maalämpö

Olen ymmärtänyt, että maalämpöä ja vedenottokaivoa ei voi laittaa samaan. Maalämpö vaatii n. 100m syvän kaivon ja sieltä ei saa ottaa vettä.

Rakentaja.fi keskustelupalstalta löytyi seuraavat tiedot:
MAALÄMPÖ toteutunut alkuinvestointi 2004 (EUR):
Maalämpöpumppu 6190
Asennus lämpöjohtoon 1000
Maapiirin tarvikkeet 250
Porakaivo 170m putkineen hintaan 27 euroa/m 4590

Noi hinnat ovat varmasti nousseet...
Jotakin siinä 15000? paikkeilla hinta lienee, riippuen paikkakunnastakin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 08:41 jotain kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että maalämpöä ja vedenottokaivoa ei voi laittaa samaan. Maalämpö vaatii n. 100m syvän kaivon ja sieltä ei saa ottaa vettä.

Rakentaja.fi keskustelupalstalta löytyi seuraavat tiedot:
MAALÄMPÖ toteutunut alkuinvestointi 2004 (EUR):
Maalämpöpumppu 6190
Asennus lämpöjohtoon 1000
Maapiirin tarvikkeet 250
Porakaivo 170m putkineen hintaan 27 euroa/m 4590

Noi hinnat ovat varmasti nousseet...
Jotakin siinä 15000? paikkeilla hinta lienee, riippuen paikkakunnastakin.

Meillä 19.000? viime vuonna ostettu.

Meillä vuonna 2004 asennettu maalämpö 188m2 kerrosneliöiseen taloon. Vesikiertoinen lattialämmitys koko talossa, kosteissa tiloissa (alakerran wc, khh ja kylppäri) oma piiri (maksoi muistaakseni ekstraa).

Lämmityssysteemi maksoi noin 13500euroa, siitä 8500 maksoi pumppu ja 1000euroa pumpun asennus ja ohjelmointi. Loput noin 4000 euroa olivat sitten sitä lattialämmitysputkistoa ja muuta sälää (asennettiin itse). Porakaivo (160m syvä) maksoi noin 5000 euroa, eli yhteensä koko systeemi noin 18500 euroa.

Muistaakseni siinä oli joku juttu, miksi vesikaivoa/lämpökaivoa ei voinut laittaa samaan porakaivoon. Ei tainut ihan olla toiminnanvarmuutta tai jotain. Me porauttimme vesikaivon erikseen.

Meillä maksoi viime vuonna asennus, liitännät, pumppu ja lämpökaivo yht. 13 500e.

Juomavettä ei samasta kaivosta saisi ottaa siksi, että jos glygoolia pääsee vuotamaan jostain syystä veteen, sehän on myrkyllistä. Kasteluvettä kukille ajateltiin kyllä ihan tavallisella uppopumpulla ottaa. Siinäkin pitää vain katsoa, ettei pumpussa ole mitään mikä pääsisi hajoittamaan lämpöpumpun letkuja, vaikka eipä kai nuo hipaisusta murru.

Yhteistyössä