Maalaisjuntti+juustotiski

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hurlum
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hurlum

Vieras
Asun niin takahikiällä, ettei tosikaan, joten olen ostanut juustoni valmiina palana, muovikääreessä, kaupan kylmäaltaasta. En ole ikinä asioinut juustotiskillä. Joku voisi nyt olla ystävällinen ja kertoa, miten siellä asioidaan munaamatta itseään julkisesti. :D

Pyydetäänkö juustosta pala ja yritetään huitoa ja selittää, minkäkokoinen pala saisi olla, vai pyydänkö grammoina? Mistä mä tiedän, paljonko jonkun juuston x palanen painaa? Vai pyydänkö mä juustoa kahdelle hengelle tms? Saako/kehtaako tuntemattomasta juustosta pyytää palaa maistettavaksi?

Kiitos, jos joku viitsii vaivautua, nyt saa vapaasti nauraa röhöttää :D

Mä pyytäisin grammoina. Jos meinaat ostaa herkutteluun erilaisia juustoja niin varmaan max. 50g juustoa/hlö/juusto. 100g köntsä kahdelle ihmiselle on melko reilusti...
Kyllä mä voisin pyytää maistiaista, luulis et se onnistuu.

Eipä hätää; ensinnäkin, maistella saa, kysyt vaan rohkeasti. Juustotiskeillä on joistakin juustoista myös valmiita paloja. Voit käyttää näitä esimerkkeinä kun mietit minkä verran tarvitset. Samoin kun kerrot myyjälle haluavasi tiettyä juustoa myyjällä on useimmiten juustoveitsi kädessään, jota hän "liikuttaa" sen mukaan mitä katseella/sanoilla/eleillä kerrot. Äh, vaikea selittää..saitko tolkkua?

Voit ihan hyvin kysyä myyjältä juustosuosituksia, ja maistaakin saat sekä myös se, että myyjä, mikäli on ammttitaitoinen osaa varmasti suositella erilaisia juustoja, kysyä tärkeimmät kysymykset (monelleke hengelle, minkä kanssa juusto nautitaan tai mihin tarkoitukseen; leivälle, fonduehen, juustolautaselle,,) ja myös ehdottaa sopivan kokoista palaa tarpeisiisi. Myyjä on juuri sinua varten siellä tiskin takana! Rohkeasti vain...

Mä ainakin olin ihan "rehellisesti tyhmä" kun ekaa kertaa juustotiskillä asioin. Sanoin suunnilleen että haluaisin tarjota illanistujaisissa juustoja x määrälle ihmisiä ja itse en juurikaan pidä voimakkaanmakuisista juustoista eli en tiedä niistä mitään. Myyjä sitten suositteli eri juustoja,antoi maistiaisia ja kertoi minkä verran kannattaa varata per nuppi ja mitä lisukkeita kannattaa olla tarjolla.

Jos oon ihan "leivänpäällisjuustoa" ostanu tiskiltä niin oon sanonu joko suunnilleen grammamäärän tai jos oon nähny juuston leikkausvaiheessa hyvin niin myyjä on näyttäny et "olisko tällanen pala sopiva?" (siis veitsen kans näyttäny ennen kun leikkaa).

Kiitos avusta. :)

Tekisi mieli hankkia vähän herkuttelujuustoja, kun seuraavan kerran käydään kaupungissa. Mä en ennen ole ollut edes kiinnostunut, juustoista, mutta sain taannoin lahjaksi setin juustoja ja keksejä ja se olikin tosi kiva juttu. Kerta se on ensimmäinenkin, joten kyllä mä näillä ohjeilla jo juustoa varmasti saan ostettua. :)

Yhteistyössä