Maaliskuun murut<3**Lokakuussa**

Arell: inhottava tilanne ja toivottavasti kyse on jostain muusta. Toisaalta Suomessa on hyvä terveydenhuolto, kyllä he sinut savat kuntoon. Voimia!

Cassyput: viestissäsi oli paljon asiaa, olen itse ottanut vuorotellen 10 ja 20 mikrogramman annoksia d-vitamiinia. Nyt lueskelin lääkärisivustolta, että 10 mikrogrammaa ei riitä mihinkään...Voisi siirtyä ottamaan multivitan(siinä on valmiina 10 mikrog.) lisäksi tuon 20 mikrogrammaa d-vitamiinia lisäksi. Olen eilen ja tänään saanut pidettyä jo tuon mainitsemani multivitan sisälläni, niin toivottavasti jatkossakin. Ja kyllähän tuo pinkit-siniset jaottelu menee joskus liian pitkälle. Tosin lempivärini on ollut ihan pikkutytöstä saakka pinkki ja punainen, vaikka minulle tarjottiin kaikkia mahdollisia värejä. Kai sitä ajattelee, että oma tyttö olisi samanlainen pikkuprinsessa vaikka näin ei välttämättä käykään. :D

AnneD: saako kysyä noista sokereista? Aiheuttaako sokerien vaihtelut siis oksentelua? Mitä sokerien vaihteluille tehdään? On vähän ehkä tyhmiä kysymyksiä...

Osaatteko sanoa, että jos vauva syntyessään painaa yli 4kg ja joutuu useammaksi päiväksi sokeritippaan, niin voiko siitä päätellä äidin raskauden aikana olleen hoitamattoman/huomaamattoman raskausdiabeteksen?
 
Heips!

Täällä kanssa syödään Multivitan raskaus&imetys vitamiineja, ja just lisäilin 25mikrogrammaiset D-vitamiinit tuohon miun äitiysdosettiin ( sieltä löytyy myös maitohappobakteeri ja Obsidan, joka on ainut rauta, mikä käy).

Täällä taas on pinkin inhoaja :D kaikille oon sanonu, että jos tulee tyttö, niin ei mitään pinkkiä :D Tosin lähipiirissä eräässä perheessä kaikki lapsilla pinkkiä, huoneen tapetteja myöten, niin mies on onneksi samaa mieltä, ei pinkkiä jos tulee tyttö :D Keltainen, mintunvihree, turkoosi, ruskea, liila ja punainen tulee olemaan värejä, joihin tyttö puettas :D Pojallakaan en oo suosinu pelkkää sinistä, että omistaa paljon eri sävyisiä vihreitä, ruskeaa ja jopa punaista :)

Mie kävin edellisessä raskaudessa sokerirasituksessa ja ei mitään ongelmia, puhtaan paperit ja silti poika yli 4kiloinen. Samoin sai tuttu nyt 4,3kiloisen pojan ja ei mitään häikkää sokereissa :) Ja sit kaveri, jolla taas oli Radi, niin synnytti alle 3,5 kiloisen :D Mut oon ymmärtäny, et jos radin aikaan ei pie huolta ruokavaliosta, niin vauvan koko suattaapi piästä kasvamaan vallan hurjiin lukuloihin :)

Itellä esikoinen oli sokeritipassa, mutta koko synnytsen aikaan en voinu syödä mitään, kaiken oksensin, joten tuleehan siitäkin vauvalle energian puutetta :/ ja sairaalapapereihin oli laitettu, että poika sokeritipassa pitkän ponnistusvaiheen takia ( 1h 38min).

Tänne kuuluu muuten hyvää, innolla odottelen rakenneultraa, johon ois vajaa kaksi viikkoa aikaa :D Ja sitä, että velipoika tulis kylään, sain viestin, että vaunut jotka tilasin, on saapunu matkahuollolle, niin pitää käydä noutamassa ne, niin pääsee testailemaan (Ja isoja asioita piti ostella vasta ru:n jälkeen.... :D)

Hyvää viikonloppua kaikille!

Nonna88 ja nyytti 18+3
 
Mulla on käytössä Ladyvitan Mama vitamiini valmiste, lisäksi syön Omega-3 rasvahappoja, maitohappobakteereita, magnesiumia, E-vitamiinia ja D-vitamiinia yhteensä n. 100µg.

En olekkaan pitkään aikaan kirjoitellut kun enemmän tulee oltua facebokin puolella, ei oikeestaan mitään ihmeellisempiä muutoksia olo tiloissa, maha on kasvanut hieman ja potkuja tuntuu joka päivä, kädelläkin tuntee mahan päältä :)

Värimaailmasta olette puhuneet, en tykkää täysin pinkeistä tai sinistä vaateista tai muutenkaan mistää kirkaan kirjavista ja ajattelin enemmin ostella neutraaleja värejä mitkä menis molemmille. Niin kauan kun itse voin lapsen vaate yhdistelmät ja tyylin päättää niin siitä nautin kun jossain vaiheessa tulee varmasti vähän omaa tahtoa vaate valintoihin :D

Enää kaksi viikkoa rakenneultraan :) aika menee niin hitaasti...

Aurinkoista viikonloppua!!


Dena90 ja matkustaja rv 18+3
 
16+0 poks poks täältä oksennusten ja pääkipujen keskeltä. Yrjöilyt jatkuivat taas kun palasin alkuviikosta kotiin vanhempieni luota, kuten vähän arvasinkin. Mikä lie tämäkin, että kotona oksettaa ja muualla ei niin pahasti...

Mutta kylläpä tuntuu, että aika menee hitaasti. Tai siis viikot menee kyllä aika nopsaan, mutta tuntuu että raskausviikkoja ei tule samaa vauhtia :D Mitään vauvahankintojakaan ei ole vielä tehty. Jotenkin sitä haluaa odottaa ainakin siihen rakenneultraan. Ja me ainakin halutaan tietää sukupuoli ennen suurempia osteluita. Vaikka nyt ei ihan pinkkiä ja sinistä ostaisikaan niin kuitenkin sais olla vähän tyttömäisiä tai poikamaisia ainakin osa vaatteista/tavaroista.

Rusinakeksi: tuossa tilanteessa voisi olla kyse huomaamatta jääneestä raskausdiabeteksestä, mutta toki syitä huonoihin sokereihin voi olla muitakin. Vauvatehotyöhistoriani aikana olen kyllä nähnyt kaiken kokoisia ja näköisiä pieniä sokeripotilaita.
 
Olitte niistä väreistä jutelleet ja täytyy kyllä myöntää että ei meidän tytöllä muuta löydy kaapista kuin pinkkiä punaista ja lilaa eri sävyissä :D jäi äippäpakkauksenkin vaatteet mahd. tulevalle pojalle, siks otetaan rahana se avustus kun melkein koko pakkaus käyttämättä, niin toinna toista ottaa. Tyttö kyllä on nii riukuki että ne vaatteet oli väärän mallisia, nyt 1-v ja 72,9cm ja 8, 5kg.. :D
 
Babytwo meillä oli ihan sama, ä-pakkauksen vaatteet oli ihan liian leveitä hoikille tytöille. Meillä molemmat ollet 1-vuotiaina tasan 8-kilosia. :D Musta ne on rumia, huonolaatusia ja kaikin puolin kamalia, olenpa positiivinen. Silti jostain syystä haluisin sen pakkauksen taas. :LOL:

Mä menen nyt nukkumaan, ja nukun niin kauan ku jaksan, viikonloppu ihanaa! :wave:

Cassy rv 17+5
 
Arell; Hui! Minä kammoan punkkeja, pikkusiskollani oli pienenä korvassa sellainen ja kerkesi olla jonkin aikaa, ennenkuin se huomattiin. Lääkekuurin sai, eikä siitä tullut sitten mitään sen kummempaa.

Täällä ollaan joulunodotustunnelmissa :D jo, eli ekat tortut paistettu tänään ja joulukorttitehdas käynnistetty. Juu, myönnän olevani "hieman" jouluhörhö"...

Pinkistä väristä juttelitte. Jos tämä kolmas tulokas olisi tyttö, niin taatusti pukisin hänelle paljon pinkkiä. Ehkä se vaikuttaa, että kaksi sälliä jo ennestään, niin siksi pinkki viehättäisi välillä erityisen paljon. ;) Toisaalta tykkään voimakkaasta retroväreistä, joten en tiedä, miten tuon pinkin loppujen lopuksi kävisi...

Minä käytän Minisunin raskaus- ja imetysvitamiineja sekä magnesiumia. Apua, en ole edes ajatellut tuota d-vitamiinia!

Mulla on alkaneet yläselkävaivat. En tiedä onko kyse rintarangan fasettilukoista, joista olen aiemmin kärsinyt, mutta inhottavaa ja tuntuu varsinkin, jos istun pitkän aikaa. Pitäisi alkaa jumppaamaan, kun ohjeetkin olisi. Viimeksi vaivannut kakkosen vauva-aikana, jolloin jouduin ramppaamaan fysioterapiassakin vaivan takia.

Nyt iltapalalle, huomenna töihin :( .

Äitee rv 16+5
 
Määkin vannoin ennen esikoisen syntymää että jos tyttö tulee niin pinkkiä ja lilaa en osta. Noo kun pieni tyttö sitten synty niin niitä pinkkejä alko kertymään vaatekaappiin ihan vaivihkaa (ehkä osuutta silläkin että paljon kauppojen valikoimissa olevat on juuri tytöille pinkkiä, lilaa ym ja pojille sinistä ja vihreetä), mutta sitten en enää kammonnutkaan sitä pinkkiä niin. Nyt esikoinen 3,5v ja on ite todella tarkka vaatteistaan ja niitten pitää tietenkin olla pinkkiä kun se on suosikki :D

Äitiyspakkauksen vaatteet jäi kans meillä aika käyttämättä, en itseasiassa suurinta osaa koskaan edes kokeillu kun oli niin rumia. Jotain valkosta kietasubodya käytettiin ja sitäkin lähinnä siks että mies ei alkuun uskaltanu pukee normi bodya vauvalle kun se piti vetää pään yli, oli helpompi sen laittaa sitten kietasubody. Kuopuksen kohdalla ei otettu pakkausta ollenkaan ja esikoisen pakkauksesta oli käytössä kuopuksella yhdet keltaset ihanat potkarit. Oli se pakkaus silti siinä mielessä hyvä, kun tuli mukana se makuupussi, se kuitenkin oli tosi paljon käytössä (tosin sekin olis saanu hyväkuntosena kirpparilta 5 eurolla :D) ja esikoinen nukku alkuun siinä äitiyspakkauksen laatikossa kun ei saanut nukuttua omassa pinnasängyssään yhtään.
 
Mä syön Multivitan raskaus&imetys ja maitohappobakteereja. Uskon nimittäin niihin,esikon raskausajan niitä söon alusta asti ja tyttö ollu terve kuin pukki,ei ees masuvaivoja juurikaan ollu! Vissiin pitää myös se D-vitskun lisääminenkin miettiä,kun monet teistä tuntuu sitä ottavan,kuten myös Omegaa..

Neuvolassa kävin to,kaikki ihan jees. Paineet vähä laskeneet edellis kerrasta,mutta sillon ne olikin koholla..Hemppa oli jotain 131,sekin vähä tippunu. Painoa tullu 1,9kg lähtöpainoon :O,mutta eipä tuo terkka siihen mitään tuumannu. Ja kun en oo tarvinnu onneks oksentaa yhtään kertaa,niin aika ihmeellistähän se oiskin kai jos ei ois noussu. Sykkeet vauvoilla 144 ja 147 :) Kohdunpohja navan kohdalla,himpun yli,ei mitannu SF:ää..
Sokerirasitus oli eilen,joskus sit rv 22 neuvolassa saan vastaukset,jos ei soittoa ennen tuota tule. Mutta tuskin niissä mitään on..
Tiistaina ois sit varhaisrakenneultra,sukupuolet tiedustellaan!! :) Just laittelin tytön vaatteita tilansäästöpusseihin,niin tietää sitä kohta tarvitaanko niitä enää ja jos ei,kiertoon vaan..


Jahas,siivoilua jatkamaan!


-Tipetsu ja Tiku&Taku rv 16+5-
 
Täällä olis tänään rv 18+0. :) Ja silti sinne rakenneultraan vielä 3 viikkoa, voi mölö. :kieh: Olen kyllä Tipetsu hiukan kateellinen, kun nyt jo pääsette. Sä taidatkin olla sitten pinon eka, joka saa mahdollisesti tietää sukupuolet. Tuu sitten kertomaan heti uutisia, jooko!

Eihän anneta tän pinon hiljentyä yhtä pahoin, kuin esim. tammikuisten pinon? : / Itse haluan pitää kiinni pienestä anonymiteetistä, enkä aio siis siirtyä fb:iin. Olis kiva jos tännekin sitä keskustelua riittäis.

Täällä on viikonlopun kouluhommat tehty kun tytöt oli mummilassa, jess. Ehkä musta vielä joskus se kauppatieteiden maisteri tulee. :D
 
Mää kirjottelen ahkerasti tuonne faceen, mutta tulee täälläkin varmaan joka päivä tai ainakin joka toinen päivä käytyä.

Tänää vietetty kuopuksen nimppareita ja tuli leivottua kaikenmoista ja nyt on sitten ihan ähky kaikista herkuista.

Kuopuksella alko nuhakin tänää että saa nähdä kauanko tässä sitten taas kipeenä ollaan, ehdittiinhän tässä jo vähän yli 2 viikkoo olla terveenä, huoh näitä sairasteluita (tosin ei pitäis valittaa kun lapset koko vuoden ollu tosi hyvin terveenä, olisko vasta kolmas tauti kuopuksella viimeseen vuoteen, ne vaan sattunu nyt tulee tälläi perä jälkeen).

Mulla rakenneultraan vielä 4,5 viikkoo että se ei kyllä tuu ikinä ja kovasti haluaisin jo päästä kattomaan että vauvalla varmasti kaikki hyvin ja ettei se edellinen tauti olis vaan ollu sitä monoo.
 
Sitä toivon myös, ettei pino hiljenny, itsekin koen lähinnä epämiellyttävänä facebookiin siirtymisen ja haluan pitää yksityisyyteni tietyissä rajoissa. Itsellä oli niin kiire viikonloppu ettei yksinkertaisesti ole kerennyt kirjoitella :/

Mulla olis 18+3 ja rakenneultraan 12 päivää! Äkkiä on aika mennyt, pitää ittensä pitää kiireisenä niin menis nuo loput 12 päivääkin... Onneks oon keksiny ittelleni kaikkee muka tärkeetä tekemistä (ja oikeestiki tärkeetä), että varmasti kuluu aika, vaikka nyt ei koulua hirveesti olekaan. Ihan kiva ennen loppuvuoden harjoittelua ja rutistusta, sit sais joululoman huilia<3 Oon ihan jouluhöperö, mies ei taas tykkää yhtään, joten mulla on lupa 1.12 sisustaa joulu ja loppiaisen jälkeen poikkeen :D Kynttilät on jo viritelty ja eka valosarjakin olkkaria koristaa :) En tykkää mistään perinteisestä punasesta ja tontuista mutta hopeiset koristeet, valot, kynttilät, kuusi ja tunnelman luominen muilla tavoin tekee joulumielen. Ikävä kyllä se joulustressikin on joka joulu yhtä kaamea mutta nautin niistä alku-joulukuun päivistä villasukat jalassa sohvan nurkassa <3

Niin tohina ollu etten oo ees huomannu enää mitää oireitakaan, välillä aina tuntuu että joku monottaa vatsaan ja mieskin sen jo tuntee, onneks ne supparit väheni :)
 
Huomenna poksuu 19+0,nopeasti on aika mennyt siihen nähden kun tuntuu että vasta plussasin. Tosin nyt on "helpoin" pätkä minun raskauksissani mennyt mikäli menee kuten edelliset. Nyt alkaa vaivaamaan tuo välilevyn repeämä ja kun siitä pääsee pahimman yli on liitoskipujen ja turvotuksen aika. Noh, jos tämä nyt viimeiseksi jää niin kerrankos sitä vauvan vuoksi vähän kärsii;) Liikkeet tuntuu täälläkin tosi hyvin, maha heiluu puolelta toiselle, taitaa taas olla vuorostaan vähän virkeämpi vauveli.

Mulla olis rakenne ultra 15.10
Tuntuu hirmupitkältä ajalta odotella kun aina jotenkin pelkään sitä sinne menoa kun esikoisen aikaan jouduttiin sitten ravaamaan koko ajan jatko ultrissa vaikka mitään häikkää ei kuitenkaan onneksi ollut. Lisäksi ongelmana on ainainen lapsenvahti kysymys kun ei noita isompia voi ottaa mukaan ja haluan mielelläni miehen mukaan ettei niin hirvitä
Mielelläni kirjoittelen tänne koska facebookissa en ole, yritetään nyt pitää pinoa virkeänä.

Väreistä on ollut puhetta, meillä tytöillä aika paljon eri punaisia sekä ruskeita ja vihreitä vaatteita, pojalla taasen sinistä,vihreää ja ruskeaa. Olen ostanut lapsille hyvin vähän mitään vaatteita ja aina ostan pääosin unisex värejä koska meillä toimii tosi hyvin kolmen äidin vaatteiden kierrätys järjestely, huonot tietenkin aina laitetaan menemään sitä mukaa kun vastaan tulee ja uusia ostetaan tarpeen mukaan mutta tosi vähällä ollaan kaikki päästy.
Vitamiineista olen syönyt multivitan raskaus ja imetys tabuja, kalkkia jossa samassa D ja lisäksi pelkkää d-vitamiinia. Neuvola lääkäri ohjeisti syömään 2multivitaa ja kaksi kalkkia niin kauan kun imetän raskauden aikana. Nyt ole ollut jo yksillä tabuilla ja kalkinkin voi heittää halutessaan pois nyt kun imetys loppu, tosin olen sitä aina raskaana ollessa syönyt joten varmaan nytkin jatkan samaan malliin. Hemppa arvot laskee mulla aina rv25-jälkeen niin sitten otetaan rautaakin lisänä. Välillä tuntuu että enemmän mulla menee nappeja kuin mun 85v ukilla ja mummolla:LOL:

Onko kukaan jo pohtinut aloittaako äitiysloman varhennettuna vai vasta normi aikaan. Mulla hoitovapaa menossa ja miehen työt kausi luontoisia niin voi olla että joudun hiukan aikaistamaan mutta kylläpä siihenkin selvyys tulee tämän kuun loppuun kun selviää tammi-helmikuun urakat. Todennäköisesti työlesken elämää silloinkin vietetään.

Mutta nyt joukkojen iltamuonituksen valmisteluun, oli toiveena että kerrankin olisi iltapalaksi vohveleita, kai on suostuttava kun kerrankin on koko joukko kotona ja vielä lasten kummejakin muutama käymässä.
 
Viimeksi muokattu:
Äitiyslomasta, mulla menee niinkin ikävästi, että tän vuoden puolella jos jäisin lomalle, saisin monta sataa enemmä ku ens vuonna. No, varhennettuna pääsisin äippälomalle 4.1 :mad: PIKKUSEN KETUTTAA. En tiiä sitten kun neuvola vielä tässä vaihtuu ennen vuodenvaihdetta, ja tiedän että tulevassa neukassa on ihana täti, niin voitasko keplotella äippäloma alkamaan vaikka 31.12 :D OIkeesti ärsyttää kun muutaman päivän heitto vaikuttaa seuraavan 10kk tuloihin.. :/ Tarkistin kelan sivuilta, niin se oikeesti on noin päivän tarkkaa..

Ootteko muuten millon meinannu pyytää kummit tehtäväänsä? Itse tahtoisin heti rakenne-ultran jälkeen, että saisivat ajoissa asennoitua tehtävään ja ihan vaan siks ku en malttas olla kertomatta.. :p
 
Mäkin oon tuolla facebookissa mutta tykkään kirjoitella täällä myös, ainakin käydä lukemassa :D

Voiih, meidän kuopus täyttää tänään 1v :heart: Ja tuosta pienestä on jo tulossa isoveli. No ainakin seuraa lapsilla riittää.

Meilläkin on esikoinen tyttö ja vaikka en itse pinkistä ja vaaleanpunaisesta tykkää niin kyllä sen värisiä vaatteita on paljon, tosin enhän mä niitä käytä :D Punaisesta tykkäisin eniten muttei niitä tosiaan kaupassa usein löydy. Violettia ja sinistä on myös ja pari vihreää. Pojalla on eniten sinistä (oma lempiväri) ja myös vihreää, ruskeaa, harmaata ja pari punaista.

Neutraaleista väreistä en tykkää eli mieluummin keräilen vaatteet molemmille kuin yhteisiä vaatteita jotka menis ensin toiselle ja sitten toiselle. Ja aion säästää kaikki, kun vielä ainakin neljäs (ellei viideskin) lapsi haaveissa, saa nähdä miten saan kaikki mahtumaan :D

Äitiysloman aloitan ihan normaalisti 30pv ennen kun kotona olen jo ja rahat tulee kai esikoisen mukaan lasketuista työtuloista kun kaikkien lasten ikäerot on (paljonkin) alle sen 3v.

Multivitan raskaus&imetysvitamiineja mäkin syön ja kalkkitabletin kun maito ja maitotuotteet ei pysy aina sisällä, ainakaan niin isoa määrää en saa syötyä kun pitäis. Yöllä otan nuokin että pysyvät sisällä.

saraheinä 17+1
 
Mää oon ihan liikaa fb:ssä maaliskuun muruissa. Kun ei oo tietokone kätevästi vahtipaikalla esikoisen kannalta, niin oon aina netissä tabletilla. Enkä tykkää sillä kirjoittamisesta.

Mulla on 19+1 tänään. Aamupaino masensi, nyt tullu 2kg,mikä voi kuullostaa vähälle, mut mun paino on ihan liian iso, soisin sen pysyvän täysin samassa ku plussassa. Lisäksi kaks viikkoa kestäny hyvä olo katkesi tänää oksenteluun ja pahaan oloon, alan olla aika väsynyt tähänkin.

Mä syön kans multitabsia raskausversioina, lisäksi kalaöljy, kalkki, kromi ja magnesium.

Vaatteet on suht valmiina kiitos esikoisen, mut jos tämä sattuu olemaan tyttö niin vaatekauppa on mentävä. Muuten pääsee vähillä hankinnoilla.

Asunto lähtee nyt myyntiin, muutetaan aso-asuntoon väliaikaisesti kunhan saan tämän kaksion ensin myytyä. Toivon, että ehditään muuttaa ennenku pieni syntyy.

Äippälomasta sen verran että mun tietääkseni saan prikulleen saman ku esikoisesta, koska esikko on maaliskuussa vasta 1,5v. Kelan ohjehan on että jos uuden vauvan LA on ennenku edellinen täyttää 3v saa saman korvauksen.
 
Poksuu rv 17+0 POKSPOKSPOKS!!!!


Meilläki lähtee kaksio myyntiin,tänään tulee miehen kaveri,joka on kiinteistövälittäjä,arvioimaan hintaa. Mutta toimeksiannosta en tiiä..Miehen omistama asunto kun on..Ei vaan tiedetä minne tästä muutetaan,vuokralle ei paljo kiinnosta lähtee kun samalla rahalla lyhentäs lainaakin,mutta sanokaas se pankille!
Mies haluis 4h+k mieluiten ilmaseks,mutta ei ainakaan 1000e aleta maksaa..Kolmiolla me kovin kauaa mitään tehä,mutta mutta...Antakaas naiset ehdotuksia! :)

Äippälomasta en tiiä miten tekisin. Esikoisesta alotin varhennettuna kun eka oli talviloma ja sit pidin 4vkoa kesälomia ja sit viikon varhennettuna alotin äippiksen.
Nyt olen 31.12.13 asti hoitovapaalla ja varhennettuna voisin alottaa 17.1.2014 äippiksen..Mulla on tuolloin kasassa 29+ eli tod.näk. olen saikulla jo,niinhän ne lekurit ne tuppaa saikun kirjottamaan kun kaksoset tulossa. Eli periaatteessa voisin olla saikulla siis sinne 10.2. kun äippis alkaa oikeesti,mutta kun meinasin huomenna töihin ilmottaa tästä raskaudesta niin kai mun pitää silti pomolle sanoo että hommaa mun tilalle jonkun etten ole töihin menossa..sanoo kumminkin että onhan siinä 1,5kk aikaa..jepjep,kaupan kassalla ja kuorman purussako tuplamasun kaa!? Mutta en kai mä nyt huomenna voi sanoa että olen sit saikulla 1.1.2014-9.2.2014...? :)


Nyt siivoomaan kun se välittää tulee!!


-Tipetsu ja Tiku&Taku 17+0-
 
Parempi että en ilmoittele rakenneultran ajankohtaa tänne, vois tulla päivittäjälle liikaa puuhaa. Jouduin juuri äsken kolmannen kerran muuttamaan ajan, koska kaavaillulla esikoisen hoitajalla oli juuri alkuperäisen ajankohdalla omaa menoa. Mutta nelisen viikkoa olisi vielä siihen päivään, viikkoja kun ei vielä ole niin paljon kuin alkukuulaisilla!

On vähän tylsää, jos näitä kk-ketjuja käytetään vain fb-ryhmien perustamiseen, ja listoilla roikkuu ihmisiä jotka eivät ikinä kirjoita mitään.. Minulle sopii tämä nimimerkillä kirjoittelu paremmin. Sitäpaitsi tässä on myös se hyvä puoli, että nämä tekstit voi näppärästä ottaa itselleen/tulevalle lapselle talteen, että voi sitten muistella miten se odotusaika meni. Mitään muuta päiväkirjaa ei tule muuten pidettyä.

Täällä sitten se maha pullahti esille. Tuli 2-3 viikkoa aikaisemmin kuin esikoisesta. Näinhän se monesti menee toisen lapsen kohdalla, ja kun ei edellisestä raskaudesta ole kovin kauaa aikaa.

Vieläkin itseäni hieman hirvittää tämä pieni, noin 1 v 4-5 kk ikäero esikoisella ja kuopuksella. Onhan niitä hyviä puolia, ja esikoinen ehtii vielä kasvaa, mutta kuitenkin... En niinkään mieti omaa jaksamista vielä, kun esikoinen oli helppo vauva, ja toivon toisenkin olevan. Enemmän pohdituttaa se, miten molemmille pienille riittää aika ja sylikin yhtä aikaa. Esikoinenhan on vielä ihan vauva! Millaisia kokemuksia muiden pienen ikäeron lasten äideillä on? Nyt osaperhepeteilemme, eli esikoinen nukkuu vieressäni osan yöstä. Nukkumisjärjestelytkin siis pohdituttavat, koska imettäminen on perhepedissä minulle helpompaa kuin se että nousisin kokonaan ylös vauvan takia yöllä. Jotenkin kuitenkin ajattelen, että kyllä ne asiat suttaantuvat, ja joskus kuitenkin tulee paniikintunne, että miten tästä eteenpäin, muutaman vuoden päästä, milloin ikinä voin mennä takaisin töihin, miten lastenhoitokuviot, nukkumiset yms. järjestelyt ja kaikki :D Kuitenkin elämää kai tää on, ja asiat järjestyvät, mutta kokemuksia mielellään kuulisin teiltäkin :)

Olen itse töissä vuoden loppuun, ja sitten jään kotiin hoitamaan esikoista/työttömäksi kunnes äitiysvapaa alkaa helmikuun lopulla. Tuskin mitään töitä saan hankittua 1,5 kuukaudeksi, eikä oikein voikaan, kun esikoiselle ei ole hoitajaa. Ei ole varmaan syytä hakea varhennettua, lyhentää vaan vanhempainvapaata toisesta päästä. Toivottavasti kaikki menee sinne asti hyvin, enkä joudu esim. osastolle pariksi kuukaudeksi, kuten siskollani kävi toista odottaessa.

Itse yritän muistaa syödä Multivitan raskaus&imetys-lisää ja A-vitamiinitonta Omegakolmosta. Alkuraskaudesta eivät pysyneet sisällä, nyt ei ole enää ollut sitä ongelmaa. Syön aika paljon kasviksia ja hedelmiä, ja raskaus pakottaa himoillaan syömään monipuolisesti muutenkin (joka päivä pitää saada pari lämmintä ruokaa, erityisesti kalaruokia!), joten luulisin saavani kaikkea tarpeeksi. Rautakaan ei ole itselleni mikään ongelma, edellisessä raskaudessa hemoglobiini pysyi koko ajan 140 kieppeillä.

Nynaeve ja Nuppi 15+3
 
Tipetsu mä olisin varmaan niin "itsekäs", etten alottais varhennettuna. Joudut vaan aikaisemmin sitten hoitovapaalle, ja pienille tuloille. Ei ole sinun vastuullasi miettiä kuka sua tuuraa ja koska, vaan työnantajan. Jokainen semijärkevä ihminen tietää, että kaksosten odottaja yleensä jää saikulle ennen ä-lomaa. Työnantajan tulee joka tapauksessa raskaana olevan työntekijän kanssa olla valmistautunut saikutteluun, se kun tuppaa olemaan aika yleistä. Jos ei tota tajua niin kohtahan oppii. :D Itse aion aloittaa ä-loman ihan normiaikaan, ja toivoa sormet ja varpaat ristissä että ehtisin pikkusen kouluhommia tehdä ennen synnytystä. :whistle:

Nynaeve meillä kahden ekan lapsen ikäero ei ole ihan noin pieni, on 1v9kk. Sanoisin että tärkein juttu minkä voit etukäteen tehdä, on yrittää valmistautua siihen tunteeseen kun et enää pystykään antamaan esikoiselle kaikkeasi. Minä ja mun esikoinen oltiin ainakin niin tiukassa symbioosissa tokan syntyessä, että tuo oli mulle TOSI rankkaa. Enkä yhtään osannut etukäteen valmistautua siihen, että se tuntuu aika ajoin niin kamalan pahalta. Yksi asia minkä oikeasti tekisin toisin... Olisin joustavampi. Emme esim. päästäneet esikoista meidän kanssa nukkumaan vauvan synnyttyä, vaikka hän selvästi olisi sitä halunnut. Pelkäsin aina että "sitten tilannetta ei saada koskaan normalisoitua". Typerää, helppo sanoa näin vähän kauempaa.

Tuon jälkeen tuntuukin ihan luksukselta, että kolmoseen ja vimppaan tulee ikäerot olemaan 4v9kk ja 6v6kk. Toki siinä on sitten huonotkin puolensa, uudella kuopuksella ei tule olemaan samanlaista paita-peppukaveria. Mutta tähän päädyttiin kumminkin meillä, ja tuntuu mahtavalta että isosiskoille voi jo selittää asioita vauvan tuloon liittyen.

Saraheinä mä olen samanlainen, en tykkää neutraaleista vaatteista. Vaikka olenkin feministi, enkä tykkää siitäkään että tytöt jaotellaan passiivisiksi prinsessoiksi ja pojat aktiivisiksi automiehiksi... Kuten nykyajan trendi tuntuu olevan. : / Olen ostanut nyt 4kpl neutraalia vauvanvaatetta, ja enempää niitä en hanki. Paitsi jos sitten rakenneultrassa tai rv25 4D:ssä ei kummassakaan selviä asioiden laita... Mutta eihän niin voi käydä! :popcorn:

Babytwo me ei edes vielä tiedetä ketä kummeiksi pyydettäis! Tai mies vissiin on kummisedän päättänyt, mutta mä en osaa päättää kahden kaverini väliltä. Ekat lapset on olleet vähän kuin itsestäänselviä. Onneksi tässä kerkee vielä vatvoa. :D Me ei olla ollenkaan lähdetty sille linjalle, että kummien olis oltava pariskunta, aika moni pariskunta kuitenkin eroaa jossain vaiheessa. Sukulaisiakaan, esim. omia sisaruksia me ei olla haluttu pyytää, kun me toivotaan että se sukulaisuus jo riittäis tekemään heistä läheisiä meidän lapsille.

Cassy rv 18+1 (Siis mihin tää aika menee? Ja kuitenkin siihen rakenneultraan on ikuisuus!)
 
Taika78 onko oikeesti noin? :eek: En oo kuullukkaa että sais saman tuen jos on pieni ikäero, koska siis esikkohan on 1,5v kun uusi syntyy. Täytyypä ihan soittaa Kelalle, kun sopiva rako tulee ja kysästä tää asia.. Mut siltikin saisin enemmän jos saisin lasketettua sen viimesimmän verotuksen mukaan tämän vuoden puolella. Inhoon sumplia näitä asioita!

Meillä tuttavapiirissä pari pienen ikäeron perhettä ja hulinaahan se on muutaman ekan vuoden mut sit helpottaa :)
 
Äippäraha menee niin, että sen voi ite valita, jos edellinen lapsi on alle 3v saa saman kun edellisestä on saanu (ei siis tarvi olla esikoinen, meillä esim. sain kuopuksesta saman kun esikoisesta koska esikoinen oli 1v5kk kun kuopus synty, nyt esikoinen on yli 4v kun vauva syntyy, mutta kuopus on 2v9kk ja saan siis saman kun kuopuksesta eli saman kun esikoisesta). Sitten voi valita meneekö äippäraha sen edellisen verotuksen mukaan vai viimeisen puolen vuoden ansiotulojen mukaan.

Meillä esikoisella ja kuopuksella ikäeroa 1v5kk ja koko raskausaika meno siinä pelossa että miten mää jaksan ja pärjään ja mikä isoin huoli oli, oli että miten esikoinen vauvaan suhtautuu. Kaikki menikin sitten paaaaljon paremmin kun olin ajatellu. Kuopuksella oli tosi paha koliikki ja siitä huolimatta mulle ei oo jääny negatiivisia muistoja noista ekoistakaan kuukausista. Imetyshetket esim. järkkäsin niin, että jos esikoinen halus niin pääsi myös syliin samalla kun imetin. Alkuun olikin sylissä, mutta aika nopeesti kyllästy ja touhuili nätistä sen ajan kun imetin. Kuopukselle tuli suht nopeesti meijän päivärytmi, koska esikoisen takia oli pakko pitää päivärytmi suht normaalina. Mustasukkasuutta ei ollu havaittavissa ollenkaan, neuvolassa sanottiin jo ennen vauvan syntymää että usein ei tuukkaan kun ikäero on noin pieni, vaikka meilläkin esikoinen oli todella kiinni mussa. Esikoisen vauvavuoden jälkeen ei vielä ollu ollenkaan tottunu nukkumaan täysiä öitä joten yövalvomiset meni kuopuksen kanssa ihan vanhasta muistista ja mitään sellasta väsymystä kun esikoisen kanssa oli niin ei ollut koskaan. Mulla ei siis oo mitään negatiivisia kokemuksia vaikka meijän kuopusta ei todellakaan voi kukaan hänet tunteva sanoo helpoksi vauvaksi (ja nyt taaperoksi).

Me ei oikein tiedetä kuka vauvalle kummiks. Meillä on tosi moni ystävä kirkkoonkuulumaton, joten se rajottaa aika paljon. Esikoiselle haluttiin ehdottomasti mun sisko ja sen mies ja kuopuksen kummeiks meijän ystäväpariskunta, tän naisen kans ollaan oltu ystäviä jo lapsina. Nyt ei oikein tiedetä, ehkä miehen siskoa ja hänen miestä, ei ole kyllä niin läheisiä meijän kanssa, mutta meillä vaihtoehdot aika vähissä juurikin tuon takia että niin moni on eronnut kirkosta.

Määkään en tykkää noista neuraalin värisistä vaatteista, ne on yleensä aika tylsiä, joten meille ei sellasia taida juurikaan tulla, paitsi sitten jos vauveli ei suostu näyttämään jalkoväliään ultrassa.
 
Cassy No sepä se,joutuisin sit aiemmin kotihoidontuelle,mutta toisaalta en sit tiiä onko sillä 20 päivällä niin kauheesti väliä..: /
Ja siis meillä vaihtu pomo kun olin esikoisesta äippiksellä ja tämä uus on ihan hirvee..
Mä TIEDÄN että se rupee kumminkin väittämään että ehdin olla ihan hyvin töissä ennen äitiyslomaa..Tokihan se joutuu joka tapauksessa mun tilalle jonkun hommaamaan,olin saikulla tai en,mutta kun mä en ole menossa sekunnikskaan töihin tässä välissä! Ja entä jos en saakaan saikkua tohon vuoden alkuun..? Sithän mun on pakko mennä töihin..Vaikka mistä sitä tietää onko mä ees tuolloin kasassakaan enää..


Nyt kämpästä tehty toimeksianto,ja jostain pitäs saada uusi..?Maksaisitteko 4h+k 106m2 vuokraa 900e? Nyt saatais muutama satku asumistukee tohon,mutta sit kun alkaa äp-rahat rullata,tuki tippus alle 40e...Ja mun velat alkaa juosta tammikuussa,y-hyyyyh :'(


Mutta nyt pitää lähtee tytyn kaa päikyille!
 

Yhteistyössä