V
varjelkoon
Vieras
mielenterveysongelmia, jos ei alkoholilla ole osuutta asiaan. Mieti, jos joku soittelisi sinulle ja jauhaisi paskaa tuntitolkulla.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Kasva aikuiseksi. Vanhempien tehtävä ei ole asettaa enää aikuiselle lapselleen mitään rajoja. Sinun on tehtävä se itse. Ja vanhempien on hyvä olla lapsensa tukena, mutta ne tavat auttaa ja tukea lasta ovat kovin ikäkausikohtaisia. Eikä vanhemman velvollisuus ole kestää lapseltaan ihan mitä tahansa tai auttaa millä tahansa tavalla, millä lapsi hänen odottaa auttavan.
Kysymys: jos äitisi sitten todella asettaisi ne rajat, mitä sitten tekisit? Olisitko muka tyytyväinen? Vai odottaisitko, että vanhempiesi olisi kestettävä sinun kiukkusi siitä, että he eivät autakaan sinua?
Vanhempani eivät ole siis koskaan laittaneet rajoja. "itse tiedät mitä pitää tehdä" sanottiin jo kun olin lapsi. Sovimme viime huhtikuussa, että koska puhelut eivät auta, niin niiden kestoa rajoitetaan. Pyysin, että js en itse kykene hillitsemään soittoja, äiti ja isäni pitävät rajat (10min). Kun he eivät siihen pysty, tunnen kuin he eivät edes halua tehdä mitä on sovittu. Koen, että tämä on välittämisen mittari ja he eivät edes tähän pysty/halua. Mitä teen näin epäluotettavilla vanhemmilla, jos tämäkään raja ei toteudu? Eikö millään sopimuksella ole koskaan väliä?
ja siis tietenkin lakeja ja sääntöjä ja käytöstapoja pitää noudattaa ja tärkein sääntö on tehdä toisille kuin toivoo itselle tehtävän.
mutta siis kyllä meillä saa syödä kun halua ja lapset saa harrastaa mitä haluaa ja niin pois päin. kaikesta vaan neuvon ja ohjaan, esim. jos ei haluta sammuttaa valoja, niin selitän että kun sitten on huomenna väsynyt ja pälä päläpälä, mutta jos lapsi päättäosi että valot jää päälle, niin ehkä ne jäisi.
En tiedä puhummeko samasta asiasta, mutta eikö ole aika rajua ja turvatonta jos lapsi päättää esim. että ei harjaa hampaitaan ja vanhemmat katsovat, että eivät voi pakottaa? Lapsi, jopa 20-vuotias on vielä kehittymätön. Kyllä mielestäni vanhempien kuuluu sanoa ei, jos lapsi itse ei hahmota tilannetta.
Ja kyllä, olen hakenut mielipidettä tähän myös psykologilta. Hän sanoi että kotimme meininki on ollut ahdistavan tukahdutettua. Hän myös ehdotti tuota 10 minuutin puherajoitusta.
Eikö kukaan ole samaa mieltä siitä, kuinka väärä on tilanne, jossa mitään rajoja ei sanota ääneen?
Se on nyt ollutta ja mennyttä. Sinä olet aikuinen joka huolehtii itse itsestäsi ja vanhemmillasi ei ole mitään velvollisuutta enää kuunnella purkauksiasi. Kaikki vanhemmat tekevät virheitä, mutta niihin ei ole tarkoitus jäädä rypemään ja käsitellä niitä käsittelemästä päästyä ilman ratkaisua.
Sun pitää päästää irti. Sitähän psykologikin on tarkoittanut. Sinä et voi rangaista vanhempiasi loputtomiin heidän virheistään.
Sinä olet AIKUINEN. Sinä otat vastuun elämästäsi. Vanhempasi ovat kasvatustyönsä jo tehneet. Heillä ei ole enää mitään velvollisuutta (jos eivät halua) pyydellä anteeksi virheitään jatkuvasti. He tajuavat sen enemmin ja myöhemmin, ja jos et lopeta ajoissa ahdistelua niin siinä käy niin että jäät yksin. Kukaan ei voi elää noin, se on liian kuluttavaa, He saattavat pistää välit poikki.
Onko sinulla sisaruksia?
Vielä kerran se ydinkysymys: miksi he ei kykene sanomaan stop puheluilleni? Mikä estää sen? Ohjeet on heille annettu, että lapsensa ei itse pysty ja he ovat luvanneet. Miksi se ei onnistu? Eikö he tosiaan halua olla mun vanhempia?
Vielä kerran se ydinkysymys: miksi he ei kykene sanomaan stop puheluilleni? Mikä estää sen? Ohjeet on heille annettu, että lapsensa ei itse pysty ja he ovat luvanneet. Miksi se ei onnistu? Eikö he tosiaan halua olla mun vanhempia?
On yksi sisarus.
Koen, että nyt jos tämä, nykyhetki onnistuisi ja he nyt tekisivät toisin, suhteemme muuttuisi. Voisin kuvitella, että esim. alkoholistiäiti, joka lopettaa juomisen, olisi tällainen. Menneitä juomaputkia ei saa pois, mutta raittiin äidin kanssa voi olla tekemisissä.
Eikö kukaan osaa ajatella nin, että vanhemmat osoittavat käytöksensä muutoksella välittämistä? Jos verraten esim. äiti aina vain jatkaa juomistaan, vaikka se haittaa lasta, niin kuinka lapsi voi uskoa olevansa tärkeä?
Vanhempani eivät ole siis koskaan laittaneet rajoja. "itse tiedät mitä pitää tehdä" sanottiin jo kun olin lapsi. Sovimme viime huhtikuussa, että koska puhelut eivät auta, niin niiden kestoa rajoitetaan. Pyysin, että js en itse kykene hillitsemään soittoja, äiti ja isäni pitävät rajat (10min). Kun he eivät siihen pysty, tunnen kuin he eivät edes halua tehdä mitä on sovittu. Koen, että tämä on välittämisen mittari ja he eivät edes tähän pysty/halua. Mitä teen näin epäluotettavilla vanhemmilla, jos tämäkään raja ei toteudu? Eikö millään sopimuksella ole koskaan väliä?
Vaikka olet siinä iässä, että alat kriittisesti (lue: aikuisen ymmärryksellä) tarkastella lapsuuttasi ja suhteita vanhempiisi, voi olla, että olisi parempi käsitellä niitä ohjatusti jonkun muun kuin vanhempiesi kanssa. En tarkoita pahalla, mutta terapiasta voisi olla sinulle hyötyä. Kertomasi perusteella et ole irtautunut menneestä tai lapsen roolista; et elä omaa aikuista elämääsi tässä ja nyt.
Onko aikuisuus siis henkisesti mitattuna sitä, että aikuista ihmistä ei pitäisi hetkauttaa se, onko hänellä tukijoukkoinaan äitiä ja isää? Että hän on niin vahva, niin jaksava ja niin pärjäävä, että häntä ei ahdista tieto siitä, että vanhemmat eivät ole hänen turvanaan, jos tarve tulee? Että jos hän matkustaa työmatkalla Lontooseen, niin aikuisen psyykellään hän ei (enää) tunne, että olisi kiva, jos vanhemmat haluaisivat tietää missä hän maailmalla liihottaa ja että he olisivat valmiita vaikka kyselemään hänen peräänsä jos hän ei palaakaan lennolta takaisin?
Onko psyykkisesti terveellä aikuisella sitten ylipäänsä ketään tukijoukkoa, "olkapäätä"? Onko siihen tehtävään vain puoliso ja ystävät?
Kiitos muuten vastauksesta kuitenkin.