**Maaliskuun murut 2014** Helmikuussa <3

Taidankin näköjään olla tämmöinen hätähousu tän valmistautumisen kanssa, mutta eipä täällä kotona muuta ole tehtävänä jos tylsyys iskee silloin kun olen yksin :D Varaston kun vielä kävisi penkomassa, että sinne ei varmasti ole jäänyt mitään vauvanvaatteita/tarvikkeita lojumaan, ärsyttäis sitten huomata kun niille ei enää olisi käyttöä.
Täälläkin jo pinnasänky koottuna ja peti pedattuna, vauvat vaatteet omassa lipastossaan ja oman pyyhepaikankin olen jo vessaan raivannut :D Ei puuttuis enää kuin vaipat ja tietysti pari poikien väristä tuttia ja tuttipullo jos tarve iskee, se ainun anti-koliikkipullo on ihan loistava, pienikin saa siitä hyvin imuotteen :)

Nursing Bras - FREE UK Delivery Ootteko täältä tilanneet? Näyttäs aika paljon edullisemmin saavan kuin Suomesta.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Valmistautumisesta vaatteet pesty ja pinnis kasattu. Kaikki on kyllä periaatteessa valmiina vaunuja vaille vaan. Toki nämä maitohappbakteerit ja cuplatonit yms. on vielä hankkimatta. Mutta kun ei tunnu selviävän apteekkiin millään ilveellä.

Esikoisen hoito synnytyksen aikaan,järkkäytyy kyllä. Mun porukat asuu 10min. päässä,miehenkin vanhemmat 15min. päässä. Mun porukoille tyttö menee tai porukat tulee tänne. Äiti on poissa työelämästä,isällä oma taksi jolloin voi olla töistä pois niin halutessaan.. Miehen äiti on töissä ma-pe,isänsä työtön mutta tuntuu luontevammalta että mun porukat hoitaa tytön..


Tää raskaus oli alusta asti erilainen verrattuna esikoiseen. Nyt naama räjähti täyteen pientä näppyä ja hiukset lähti. Tytöstä ei ollut patin pattia eikä hiuksia lähtenyt yhtään. Linea negra oli tytöstä alhaalta asti tisseihin,nyt tuli ensin navasta tissehin asti ja vasta myöhemmin alko erottua navasta alaspäin. Kummassakaan raskaudessa en ole oksentanut,vain pientä ällötystä ja kuvotusta jossain rv 7-14.
Tytöstä en voinut syödä mitään makeaa enkä mitään liian raskasta ekan n. 20vkon aikana. Nytkin taisi mennä niin että kaikki karkit ja pullat ja keksit öllötti just jonnekin rv 20 mutta sitten alko upota :ashamed: Mutta rasvaista ruokaa teki mieli,pizzaa ja hamppareita on pakko saada kerran viikossa :whistle: :p
Mutta siis onhan vauvoja nyt kaksi,vaikkei tää raskaus nyt niin erilainen oo verrattuna aiempaan.


Mää kävin eilen äitipolilla ja siellä kaikki hyvin. Paino arviot A 2155g ja B 2135g. Vähän siellä puheltiin synnytyksestä ja siihen liittyvistä peloista. Mua pelottaa ihan oikeesti. Alateitse lähetään kuulemma synnyttelemään (niiku lääkäri sanoo) koska A-vauva on pt. Sektioarpikin riittävän kestävä. Tutkaili sitten tuon lantion ja voi jummi että tuntu hirveeltä :x Sormet kopeloi häntäluuta ja lantioluita ja hyvin kuulemma mahtuu.
Menen sit 2vkon päästä pelkopolilla ja sen jälkeen sit taas ultra. Ihana kyllä kun niin monesti saanu nähä vauvat :heart:

Mutta kyllä mua ahistaa jo,nahka ratkee eikä mitään jaksa tehä. Ärsyttää maata kotona,mutta kun ei jaksa kävellä kaupoissakaan :( Tänäänki ollu niin leuto keli että ihana ois työntää vaunuja ulkona niin että hiki tirskuu :) Toki mitä pidempään pojat masussa pysyy,sitä parempi. Mutta alkaa olla vaikeeta. Lääkäri sanoi ettei ennen rv 37-38 edes aatella käynnistystä tai sektiota.Ja rv 35 jälkeen saavat jo syntyä.
Mutta ei kai tässä auta kun köllötellä ja pysyä yhtenä kappaleena ainakin vielä 2 viikkoa...2 VIIKKOA?! :O :D Ihan järkyttäävää vauhtia nää viikot vierii..


Hyviä vointeja!


-Tipetsu ja tuplakupla rv 34+1-
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Ah, mammalomalla viimeinkin, voin ottaa iisimmin... Tai sitten en. Huonoja yöunia, taisteluja isompien lasten kanssa ja saatanallisia harjoitussuppareita. Niitä ei ole ollut nimeksikään aiemmissa raskauksissa, joudunko todella sietämään niitä vielä montakin viikkoa?!

On tässä onneksi ehtinyt hoitaa jo sosiaalisia suhteitakin, siivoilua ja jopa kaivella vauvan tavaroita esiin. Eilisiltana supistukset saivat jo miettimään sairaalakassin sisältöäkin :)

Mies on nyt jostain syystä orientoitunut siihen, että hän joutuu hoitamaan lapset ja minä synnytän itsekseni. Syynä tähän on kyllä nihkeä anoppini, joka kyllä varmasti lapset hoitaisi, mutta tekee siitä aina jotenkin ison numeron... On alkanut tuntua siltä, että on vaan parasta yrittää selvitä omin neuvoin tai tähdätä synnytys viikonloppuun ja päiväsaikaan. Enkä sitä miestä sinne muuten kauheasti kaipaakaan, mutta ponnistusvaiheessa tsemppariksi ja ihastelemaan sitten lopputulosta :D Mulla on myös ystäviä, joiden synnytykset eivät ole menneet ihan oppikirjojen mukaan - niissä tilanteissa on tietysti tärkeää, että paikalla on joku täysjärkinen (?) kuulemassa hoitopäätöksiä jne.

Ihanaa, kun ollut näin leutoja kelejä. Ollaan ulkoilu lasten kanssa urakalla, siksi kai toi alakerta tulessa onkin.

Töttöröö & joku 35+2
 
Ei tätä lomailua kyllä missään muodossa voi lomaksi kutsua, minusta se nimi on harhaanjohtava. Vaikka ei lapsia ennestään olisikaan, niin pelkkä olotila tekisi mahdottomaksi oleilusta nauttimisen. Jos liikut liikaa, koskee, jos vain makaat, niin koskee. Teki miten vain niin aina on inhottava olo. Onneks on viikonlopuksi niin paljon tekemistä, jotta ainakin ensi viikko tulee nopeasti, pääsee taas neuvolaan vaakaa tuijottamaan ja manaamaan lukemaa :mad:
 
Täälläkin on työkamut käyty saikelta hyvästelemästä ja kakuttamassa.. tosin en nyt ikuisesti töistä pois ole jäämässä :D Perjantaina muuten ois ollut viimeinen työpäivä.

Viikon aikana myös turvotukset lisääntynyt huomattavasti. Varsinkin iltaa kohti ei hyvää asentoa tunnu löytyvän ja muutenkin lenkkeily käy hankalammaksi. Tuntuu että kuntohuononee ropisemalla ku ei pysty tekemään pitkää lenkkiä ku heti harjotus supistuksia mitkä ruvenneet tuntumaan myös selässä. Noh ehkä hyvä jos vauva menis vaikka vähän alaspäin ja vaikka hengittäminen ja oleminen ois helpompaa.. :D Lisäks tuntuu että verenpaineet vähän heittelee, mutta ainakin neuvolassa olivat vielä hyvät vaikka vähän korkeemmat alapaineet ku olleet aikasemmin..

Joku kehuskeli tilaamiaan yhden koon imetysliivejä ja nyt en millään löytänyt enään linkkiä..?? kuulostais kätevältä, koska vaikea arvioida minkälaiseks turpoaa ku maito nousee.. Turvonnut kuitenkin jo raskausaikana yli yhden kuppikoon.. Ei enään tarviis ku hartiat jumiutuu..
 
Ite ainakin meinasin tilata tuolta linkistä minkä laitoin niin bravadon body silk seamless- rintsikat ja sitten panachen sophie-imetysrintsikat. Molemmat vissiin voittaneet jotain käyttäjätutkimuksiakin ja netistä löytyy lisää kehuja. Nuo bravadot ainakin sellasia missä vain muutama koko s-l. Ja puolet halvemmalla saa kuin vastaavat tuotteet Suomen puolelta tilatessa ;)
 
Apua. Olin kavereiden kanssa syömässä ja innoissani imaisin alkuruokana mätiä ja graavattua kalaa. Nyt vasta tajusin mitä tein.
Ollaanko tässä paniikissa synnytykseen asti? Miten voi unohtaa tuollaisen asian? Unohtaa siis, että eihän tuollaista saa nyt syödä.
Saankohan mielenrauhan, jos huomenna soitan ravintolaan ja kysäisen kalasta hieman?

Onpahan tyhmä olo ja huoli ja hätä :(
 
Snuppa älä panikoi. Minä uskon, että suomessa tuotteet on sen verran laadukkaita ja ravintoloissa säilytysolosuhteet pienet, että riskit saada ruuadta jotain on tosi pienet! Ihan yhtä suuri riski sun on saada siitä fisusta pöpöjä silloin kun et ole raskaana. Toki sikiö on herkempi kärsimään mahdollisesta tartunnasta. Mutta kannattaa muistaa, että kaikki nuo ruokajutut on vain suosituksia :) Samoin vois ajatella, ettei raskaana ollessa kannata vaikka ajaa autoa, koska jos ajat kolarin, voi sikiöllekin sattua jotain. Plus että nyt on viikot meillä kaikilla jo niin pitkällä, että vauvat on hyvin pitkälle kehittyneitä ja pitkälti "turvallisilla vesillä" :)
 
Hei kaikille! Olen tätä keskustelua välillä käynyt lukemassa, mutta nyt vasta sain aikaiseksi "ilmoittautua mukaan" :D

Eli:
Nyyti84 / 29v. / 2. lapsi / SatKs / poikalupaus

Oliko teillä fb-ryhmää? Siihen liittyminen kiinnostaisi myös, jos sellainen on perustettu?

Meidän perhe koostuu meistä aikuisista, mieheni 8-v tyttärestä edellisestä suhteesta (on meillä viikko-viikko systeemillä), meidän yhteisestä pojastamme 1v 9kk, sekä lemmikeistä: 2 koiraa, 3 kissaa ja 1 poni.

Seuraava perheenjäsen pitäisi siis olla myös poika ja ainakin raskaudet ovat sujuneet hyvin pitkälti samalla kaavalla :) Esikoista odottaessa olin kaksplussan keskustelussa paljon aktiivisemmin mukana, synnytyksen jälkeen jäin seurailemaan lähes pelkästään meidän fb-ryhmää ja sitä tulee nykyäänkin seurattua säännöllisen epäsäännöllisesti. Muutenkin valmistelut ovat nyt tämän pikkuveljen kohdalla jääneet vähän muiden kiireiden jalkoihin. Sitä ekaa jännitti niin kovasti :) Meillä tosin esim. pinnasänky siirtyy suoraan isoveljen käytöstä vauvalle, turvakaukalo on ollut makuuhuoneessa jo pitkään odottamassa, pitäisi varmaan jo kiinnittää autoon paikoilleen. Esikoisen vaatteet ovat siististi pahvilaatikossaan (pitäisi siis laittaa hyllylle valmiiksi) ja hoitopöytäkin on edelleen paikallaan - tosin sen päälle on kasattu iso pino vintille säilytykseen meneviä lastenvaatteita :D

Esikoinen syntyi käynnistettynä viikolla 42+0, joten vähän jännittää tämä tuleva synnytys. Esikoisen aikana jännitti käynnistys, mutta se sujuikin lopulta oikein hyvin. Nyt siis jännittää, että miten tämä lähtee käyntiin, kaikki luonnollinen (vesien menot itsestään, paljon ennen synnytystä alkavat supistukset, ym.) on mulla täysin kokematta, viime matka sairaalaan synnyttämäänkin oli ihan etukäteen jo sovittu ja tiedossa, joten nyt jännittää, jos tuleekin äkkilähtö keskellä yötä :)

Esikoinen oli kovin tyytymätön vauva, kärsi vatsavaivoistakin. (mutta nykyään hän on aivan ihana vilkas pikkupoika jo! :) ) Eli pienellä stressillä odotan tämän toisenkin vauva-aikaa : / Esikoinen jatkaa perhepäivähoidossa ainakin osittain - varsinkin silloin, jos tämä toinenkin on koliikkitapaus! Muistan kun esikoisen ollessa vauva, hänen siskopuolensa kaverit totesivat, että eihän täällä meidän talossa voi edes olla, kun vauva huutaa koko ajan! Eli ehkä se on esikoisellekin kiva päästä välillä lepuuttamaan korviaan hoitoon, jos pikkuveli sattuu olemaan samanlainen.... ;) Meillä mies on koko kesän tiiviisti kiinni töissään (meillä on kasvihuoneita ja avomaaviljelystä, tila sijaitsee 50km päässä tästä tämänhetkisestä talostamme) joten olen käytännössä yksin lasten kanssa aamusta yöhön ja silloin on ihan mukava, jos saa edes toisen lapsen hoitoa jaettua jonkun toisen aikuisen kanssa.

Synnytys lähenee lähenemistään, joten pitäisi varmaan tehdä jotain valmistelujakin... Aloittaisikohan siitä sariaalakassin pakkaamisesta ja vauvan vaatteetkin olisi varmasti hyvä jo laittaa valmiiksi... :)
 
Tervetuloa Nyyti84 :flower: Tottakai mahtuu vielä mukaan :) FB-ryhmästä en omasta puolestani osaa sanoa koska en sinne kuulu.Muistaakseni siinä oli joku juttu että rakenneultraan mennessä piti liittyä, ja sen jälkeen se on muuttunut suljetuksi? Tai joku tämmönen, valaiskaa jos joku muu tietää paremmin :D Itse en henk.koht. halunnut omalla naamalla ja nimellä jutella :) Mutta lisään sinut tuonne listaan :)

Muoks: Milloin Nyyti se sinun laskettu aikasi on niin osaan laittaa oikeaan kohtaan? :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ollut sen verran kiireitä muuton kanssa, että ei ole kuulumisia kauheasti kerennyt kirjoittelemaan. Meille saa päivittää sairaalaksi HYS:in. Eli paikkakunta vaihtui ja päästiin hiukan isompaan kämppään, jee!

Paikkakunnan muutoksen myötä lähti myös terveydenhoitaja vaihtoon, ehkä hyvä niin. Tämä oli nimittäin heti sitä mieltä, että lapsi on perätilassa ja maanantaina tuli neuvolalääkäriltä varmistus, väärin päin keikkuu kaveri... Jonkin verran ahdistaa nyt tilanne, koska sektioon en haluaisi. Kääntöyritys on ensi viikolla (36+6) mutta pienikokoisena ja herkästi supistelevana en laita liikoja toiveita sille. Apua!

Muuten täällä voidaan kaikin puolin hyvin ja ajatukset on olleet ihan muissa kuin vauvaan liittyvissä asioissa muuton myötä. Kohta täytyy varmaan pakata sairaalakassi ja kotiutumisvaatteet, onhan se kääntöyritys riski synnytyksen käynnistymiseen.

Tällaista purkautumista nyt tilanteesta.
Ja poks 36+0
 
Suovesi, mä ymmärrän sun ahdistuksen! Kävin kääntöyrityksessä, eipä suostunut meidän laps kääntymään :( sektioon en millään olisi halunnut, mutta perätilasynnytykseenkään en suostu. Tosi vaikea päätös, mutta sektioon siis päädyttiin. Olisin vain niin paljon halunnut normaalin rt alatiesynnytyksen, mutta vauva päätti nyt pysytellä näin päin. Nyt täytyy vaan henkisesti valmistautua..
 
Millaset vaatteet otatte vauvalle kotiutumisvaatteiksi? Minä kattelin pitkähihaisen kietasubodyn, hihaton potkupuku, fleece housut ja paita, sukat ja lapaset, ja sitten olisi se äitiyspakkauksen ylisuuri talvihaalari ja siihen kuuluvat tumput ja töppöset. Tarkeneeko se nuilla?

Tuli muuten postissa ne H&M:n äitiysliivit ja muut. Liivit on mukavantuntuiset ja nyt sopivan kokoiset, rupean pitämään niitä jo nyt, en tiiä sitten mahtuuko enää kun maito nousee. Kirpparilta ostin yhdet jätti-imetysliivit :LOL: maksoi vain 3 euroa, varmaan liian suuret aina. Imetystopit on kans hyvät, imetyspaita oli vähän suuri mutta kyllä kait se kesällä menee kotioloissa.

Neuvola oli eilen, nyt pyydettäessä mittasi hemoglobiinin, oli noussu 122, aiemmin ollu korkeimmillaan 113. Sf-mitta oli 31, tasasesti menee keskikäyrää. Raivotarjonnassa ja ei kuulemma enää varmaankaan siitä käänny, huh. Painoa oli mulle tullu se noin 500 g/viikko ja sokerit onkin pysyny tosi hyvinä nyt kun joulusuklaat loppui joku aika sitten :)

Harjotussupistukset on lisääntyny ja häpyluu on kipeä melkein kokoajan. Ens viikolla on neuvolalääkäri onneksi, selviää onko siellä paikat auennu vai mikä on homman nimi.

Tofferiina 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Voi teitä onnellisia jotka pääsette vielä loppuvaiheessa neuvolalääkärille! Täällä ei edes oteta puheeksi ja itseäni kiinnostaisi kovasti vauvan kokoarvio ja paikkojen tilanne tällä hetkellä.. Pitää neuvolan tätykältä ens viikolla kysästä, oisko mitään mahollisuutta päästä.. :p Kun mua on nyt ruvennut huolestuttamaan tuo painon hurja nousu ja sitä myötä vauvan koko..

Kotiutumisvaatteiksi vauvalle (olen jo pakannut :D ) olen valinnut pari erikokoista kietaisu-bodya, 50cm ja 56cm, pienet 50cm potkuhousut jos sattuu mini tulemaan ja sitten taas vaihtoehtosesti 56cm housut ja sukat. Lisäksi on villahaalari, tumput, villasukat ja pari myssyä, se trikoinen ja sitten ulos lämpimämpi. Ulkohaalariks on varattu valkonen teddyhaalari siihen päälle vielä. Esikoinen meni vielä lokakuun alussa pelkällä teddyhaalarilla ilman villahaalaria, joten en mitään toppaa meinannut varata nytkään mukaan, ellei maaliskuu yllätä paukkupakkasilla. On kotona varuilta semmoseks lämpöpussiksi saatava toppahaalari, se on 62/68, mutta välttää yhen automatkan jos on tarvis :D On siltikin pienempi kuin äp:n haalari. Vaatteita on hyvä varata mukaan sään mukaan, mutta oma mielipide on että aivan turhaa turata vauva täyteen vaatetta kun sairaalasta todennäköisesti ei montaa kymmentä metriä tarvii lämpimään autoon kävellä sekä sitten autosta kotia. Mutta oonkin ollut aina vähän ronski muksujen pukeutumisen suhteen, pyörittelen aina silmiä kun esikoinen tulee hoidosta semmosissa pakkauksissa että oksat pois :D Eihän se ihme jos ei ulkona viihdy kun on niin täyteen turattu vaatetta ettei voi liikkua :/
 
Tofferiina, sanoisin että se äitiyspakkauksen haalari+tumput on aika turhat kotiutumismielessä :) Ne tumput menee vastasyntyneellä kainaloihin asti ja jos meinaat tukkia sen vauvan haalarin sisälle ja kaukaloon, se katoaa sinne jonnekin. Käytin itse marraskuussa syntyneellä esikoisella sitä haalaria kevättalven puolella, jolloin se oli vieläkin ylisuuri, mutta ei haitannut vaunuissa uinailevaa. Nyt se on kenkien ja kunnon käsineiden kanssa vielä käytössä 1 v 3 kk ikäisellä esikoisella. Suosittelen niitä kaukalopusseja, sellaiseen saa vauvan pakkasella sisävaatteissa + tumpuissa ja lakissa nopeasti mukaan. Se nyt on arpapeliä millainen keli on maaliskuussa. Itse laitan miehen tuomaan sitten kotiutumisvaatteet, ja otan normeja sisävaatteita muutaman koon, bodyn, potkarit, tumput ja töppöset, pipon ja kaukalopussin. Esikoinen oli niin pieni, 2800 g, että 50 cm vaatteetkin olivat alussa liian suuria! Ja ne äitiyspakkauksen vaatteiden kokomerkinnät on ihan outoja, ne siniset puolipotkaritkin on oikeasti jotain 68 cm...

Babytwo, ne Bravadon seamless-rintsikat ovat ihan parhaat! Tilasin samasta paikasta esikoisen aikaan. Maidon nousuun mulla on isommat topit varalle, mutta muuten olen ollut esikoisesta asti Bravadoissa, ne on niin mukavat!

Käväisin neuvolassa, ja kaikki oli kunnossa. Odottelen kutsua synnytystapa-arvioon Taysiin. Hb oli 129, pissa ok, verenpaineet 119/78 (pulssi esikoisen kanssa touhutessa 100 :D ), painoa tullut alusta 16 kg, sf jo 31 cm!

Täällä ollaan joutumassa jo lievään paniikkiin, kun synnytys lähenee. Synnytys ei itsessään pelota, mutta kaikki järjestelyt sitä ennen ja sen jälkeen on mysteerio. Mihin esikoinen hoitoon, ehdinkö sairaalaan, kuinka kauan joudun sairaalassa olemaan, mihin koira, miten miehen lomien kanssa, miten rutiinit esikoisen kanssa kotiutumisen jälkeen, olenko kipeä jne.... Älä synny ihan vielä, tule vasta maaliskuun lopussa/huhtikuun alussa!

Nynaeve ja Nuppi tasan 33
 
Joo, äitiyspakkauksen vaatteet on näille kevätvauvoille sopivia tyyliin ensi syksynä.... Ainakin meillä ollut talvihaalari vuodelta 2008 vastasi kokoa 68-74 eli ei mitään jakoa työntää puolimetristä ihmisen alkua siihen :) Kotiutumisvaatteet meillä: Johan villasilkkibody ja -housut, niiden päälle joku trikoinen jumpsuit, merinovillatumput ja -myssy (ohuita, mutta todella lämpimiä), päälle minikokoinen toppahaalari. Kaikki 50-senttisiä ja nekin todennäköisesti pyörii päällä. Lisäksi jos on älyttömän kylmä, niin heitän turvakaukalon päälle jonkun huovan "teltaksi", jotta hengitysilma ei mene liian jäätäväksi. Itse olen myös oppinut, että liikaa ei varsinkaan leikki-ikäisille pidä pukea päälle tai ulkoilu on ihan tuskaa. Vuoden "koulutuksen" jälkeen olen saanut päiväkodin ihmisetkin tajuamaan sen :D

Hirveä kytö olisi jo synnyttämään! Vaikka se ihan kauheaa onkin :) En vain jaksa tätä loppusuoran ODOTTAMISTA, kun ei yhtään tiedä miten pitkään tässä vielä menee. Tosin aiemmissa raskauksissa näin tukala olo ja väsymys on tullut vasta hyvin lähellä synnytystä, joten olen toiveikas. Tosin en tietenkään toivo mitään ennenaikaista vauvaa, joten pari viikkoa tässä nyt vielä saa mennäkin. Kunhan vaan menisi nopeasti!

Nyt taidan ottaa torkut, että pysyy pää kasassa loppupäivän.
 
Hellurei vaan!

Tänään poksahti 34 viikkoa ja tuli käväistyä neuvolassa. Kaikki siellä hyvin, mitä nyt pissassa taas ketoaineet plussalla, kun en aina muista juoda tarpeeksi... Mutta muuten asiat mainiosti: Hb 130, RR 108/68 ja pulssi 55, painonnousu vain 200 g/viikko (!!!!!!) sf-mitta 28,5, vauvan sydänäänet hyvät jne. Sf-mitan mukaan kasvu menisi ihan alakäyrän tuntumassa, mutta tyttö majailee jo niin alhaalla, että todellinen koko on vähän lähempänä keskikäyrää kuin alakäyrää.

Vauvan kotiutumisvaatteista oli puhetta. Minä ajattelin pakata jonkun ihan perus bodyn ja housut (päätän ne varmaan vasta sitten kunhan näkee vauvan koon), välikerrokseksi fleecehaalari ja päälle paksuhko vanuhaalari. Molemmissa haalareissa on umpinaiset lahkeet, joten mitään töppösiä ei tarvita. Tumppuja mulla ei ole ihan pieniä ollenkaan, joten varmaan varaan mukaan yhdet paksummat sukat, jotka mallinsa puolesta menee tumpuista. Sitten lisäksi narupipo, joka on jotain fleece/velour-tyyppistä matskua ja meillä synnäriltä saa kaikki vauvat villapipon jos haluaa :) Laitan vaatteet varmaan johonkin erilleen niin, että mies voi ottaa ne mukaan kotiutumispäivänä. Eipä tarvitsisi niitäkän roudata jo synnytykseen lähtiessä. Fleecehaalari on kokoa 56 ja vanuhaalari 62, tosin molemmat vastaa mun mielestä enemmän tuota kokoa 56. Sittenpähän jos tyttö on nuihinkin pieni niin voe voe :D En ole viitsinyt ihan mitään minivaatteita ostaa..

Jotkut valittelivat nenän limakalvojen kuivuutta. Mitä nenäsumutetta olette käyttäneet? Mulla on nyt viimeisen kuukauden aikana ollut nenän limakalvot selvästi kuivemmat ja turvonneet.. Niinkin paljon, että oon ruvennu kuorsaamaan ajoittain :kieh:
Herään siihen välillä itsekin ja olen todennut, että silloin ainakin oon hengittäny nenän kautta. Mua niiiiiiin ahdistaa, jos kuorsaus lisääntyy ja jatkuu vielä raskauden jälkeen!! Oon kasvanu kodissa, jossa molemmat vanhemmat kuorsaa niin kovaa, ettei ne voi nukkua samassa huoneessa. Ei oo kivaa :stick:

Mitäs muuta höpöttäis :D Eilen rupesin ompelemaan sellasta säilytyslokerikkoa, kun tajusin, ettei meillä ole mitään paikkaa, mihin laittaa vaippoja ja rasvoja sun muita tarvikkeita. Hoitotaso tulee olemaan kylppärissä pesukokeen päällä ja ainut hylly vessassa on niin korkealla, etten ylty sinne ilman jakkaraa. Siihen lokerikkoon ompelin 2 pienempää ja 1 ison taskun, joihin saa sitten aina ~15 vaippaa + muita tarvikkeita käden ulottuville. Pitäis vaan vielä kehitellä jokin fiksun näköinen järjestelmä, milla laitan sen roikkumaan suihkukaapin seinästä...

Nyt levolle lompsis, kun on koko aamu ja päivä tullut touhuttua :)

Saaju ja Enni
 
Meilläkin hoitotaso tulee pesukoneen päälle, oli jo ekasta muksusta siinä. En ymmärrä kun tosi moni pyöritteli silmiään kun kerroin tästä ratkaisusta. Kuitenkin 60cm leveä kone ja reunallinen pehmustettu taso päällä ja niin kätevästi pyllynpesun jälkeen on pyyhkeet jne saatavilla eikä tarvii roudata vauvaa eri huoneeseen vaipan laittoon :) Kakkostarpeet hoidan tytön kanssa vieläkin näin, vähiten sotkua ja selän rasittumista :) Siinä sängyllä/sohvalla/lattialla vaippoja vaihtaessa saa valitettavan usein vain selkänsä kipeäksi :/
 
Nyyti84, fb-ryhmä on mutta se suljettiin lokakuun vipana päivänä viime vuoden puolella.

Babytwo, kysy ihmeessä saisitko vielä lääkäriajan! Onhan se nyt kivempi tietää edes sinnepäin kuin olla epävarmuudessa. Toki painon nousu ei välttämättä tarkoita mitään, mulla on paino noussut kuin ohjus mutta vauva on silti ihan keskikäyrän tuntumassa. Tosin mulla vaikuttaa tämä mieletön turvotuskin painoon.

(.) Synnytystapa-arvio ohi ja kaikki just niin kuin pitäisikin olla. Mitään estettä alatiesynnytykselle ei ole ja vauvakin on keskikäyrän poika :) Käytiin 37+2 eli keskiviikkona ja silloin poitsulla oli painoa 3148 grammaa ja pituutta arvioiden 48 cm. Syntymäpainoarvio oli 3,7-3,8 kg, pikaisen ropeltamisen jälkeen lääkäri tuumasi että lantiosta saisi ulos viisikiloisenkin :) Streptokokki B otettiin samalla ja sain tänään tietää että se oli nega joten eipä tarvita ab-tippaakaan synnytyksessä, jee!

Sairaalakassit on pakattu ja mä olisin ihan valmista kauraa lähtöön, vauva ei. Varasin ajan vyöhyketerapiaan maanantaille ja yritän muutenkin hellävaroen häätää pientä syntymään mutta saapa nähdä koska oikeasti tapahtuu. Sitä odotellessa...

Mayinka & Nyytti 37+4
 
Kiitoksia vinkeistä vauvan kotiutumisvaatteista :) Vai hukkuisi se siihen äp:n haalariin :D rupesin jo kattelemaan sitä kaukalopussia, tori:fissä oli niitä tarjolla. Minäkään en viitsisi ostaa ihan minivaatteita, ainakaan uutena. Kirppareilla ei ole oikein pientä tarjolla, mutta noita kaukalopusseja oli tuolla kokoa 50/56. Pitääpä tässä pähkäillä vielä.

Meillä on kierrätyksestä sellanen lipasto hoitopöytä makkarissa, mutta joutuu tosiaan kakkipyllyn käydä pesemässä vessassa.

Nenäsuihkeesta, seesamiöljy suihke on mulla. Ei ole tarvinnu edes joka päivä laittaa, se toimii ainakin siihen verisyyteen, mutta sitten on aika räkäinen tunne nenässä. Minä kans oon vissiin ruvennu kuorsaamaan tuon asian takia, mies sanoi just että viime yönä olin kuorsannu... :x en ole kyllä pariin päivään laittanu suihketta että siitäkö johtuu sitten, enpähän tiiä.
 
Mayinka sullahan alkaa olla ihan oikeesti loppusuora jo! :) Kohta saat käärön syliin :heart:


Kotiutumisvaatteista varmaan taas ihan yhtä vaikee miettiä kun esikoisestakin..Tyttö tosin syntyi kesällä. Varmaan 44 ja 50 cm bodyt x2, puolipotkarit/housut kokoa 44cmx2 sit mietin että kai sitä pitäs olla joku välikerros,muttei oikeen oo mitään,yks neulehaalari löytys. Varmaan raapisenesto tumput/paksut sukat käsiin ja jotkut sukat kai sitä pitäs laittaa jalkoihinkin,kypärämyssyt ja hatut. Päälle sit vanu-fleece-haalarit,näissä saa käännettyä lahkeet ja hihat tumpuiksi. Toki kauan ei tarvi ulkona olla,että pitää nyt vielä kattoo.


Sitä omaanapaa tai oikeestaan alakertaa..
Hirvee paineen tunne koko ajan alapäässä..Sängyssä käänsin kylkeä,niin tuntu että jotain ois "avautunut" tuolla alhaalla..? :O Jummijammi että mua pelottaa että millon synnytys käynnistyy! Ois niikus ke neuvola ja siitä viikon päästä äitipoli ja pelkopoli. Tuolla reissulla kai pitäs melkein tietää haluanko sen sektion..: /
Enkä todellakaan tiiä mitä haluan. Kummassakin hyvät ja huonot puolet...
Moni varmaan ihmettelee miks ees harkitsen sektioo kun alatiesynnytyshän on se parempi. Lääkäri kyllä sanoi viimeksi että sektiolle on hyvät syyt; kaksi vauvaa ja toinen perätilassa..
Joku kyllä kirjoitti täällä jotain tämmöstä että sektiossa sairaala valitsee vauvan synttäripäivän ja näinhän se tosiaan on,pisti miettimään kyllä tarkemmin.. Tytön sektiosta en aatellu muuta kuin olevani huono äiti ja epäonnistunut naisena kun en voinut synnyttää niinkuin kuuluisi eli alakautta..
Pelottaa,jännittää,ahistaa,tukalaa,väsyttää,v*tuttaa..

Ainiin,kun te monet ootte tilaillu niitä tissiliivejä amazonista,ni me tilattiin vaippoja :D Keskiviikkona pitäs tulla 370kpl pampersin newborn vaippoja + 3kpl aventin tuttipulloja. Mies laski että n. 50e säästö tuli,jos ja kun suomesta saman määrän ostaa. Eipähän tarvi tosta lähikaupasta jatkuvasti hakea,ois siellä porukka ihmeissään kun ei ehi tilata sillä tahdilla kun me niitä ostetaan :D
Mäkin haluisin kunnon liivit,mutta kun mulla ei oo visaa niin en viiti tuota ukkelin visaa vingutella,vaikka kyllä varmasti tilais ne jos pyytäisin.


Nyt syömään! :popcorn:



-Tipetsu ja tuplakupla 34+5-
 
  • Tykkää
Reactions: Owl ja Mayinka
Mulla oli ratiopharmin dexphantenol (tai muu vastaava) en muista tarkalleen nimeä mutta kuitenkin. Sellainen kosteuttava missä ei oo tosiaan mitään lääkeaineita :) ei mikään huipputuote, varmaan testaisin ite seuraavaksi tuon seesamiöljy-suihkeen :)
 
Owl
Tipetsu, mullakin on Amazonin ostoskorissa vaippoja:D
Siirrän vaan tilaushetkeä, kun aina löytyy jotakin muuta tilattavaa.
Viimeksi tilasin tälläisen setin pulloja: MAM Welcome to the World Set includes Bottles, Soother and Clip (Blue), sitterin, Wallaboo harson ja talkkia 3kpl 250g:n putelia vain 6£!
Ja nyt olen ihastunut noihin Lässigin kuvioituihin harsoihin sekä Little Ciraffin tuotteisiin-jotkut ovat vaan aika kalliita, mutta suurin osa on nyt alennettu:)
Rattaitakin olen katsellut sieltä, mutta kun vaunut kerran menevät sen vuoden, niin pohdin vielä, että hommaanko vaunuihin laitettavan oman istuinosan. Vaiko molemmat,
saisi toiset olla tyyliin takakontissa/rapussa ja sitten hienommat kotona.

Ainiin, pe oli sairaalassa kokoarvio ja lapsi painoi 3040g ja arvio l.a oli n.3900g,
tuli jotenkin sellainen tietynlainen varmuus, että pelko synnytyksestä siirtyi.
Alan pelkäämään sitten, kun se hetki koittaa.
Aiemmat lapset ovat olleet 3710g ja toinen 170g enempi...niin tietty kolmas sitten taas jonkin verran isompi.
Molemmat ovat olleet 50cm ja uskon, että tämä on pidempi.
Jännä nähdä sitten millainen lapsi sieltä putkahtaa.
 

Yhteistyössä