkuva oli tuo jälkimmäinen :)
 
Neuvolakuulumisia

Käytiin eilen 4 kk lääkärineuvolassa ja tässäpä mitat (suluissa 3 kk)
7820 g (7435g)
67,8cm (66 cm)
44 cm

Outius, kysyit mitä lääkärissä katotaan. Tässä listaa: kuunnellaan sydänäänet, katsotaan lonkat, tunnustellaan maha, pojilta katotaan onko kivekset laskeutuneet, katsotaan silmät (ei pitäis enää karsastaa), ehkä punaheijaste (en ole varma), tunnustellaan aukileet, katsotaan onko varhaisheijasteet jo kadoneet (ilm. pitäis olla jo sammuneet). Kysyttiin käyttääkö molempia puolia vartalostaan yhtä paljon. Olikohan siinä kaikki. Meidän poika vielä vähän karsasti ja lääkäri kysyikin josko jommalla kummalla vanhemmista on karsastusta, ja tuumas että se menee iän myötä ohi. Miedän lääkäri tosin sattu oleman tuttu niin pölistiin siinä niitä näitä samalla kun hän tutki Kallea niin saattoi mennä joku tutkimus multa ohi

:LOL:

Danjuska: valloittavan näköinen tyttö

Outius: :hug: jaksamisia

päksy79: mulla on ihan samanlaiset fiilarit tosta kiinteiden aloituksesta. Varsinkin kun jotkut vauvat ei enää sit halua imeä rintaa niin tuntuu että jos vielä vähän aikaa jatkais tätä imetystä kun on se vain niin ihanaa vaikka yöllä herätäänkin 2-3 krt.

äiree 82: onpas jämy poitsu

jäikohän jotain vielä kommentoimatta. No jatkan sit tuonnempana

Riksu ja Kalle 4 kk 2pv
 
Meillä ei ollu ollenkaan 4kk lääkärineuvolaa. Onko sekin riippuvainen paikasta, missä asuu? Ei ole ede puhuttu mistään lääkärille menosta lähiaikoina...

Ihania kuvia zoe ja outius, suloisia lapsia!

Meillä kiinteiden syönti alkaa sujua. Onhan se aikamoista sotkemista, mutta kovasti aukoo suutaan ja tykkää syömisestä. Kakkaa on tullut lähipäivinä kahdesti päivässä, vaikka ennen väli oli kolme päivää. Helpompi niitä on tosin pestä pois nyt, kun sellaista kolme päivää seissyttä..

Voisin kanssa laittaa kuvan. Tämä on viikko sitten otettu kuva:



Meillä alkaa keittiöremontti ihan kohta. Huomenna tulevat kaikki kaapit sun muut. Päästään kokoamaan niitä. Vähän mietityttää, miten tuo ruokapuoli hoidetaan ilman keittiötä, mutta eihän kyse ole kuin parista viikosta. Toivottavasti.

Nyt Tobias huutelee siihen malliin, että pitääpi mennä..
 
Huomenta kaikille!

Ollaan jälleen kotiuduttu. Oltiin evakossa mummolassa kun kotona oli takka/leivinuuni remontti menossa. Vihdoinkin sain tuon haaveillun yhdistelmän ja pääsen syksyllä laittamaan ruokaa sillä. Puisen tiinun sain kuin ihmeen kaupalla ja alkaa ruisleivän leipomisen opettelu.

Täällä on useammallakin jokin remonnti menossa tai asunnon vaihto haave:)

Meillä mennään edelleen ilman kiinteitä ja ikää on reilu 4kk:tta. Varmaan vielä odotellaan sinne puoleen vuoteen vaikka jostain ihmeen syystä neuvolan täti yritti jo saada meitä niitä aloittamaan tuossa kolmen kuukauden tarkastuksessa. On muka vaikeampaa opettaa kiinteille ja minä väsyn imettämisessä. No en todellakaan väsy. Nyt on tosi harvoin kun tyttö herää yöllä syömään. Nukkuu yleensä kuuden tunnin yhtäjaksoisen pätkän. Minusta se on ihan sama koska imettämällä tyttö kasvaa kovaa kyytiä 3kk:den ikäisenä painoi seitsemän kiloa ja meidän puntarilla nyt 4kk:den ikäisenä 8kg. On siinä kantamista jo;)Lääkäri on sitten ensi maanantaina niin saa nähdä mitä ne siellä sanoo.

Onko muita jotka aikovat tehdä kaikki soseet itse? Vai käyttääkö suurin osa valmiita soseita?

Meillä alkaa kova mustikan keruu kun vanhimmillekin lapsille ei peruna ole mennyt ilman mustikkaa alas. Joten sellaista violettia sosetta täällä sitten tullaan syömään. Hedelmäsoseita ei syödä ollenkaan vaan ihan perunaa, mustikkaa, hillaa, poronlihaa ja porkkanaa sekä erilaisista hiutaleista tehtyä puuroa. Näillä mennään vuoden vanhaksi.

Mies on palannut takaisin töihin ja ollaan sitten keskenämme. Aika haikeaa kun kuitenkin on niin kiva olla koko perheen voimin koolla.

Vettä sataa ja lasten kanssa on Guitar Hero pelit menossa. Kahden kitaran avulla saadaan kisata kunnolla toistemme kanssa:)

Lotta ja neiti reilu 4kk
 
Käytiin noitten muksujen kans lääkärissä tänään. Ja Ninnillä kuulemma on keuhkoissa vähän räkää, mutta tässä vaiheessa ei kuulemma ollut muuta tehtävissä. Pitää vaan ahkerasti käyttää keittosuolatippoja. Niin ja oikiasti meillä ei olis 4kk lääkärineuvolaa kunnan säästösyistä. Mutta ton rohinan takia käytiin. Seuraavan kerran lääkärineuvola 8kk iässä. sit siinä samalla selvis että esikoisella on atooppinen iho. Siis voi räkä! Nyt joutuu 3-4 kertaa rasvaan ihon tolta poitsulta. Tähän mennessä aamusin ja illoin ollaan rasvailtu.

soseista: Pyrin kyl tekemään itse, mut hedelmäsoseet meinaan ostaa piltteinä. Marjasoseet saan itse tehtyä kun kohtahan on marjastusaika.

Jee ja me ostetaan isompi pakastin niin saadaan kunnolla säilöttyä tämän vuoden sato ja hirvenlihat.

Jaah mut pakko taas jatkaa noita vaatteitten silitämistä. Meinaan viedä ne kirpparille myytäväksi. saa nyt nähä sit meneekö kaupaksi. Eilen oon vieny jonkin verran jo.

jossu ja Ninni 4kk 2vk
 
Ihanaa, neitokainen pitkästä aikaa otti kahden tunnin päikkärit niin sai itsekin levättyä. Yleensä ei puoltatuntia pidempää neiti päivällä nuku.

Onpa kiva kuulla että on muitakin kuin minä jotka tekee soseet itse:) Minä olen aika tarkka ruoan suhteen (sukuvika) niin tuntuu joskus että vois päästä helpommallakin. Mutta nyt varsinkin olen innostunut säilönnästä ja leipomisesta. Taitaa olla viimeisenpäälle pesänrakennus vietti menossa;) Ja toki kun nyt on kotona eikä tartte käydä töissä niin virtaa riittää enemmän kaikkiin juttuihin.
 
Kaa
Huhn kun tuntuu hyvältä! Tultiin juuri kahden tunnin vaunulenkiltä pojan ja koiran kanssa. Ilma oli juuri sopiva, lähes pilvinen ja hieman tuulinen. Ulkoilu on parasta tuollaisessa säässä. Nyt poika istuu sitterissä ja päristelee. :heart: Nukkui koko lenkin ajan.

Mistäs kaikesta täällä on puhuttu...

Kiinteitä ei siis ole aloitettu. Tarkoitus on aloittaa tuossa viiden kuukauden iässä. Silloinkin hitaalla vauhdilla. Soseita varmaan maistatan ensin kaupan purkista ja sitten suuremmat erät teen itse.

Kääntyminen ekan kerran selältä vatsalleen tapahtui heti 4 kk päivän jälkeen. Viikonlopun aikana teki sitä paljonkin, nyt on mennyt pari päivää ettei ole kääntyillyt. Mutta jää on rikottu sen suhteen.

Mekin ollaan syksyn aikana muuttamassa, emme tosin vielä(kään) omaan taloon, mutta omakotitaloon kuitenkin. Asustellaan siinä tovi ja ostetaan sitten oma.

Kaa ja poitsu 4 kk 1 vko
 
aivan ihania kuvia vaaveleista :heart: pistäkää lisää vaan. on ihana katsoa kuvia pikkuisista.
täällä kärsitään univelasta ja suuresta |O ellei jere valvota niin sitte tyttö.
tyttö yskii välillä tosi paljon ja on aivan tukossa (se on tää heinä aika)
jere on ruvennut pelaamaan tuon tissin kanssa. ei meinaa millään enään kelvata ja päivisin ei juuri enään imetelläkkään :( kunhan nyt öisin edes söisi niin kauan kunnes jää yösyötöt pois. ei millään jaksais yöllä käydä alakerrassa lämmittelemässä pulloa.
saas nähdä onko hampaita tulossa.
jossu84 täällä kanssa toinen kuka taistellut tuon ihon kanssa mutta nyt ollaan päästy jo vähemmällä rasvaamisella. jospa se olis ollut meillä vaan hetkellistä ;)
todella monella on remonttia tai muuttoa. meillä kun on vanha talo niin aina löytyy jotain pientä. tällä hetkellä on remontin alla tuo tytön huone. kahteen kuukauteen siellä ei tapahtunut mitään kun mies on jatkuvasti töissä mutta nyt rupee näyttää hyvältä tuo remontti tahti kun tuli tuttu tekemään =)
mie sanoin miehelle että se tarvii saada valmiiks ennen kun jere rupee menee eteenpäin että saa kaikki tytön pienet tavarat yläkertaan ja jeren lelut alas omaan huoneeseen.
eikä se remontti tähän lopu. sitten aloitetaan alakerrasta.....
soseita täällä ollaan syöty päivällä perunaa,porkkanaa ja bataattia ja iltapäivällä päärynää.
iltaisin saa velliä mutta sitäkin juodessa tulee kauhee raivari nykyään :/ ei ymmärrä mistä johtuu.
vatsalleen ollaan käännytty jo jonkin aikaa ja nyt viikon verran myös toiselta puolelta.
kauaa ei vieläkään jaksa vatsalleen olla kun tulee kauhee kiukku.
eiköhän tässä taas tarinaa hetkeks =)
 
Ihan pikaisesti tulin kommentoimaan. Täällä sadepäivä, hyvä hoitaa kaikkia kotihommia. Pyykkivuoret ja kaikki pois pois vaan. Appivanhemmat lähtivät meiltä eilen, on ihmeen rauhallista nyt. Mimmukkako se kyselit ruoka-ajoista. Me annettiin ekaks lounasaikaan, sitten siirryttiin antamaan myös päivällisaikaan. Meillä neukku sanoi, että hyvä pyrkiä pikkuhiljaa siihen säännölliseen ruokarytmiin, eli kiinteitä lopulta 5 kertaa päivässä: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Me ollaan syöty kiinteitä reilut kolme viikkoa, ja nyt annan lounaan, välipalasoseen ja päivällisen. Ihan muutamia lusikallisia kerrallaan, ja yleensä joko lounas- tai päivällisaikaan maistellaan jotain uutta. Tähän mennessä syöty perunaa, porkkanaa, bataattia, kukkakaalta, maissia, päärynää... Välipalasoseena on kuulemma ihan hyvä tarjota jotain hedelmää tai marjaa jos haluaa, mutta itse suosin myös esim. porkkanaa. Mutta makuasioitahan nämäkin ovat. Tänään kokeilin kuningatarsosetta. Myös minä teen kaikki itse, paitsi marja- ja hedelmäsoseet. Mutta niiden makuun ei vielä olla hirveästi päästy, vaikka vauva kyllä tykkää kaikesta, mitä suuhunsa saa. :D Mutta niistä määristä. Meillä varmaan uppoaisi enemmänkin kerralla, mutta annan korkeintaan puoli desiä tai jotain sinne päin. Kerran syötin vissiin vähän liikaa, kun masu tuli liian täyteen. Sitten ähistiin ja oksennettiin. Voiko vauvaa syöttää liikaa, vai sääteleekö itse? Miten teillä tehdään? Ja sitten kiinteiden syöttäjät: Annatteko jokaisen kiinteän jälkeen maitoa päälle? Itse olen aina antanut, kun kiinteitä maistellaan silloin, kun nälkä yllättää. Ensin lusikkaa ja sitten maitoa päälle. Tarpeellista, kun kiinteiden kertamäärät vielä melko pieniä. Ihanaa remonttia teille, jotka sen parissa uurastatte. Ja Zoelle tsempityksiä talonäyttöön. Meillä oli ihan sama tilanne viime kesänä, ja lopulta saatiin se unelmatalo, joka haluttiinkin. :) Täälläkin on virtaa tänään vaikka muille jakaa! Pistänpä tulemaan jollekulle, joka sitä tänään tarvitsee. Moi vaan!
 
Pikanen heips!

Täällä on yöt menneet ihan hulinaksi :) Tuntuu et tyttö ois vaan tississä kiinni illasta aamuun. Ja nukkuu tosi levottomasti sen ajan minkä on ilman tissiä. Vääntää ja vehtaa :|
On varmaan tullu nuo päivän touhut öihin, kun touhuu ja vehtaa päivisinkin ihan hirveesti.

Ja ihan uutta on et ei enää oikeestaa juuri itke vaan kun harmittaa kirkuu ja karjuu... myös isoveljet sen huomasivat :D

Meillä oli 3kk neuvolassa lääkäri, mutta siellä missä ennen asuttiin käytiin eka lääkärinla 6vko iässä. Et taitavat aika tavalla vaihdella kunnittain ja nyt kun vielä on ne kaikki säästöjutut.

Mentävä on, nyt se karjuminen muuttu oikeen kunnon itkuhuudoks; oisko kakat vaipassa :kieh:
 
Niin ja Riksu, se just kun se imetys sujuu ni ei millään viittis alottaa kiinteitä, vaikka yöt ovat nyt menneet hulinaksi. Ja kokemuksesta tiedän et eipä se muutama lusikallinen sosetta päivällä vaikuta kyllä yösyömisiin mitenkään. Ainakaan noiden kahden ekan kohdalla ei oo tehny mitään. Eka meillä ollu aina hyvä nukkumaan, toinen huonompi. Päivisin meillä on kuitenkin syöttöväli 3-4 tuntia. Miten sen mahtais saada käännettyy sinne yöhön :D
 
Päksy79: olipas sun teksti taas ihan kuin meiltä. Täällä kanssa Kalle on n. viikon jo yöllä heränny syömään parin tunnin välein, argh. Päivällä sit on syömättä 3-5 tuntiakin. Alkaa jo pikkuhiljaa univelkaa kertyä, vaikka aaamulla mies onkin Kallen kanssa niin saan silloin onneks nukkua vähän velkaa takaisin. En tiiä miten saisin käännettyä ton syömisen niin että söis päivisin kunnolla. Huomaa kyllä että osa noista yösyömisistä on vaan sitä ettei poika osaa nukahtaa muuta kuin tissi suussa, ei vaikka tarjoaa tuttiakin. Toivottavasti tää on taas vaan jokin vaihe. Tuntuu että vauvoilla noita vaiheita vaan riittää, juuri kun edellinen on menny ohi niin uutta pukkaa.

Mitäs muuta. Ihania kuvia ootte kyllä vauvoista laittaneet. Pitäis opetetella toi kuvien lataaminen niin ehkä sitten minäkin saan Kallesta 4 kk kuvan laitettua.

väsynyt Riksu
 
Juu sitähän se varmaan osittain on ettei osaa nukahtaa ilman tissiä, vaikka illalla saan neidin omaan sänkyyn nukahtamaan niin yöllä se tuntuu olevan mahdottomuus :) Täytyy tosiaan toivoa, et ois vaan joku vaihe menossa. Toisaalta seuraavaks alkaa liikkuminen ja hampaat ym ym, et ne taitaa olla sit seuraavat jotka sitä yöunta häiritsee.

Ja niitä vaiheita tosiaan tulee ja menee. Meillä keskimmäisellä (5v) on aina joku vaihe menossa :LOL: Ei rauhallista hetkee oo ja jos onkin ni en huomaa vasta seuraavan vaiheen alkaessa et jaa täs tais olla rauhallinen vaihe :D
 
Hei vaan kaikille!

Ihania kuvia ja kuulumisia vauvoistanne! Varsinkin noita kuvia on niin hauska katsella. Lisää :attn:

Meillä oli maanantaina 5kk-neuvola. Saatin toinen Pentavac-rokote, vähän oli itkuinen ja kiukkuinen neiti illan, mutta nukkui Panadolin avulla hyvin ja oli aamulla taas oma aurinkoinen itsensä. Pituutta oli 60,5cm (3 viikkoa sitten 59cm), painoa 5600g (5005g) japäänympärys 41cm (40,5cm). Pian ollaan lähellä ihannepainoa, jes! Ei ollut terkkakaan huolissaan, vaikkei Mimosa vielä oikeastaan käänny, on kuitenkin jäntevä ja jaksaa olla vatsallaan ja jaksaa nostaa rintakehänsäkin ylös. Sorminäppäryyttä neidiltä löytyy, vaihtaa lelua kädestä toiseen, osaa laittaa tutin itse suuhunsa ja nyt on alkanut nyppimään sukkahousujaan pinsettiotteella. Eteenpäin tahoisi kovasti, mutta ei oikein ole hoksannut, miten eteenpäin liikkuminen oikein tapahtuu... Kaikki oli siis hienosti, seuraavaksi olisi 6kk-ryhmäneuvola jonka skippaan ihan siksi että olen hysteerinen ja pelkään possunuhaa :snotty:

Muuten, tietääkö joku, mitä meinaa kun muksulla on veren kalsiumarvot koholla? Mimosasta otettiin silloin viime lääkärikäynnillä verikokeet, joiden tuloksista mun piti soittaa lääkärille mutta unohdin :ashamed: ja kun soitin perään niin kuulemma tulee lääkärinlausunto tulosten mukana postissa sitten joskus. Katsottiin sitten neuvolassa ne, eikä terkka osannut sanoa mistä korkea kalsiumarvot johtuvat/mitä siitä seuraa. Ihan tissillä ollaan koko aika menty, voiko tissimaito olla liian tujua? :eek:

Kiinteitä meillä menee aamulla puuroa, päivällä kasvissose, iltapäivällä hedelmää ja illalla puuroa. Terkan mielestä lihat voisi jo aloittaa, yritän venyttää mahd. lähelle puolta vuotta kuitenkin, kun Mimosan hemoglobiini oli kuitenkin hyvä (107, vauvoilla normaali 90-130.)

Lähdettiin sitten maanantaina neuvolan jälkeen pariksi yöksi majakkasaarelle, jossa ei ole juoksevaa vettä ja sähköäkin vain sen verran, kuin pienestä aurinkopaneelista riittää eli oikeastaan vain valaistukseen. Hienosti meni reissu, kuljettiin kantoliinan ja Manducan kanssa (Kiitos Päksy vinkistä, käytiin Pikku Papoosessa ostoksilla) ja neiti tykkäsi. Uudestaan mennään jo varmaan tämän syksyn aikana. Parin viikon päästä Mimosa pääsekin sitten ekalle Lapinreissulleen!

Mimosa oppi muuten murisemaan, onko muilla pieniä murisevia röllinpoikasia? :)

Pyykinripustukseen, mies nukkuu kun ''joutui'' yöllä lähtemään Kristiinankaupunkiin bongaamaan ylänkötylliä :kieh:

Ai niin, jos joku eksyy joskus Poriin niin minä lähtisin mielelläni kaffeelle jonnekin :wave:

upupa ja Mimosa, lauantaina 5kk
 
Meillä myös oli neidillä ollut pari viikkoa sitten levottomia öitä, jolloin heräsi vähän väliä syömään. Ja väsähdin itsekin. Sitten tein niin että aina kun tyttö heräsi, otin syliin ja hieman keinuttelin niinkauan että nukahti syliin. Sitten laskin takaisin sänkyyn nukkumaan. Tätä kesti pari yötä ja sen jälkeen on nukkunut hyvin. Menee puoli yksitoista nukkumaan ja herää yleensä kuuden aikaan syömään.

Illat meni myös ennen yli puolen yön. Mutta mies alkoi viemään nukkumaan tytön tuossa kymmenen jälkeen ja lopulta parin viikon opettamisen jälkeen rytmi on alkanut tosiaan kääntyä ja nukahtaa nätisti omaan sänkyyn ilman rintaa. Nyt on päivälläkin löytynyt päiväuniaika, ja on nyt kolmena peräkkäisenä päivänä nukkunut parin tunnin päikkärit vaikka ennen ei ole nukkunut kuin korkeintaan puoli tuntia.

Välillä tosiaan oli niin etten ehtinyt itse edes nukahtaa syötön jälkeen kun tyttö vaati lisää maitoa.

Kääntymään mahalleen oppi tyttö tasan 4kk:den ikäisenä ja muutaman kerran on nyt kääntynyt mahalta selälle.

Lotta ja neiti 4kk 2vko
 
Kivoja kuvia laitettu tänne. B)

Meinaan tehdä soseet ainakin osittain itse. Mun mielestä on kuitenkin hyvä totuttaa myös valmissoseiden makuun, ettei esim. reissussa tule ikäviä yllätyksiä, kun kaupan ruoat eivät maistukaan.

Yhtenä iltana Velmo alkoi kikattamaan ihan kauheasti, kun näki mun pesevän hampaita. On kyllä ennenkin nähnyt, mutta silloin on ollut lattialla ja nyt oli iskän sylissä. Oli hirmu hellyyttävä, kun hekotteli vaan tosi pitkään. :heart:

Täälläkin on uusi asunto etsinnässä. Tää kerrostalokaksio alkaa jo vähän ahdistamaan. Toivon mukaan löytyy suht nopeasti, että ehditään saada hoitopaikka uudelta alueelta.

Meillä ei ollut 4kk-lääkäriä ollenkaan. Ainoa kerta on ollut 6-viikkoisena enkä edes tiedä milloin seuraava on. Kuulemma myös 10 kk (terkkari)neuvola jätetään täällä päin välistä, jos ei mitään ihmeellistä ole.

Kuinka herkästi teidän vauvat säikähtävät/reagoivat kipuun? Olen muutaman kerran vahingossa kopsauttanut kyynärpäällä Velmoa päähän, nostaessa Velmon pää on osunut tms. Itse olen ollut ihan paniikissa, että nyt varmasti sattui, mutta Velmo ei ole ollut moksiskaan. Välillä olen ihmetellyt, että onko pojalla kipuaistia ollenkaan, mutta reagoi kyllä rokotteeseen, joten ei taida ihan tunnoton sentään olla. :)

Ostettiin viime viikolla Manduca ja se on kyllä aika hyvä. Velmo viihtyy siinä varsin hyvin ja kantajallekin on melko hyvä. Ainoa vaan, että jos on tosi kuuma ilma, niin vauvallekin tulee siinä hiki ja silloin hermostuu.

Tässä vielä kuvat meidän punnertajasta ja hylkeestä.





Misstra + Velmo 4,5 kk
 
Perkale, pitkä teksti hävis, pitäis jaksaa ottaa aina tollaset tarinat leikepöydälle :/

Savosta palauduttu, ja hermot vielä kasassa. Tänään vähän jännitti, kun ajettiin pojan kanssa 3h kahdestaan, mutta yhdellä stopilla selvittiin, eikä huutoakaan tullut.

Asuntokuumetta tuntuu olevan monella. Me miehen kanssa puolestaan haaveillaan, että muutetaan pääkaupunkiseudulta takaisin kotikonnuille itäsuomeen. Ainoa mutta on työpaikkojen saanti, se voikin olla hankalampi juttu, kun ei siellä niitä tietohallinnon hommia ihan hirveästi ole.

Soseista: nyt on annettu bataattia (ainoa itse tehty), päärynää, kuningatarta, luumua ja päärynä-persikkaa. Ai juu, ja tilsasin mustikoita ja laitoin sokeria sekaan, mutta oli niin hapanta että Ilari vaan irvisteli ja korkkasin suosiolla sosepurkin. Ensi viikolla voisin keitellä kesäkurpitsaa, se sopii kuulema kanssa bataatin ohella useimmille refluksi-potilaille. Voi tulla vaan aika vetinen sose, niin pitää vissiin tehdä sekoitusta bataatin kanssa. Jostain muuten luin, että puuroon esim. kaurahiutaleet voi hienontaa sauva/tehosekoittimella, niin tulisi hienompirakenteinen puuro.

Outius, mäkin tuskailen painon kanssa. Putoaa, mutta niiiiiin hitaasti. Lähtöpainoon on vielä 4kg - loppusuora häämöttää, mutta kaikki vaatteet ottaa vatsasta kiinni. Mulla taitaa vyötäröllä olla sellanen 4 kilon vararengas :LOL: Oletko miettinyt, että syöt liian vähän kulutukseen nähden ja kehosi olisi ns. ketoosissa? Joskus mulla on ollut tuo, kun on oikein paastonnut ja himourheillut. Paino on kääntynyt laskuun vasta sitten, kun on syönyt riittävästi.

T.Marais ja Ilari 4,5kk
 
4kk neuvolassa käyty....uudet mitat on 8400g ja 68,2cm, ihan komia poika jo :) paino on aikalailla nollissa, pituus huitelee reilusti plussan puolella, mutta en mä noista käyristä paljoa perusta, pääasia että kasvaa ja voi hyvin!

Soseet maistuu edelleen tosi hyvin. Aamulla annan velliä, lounaaksi kasvissosetta, iltapalaksi riisipuuroa hedelmäsoseen kanssa. Valikoimassa on jo peruna, porkkana, maissi, riisi, banaani, persikka, ananas, aprikoosi, ruusunmarja, päärynä, luumu....noi nyt ainakin tulee mieleen.

Upupa, me asutaan Raumalla eli viholliskaupungissa, mut aina silloin tällöin tulee Porissa piipahdettua....tänään jus viimeks oltiin yyterissä rannalla ja syömässä!

Vattihattu ja Eeli 4kk
 
Vattihattu heitä yksärillä, kun tulet joskus Poriin ja kaipaat kaffeseuraa! :wave:

Hiukset putoo päästä täälläkin, en sitten tiedä onko hormonaalista vai johtuuko parin viikon takaisesta värinpoistosta. On muuten vähän hintaeroa kampaamoiden välillä, kysyin yhdestä kampaamosta hintaa värinpoistolle ja blondaukselle, hinta-arvio 130e ja toisessa, jonne sitten menin, maksoi kyseinen toimenpide 90 euroa. Ihan hauskaa olla taas blondi, punainen tukkakin oli kiva, mutta se juurikasvu...

Teksti katoaa ajoittain mullakin, nyt oon oppinut romaania kirjoittaessani tallentamaan välillä tuotokseni ettei kaikki kosahda bittitaivaaseen jos jotain sattuu.

Mimosa joutuu pääasiassa tyytymään ihan kaupan soseisiin, kun meillä ei ole kuin ihan pikkuruinen pakastin jääkaapin yhteydessä. Lihat aion tehdä itse, ja sekoittaa sitten kasvissoseisiin, täällä saa ainakin Citymarketin lihatiskiltä luomupossua ja -nautaa. Kanaa en aio antaa, kun en sitä itsekään suostu syömään, kalaa sen pari kertaa viikossa, joka on suositus. Hirveä kun sais jostain niin olis jees. Voiko muuten riistalintua antaa vauvalle?

Huijui, huomenna Sonisphereen, jännittää miten mies pärjää kaksin Mimon kanssa. En ole aiemmin ollut niin kauaa erossa Mimosasta kun tulen huomenna olemaan. Lisäksi jännittää vähän se väenpaljous, muutamassa tapahtumassa oon ollut 10 000 ihmisen joukossa ja silloinkin täytyi kulkea vain ihmisvirran mukana, ja Kirjuriin on tulossa huomenna kuusi kertaa enemmän ihmisiä. Toivottavasti kaikki menis hyvin.

Taas pyykkejä ripustamaan :kieh:

upupa ja Mimosa huomenna 5kk!
 
Moikka!

Oltiin tuossa pienellä kesälomareissulla. Käytiin muumimaailmassa ja katsomassa niitä Tall ship´s racen purjeveneitä. Yö oltiin Turun caribiassa ja sieltä jatkettiin Hesaan jossa käytiin lintsillä ja shoppailemassa. Hesassa yövyttiin hotelli Helkassa, mikä oli aivan ihana hotelli. =) Esikoinen oli aivan innoissaan lintsillä kun pääsi pienten laitteisiin äitin kanssa. Muumimaailma poika ei niin kovasti kiinnostanut, tais olla vähän liian pieni vielä sinne. Tietenkin itse muumit oli kova juttu.
Tytön kannalta reissu meni hyvin. Likka nukkui tosi hyvin hotellihuoneessa ja pääsi uimaankin kylpylään. :D Vähän likka oli ihmeissään, mutta tykkäsi kovasti. Tyttö on jo niin tottunut veteen, kun käydään aika usein suihkussa ja lähes aina laitan päänkin suihkun alle. Parin viikon päästä meillä alkaa vauvauintikin.

Kiinteitä en ole aloittanut vieläkään. Ajattelin aloitella tuossa 5 kk:n iässä, eli n. kuukauden päästä. Aluks meinasin tehdä soseet itse, mutta luultavasti jatkan sit kaupan soseilla. Esikoinen oli niin huono syömään vauvana ja jouduin aina heittään soseet lopulta roskiin, joten tuntui turhauttavalta nähdä vaiva soseiden tekemiseen ja heittään sitten ne roskiin. :eek:

4kk:n lääkärineuvola meillä on tiistaina. Näyttää olevan paikkakuntakohtaista tuokin et onko neuvolaa vai ei.

Hiusten lähtöä mulla ei ainakaan vielä ole ollut. Luin että yleensä hiuksia lähtee eniten n. 4-5 kk synnytyksestä, joten mullakin tuo voi olla vielä edessä. Likka tuli tällä viikolla 4 kk.

Asuntokuume on täälläkin. Ja kuumenee koko ajan talon edetessä. Meillä siis on kesken talon rakentaminen, ja nyt ollaan siinä vaiheessa et väliseinät on muurattu ja seiniä aloitetaan tasoittamaan. Jouluksi meillä olis tavoite päästä muuttamaan, ja ainakin vielä se on ihan realistinen tavoite, mutta voi olla että menee ens vuoden puolellekin. Rakentaminen me aloitettiin kesäkuussa -08, joten reilu vuosi tässä nyt on rakennettu ja kyllä alkaa oleen mitta aika täysi koko rakennusprojektia. :$ :| Asuntomessuille pitäis mennä vielä katsomaan viime hetken vinkit. Takka ja portaat sekä pesuhuoneiden kalusteet meillä on vielä valitsematta.

Nyt otin käyttöön tytölle 68 cm vaatteet, ja laitoin pienemmät pois. Ihan yhtäkkiä tytölle kävi pieneks 56 ja 62 senttiset vaatteet. Hesasta ostinkin likalle jo 74 cm kokosia vaatteita. Hirveeta vauhtia nuo vauvat kasvaa. :LOL: Meillä tyttö ei vielä naura ääneen, mitä oon jo vähän odotellu. Sen sijaan ryömiin lähtiminen on enää vain ajan kysymys, kun likka niin kovasti yrittää ähistellä itseään liikkeelle. Esikoinen lähti aikoinaan ryömimään alle nelikuisena ja konttais jo 5kk:n iässä. :eek: Oon nyt tosi paljon pitänyt tyttöä lattialla, ihan senkin vuoksi että meidän sitteri hajos, kun mies astui vahingossa sen päälle. Pitäis varmaan mennä ostaan uus sitteri, kun kyllä sille vielä tarvetta olisi.

marza
 
zoe-f: Mieki muistelen että tossa puuro hommassa oli joku suositus. oliko se että riisillä pitäs alottaa vai sillä kauralla? Meilläki tää alkaa kohta olla ajankohtanen niin pitäs ottaa selvää jostain. En siis yhtään muista esikoisen ajasta että kummalla alotin.
 
Moi!

Puuroista: Neuvolasta saadussa Meille tulee vauva-vihkosessa sanotaan, että puurot 5kk iässä (aikaisintaan). Minäkin meinasin veteen keitetyllä kaurapuurolla aloitella, sitä mullekin kuulema aikoinaan syötettiin. Ja pistän vielä siihen jonkun "sosesilmän", niin johan luulisi maistuvan :p

Soseista: Tein juuri bataatti-kesäkurpitsa -sosetta, höyrytin eka nuo aineet ja pistin tehosekoittimeen. Poika sitten pelästyi sekoittimen ääntä pahanpäiväisesti.....

Jaa - nyt kuuluu ötinää, menoksi!
 

Yhteistyössä