Maailman parhaat mokkapalat iltanne iloksi ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja titi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

titi

Vieras
http://www.aijaa.com/v.php?i=5547623.jpg

MOKKAPALAT

4 munaa
4 dl sokeria
2 dl maitoa (laitoin tilkan enemmän)
200 g margariinia tai voita
6 dl vehnäjauhoja
3 tl leivinjauhetta
4 tl vanilliinisokeria

Kuorrutus:

50 g sulatettua voita tai margariinia
0,5 dl kylmää kahvia
vähän reilut 4 dl tomusokeria
2 rkl kaakaojauhetta
2 tl vanilliinisokeria

1. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.
2. Lisää maito ja sulatettu, kädenlämpöiseksi jäähdytetty rasva.
3. Sekoita leivinjauhe ja vanilliinisokeri jauhoihin ja lisää jauhot taikinaan.
4. Levitä taikina pellille. Paista 200 asteessa 10-15 min.
5. Valmista kuorrutus: Sekoita rasva ja kahvi kulhossa. Siivilöi joukkoon tomusokeri ja
kaakaojauhe. Sekoita tasaiseksi.
6. Levitä kuorrutus kypsän, hieman jäähtyneen pohjan päälle.
7. Koristele halutessasi strösseleillä, nonparelleilla tai kookoshiutaleilla.

Oli ihan pakko laittaa ku sain tän ohjeen viimein taas hukkapiilosta käsiini ja tein tossa äsken valmiiksi :) Tosi nannaa!

Mä tosi harvoin tälläisiä herkkuja teen, mut kerran vuodessa teen mokkapaloja. Tämä ohje oli jäänyt mun äidille ja hän onneks löysi sen :) Mokkapaloihin tosi monia ohjeita netistä löytyy, mut en tätä löytänyt. Mä tykkään ja lapsillekin maistuu ku ei oo sellasta väkevän kahvista :) Toi on tossa kuvassa vielä aika lämmintä, ku just sain täytteen paikoilleen, et ei välttämättä vielä kaikkein edustavin :)

Mä tein tällä reseptillä aina ennen mokkapalat, kunnes sain hieman erilaisen (huomattavasti helpompi ohje. Ei tarvi vatkailla vaahtoja). Meidän perhe sanoo, että se kotitekoinen hakkaa mennen tullen kaupan leivostiskiltäkin ostetut mokkapalat. Hyvää (ja lihottavaa...) se on minunkin mielestäni :)

enna, joo tämä resepti on muistaakseni jostain kotitalouskirjasta alunperin. Jos en ihan väärässä ole. Ja kyllä kotitekoinen on monesti parempaa kuin leipomossa :) Mä tosin tällä kertaa tein tän rasvattomaan maitoon ku ei muuta ollu kaapis. Voi kuvitella vähäkaloriseks ;)

Alkuperäinen kirjoittaja titi (ap):
enna, joo tämä resepti on muistaakseni jostain kotitalouskirjasta alunperin. Jos en ihan väärässä ole. Ja kyllä kotitekoinen on monesti parempaa kuin leipomossa :) Mä tosin tällä kertaa tein tän rasvattomaan maitoon ku ei muuta ollu kaapis. Voi kuvitella vähäkaloriseks ;)

Joo mäkin sain tuon sun reseptin äidin reseptivihkosesta. Kopioin sen mukaan kun muutin opiskelukämppään. Mitään muuta en sieltä silloin kopioinut... :) Se toinen ohje millä teen on varmaan kalorimäärältään vieläkin tujumpi. Siihen tulee voita tuo 200g, mutta jauhoja ja sokeria tulee molempia 5dl. Siinä pohjassa on myös esim. ruokajugurttia ja sen takia sitten myös soodaa. Pääliseen ei tule kahvia, vaan voi sulatetaan ja siihen lisätään sitten kaakaojauhe ja tomusokeri.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nueva:
:p

Lähetänpä sulla vaihtajaisiksi:

minkälaisella ohjeella??

Ohjetta en ihan suorilta nyt tähän muista; voin kirjoitella sen jossain vaiheessa kun kaivan ohjeen esille. Vaikka se on kyllä vaan suuntaa antava - heittelen ainekset hieman summanmutikassa ja sen hetkisen mielialan mukaan. :p

Millä tavoin tuota voisi keventää niin että leivonnainen pysyisi silti vielä herkullisena? Rasvaton maito tuossa ylempänä jo olikin tavallisen maidon tilalla ja hyvää tuli silläkin. Onko kukaan korvannut osaa vehnäjauhoista esim. ruisjauhoilla? Margariinin tilalla rypsioljyä? Sokerin tilalla makeutusjauhetta? Voiko makeutusjauheesta edes leipoa?

En tasan ikinä osaa lopettaa yhteen tai kahteen palaan..

Mulla onneks tulee kaikesta imelästä nopeesti huono olo, niin voin hyvillä mielin leipoa joskus ku pala päivässä korkeintaan maistuu :) Sillä vaan leivon harvoin, ku pakaste vain sit täyttyy.

Ei taida keventyä, mut terveellisempää jos käyttää tota valio oivariini juoksevaa. Siinä on se sydänmerkki, mut mulla oli niin lopussa toi et laitoin laktoositonta sunnuntai margariinia. Tässä ohjeessa ei varmaan onnistu sokeria vaihtaa pois, koska vaahtoutetaan munien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja sintsu78:
Tää tuli ku tilauksesta.Kiitos :D

Perjantaina juhlitaan tytön synttäreitä ja ajattelin tehä näitä.Minusta tuntuu et nää maistuu aina kaikille.

Ole hyvä vain :) Nämä pitäis ainakin olla sellasia tosiaan et maistuu lapsillekin. Ja vinkkinä et jos haluaa jotain erikoista niin elintarvikeväriä sotkemalla kuorrutuksesta pinkki/sininen tms... Terveellisyydestä ei taetta :O mut muistan et tollee tehtiin koulussa :)

Harmi kun mulla ei oo tässä kuvaa, mutta pakko yrittää selittää kuitenkin...
Mä oon kans tehnyt jotakuinkin tuolla ohjeella ja hyvää on!
Oon vaan hoksannut, että moista saa helposti tehtyä vähän erinäköisiä. Esim. pojan talvisynttäreillä laitoin noiden nonparellejen/strösseleiden sijaan sellaista "kakunkoristetta" (ihan samanlainen purkki kuin stösseleilläjne,. ) jotka on vaaleansinisiä ja valkoisia lumihiutaleita. Tuli nätti! Tytön syntäreille kesällä ostin sellaisen kakunkoristepurkin, jossa on neljää erilaista vaaleanpunaisen/lilan sävyistä koristetta. Niillä sitten tein raitoja "kulmittain" kaikilla neljällä vuorotellen. Kun tekee kapeaa raitaa, yhteenkin valmiiseen leivopalaan tulee muutamaa koristetta ja ne on siinä palassakin sitten sillä tavalla "kulmittain".
Kokeilkaapa huvikseen! Tulee kivan näköisiä!

Yhteistyössä