Maalis 05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fox
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Fox

Vieras
Hei! Onko täällä maaliskuussa syntyneitä vauvoja? Minkä kokosia vauvanne ovat/ mitä osaavat/ millaiset ovat teidän ruokailu- ja unirytmit (nukkuuko läpi yön). Ois mukava kuulla maalisvauvoista...

Mulla on maaliskuussa syntynyt vauva joka osaa tällä hetkellä istua tukevasti, ryömiä, kontata, nousta tukea vasten seisomaan ja kävellä (tukea vasten) pieniä matkoja (äitistä joskus turhan uhkarohkeastikkin), pinsetti ote on jo melko hyvin kehittynyt kun poimii sormillaan lattialta mitä pienimpiäkin roskia ja suussa pilkottaa kaksi hammasta, joita narskuttaa kovasti sillä toinen on ylhäällä ja toinen alhaalla.

Painoa löytyy 9,3kg ja pituutta 71,6cm.

Aamuisin ollaan syöty puuroa tai jugurttia, lounaaksi lihaa, päivälliseksi hedelmää, illalla maitoa ja ennen yö unia puuroa. Melkein joka ruokalussa on ollut tilkka maitoa kyytipoikana.

Yö menee niin että 21-22 aikaan syödään ja siitä nukutaan 5-8 ennen kuin syödään uudestaan ja syönnin jälkeen jatketaan 10 asti unia.

Eilen aloitettiin potta harjoittelu, ehkä tänään se pissi vihdoin sinne pottaankin tulisi;)

Meillä myös maaliskuun alkupuolella syntynyt poika, joka osaa istua, ryömiä, kontata, nousta tukea vasten seisomaan ja kävellä tukia pitkin pöytää ympäri, pinsettiote on löytymässä, kun koira kantaa roskia urakalla sisälle :) Seitsemäs hammas ilmestyi tällä viikolla suuhun, neljä ylhäällä ja nyt kolme alhaalla.

Painoa on kertynyt 8,5 kg ja pituutta 69 cm.

Herätys klo 6-7
ekat päiväunet n. klo 9 (1,5-2,5 h)
toiset päiväunet n. klo 13 (1-1,5h)
Nukkumaan jo klo 19-19.30

Aamuisin puuro (puolikas 2dl:n purkista)
unien jälkeen pikkupurkki pilttiä (esim. lihaa,kanaa)
2. unien jälkeen välipalaksi hedelmäpiltti
päivälliseksi jälleen pikkupurkki pilttiä
iltapalaksi puuro (puolikas 2dl:n purkista)

Ennen unia aina 100 ml maitoa pullosta.

Öisin meillä heräillään välillä oikein urakalla (10 krt) ja niinkuin viime yönä vain 3 krt. Tosin yksi näistä heräilyistä kestää parhaimmillaan toista tuntia, kun pikkumies on pirteänä omassa sängyssään, eikä häntä nukuta yhtään. Siihen ei auta maito eikä se, että nostettaisiin hänet meidän sänkyyn nukkumaan.

Hanna: Millainen potta teillä on?

Me ostettiin citymarketista ihan sellanen 3,5 euron potta kun noi toiset potat tuntui maksavan 27 euroa. Niissä on sit kaikki hienoukset eli irrotettavat pissi kupit ja isommat selkä nojat. Mut meillä ainakin toi potta menee ihan hyvin sen ajan mitä siinä tarvii istua.

Äsken sain ensimmäiset pissitkin pottaan, jee, jee ja kovasti kehuin lasta. Onhan tuota jo pariin otteeseen turhaan istuttukkin vessassa ( ja varmaan vaikka kuinka monta kertaa vielä), mut nyt sännättiin vessaan heti kun oltiin syöty ruoka ja juotu maito. Eli jatkan samaan tapaan eli joka päikkäreiden/yöunien jälkeen ja jokaisen ruuan jälkeen. Ja tietysti ennen viimeistä ruokaa (yö unille mentäessä).

En tainnutkaan aijemmin mainita niin poika on mullakin. Ja syntyessään painoi 3750g ja oli 50cm pitkä, entäs muumilla ja foxilla? Syntyi viikoilla 40+5

Täällä oli ryhmä nimeltä Marsilaiset, joka suurimmaksi osin siirtyi omalle Yahoo-keskustelupalstalle. Joku heistä varmaan vielä käy täälläkin, joten kertokaa miten sinne liitytään! Meikäläinenkin kuului Marsilaisiin, mutta ehdin käydä täällä niin harvoin nykyään että tipuin kärryiltä. Terveisiä silti tutuille!

No niin, aiheeseen:
Meillä tyttö syntynyt maaliskuun lopulla, eli 7 kk tulee täyteen tällä viikolla. Syntyi rv 41+5 (kiirellinen sektio), kokoa oli 3650g/53 cm. Nykyään tyttö on arviolta n. 72 cm/8,5 kg(?). Hoikanpuoleinen siis, mutta se ei menoa haittaa!

Ryömimisen hän on juuri oppimassa, on kauan pyörinyt navan ympärillä, kierinyt ja hyödyntänyt tahmeita näppyjään parketilla. Istumista hän harjoittelee mutta vielä huojuvasti. Ihmettelen suu auki teidän ""ihmevauvoja"" jotka jo lähtevät pian kävelemään! Hampaita on kaksi alaleuassa, tulivat muutama viikko sitten. Neiti harjoittelee puhumista: mam-mam, däd-däd-däd jne, ja kutsuu minua vihaisena ""ämmäksi"". Äidin tyttö... ;D

Yöt ovat olleet levottomia pari viime kuukautta, taitaa kuulua ikään? ""Parhaimmillaan"" vanhemmat nousevat 10-20 krt/yö laittamaan tuttia... (siitä vieroitus on ajatuksissa) Yösyöttö on sentään jäänyt pois, nykyään aamumaito on klo 05-07. Ollaan muuttamassa kolmioon, jossa tyttö siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan - toivottakaa onnea... ;D

Päikkäreitä neiti nukkuu yleensä 2 kpl à 1,5-2,5 h. Illalla menee nukkumaan klo 19.30-20.30, nukahtamiseen menee aina 15-45 min... Aamulla herätys vaihtelee klo 7-9.

Aamumaidon lisäksi tyttö syö aamupuuron (n. klo 9-10), soselounaan (n. klo 12-13), sosepäivällisen (n. klo 15-16 eli kohta on taas ruoka-aika) ja iltapuuron (n. klo 19). Joka aterialla 1-2,5 dl sosetta/puuroa sekä 40-100 ml korviketta.

Ruokavalioon kuuluvat kasvikset, hedelmät, marjat, viljat, kananmuna ja kala. Kohtapuolin aloitellaan herneiden ja papujen syömistä, tytölle kun ei ajateltu antaa lihaa lainkaan. Erityistä herkkua on kaikki hapan, esim. puolukat.

Näin meillä!

Hei! Itselläni on tyttö. Syntyi rv 38+3, painoa neitosella oli 3645g ja pituutta 51cm. Nyt neitonen on noin 72cm pitkä ja 10kg painava. Oppi ryömimään 5kk ikäisenä. Nyt konttaa sekä harjottelee tukea vasten nousemista. Yöt on edelleen hiukan levottomia (tuttirumba), yömaito on jätetty jo pois. Meidänkin pitäis varmaan jo aloitella tota pottaan ""tutustumista"". Mitä muuten puette teidän lapsille tälläsillä pikku pakkassäällä? Ovatko vielä vaunuissa vai istuvatko jo rattaissa?

Meilläkin on maaliskuinen tyttö, kohta 7,5kk hänellä ikää. Paino oli viime sunnuntaina kotivaa´alla punnittuna 8,3kg ja pituutta lienee himpan päälle 70cm.

Tyttö on päivisin oikea aurinko, mutta yöt meillä on aina olleet ongelmallisia, etenkin nyt, kun ylös on samanaikaisesti puhjennut kaksi etuhammasta. Alhaalla onkin kaksi naulaa ollut jo kolmisen kuukautta. Tuttia tyttö ei huoli lainkaan, se on välillä hyvä ja välillä huono; joskus olisi ihana työntää tulppa suuhun vaimentamaan huutoa.. Mutta eipä sitten ole öistä tuttirumbaa... vaan tissi-sellainen; kun ei tutti kelpaa, niin äiti toimikoon tuttina!

Istumisen tyttö oppi jo kuukausi sitten ja nyt istuu jo tosi napakasti paikallaan leikkimässä. Liikkumista ei meillä vielä harrasteta, muuta kuin napansa ympärillä pyörimistä, kuten Aurorankin tyttö. Joskus nousee konttausasentoon, mutta ei vielä uskalla kuin huojua paikoillaan. Tosin olen sitä mieltä, että eipä kiirettä; vähemmän pahaa tekee, kun kököttää paikoillaan;) Poikani oppi kävelemään tukea pitkin 6kk iässä ja 9kk iässä juoksi jo paikasta toiseen ilman järjen hiventäkään ja siitähän ei seurannut kuin kolhuja toisensa perään..

Aamupalaksi tyttö syö puuroa, lounaaksi soseaterian kanaa tai porsasta, välipalaksi hedelmää, päivälliseksi sosetta ja illalla puuroa. Välillä vielä pari tissuttelua ennen päiväunia tai muuten vaan lohduksi. Päikkärit nukutaan aamuheräämisestä riippuen joko n. 9.30-11.00 ja n. 13.30-14.30 ja pikkunokoset vielä yhdessä iskän kanssa työpäivän päätteeksi n. 17.00-17.30. Jos aamu-unet venyvät pidempään, aamupäiväunet jäävät väliin. Yöunille hän simahtaa vaihtelevasti 21.00-22.30 välillä; toisinaan ei millään malttaisi nukkua, kun olohuoneesta kuuluu isompien sisarusten ääniä.

Pottailua ei ole harjoiteltu vielä kuin kokeilumielessä, housut jalassa;) Mutta jospa tänään kokeiltaisikin oikein autenttisesti, miten homma toimii.

Meillä ainakin tuo ilma on ollut koko ajan 0 ja -3 välillä niin kyllä on jo toppa vaatteet päällä ollut jonka alla on body,kalsarit,housut ja paita, lapaset, villasukat ja kypäräpipo (oikein lämmin, en tarkoita aluskypäriä)

Istunut on rattaissa varmaan 4kk iästä kun rupesi kiipeilemään itse kopasta pois... eikä viihtynyt enää ihan makuuasennossa.

Kommentoin tuohon Auroran ""ihmevauvoihin"", en mitenkään loukkaavasti enkä vihaisesti, vaan totean että tunnen 4 perhettä jolla on maaliskuussa syntyneet vauvat ja omia neuvolakortteja ja veljeni neuvolakortteja tutkiessa olen huomannut että viim.6-8kk välisenä aikana on kaikki vauvat nousseet puuta vasten. Ja itse veljeni kanssa 9-11kk iässä lähdetty kävelemään ilman tukea:) Eli täysin normaalia kehitystä uskoisin.

Eilinen potta saldomme oli vain kaksi pissiä ja molemmilla kerroin saatiin sitä vähän lattialle kun ei malttanut ihan rauhassa istua. Tästä tulee varmasti piiiiitkä opettelu...

Hanna:
Minäkin olin itse aikanaan ns. ""ihmevauva"" ;), kävelin 8-kuisena. Sitä vaan ihmettelen kun näihin kyselyihin eri ikäisten vauvojen taidoista tuntuu vastaavan erityisesti sellaisia vanhempia joiden vauvat ovat aikaisia kaikessa, kävelevät trapetsilla ja heittävät voltteja. Sitten ei enää ""kehtaakaan"" vastata kun oma tyttö vaan potkottelee vaan lattialla kujertelemassa... ;)

Olen kyllä myös sitä mieltä että nautitaan nyt kun tyttö vielä pysyy paikallaan... On helpompi pakata viikon päästä siintävää muuttopäivää varten!

Moikka Aurora...

Ei,ei,ei Aurora, ei noin pidä ajatella. Vauvat kehittyy ihan omaa tahtiaan. Toinen vauva ei todellakaan ole huonompi kuin toinen vaikka lähtisi vasta vuoden iässä konttaamaan. Se lapsi voi esim jo muodostaa lauseita kun toinen on kuluttanut kehitys energiansa kävelyn opetteluun eikä osaa vielä sanoa sanaakaan. Että ihmeessä laita vaan juttua lapsestasi se kiinostaa aivan samallalailla kun meidän ihmevauvat:)

Kyllä sitä välillä toivoin minäkin että kumpa poika ei olisi vielä oppinut nousemaan, kun yöt meni apinan lailla kiipeilessä ja pinnoissa roikkuessa. Samalla tehtiin hampaita ja huudettiinkin. Herättiin 10-20 kertaa yössä vaihtamaan asentoa, irrottamaan pinnoista, viemään tuttia ja syöttämään. Päivät meni sanomalla ""EI sinne EI saa nousta"" ja ""akvaariota vasten EI saa kiivetä eikä lelulla hakata"" jne nyt ehkä pikku hiljaa alkaa ymmärtää ei sanaa, mutta aika monesti tulee vaan hymy takaisin ja sama homma jatkuu ja jos menet hakemaan pois niin poika lähtee vikkelään karkuun...

Mutta, mutta on se kyllä niin ison pojan oloinen jo kun tuolla kävellä huitelee. Välillä tietysti huojuu ja kaatuilee, kun ei muista pitää käsillä kiinni. Minne se minun pieni vauva katosikin... aika menee tosi vauhtia...

Ootteko meinanneet lähteä millon töihin? Vai onko lisää vauvoja suunitelmissa jo?

Ihan normaalia kehitystä on, että lapset nousee tukea vasten n. 10 kk iässä, kyllä poikasi ja tuttujesi lapset ovat aikaisia.

Lapset kehittyy eri tahtiin, mutta eipä tarvi lasten vielä puolivuotiaana kovasti liikkua, sitä kyllä ehtii tehdä. Ei ole helppoa, kun päässä ei ole vielä järkeä ja eteenpäin mennään, kieltoja ei ymmärretä jne. Kehon hallinta jää nopeaa liikkumaan lähteneillä kunnolla oppimatta, voi ilmentyä kömpelyyttä vielä isompanakin.

Se on totta, että usein myös puheenkehitys on hitaampaa, lapsilla jotka liikkuvat aikaisin. Usein näkee myös lapsia, joiden liikkuminen on hitaampaa, mutta puhetta pissaa.

Jos valita oman lasteni kohdalla voisin, en toivoisi heidän kävelevän ennen vuoden ikää. Kamalaa olisi jos muutenkin lyhyt vauva-aika jäisi puoleen vuoteen, seisova, kontaava puolivuotias ei vaikuta enää vauvalta.

Apua, mihin nykyvauvoilla on kiire?
Meitin hymypoika 7 kk on noin 71 cm pitkä ja painaisikohan n. 10 kg. Persjalkainen ilmeisesti on, koska käyttää Pampers 4:sia ;)

Ryömiä osaa ja peppuakin lupaavasti kohottelee. Pinsettiotteella tutkii lattialta löytyviä roskia (apuva) ja erityistaitona on painiminen kiljahduksilla säestettynä isoveikan (3,5 v.) kanssa sekä luoksetuleminen kutsuttaessa (ei, en harrasta agilityä;).

Ensimmäistä hammastakaan ei ole (onneksi, sillä imetän). On muuten oikea ""reissuroope"", sillä takana on jo 2 onnistunutta ulkomaan matkaa.

Päikkäreitä 3 kpl joiden pituus/ajankohta vaihtelee. Syö;
- aamupuuro ja tissiä
- lounas, vettä ja tissiä
- hedelmäsosettä ja tissiä
- puuroa ja tissiä
ja kaiken huipuiksi tissi 3 krt x yössä. ARGH!! Ja nyt alan vierottamaan pikkuhiljaa.

Aurora, tuolla marsilaisten ketjusta löytyy ohjeet, käyn nostamassa sen jos se on kadonnut. Me muutettiin viikko sitten Vantaalle ja poika oppi siinä muuton aikana ryömimään =) lattialla oli ilmeisesti riittävästi kiinnostavia muovikasseja sun muuta.. Nyt pääseekin jo joka paikkaan ryömien, joten juuri sopivasti saatiin uusi koto lapsiturvalliseen kuntoon..

Meidän neitokainen yrittää pikkuhiljaa lähteä konttailemaan, mutta on (mummon sanojen mukaan) liian arka ja heijaa vaan paikallaan ja sitten laskeutuu takaisin mahalleen makoilemaan. Olen itse sitä mieltä, että mikäs kiire tässä, valmiissa maailmassa, mutta miehen puoleinen suku on ""kauhuissaan"" hitaasti kehittyvästä vauvasta. Itselläni on lapsia edellisestäkin liitosta ja olen nähnyt sekä hitaasti että nopsaan kehittyneen vauvan ja ihan samoilla viivoilla ovat tällä hetkellä, joten yritän toppuutella hätäisimpiä. Kaikki oppivat ajallaan sen mitä ovat oppiakseen, hätäily ei edistä yhtään asiaa.

Samoilla linjoilla olen potalle opettelussa, vieressä nukkumisesta ja liian samettisten soseiden syönnistä; kun ovat rippikouluiässä, kukaan ei enää kampea viereeni nukkumaan, ovat yö- ja päiväkuivia ja syövät jo sujuvasti mäkkärinkin purilaisia, joten kaikki ajallaan! Ihan liian nopsaan nämä pikkuiset oppivat isojen tavoille, eikä enää ole vauvaa talossa! Sen kun saisi anopinkin kaaliin taottua..

Muuten meillä menee hienosti, ainoa mikä ahdistaa on liian nopeasti lähestyvä töihin paluu..

viimeksi olen näköjään 27.10. kirjoitellut tähän ketjuun. Muutosta on tapahtunut mm. hampaiden lukumäärässä. Nyt sinne alaleukaan on ilmestynyt neljäskin hammas eli kaiken kaikkiaan hampaita on nyt kahdeksan.

Unetkin ovat parantuneet, olisiko ollut osasyynä noiden hampaiden tulo. Olemme tosin nyt tietoisesti lyhentäneet myös päiväunia. Aiemmin poikamme nukkui useamman tunnin päivässä päikkäreitä. Nyt olen herättänyt pojan 1,5 tunnin jälkeen (jollei ole itse herännyt) ja illansuussa otetaan puolen tunnin tirsat. Ja yöunille mennään n. klo 20. Seurauksena on ollut se, että ensimmäisen kerran poika herättää n. klo 2 ja muutenkin nyt viikon ajan on yöherätyksiä ollut 2-4/yö. Se on mielestäni loistavasti. Tunnen itseni tosi pirteäksi silloin kahden aikaan, kun olen saanut nukkua nelisen tuntia yhtä soittoa.

Muuta kehitystä on tapahtunut se, että meillä treenataan nyt tosissaan ilman tukea seisomista. Eli poika on kyykyssä ja punnertaa siitä itsensä pystyyn. Tähän mennessä onneksi pyllähdys on tapahtunut pepulleen. Olemmekin naureskelleet, että kyllä meillä jo jouluna kävellään :))

Meillä tyttö syntynyt 1. maaliskuuta. Viime neuvolakäynti oli 7 kk:n ikäisenä, jolloin pituutta oli 70,5cm ja painoa 9,2kg. Meillä ei vielä ryömitä eikä kontata, mutta osataan istua tuetta. Kovat ois halut lähteä liikkeelle...mut ei vaan vielä. Hampaita on neidillä 4 kpl, kaksi alhaalla ja kaksi ylhäällä ja seuraavat kaksi on ylös tulossa. Meillä syödään aamuisin ja iltaisin velliä, kun puuro ei kelpaa. Lounaalla syödään joku sellanen 8 kk:n purkkiruoka. Välipalaksi hedelmäsosetta ja päivälliseksi kasvissosetta. Maitoa juodaan joka aterian yhteydessä sekä aamuyöllä. Tyttö nukkuu yöllä n. 20-07. Ensimmäiset unet heräämisen jälkeen ovat tunnin mittaiset ja ne nukutaan 9-10 aikaan. Toiset päikkärit nukutaan 12-13 aikaan ja ovat kestoltaan n. 2h. Kolmansia unia nukutaan enää harvoin, ne kestoltaan vain 1/2 h. Meilläkin on potta hankittu, mutta kovin aktiivisesti ei olla sitä vielä harjoiteltu.

Heippa kaikille!

Olen kirjoitellut Marsilaisissa ja nyt myös siellä Yahoon ryhmässä. Oli kiva löytää täältä lisää maalismurusten äitejä!

Aurora, mukava kuulla teistäkin, joko olet kirjautunut Yahoon ryhmään? (Sinne vaan kaikki muutkin mukaan!)

Eija, viestisi oli ihanaa luettavaa. Olen niin samaa mieltä kanssasi; kaikki ajallaan ja varmasti sinne rippikouluikään mennessä lapset taitavat jo ""perusasiat"". Meillä on pian 2,5v poika ja nyt maaliskuussa syntyi perheeseen toinen poika. Esikoisen kanssa hätäilin suotta niin paljon kaikesta ja vasta nyt toisen kanssa osaan todella nauttia tästä ajasta. Mihinkään ei ole enää kiire, elellään päivä kerrallaan ja ihmetellään.

Vauvelimme syntyi 14.3. Nyt pari viikkoa on ryöminyt kovasti ja kiikkuu kontallaan. Eilen nousi vahingossa istumaankin yhden kerran. Yöt ovat olleet alusta asti helppoja, pitkään on saatu nukkua yöt läpi (ainakin useimmiten). Poika on kova syömäri ja puolivuotiaana kokokin oli jo huima, 73cm/10,5kg. Nina ihmetteli, kuinka maitoa menee kovilla syömäreillä, meillä ainakin menee n. 8dl korviketta päivässä kahden puuron, kahden lihasoseen ja yhden välipalan lisäksi... Vaihdoin toisen kasvisaterian lihaan, kun maitomäärät alkoivat hipoa litraa päivässä.

Päiväunista, poika on pitkään ollut kaksilla päiväunilla. Aamupäivällä menee 1,5-3 tuntia ja iltapäivällä toiset puolesta puoleentoista tuntiin. Illalla nukkumaan noin klo 20.30 ja aamulla heräillään noin klo 7. Toisinaan pikkumies herättää jo kuudeltakin. Levottomina öinä otan pojan viereen, jotta saamme kaikki nukkua. Esikoinen hiipi välillä viereen joka yö, mutta viime aikoina on nukkunut taas omassa sängyssään. Toisinaan on ollutkin aika ahdasta, kun yhtä parisänkyä valtaa neljä henkeä! :)

Texmex-eväät tuolla odottelee syöjäänsä, täytyy mennä.. :)

Mukavaa viikonloppua!

Tinttu

Mulla olis tarkoitus mennä töihin, jos vain pääsen, heti äitiysloman jälkeen. Mielellään jäisin kyllä kotiin tytön kanssa, mutta taloudellisista syistä töihin olisi mentävä. Hoitopaikkaa olen myös miettinyt tytölle...perhepäivähoito voisi olla paras ratkaisu.

itselläni loppuu vanhempainvapaa joulukuussa, jonka jälkeen olen hoitovapaalla pari kk, sitten pidän pitämättömät kesälomani ja palaan töihin huhtikuun alussa. Sittenkin teen ainakin puoli vuotta lyhennettyä työviikkoa (6h/pv), jotta jää aikaa touhuta pikkumiehen kanssa.

Poikamme tahtoisimme perhepäivähoitoon ehdottomasti. Kannattaa kuulemma joulukuussa jo hakea, kun tarve on huhtikuusta lähtien. Näin sanottiin meille neuvolasta.

Yhteistyössä