**Maalismasut 2009** elokuussa

Ihanteellinen RR olis tuo 120/75 mmHg nuorelle ihmiselle, mutta todella ei haittaa, jos on alhaisempi, JOS siitä ei ole hankalia oireita. Itselläni on aina ollut alhainen verenpaine, ja monesti tuppaa huippaamaan, kun nousen nopeasti ylös, mutta meneekin sitten nopeasti ohi :)

Mä olen myös ilolla lueskellut, että monella täällä on kakkonen tulossa pienellä ikäerolla. Mulla tää toinen raskaus tärppäs toisesta kierrosta tjottailu-meiningillä, esikoinen on saanut alkunsa kolmannesta. Voi vaan olla onnellinen, että on näin hedelmällinen :heart: Me ostetaan ehdottomasti tuplat, koska mun tulee yksinkin liikuttua ulkona (siis ilman miestä ) niin paljon, ettei ilman tuplia menosta tulis mitään, kun esikoinen on kuitenkin vielä niin pieni. Teutoniat meillä nyt on, ja kovasti houkuttais nuo Teutonian tuplat ostaa... No, aika näyttää.

Varasin ajan neuvolaankin tänään, ihanaa kun pääsen samalle neuvolanterkalle, jolla kävin esikoisen odotusaikaan, vaikka ollaankin muutettu. Tämä terkka on aivan ihana, jo lähellä eläkeikää ja todella asiansa osaava ja hänellä on rauhoittava, varma ote asioihin. Kun on itse vähän niinkuin samalla alalla, niin huomaa tarvitsevansa näissä raskausasioissa rautaisempaa otetta. Ihan sama lastenneuvolan puolella ja onneksi meillä ihana lastenneuvolanterkka onkin :heart:

Olikohan Kaa jo tänään siellä varhaisultrassa? ...
 
Joo huomasin etten ole kaikkia tietojani antanut, eli laskettuaika on 5.3 (neuvolan mukaan)... tämä on toinen lapsi... synnytys sairaala on tays... ja ikää 22 vuotta.. Täytän 9.3 23v., saas nähdä saisinko synttärilahjan :)
Nyt ollut taas parina päivänä pahoinvointia oli meinaan jo muutama päivä tossa että ei ollut ja kerkesin jo huokasta että se meni ohi... Kuinka muuten sanotaan että jos on paljon pahoinvointia niin tulee tyttö vai poika? Kun olen tälläsen joskus kuullut, mulle kyllä neuvolassa sanottiin myös että voi tulla kaksoset... Äiti muisteli vaan että sillä olis pojasta ollut ja tytöistä ei niin kovin pahaa ainakaan.. Mulla esikoinen on poika ja siitä voin pahoin reilun kuukauden ja nyt ei ole niin pahaa oloa ole ollut.. Ei kai noitakaan kannata uskoa :) Kuinkas muilla joko rupee paha olo hellittää?
 
Tervetuloa joukkoon uudet! :flower:

Veriryhmästä Jos oikein muistan niin O+. Aikoivat kuiteski tarkistaa uudestaan ku ens neuvolakäynnillä otetaan verta.

Verenpaine Viime raskaudessa yläpaine oli 140-150 ja alapaine 80-90. Onneksi nyt näyttää hieman paremmalta. Tosin ei viimeksi valitettu ollenkaan vaikka noin korkealla olikin mutta se vaan johtu siitä ku en oikein tykkää ku mitataan verenpainetta. Olenkohan minä ainut..?

Vaunuista Ei olla vielä kovin asiasta keskusteltu mutta yhdistelmävaunuja olen kattonu ja jos niihin sen seisomalaudan sit ostais. Mieli kyllä ehtii muuttua varmaan tosi monta kertaa.

Ens keskiviikkona olis neuvola ja ehkä siellä taas leikittäis ultralla :D
 
Ehtoota jälleen!

Ensin kiitokset Eeevalle ihanista runoista! Ja uusille tervetuloa!

Kyllä on vastustannu neuvolan ja ultran kanssa: Ma piti olla neuvola - annettu väärä aika! Ke olin varannu ultran yksityiseltä - aamulla tuli soitto et lääkäri estynyt! Ei ole todellista...

Huomenna sitten uusi yritys neuvolaan ja maanantaina ultraan kunnalliselle puolelle (kiva täti joka tullu tutuksi IVF-hoitojen yhteydessä järkkäs ajan, kun voivottelin tätä epätietoisuutta).

En voi vieläkään yhtään samaistua noihin pahoinvointijuttuihin, mutta on onneksi edes vähän iltapömppöä - että edes jotain :)

Vointeja kaikille!

Kaatjuska + Kunto
 
netskuli: Kyllä joo niillä lukemilla on huimaus ollu poissa. Sen yli ei ole koskaan noussu edes.

Kiva jos runoista oli jollekki apua! Itse niitä kovasti metsästin ja sitten löysin noita muilta keskustelupalstoilta :)

Mulla on lääkäri viikoilla 11+4 (sain peruutusajan muuten ois menny pidemmälle). Ultra on edellisenä päivänä.

Niinu86: Jee ihanaa ku löyty pikkupumppu dopplerilla! Itse ajattelin just käpertyä peiton alle kuuntelemaan :heart:

Eeeva ja Äppä 10+0
 
heipsan

Onpas tullut uusia paljon! hienoa =) tervetuloa kaikille!!

Mukava lukea ultrakuulumisia.. voi kun pian pääsis itekki.

Täällä myös aika mahdoton turvotus illalla vaikka viikkoja ei ole vielä paljon mitään :ashamed:

Ja Hattivatti :wave: Täällä kans yökitty sappinesteet ulos tänä aamuna ekan kerran tässä raskaudessa :x

Eeeva:
aivan ihania runoja :heart: =)

Kaatjuska:
No onpas sinua vastustanut noitten aikojen kanssa :eek: tulehhan sitten neuvola kuulumiset kertoilee.

Mulla oireita on kyllä mutta koko ajan pelkään että pikkuinen lopettaa kasvun.. viime raskaudessa oireet alkoivat vähentyä ja ultraan mennessä olivat kokonaan hävinneet, jossa tulikin sitten huonoja uutisia..
juu ja eipä oo taas tarkoitus pelotella ketään.. raskaudet on erilaisia jne..

nyt pikku hiljaa pehkuihin.. mut ehkäpä vielä netti kierroksen teen :whistle:
 
Huomenta odottajat! Mites on aamu lähteny käyntiin? Huonoja oloja ja oksentelua?

Mulla alko aivan sairas huono olo.. :D Tänään pitäis tulla soitto siltä mun neuvolan tädiltä, että pääsenkö varhaisultraan ^_^ pitäkääs peukkoja pystyssä, että pääsen ja mielellään vielä varpaitaki! :D Ensimmäinen yö ku en kertaakaan heränny pissalle! :D Mut aamulla oliki sitte niin sietämätön hätä että oli hyvä ku pääsin sängystä ylös xD :LOL:

Noora ja papu 9+2
 
Moro,

tervetuloa kaikille uusille. Ihanaa, kun meitä on jo näin paljon.

Veriryhmä on itselläni AB-. Mies on kanssa negatiivinen, joten esikoisen kohdalla th sanoi, että tulee koko perheestä negatiivinen :LOL: . Johan vitsin murjaisi. Veriryhmästä tulikin mieleeni, että kuinka monella on mahdollista luovuttaa istukkaveri? Meillä pääkaupunkiseudulla naistenklinikka on ilmeisesti ainoa paikka, jossa ottavat sen talteen. Harmittaa, etteivät Jorvissa ota. Kuitenkin on se lähisairaala. :heart:

Vaunuista vielä hieman. Esikoinen on kahden vanha, kun tämä kakkonen syntyy, niin ajattelin ostaa vain seisomalaudan. Koska kävelee todella hienosti ja pitkiä matkoja jo nyt vaikka on vasta 1 1/2 vuotias. En viitsisin sen tähden ostaa tuplia. Iltaisin pääsen ihan hyvion kummankin kanssa pidemmälle lenkille, kun isä tulee kotiin. Laitetaan toinen matkarattaisiin sitten istumaan. Kyllä pienemmät reissut onnistuu kahden kanssa varmasti ihan hyvin.

Viikkoja on nyt 6+6, eli huomenna taas alkaa uusi viikko :heart: . Ensi viikolla on eka neuvola. Monet ovat jutelleet eri neuvoloiden toiminnoista. Meillä otetaan pissa, hemppa, pituus, paino ja jutellaan. Lekuri tekee lisäksi sisätutkimuksen ja kuuntelee sydäntä, silloin kun on lekurikäynti. Muuten sydämen kuuntelee terkka. Meillä ei koskaan ultrata neuvolassa.

Täällä on vaihtelevasti pahaa oloa, välillä halataan pönttöä ja välillä ei. Etoo muuten vaan:) Mutta kyllä se tästä.

TARRASUKKIA KAIKILLE:)
 
Huomenta,

Heti alkuun kaikille sykkeen kuulleille onnittelut, on se vaan ihanaa :) .

Ihanaa, perjantai! Loman jälkeinen eka työviikko on ollut raskas! Mulla on lähtenyt aamu käyntiin ilman pahoinvointia, mutta silleen on ollutkin jo pari viikkoa. Tällä hetkellä vaivaa lähinnä närästys. Mulla on pientä refluksitaipumusta (sukurasitteena), joten tää on ihan kamalaa :x . Onko vinkkejä Rennien tilalle? Mua nimittäin tökkii sen maku, kun niitä pitää vetää jokaisen ruuan jälkeen :x :x .

Olikos se emmaa, joka kyseli verenpaineesta ja sen mittaamisesta? Mulla on kanssa vähän ongelmallista sen mittaustapahtuma. Mulla edellinen terkka totesi, että sulla on vastaanottoverenpaine. Mulla oli aina terkan luona paineet siellä 130-140/85-90 ja kun kotona mittailin joka päivä niin keskiarvo oli n. 125/75-80.

Neuvolasta ja ultrasta: Mulla on ens maanantaina 11.8 lääkärineuvola ja siellä kuulemma tehdään epävirallinen ultraus, jotta pystytään määrittämään vauvan ikä. Eka neuvolahan mulla oli joskus viikoilla 7+jotain. Np-ultra on 26.8 eikä siihenkään ole enää kun 2,5 viikkoa :) . Sit mulla on varattuna vielä sokerirasitus 15.9 jolloin mulla on rv 15+2. Mä joudun jo nyt alussa siihen, kun ekassa raskaudessa oli paastoarvon kanssa pieni ongelma. Toinenkin tehdään viikolla 25. Eli kyllä tässä saa hypätä jos jonkinmoisessa tutkimuksessa.

Pelkopolista laitan vielä, sillä mulle tuli kutsu äippäpolille. Mulla on aika 29.12 (vasta!) eka kätilön luokse, jonne aikaa varattu tunti ja sitten lääkärille heti perään. Mä en tiennytkään, että siellä on sit molemmat vastaanotot samalla reissulla.

Pitänee tehdä vähän töitäkin ;) . Hyvää perjantaita kaikille!

Iines ja Sintti 9+6
 
Huomenta kaikille! Harvinainen hetki menossa kun tyttö jäi nukkumaan vaikka nousin sängystä jo pois. Huomenna pitäis lähteä (tytön näkökulmasta) mummolaan saattelemaan mun nuorin sisko koulutielle. Olen viikon siellä kaverina, ettei tarvii Hempan olla yksin heti ensimmäisellä viikolla pitkiä aikoja. Vähän jännittää pitkähkö junamatka (7h38min) yksin tytön kanssa. Mitä jos mua yököttää koko matkan? Halailen sit junan pyttyä 9kk ikäinen likka kainalossa? Toivottavasti menee hyvin. :x Pitää varata paljon hyvää evästä mukaan.

Kuvotus yökötys olo on kyllä kokoajan taustalla. Eilen yökin aamulla koko tytön pyllyn pesun ajan kun se oli tehny hirveät aamu rieskat. Onneksi mitään ei mulla tuu aamulla ulos. Ja mulla on ihan mahdottomia kaikki ruoat mitä tekee mieli :) Eilen oli ihan pakko saada yhden hyvän kiinalaisen mango-kanaa. Ja kiltisti mies sitä mulle toi. Maanantaina oli tosi huono olo iltapäivällä kun mitään ei tehny mieli. Sit yhtäkkiä tuli sellanen olo et on pakko saada ranskalaisia ja sit haettiin niitä mulle kun mentiin illaksi mökille :) Ja mies raukka ei uskalla varmaan edes aina ehdottaa jotain tiettyä ruokaa, kun saatan yökätä jo ajatuksesta..

Onneksi tiedän jo että tämä vaihe menee ohi. Ja vaikka nyt söis just sitä mitä tekee mieli, niin ei kovin tarvii miettiä, et tulee painoa liikaa. Vaikka edellisestä raskaudesta on vielä 2kg jäljellä niin silti olen normi/alipainon rajoilla.

annas rv 9+1
 
Hei kaikille!

Täällä ollaan mietitty veriryhmiä, täältä löytyy O+. Verta oon ennen raskauksia luovuttanut säännöllisesti, mutta nyt siis tauko jatkuu edelleen ;)

Mulla on täällä kauhea työnhaku päällä,vanhempainvapaa loppuu 5.9 ja tässä välissä pitäis päästä johinkin töihin,oon irtisanoutunut vanhasta työpaikasta kun ei se enää oikein napannut. Mutta taloa kun pitäis maksaa niin olisi pakko saada töitä vaikka mieluusti oisin neidin kanssa kotona.

Meille otettiin uusi kissanpentu viime viikolla ja kun olin äidin luona käymässä niin äiti kysyi tuolta 8kk neidiltä että "onko teille tullut uusi vauva?" Huikkasin siihen sitten että "Sano Elli mummulle ettei vielä,mutta ens maaliskuussa tulee!" Mun veli oli kans siinä kahvipöydässä ja alkoi virnuilemaan,mutta mummu ei ihan heti tajunnu.Kysyi että minkäs eläimen te nyt meinaatte ottaa. Sanoin ettei mitään eläintä! Sit se tajus ja kysy että Ihanko tarkotuksella? :LOL: Vastasin sille että joo-o ihan tarkotuksella,kyllä mä tiedän kuinka vauvoja tehdään ja osoitin tuota neitiä :D Se oli kyllä vähän ihmeissään,sanoi ettei oo vielä tottunu tuohon ensimmäiseenkään. Sitten ollaan kerrottu tuon neidin kummitädille kun se oli täällä keskiviikkona sen aikaa kun kävin neuvolassa.Appivanhemmillekin pitäis pian kertoa.

chromo 7+5
 
Huomenta kanssasisaret!

Ihan ihan pakko oli tulla hihkumaan, kun tänään aamulla miehen kans kuunneltiin pikkuruisen sydänääniä, niin nyt kuului tosi vahvasti se syke! Ei voinu erehtyy enää :heart: Tais löytyy sopiva kohta, kyllä sitä joutuu ettiiki ennen ku löytyy. Varmaan jotain 160 pintaan veikkaisin että oli pikkusen pulssi. :heart:

Niinu & itiö



 
Mä kävin äsken Kelan sivuilla surffailemassa. Lähinnä unelmoin katsomalla äitiyspakkauksen kuvia :D . Kuinka moni aikoo ottaa äitiyspakkauksen? Aika moni esikoista odottava sen valitsee mutta entäs toisodottajat & useamman lapsen omistavat odottajat? Mä itse aion sen ottaa (jos sinne saakka kunnialla päästään) vaikka vuoden 2006 pakkaus meiltä jo löytyy. Silloinen pakkaus oli kovasti sinisävytteinen ja tämän vuoden pakkaus on mun mielestä neutraalimpi.

Sit myös laskin laskenta-osiossa tulevan äippärahan määrän. En myönnä olevani liian innokas jäämään äitiysvapaalle... :whistle: ;) .
 
Heips,

olipas kurja olo heti aamusta :| Nousin ylös ja aloin hauduttamaan itselleni teetä, ja yhtäkkiä alkoi kamala huimaus, sitten tuli kauhean kuuma ja hetken kuluttua vilu. Makoilin hetken ja join teetä, olo on nyt ihan hyvä mutta pelästyin kyllä hitusen, en muista koska olisi tullut yhtäkkiä noin huono olo!

Kävin eilen siellä neuvolalääkärillä. Otettiin verikokeita, tehtiin sisätutkimus ja höpöteltiin vain yleisesti raskaudesta. Mies ei taaskaan päässyt mukaan, reppana meni aamuneljäksi töihin ja matkasi sieltä suoraan kouluun josta kotiutui hieman ennen viittä. Hemoglobiini ja verenpaine olivat hyvät ja painoa oli tullut taas hitusen lisää, mikä on hyvä juttu mulle. Np-ultraan saan ajan postitse, sen pitäisi ollakin jo tämän kuun puolella.

Alan jo täällä pikkuhiljaa valmistelemaan muuttoa, perkasin vaatekaapin ja apajille pääsi pikkusiskoni joka vei mukanaan kolme kassillista vanhoja vaatteitani :LOL: Tänään pitäisi käydä läpi paperihommia, mä olen toivottoman surkea arkistoija ja kärsin siitä aina kun pitäisi löytää jokin tärkeä paperi. Oikea Mission Impossible.

Äitiyspakkauksesta, minä tykkään tämän uuden pakkauksen värimaailmasta ja aion sen ottaa. Siinä on niin paljon kaikkia perusjuttuja, jotka tarvitsisi muutenkin ostaa. Minua ei haittaa ulkoiluttaa mukulaani samanlaisessa toppapuvussa kuin ''kaikilla muillakin on'' :D

upupa ja Multeri 9+4 (Aletaan pikkuhiljaa olla voiton puolella?)
 
Kommentoimpa minäkin vaikka aamulla jo kirjoitin :)

Äitiyspakkauksesta Mulla tekis kyllä mieli ottaa pakkaus, kun se on kuitenkin tosi nätti ja käytännöllinen. Meillä on kuitenkin ennestään 07 pakkaus joka on aika saman tyylinen ja olin siihen tosi tyytyväinen. Siis ei oikeastaan oo kannattavaa ottaa sitä. Ajateltiin käyttää se rahamäärä uuteen rintapumppuun + sitteriin. Meillä on iso läjä noita 62-68 cm vaatteita koska esikko oli tosi kova pulauttelemaan, niin oikeastaan vaatettakaan ei kovin paljon tarvita.

upupa Mun painajaisia on kans kaikki paperihommat ja muutenkin järjestelyt. Meillä mies on niin käytännöllinen noissa, että se näkee jo punaista kun yritän hoitaa niitä hommia :)
 
Tuota mäkin mietin, että kun esikoiselta on todella paljon vaatteita jäänyt, osa jopa kerran tai kaksi ollut päällä, kun me saatin vaatteita paljon lahjaksi, käytettynä yms. Sen puoleen vaatteita ei tarvittais. Mutta kun mulla on se tyttöolo ja siihenkin pitää varautua, niin olishan se kiva olla jo valmiiksi muutakin väriä, kun vaaleansinistä. Mä tykkään paljon vihreästä ja keltaisesta, joten on meillä esikoiselta jäänyt niitäkin värejä. Mut niitä oli silloin jotenkin vaikea löytää, kun kaikki kaupat oli pullollaan pelkkiä vaaleansinisiä tai vaaleanpunaisia :/ .

Jos tuosta sepustuksesta sai jotain selville, niin aion kaikesta huolimatta sen pakkauksen ottaa.
 
Voi kun on taas tullut paljon tekstiä... Muistaakohan tässä mitä piti kommentoidakaan :D

Tepa: Sie oot päässyt jo lekurille asti! Vähän kateellisena täällä luin kuulumisiasi. Onnittelut kuitenkin hyvistä uutisista! Josko miekin tulisin ens viikolla perässä... Minulla ensimmäinen virallinen neuvola vasta maanantaina, mutta toiveissa on että saisin lääkäriajan jo tiistaille. Josko siellä sitten ultrattais... Meillä nimittäin vain lääkäri tekee nuo ultraukset eikä terkka tee niitä kuulemma ollenkaan. Vain tuon ensimmäisen ultran tekee oman paikkakunnan lääkäri ja muihin ultriin saa sit matkata jo PKKS:ään.

Nyt en muista enää kukahan jutteli niistä vastaanottopaineista... Täällä yksi samasta "vaivasta" kärsivä! Aina jännittää ihan hulluna että mitähän sieltä mittariin putkahtaa ja jään oikein kuuntelemaan hengitystä ja sydämen jytkytystä. Vähemmästäkin paineet nousee... Töissä oon sitten mittaillut ihan normipaineita. Nyt kyllä yllätyin keskiviikkona neuvolan ylimääräisellä ajalla paineitani kun oli 120/70 ja alapaine ei ole ollut ikinä noin alhaalla! Hyvät lukemat, ei siinä mitään, normi on miulla se 120-125/80.

Äitiyspakkauksen otan tottakai jos sinne saakka päästään. Itse tykkäsin enemmän sen viime vuoden pakkauksen värimaailmasta kun ihailin sitä kaverillani. Jotenkin se vihreä on vaan niin raikas väri ja mielestäni sitä oli hieman enemmän viime vuoden pakkauksessa.

Nyt työn ääreen...
 
ÄÄÄÄK, sain varhaisultran tälle päivälle, klo: 15.00!!!! Oon toisaalta onnellinen mut pelottaa kauheesti, en ookkaan enää nii varma haluanko tietää onko tulossa oikea vai väärä raskaus!! :ashamed: Tärisen ihan kauttaaltaan ja tuntuu että haluais vaan itkee valmiiks kun tuli sellanen olo et nyt ei kuitenkaan kaikki oo kunnossa.. :(

Noora ja ? 9+2
 
Kaa
Viime yö meni valvoessa ja itkeskellessä... mutta tänään ultrassa mieli kirkastui. Syke löytyi ja Pikkuiselle tuli mitan mukaan rv 8+0.

:heart:

Kivi pyörähti sydämeltä. Ja hintakaan ei päätä huimannut, maksettavaksi jäi 47 euroa. =)
 
Tulin pikaseen lukeen kuulumiset ennen asioille menoa.

Äitiyspakkausta mäkin oon miettinyt. Ottaako vai ei? Meillä on aika paljon kyllä pieniä vaatteita ja muutenkin kaikki tarpeellinen joten luulen et me otetaan se rahana.

eternal-life, miten sä noin nopeesti sait ajan? Pitäisköhän munkin varata aika tuohon alkuaraskauden ultraan kun sitä oon niin paljon pohdiskellu... tuu sit kertoon kuinka ultrassa kävi.

Meillä alkoi nyt esikon vieroitus yösyötöstä. Pojalla jo ikää 1 v 1 kk ja syö edelleen öisin kerran tai kaksi. Ja nyt loppui sit se touhu. En siis imetä, eli pullosta poika on öisin juonut maitoa. Vähän oli katkonainen yö kun poika huusi, mut rauhottui lopulta ja heräs vasta puoli 9. Kyllä tässä varmaan vielä pari-kolme yötä joutuu tuon asian kanssa valvoon, et poika oppii ettei yöllä syödä enää. =)

Nyt täytyy mennä. Mukavaa perjantaita kaikille!

marza ja masuvauva 8+4
 

Yhteistyössä