Maaliskuun vauvat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sere
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terveisiä täältäkin. Ei meinannut löytyä koko ketjua enää! Sampo on myös maistellut muutamia lusikallisia päivässä maissia, porkkanaa ja nyt kukkakaalia. Hyvin tuntuu ruoka maistuvan kun poika odottaa suu ammollaan lusikkaa kuin pieni linnun poika. ikää on nyt 5kk ja painoa 8,5kg ja 70cm pitkä. Kasvu on nyt hidastunut tosi paljon kun ei ollut tullu kuin sentti lisää edellisestä neuvolasta. Yhtään ei poika itkenyt rokotusta saadessaan tällä kertaa, mutta äidin teki taas tosi pahaa se pistäminen...

Pitkä aika edellisestä kirjoittamisesta ja tosi paljon on tapahtunut. Meillä 5 kk neuvolassa oli pituutta 65 cm ja painoa 6,975 kg. Paljon on otettu kiinni painossa ikätovereita kiinteiden aloittamisen jälkeen.

Nykyään meillä syödään kiinteitä 4 kertaa päivässä, aamulla ja illalla kaurapuuroa ja lounaaksi & päivälliseksi kasvis-lihasosetta. Kaikilla aterioilla lisäksi jotain hedelmä/marjasosestta jälkiruoaksi ja äidinmaitoa niin paljon kuin menee ruokajuomaksi. Lisäksi imetän välipalaimetykset ja illalla hiukan tiheämmin.

Aloitimme pari viikkoa sitten vauvauinnin, mikä on osoittautunut todella hauskaksi leikkituokioksi vauvan kanssa. Tänään (toinen kerta altaassa) Roope sukelsi ensimmäisen kerran ja hienosti meni.

Roope on nyt viikon kääntyillyt selältä vatsalleen aina kun silmä on välttänyt, joten ei häntä enään uskalla jättää valvontaa vaille sängylle. Illallakin pitää aina silloin tällöin käydä tarkistamassa miten päin hän on sängyssä kun muutaman kerran on kääntynyt vatsalleen. Muutenkin tuo liikkuminen on lisääntynyt tosi paljon ja yrittää syöksyillä milloin minnekkin ja käsillä huitoo ja tarttuu kaikkeen mihin ylettää. Siksipä jouduimmekin siirtämään hoitopisteen pois keittiöstä missä se kätevyyden vuoksi on tähän asti ollut. (meillä on erittäin pieni vessa ja kylpyhuoneessa ei ole lavuaaria)

Jotenkin vauva muuttuu mielestäni ihan silmissä. Kun katselen samassa vauvauintiryhmässä olevia 4,5 kk ikäisiä, ovat he mielestäni hirmuisen pieniä verrattuna Roopeen vaikka ikäeroa on vain kuukausi. Kehityskin on uskomatonta, jos itse oppisi yhtä paljon kuukaudessa kuin vauva olisi varmasti nero.
Itse olen jo alkanut panikoimaan lähestyvää töihinlähtöä (vuodenvaihteessa), mitens muut äidit, lähdettekö töihin vai pidättekö hoitovapaata?

Terve taas.

Töihinlähdöstä: olen ajatellut olla vielä vuoden (siis tästä hetkestä) kotona ja aloittaa siis työt ensi elokuussa. Opettajan hommissa on aina luontevinta aloittaa lukuvuoden alussa. Sitä paitsi alle vuoden ikäistä en vielä tahtoisi hoitoon laittaa. Toisaalta pitempäänkään en haluaisi kotona olla. Ensinnäkään sitä ei asuntolaina taitaisi kärsiä ja toisekseen on tämä sen verran rankkaa hommaa. Olen tässä havainnoinut, että useimmiten niillä, jotka ylistävät kotona olon ihanuutta, on isovanhemmat lähettyvillä. (ja ainoa, jonka tiedän menneen töihin heti äitiysloman jälkeen, on kotoisin 300km päästä ja isovanhemmat siellä) Vähänkö helpottaisi elämää, jos olisi joku, joka voisi joskus poikaa hoitaa, että vaikka asioille pääsisi. No, onneksi sentään miehellä on joustava työ, mutta kahdestaan ei olla missään (yhtä kävelylenkkiä lukuunottamatta) oltu viiteen kuukauteen.

Vauvauinnista: Mekin ollaan kovasti yrittämässä vauvauintiin. Nyt on pitkä kesätauko niissä ryhmissä, alkavat vasta syyskuun alussa, joten meillä menee aika tiukille se 6kk ikärajan kanssa. Jos siis edes päästään ryhmään. Se selviää vasta sitten, kun on käyty ilmoittautumisinfossa 26.8., ja sitten jos pääsee, niin heti seuraavana viikonloppuna alkaa. Hankalaa, varsinkin kun sille aloitusviikonlopulle tulin sopineeksi menoa jo kesällä. Mutta kova hinku olisi sinne vauvauintiin, kun täällä veden keskellä asutaan.

Huomenna olen menossa hormonikierukan asennukseen. Pelottaa ihan sairaasti, kun olen kuullut, että jos se joudutaan asentamaan ilman kuukautisia (mulla ei ole vielä alkaneet), niin sattuu kauheasti. Luin jostain, että voisi saada puudutuksen, mutta kun kysyin siitä, niin terkkari sanoi: "Jos on oikein kipuherkkä, niin sitten voi ottaa nelisatasen Buranan tuntia ennen toimenpidettä." Heh, taisi olla huumorinaisia. Ja sekin epäilyttää, että saattaa tulla puoli vuotta tiputtelua... mitenköhän tuon vauvauinninkin kanssa? Oletteko muut ottaneet hormonikierukkaa, ja millaista on ollut?

Nyt heräiltiin taas. Pitää mennä.

Mulle sanottiin, että hormonikierukkaa ei voi ottaa jos kuukautiset ei ole alkaneet! No tiedä sitä.
Sampolla alkoi aikamoinen nuha ja yskä eilen. Viime yönä kohotin sängyn päätyä kirjoilla mutta 30 astetta ei kyllä ole kohotettu, joten en tiedä auttaako. Suolaliuostippojen jälkeen poitsu aivastaa räkää pois, joten sillä konstilla saa vähän röörejä auki.
Me ollaan ajateltu myös viedä poikaa vauvauintiin sekä muskariin heti kun ne alkaa.
Töihin menen varmaan huhtikuun alussa. Poitsulla olis ikää sillon 1v1kk joten ehkäpä jo kävelisi silloin. Ei vaan raattis viedä mihinkään ulkopuoliselle kodin ulkopuolelle hoitoon jos ei osaa liikkua. Mut kyllä se varmaan tekee äiskälle hyvää mennä takas töihin. Kesä on menny ihan nopeesti ja mukavasti mutta luulen että kun päivät pimenee ja sateet alkaa niin voi käydä aika välillä pitkäksi käkkiä vaan kotona lapsen kanssa kun ei lähelläkään ole ketään mammakavereita.

Vauvauinnista, me oltiin 5,5 kk kun aloitimme eikä mitään ongelmaa. Sukellusrefleksi kestää kuulemma 6 -7 kk ikään asti ja sanoivat että ihan hyvin voi aloittaa vaikka ei sitä refleksiä olisikaan, silloin vain jätetään sukellukset lähemmäksi 1 vuoden ikää.

nyt taas naristaan, on ollut koko päivä yhtä nirinää ja narinaa...

Olipa tuo viimeisin niin tutun kuuloista. Nirinää ja narinaa. Tänään meidän tavallisesti niiiiiiiiin aurinkoinen tyttö ei ole muuta tehnytkään kuin narissut. Missään ei ole hyvä.

Vauvauintiin käytiin ilmoittautumasaa vasta. Alkaa kahden kuukauden päästä. Mukavaa.

Katselin noita vauveleiden kokoja noissa aikaisemmissa viesteissä. Meidän tyttö oli 5kk neuvolassa 6,3 kg ja 65 cm. Pieneltä vaikuttaa. Nyt onkin koitettu syödä oikein urakalla. äytännössä syödään kiinteitä kolme kertaa päivässä. Lounaaksi kasvissose. Välipalaksi luumusose ja illalla kaurapuuro. Määrät ei ole vielä huimia, mutta on imettäminen vähentynyt. <onneksi myös yöllä.

Tosin tyttö ei oikein mielellään syö enää tissiä päivisin. On sellaista saikkaamista. Nälkä on silti yllättävänkin usein. En meinaa enää muistaa tarjota rintaa tarpeeksi usein, kun se kiivain imett'minen on jo alkanut jäädä taakse.

Töihin lähdästä: minulla ei ole työ paikkaa mihin mennä. Olen kuitenkin jo aktiivisesti miettinyt mitä tekisin äititysloman päätyttyä. Luultavasti olen joulukuun työttömänä. Ei silloin vielä ole varmastikaan työpaikkaa mihin mennä.

Tässä äitiyslomalaisena pitäisi aloittaa uuden tutkimussuunnitelman kirjoittaminen, jotta voisi hakea tässä syksyn päälle rahoitusta tai paikkaa ensivuodesta eteenpäin. Uskotte varmaan kuinka vaikea on virittäytyä vauvasta ja kesähelteistä tutkimussuunnitelman ah niin loistokkaaseen ja jännittävään maailmaan. Shit.

terve täältäkin. meidän Aleksi on nyt melkein 5 kk. viime neuvolass oltii 7 kiloo 200 ja pituutta 63, tosi hyvin kasvaa ja neuvolatätikin naureskelee kun on niin tyrneet jalat ja kädet, tulee kait iso mies. muutenkin neuvolassa on kiva käydä kun on niin mukava täti, nuorikin. jutellaan kaikkee ja vähän ylimääräisiäkin niin aina venyy melkeen tuntiin meiän käynnit. vähän tuo vasemman korvan kuulo on ehkäpä huono, vaikee kuulemma sanoo, ensi viikolla käydään korvapolilla tutkimassa. toivottavasti kaikki on hyvin.

Kyllä meillä ainakin kääntyillään ja pyörii hyvin, liikkuu pikkuisen, mahalta päätyy selälleen ja pari kertaa kääntynyt selältä mahalleenkin. hienosti viihtyy vatsallaan ja nostaa itseään ylös. muutenkin viihtyy pystyasennossa, vaunuissa ja sitterissä änkee ja punkee itseään väkisin pystympään. sylissä viihtyy pystyssä myös, itku tulee jos makuulla yrittää pitää :) leluihin tarrataan innolla ja osataan hakee sitä ja kaikki menee koko ajan suuhun, taitaa ehkä olla hampaita tulossa kun niin kipeesti välillä tarraa tissiin, auh! kuolassa on kaikki vaatteet aina.

soseita ollaan maisteltu nyt ehkä kohta 4 viikkoo, ei vieläkään kyllä mene paljoo soseita eikä maistu oikeen, irvistelee eikä oikee tykkää vaikka kaikkee kokeillaan. tuntuu tosi hitaalta ja vaikeelta tämä totuttaminen... iltaisin otetaan velliä 80-100 ml ja sen ansiota nukutaan yöt paremmin, syö vähän harvemmin öisin. 4-6 tunnin unet aina putkeen ja muutenkin nukkuu n. 10-12 tuntia. päivisin unet jääkin sitten aika vähiin, puolesta tunnista tuntiin nukkuu vaan. ei mulla ainakaan ole maidon tulo vähentynyt yhtään, samanlaisesti suihkuaa edelleen :) on kyllä sellanen tissipoika. mut se on kyllä ihanaa kun saa ottaa kainaloon pikkuisen ja nähdä miten hän nauttii oikeen ja katselee minua silmiin :))

muutenkin on oikee hymypoika, naureskelee ja hymyilee koko ajan ja juttelee omalla tyylillään melkeempä koko ajan. kädet ja jalat käy päivisin niin paljon etten ihmettelisi jos alkaisi ryömimään aikaisin.

mahavaivoja noista soseista kyllä tuli, melkeen joka ilta itketään sitä. muttei kauaa kerrallaan, syli ja painetta vatsaan auttaa. soseita tarvitsisi kyllä enemmän antaa tai sit velliä päivälläkin kun niin kova ruuantarve tuntuu olevan, tissillä ollaan yhtämittaa. mutta kun tuo pikku vatsa ei vieläkään ole tottunut soseisiin... :(

nyt alkaa vissiin nälkä olemaan taas että pitää mennä :)

Tuosta tissittelystä tuli mieleeni, että meillä tyttö taas lakkoilee rinnalla päivisin. Teki sitä jo täysimetyksen aikaan tuossa alkukesästä. Ja nyt meinaa olla samoja elkeitä. Tällä kertaa on vaarana, että maidontulo oikeasti vähenee ja tyttö vierottuu tissiltä. KOska soseita syödään jo mahaan asiti ja soseiden kanssa saa ruokajuomaksi tissimaitoa/korviketta nokkamukista ja iltaisin ylunien turvaajaksi velliä.

Onko muilla kokemuksia?

Meillä taas on aloitettu tissilakkoilu iltaisin... nyt ei muutamana päivänä ole suostunut n. klo 15-16 jälkeen syömään tissistä ollenkaan ja seurauksena on tietenkin kaksi - kolme herätystä yöllä. Ja tämä meidän vesseli kun on nukkunut täydet yöt jo kuukausia niin meinaa hieman harmittaa.... Minä pumppailen illalla ennen nukkumaanmenoa ylimääräiset pois ja sekoitan sitten soseisiin seuraavana päivänä, meillä kun ei ole vieläkään saatu poikaa hyväksymään tuttipulloa sen oikeaan tarkoitukseen, pureskelisi sitä kylläkin jos vain annettaisiin.

Surffaillessani matkasivuilla bongasin nääki.. Jos vaikka ehtis aina välillä vierailemaan. Meillä myö neiti päätti tulla kuukauden etuajassa,kuten MaryJo´n lapsukainenkin.. Hyvin voi ja kasvaa,pian 5kk. Isovelikin löytyy,2v5kk. Hyvin tulevat juttuun,mitä nyt isoveli on välillä vähän kovakourainen helliessään... :) Ei onneks mitään pahempia mustasukkaisuuskohtauksia.