Maahanmuuttajille joku pakollinen perehdystyskoulutus maan tapoihin?? Mitä olette mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
itseasiassa tuo virren laulaminen tuskin on maahanmuuttajien mielestä poistettava, ainakin lasten entisessä koulussa virsi veisattiin vaikka koulussa oli paljon maahanmuuttajia..mut sitten taas suomalaiset ei ev.lut seurakuntaan kuuluvat ovat äänekkäästi ajamassa oikeuksiaan olla osallistumatta uskonnollisiin juttuihin.

itsekkään en pidä siitä et nykyisessä Likan koulussa luetaan ruokarukous, koska mun mielestä koulu ei ole se paikka jossa uskontoa opetetaan, vaan se on kotien oikeus/valinta/velvollisuus, eikä mikään sellainen asia jota oikeana tapana tyrkytetään lapsille päivittäin.

Näin juuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Mut kertokaa tyhmälle, mikä suvivirressä loukkaa mamuja?

Tai ateisteja?

AIVAN!! :attn: :attn:

SuviVIRSI

Jossa lauletaan kesän tulosta?

Ja jumalasta...
Muistin virkistämiseks täältä löytyy sanatkin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suvivirsi

Suomessa on uskonnonvaupaus. Se tarkoittaa että sinä saat olla uskomatta, ja muut saavat uskoa ja harjoittaa uskoaan. Mutta miksi uskonnotomuus olisi parempaa kuin yksi virsi kevätjuhlassa? Miksi ateistit haluavat vaientaa kaiken?

Miksi uskovainen, tai edes tapakristitty ei saisi yhden kerran vuodessa laulaa yhden virren, joka on perinne enemmän kuin jumalan ylistystä.

Tätä minäkin ihmettelen, ajattelevatko ihmiset aina,että maahanmuuttaja on se yksi ja sama peikko?! Minun mieheni on maahanmuuttaja,mutta hän ei todellakaan tarvitse mitään perehdytyskoulutusta, minä, hänen suomalaisena vaimona kerron hänelle asioista,joista hän ei tiedä ja ylllätys yllätys, miehelläni on myös aivot, joilla ajatella! Hän tekee mielummin töitä, koulutettu mies kun on, kun istuskelee jollain lastenkursseilla. Ai niin, pitääkö siitäkin pyydellä anteeksi, kun hän vie jonkun suomalaisen työpaikan!

Mitä tekemistä kristityillä perinteillä, suvivirsillä, joululla sun muilla on tekemistä näissä asioissa?! Kristinuskon pakkosyöttöä kouluissa vastaan on kyllä enemmänkin ihan suomalaiset ja me muslimit kyllä osaamme olla poissa tapahtumista, joihin meidän ei tarvitse osallistua.

Alkuperäinen kirjoittaja Siili:
Onko aloittajan mielestä maahanmuuttaja sama kuin pakolainen? Olisiko kurssi pakollinen myös maahanmuuttajille jotka tulevat puolison perässä euroopasta vai vain muslimeille? Olisiko kurssi pakollinen maahanmuuttajalle, joka tulee työn takia? Pitääkö hänen käyttää ensin puoli vuotta kurssilla ja etsiä sitten uusi työpaikka?

Mitä mä oon telkusta pätkiä nähnyt kursseista maahanmuuttajille esim. ihan kielikursseja, niin mulla on sellainen kuva, että kyllä niissä käydään aika paljon lämpi suomalaisuutta ja perinteitä. En tiedä millaisen kurssin ap haluaisi, mutta mun mielestä juuri noi kielikurssit ja vastaavat pystyvät aika hyvin käymään näitä asioita läpi..., riippuen tietenkin opettajasa, mitä haluaa oppilailleen opettaa.

Tai ateisteja?

SuviVIRSI

Ja jumalasta...

Joo, olkoonkin virsi, ja muutamassa kohdassa mainitaan taivast tai jumala, mutta SILTI ollaan suomessa, missä on iän kaiken laulettu ko laulua, ja jos ei pysty sitä laulamaan, niin olkoon laulamatta, tai hypätköön tietyt sanat yli... Mulla menee aivan yli ymmärryksen tämmönen mamujen ja muiden paapominen ja päänsilittely...
Ja jos joltan ateistinuorelta mennään kysymään, niin olen melko varma, että se antaa muille luvan laulaa suvivirttä vaikka nurinpäin, ei se sitä niin hetkauta. Ja eihän ne mamut edes ymmärrä, mitä tuossa veisataamn... :xmas:

Joo, no sehän on just tätä suomalaista "uskonnollisuutta" kun tavan vuoksi käydään kerran-pari vuodessa kirkossa kun se kuuluu mennä niin, ja lauletaan suvivirsi kun se kuuluu laulaa... Kaikkeist eniten ärsyttää tää tapauskovaisuus mikä on ehkä yleisintä tässä maassa. Eli oikeesti ei edes välitetä tai ajatella mitään. Kuulutaan vaan kirkkoon kun se on tapana...

Mun puolesta kaikki saa uskoa siihen mihin haluaa aivan vapaasti, ja toteuttaa omaa uskoaan miten haluaa. Mutta ei sitä pitäisi koulussa väkisin kenellekään tunkea. Missään muodossa. Mun mielestä se vaan on tekopyhää lauleskella virsiä ja ylistää jumalaa... jos ei siihen usko. Ja tää nyt vaan oli vastaus siihen kysymykseen kun joku kysyi että "mikä siinä suvivirressä ateisteja loukkaa kun siinä lauletaan kevään tulosta?"
Tapauskovaiset kun näköjään ei enää edes huomaa omaa uskovaisuuttaan... :D

Tai ateisteja?

SuviVIRSI

Ja jumalasta...

Joo, olkoonkin virsi, ja muutamassa kohdassa mainitaan taivast tai jumala, mutta SILTI ollaan suomessa, missä on iän kaiken laulettu ko laulua, ja jos ei pysty sitä laulamaan, niin olkoon laulamatta, tai hypätköön tietyt sanat yli... Mulla menee aivan yli ymmärryksen tämmönen mamujen ja muiden paapominen ja päänsilittely...
Ja jos joltan ateistinuorelta mennään kysymään, niin olen melko varma, että se antaa muille luvan laulaa suvivirttä vaikka nurinpäin, ei se sitä niin hetkauta. Ja eihän ne mamut edes ymmärrä, mitä tuossa veisataamn... :xmas:

Joo, no sehän on just tätä suomalaista "uskonnollisuutta" kun tavan vuoksi käydään kerran-pari vuodessa kirkossa kun se kuuluu mennä niin, ja lauletaan suvivirsi kun se kuuluu laulaa... Kaikkeist eniten ärsyttää tää tapauskovaisuus mikä on ehkä yleisintä tässä maassa. Eli oikeesti ei edes välitetä tai ajatella mitään. Kuulutaan vaan kirkkoon kun se on tapana...

Mun puolesta kaikki saa uskoa siihen mihin haluaa aivan vapaasti, ja toteuttaa omaa uskoaan miten haluaa. Mutta ei sitä pitäisi koulussa väkisin kenellekään tunkea. Missään muodossa. Mun mielestä se vaan on tekopyhää lauleskella virsiä ja ylistää jumalaa... jos ei siihen usko. Ja tää nyt vaan oli vastaus siihen kysymykseen kun joku kysyi että "mikä siinä suvivirressä ateisteja loukkaa kun siinä lauletaan kevään tulosta?"

Ei, vaan tapauskovaisille se tarkoittaa kesän tuloa ja koulun loppua =)

Tai ateisteja?

SuviVIRSI

Ja jumalasta...

Suomessa on uskonnonvaupaus. Se tarkoittaa että sinä saat olla uskomatta, ja muut saavat uskoa ja harjoittaa uskoaan. Mutta miksi uskonnotomuus olisi parempaa kuin yksi virsi kevätjuhlassa? Miksi ateistit haluavat vaientaa kaiken?

Miksi uskovainen, tai edes tapakristitty ei saisi yhden kerran vuodessa laulaa yhden virren, joka on perinne enemmän kuin jumalan ylistystä.

Kouluissa ja päiväkodeissa piilee paljon enemmänkin evlut-painostusta kuin vain kerran vuodessa laulettava virsi. Ja eikö ne virret voi laulaa sitten joulukirkossa kun uskovaiset sinne menee?

Kouluissa ja päiväkodeissa piilee paljon enemmänkin evlut-painostusta kuin vain kerran vuodessa laulettava virsi. Ja eikö ne virret voi laulaa sitten joulukirkossa kun uskovaiset sinne menee?

Siitä vain ajamaan asiaa eli uskonnottomia päiväkoteja, uskonnottomia kouluja :) Ei ne sinulle syliin tipu, vaan jos tosiaan et halua edes tapavirsiä (ai kamalaa) kuunnella, sinun täytyy tehdä sille asialle jotain.

Vaientamalla kaikki et saa aikaan muuta kuin ärsyyntymistä. Et ole edes perustellut, mikä tapauskonnossakaan on vikana.

:hug: Elä nyt hermostu. Minusta vaan on väärin, että suomessa suomalisuus ja suomalaiset perinteet pitää siirtää syrjään, siksi, että se loukkaa muiden tunteita. Jos ei kukaan puolusta suomalaisuutta, niin pianahan tässä ollaan "suomi", missä ei ole mitään omaa eikä perinteikästä, vaan iso sekoistus eri kulttuureja ja tapoja...

No se on hyvä, jos jonkinlainen koulutus on. Mutta toivoisin sellaista koulutusta ihan kaikille maahan tuleville, ei vain pakolaisille, jossa oikeasti kerrottaisiin kaikki nämä perinteet ja selitettäisiin, että se ei loukkaa heidän uskontoaan, vaikka muut sitä tekeekin.

Ja tuo kurssi voisi tosiaan olla vaikka joku iltakurssi, jolla käyvät niin ei estä työntekoa, yms.

Sitä en tiedä kuka niitä suvivirsiä, yms. vastaan eniten kouluissa on, mutta sen olen huomannut, että niissä kouluissa, joissa on eniten monikulttuurisuutta niin niissä näitä eniten karsitaan. Täällä missä minä asun, ei varmasti tulla vielä ainakaan pariin kymmeneen vuoteen karsimaan mitään, sillä täällä ei niitä maahanmuuttajia juurikaa ole.

Mutta tosiaan, kannatan ehdottomasti sitä, että suomalainen (vaikkakin tapauskovainen) kulttuuri ei kuolisi vain sen takia, että pelätään meidän perinteiden loukkaavan muita.

Itseasiassa mää en ole ajatellut suvivirttä koskaan uskonnollisena lauluna, en edes muistanut millaiset sanat siinä on :D Tulipa kesäinen olo pelkästään sanojen lukemisesta...

Mutta niin olishan tuollainen perehdyttämiskoulutus hyvä, mutta oon ymmärtänyt että sellainen on jo? Ei tosin kovin toimiva ilmeisesti... Eikä sitä toimivaksi saisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:
mielestäni ollaan menty liian pitkälle..

jos me mentäisiin mamujen kotimaahan, meidän olisi PAKKO samaistua heihin (pitää huntua yms yms), eikä ketään kiinnostais, loukkaannunko vai en.. joten miksi paapotaan liikaa?

Ahaa! Kuika moni lomamatkoillansa pitää huntua, jättää bikinit kotiin, ei dokaa, tms. mikä on loukkaavaa kyseisen maan kansalaisia kohtaan?
Kyllä länkkärit vetää minihameissa ja grillaa itseään rannoilla jopa yläosattomissa maissa, joissa nainen on totuttu näkemään melko verhottuna.
Olen samaa mieltä, että maassa maan tavoilla tietyissä asioissa. Maan perinteisiin ja kulttuuriin tutustuminen myös vähentää ennakkoluuloja ja auttaa sopeutumaan paremmin.

Siitä vain ajamaan asiaa eli uskonnottomia päiväkoteja, uskonnottomia kouluja :) Ei ne sinulle syliin tipu, vaan jos tosiaan et halua edes tapavirsiä (ai kamalaa) kuunnella, sinun täytyy tehdä sille asialle jotain.

Vaientamalla kaikki et saa aikaan muuta kuin ärsyyntymistä. Et ole edes perustellut, mikä tapauskonnossakaan on vikana.

Mistäs sen tietää mitä asioita mä ajan ja missä...
En sen enempää jaksa alkaa perustelemaan tapauskovaisten naurettavuutta, sillä se veisi liian kauan ja liikaa tilaa. Sillä se ei ole mikään yksiselitteinen asia. Eikä kaikki sitä silti ymmärrä mitä ajan takaa. Enkä halua ketään loukatakaan....
Voisin jatkaa tätä puheenaihetta loputtomiin, ja päätyä jopa siihen, että mun mielestä kaikki järjestäytyneet uskonnot on täyttä myrkkyä jne. Mutta en jaksa nyt täällä enempää turhaan viedä palstatilaa. Se on ihan turhaa. Eikä uskonto nyt liity edelleenkään tähän ap:n aloittamaan juttuun niin paljon. Mun mielestä. Että jätän asian tähän.

Sitä paitsi; aurinko paistaa --- pihalle! B)

Alkuperäinen kirjoittaja merimies:

jos me mentäisiin mamujen kotimaahan, meidän olisi PAKKO samaistua heihin (pitää huntua yms yms), eikä ketään kiinnostais, loukkaannunko vai en.. joten miksi paapotaan liikaa?

Ahaa! Kuika moni lomamatkoillansa pitää huntua, jättää bikinit kotiin, ei dokaa, tms. mikä on loukkaavaa kyseisen maan kansalaisia kohtaan?
Kyllä länkkärit vetää minihameissa ja grillaa itseään rannoilla jopa yläosattomissa maissa, joissa nainen on totuttu näkemään melko verhottuna.
Olen samaa mieltä, että maassa maan tavoilla tietyissä asioissa. Maan perinteisiin ja kulttuuriin tutustuminen myös vähentää ennakkoluuloja ja auttaa sopeutumaan paremmin.

Lomamatkat on eri asia kuin maassa asuminen. Eihän kukaan lomailija mene ko. maan kouluihin vaatimaan muutosta tapoihin, ettei hän loukkaannu.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Alkuperäinen kirjoittaja merimies:

Lomamatkat on eri asia kuin maassa asuminen. Eihän kukaan lomailija mene ko. maan kouluihin vaatimaan muutosta tapoihin, ettei hän loukkaannu.

Mun mielestä ei ole. Esim. vaeltamalla sankkoina joukkoina aurinkorannoille Aasiaan länsimaalainen muuttaa ihan samalla tavalla (ellei jopa enemmänkin) kyseisen maan kulttuuria kuin maahanmuuttajat Suomessa.

Mamuille olevia kursseja taitaa olla kaikentasoisia. On ihan sellaisia "kotouttamiskursseja", jotka ovat melkein "peruskoulutyyppisiä" noin vuoden ajan - opiskelijoiden tasosta riippumatta! Mietipä sitä mille tuntuu olla samassa ryhmässä lukutaidottoman ja yliopistotutkinnon suorittaneen henkilön? Osalla kursseista on paljonkin "kulttuuritietoutta", mutta mielestäni "tietoon" ei tarvitse sisältyä osallistumispakkoa!!! Tässä tulee juuri joulujuhlat yms - jos joku kokee vaikeaksi niihin osallistua, niin joko vaihtoehtoista toimintaa/tehtäviä tai sitten vain pois ko. tilaisuudesta. Ei ole tarvetta MUUTTAA niitä perinteitä, mutta niihin ei tulisi olla pakkoa osallistua.

"Maassa maan tavalla" on hyvin kyseenalainen sanonta. Mitä se oikeasti pitää sisällään? Tarkoittaako se maan lakien noudattamista vai 'sulautumista' ko. maahan, Suomessa siihen sisältyen tietynlaisen juoma- ja syömäkulttuurin? Mielestäni sen pitäisi tarkoittaa enemmälti ensimmäistä vaihtoehtoa. On jokaisen oma asia miten pukeutuu, mitä syö ja mitä juo - eikä maan "kantaväestökään" ole tällaisissa asioissa täysin homogeeninen, olisi outoa vaatia sellaista tänne muuttavilta!

Toisaalta meidän tulisi tajuta sellainen asia, ettemme voi tai meidän ei pitäisi edes pyrkiä riuhtaisemaan muualta tulevaa ihmistä irti täysin omasta kulttuuriperimästään.. sillä riskinä on, että hän ei kohta tunne kuuluvansa mihinkään! Myös sitä omaa kulttuuria (asuinmaan lakien rajoissa) pitäisi voida noudattaa. Jos itse muuttaisit ulkomaille, niin alkaisitko puhumaan vain ko. maan kieltä ja käyttäytymään ja toimimaan kuten ko. maassa on tapana? Syömään samoja ruokia, juhlimaan samoja juhlia - jättäen taaksesi omat perinteesi?

Alkuperäinen kirjoittaja pimpelipom:
Mamuille olevia kursseja taitaa olla kaikentasoisia. On ihan sellaisia "kotouttamiskursseja", jotka ovat melkein "peruskoulutyyppisiä" noin vuoden ajan - opiskelijoiden tasosta riippumatta! Mietipä sitä mille tuntuu olla samassa ryhmässä lukutaidottoman ja yliopistotutkinnon suorittaneen henkilön? Osalla kursseista on paljonkin "kulttuuritietoutta", mutta mielestäni "tietoon" ei tarvitse sisältyä osallistumispakkoa!!! Tässä tulee juuri joulujuhlat yms - jos joku kokee vaikeaksi niihin osallistua, niin joko vaihtoehtoista toimintaa/tehtäviä tai sitten vain pois ko. tilaisuudesta. Ei ole tarvetta MUUTTAA niitä perinteitä, mutta niihin ei tulisi olla pakkoa osallistua.

"Maassa maan tavalla" on hyvin kyseenalainen sanonta. Mitä se oikeasti pitää sisällään? Tarkoittaako se maan lakien noudattamista vai 'sulautumista' ko. maahan, Suomessa siihen sisältyen tietynlaisen juoma- ja syömäkulttuurin? Mielestäni sen pitäisi tarkoittaa enemmälti ensimmäistä vaihtoehtoa. On jokaisen oma asia miten pukeutuu, mitä syö ja mitä juo - eikä maan "kantaväestökään" ole tällaisissa asioissa täysin homogeeninen, olisi outoa vaatia sellaista tänne muuttavilta!

Toisaalta meidän tulisi tajuta sellainen asia, ettemme voi tai meidän ei pitäisi edes pyrkiä riuhtaisemaan muualta tulevaa ihmistä irti täysin omasta kulttuuriperimästään.. sillä riskinä on, että hän ei kohta tunne kuuluvansa mihinkään! Myös sitä omaa kulttuuria (asuinmaan lakien rajoissa) pitäisi voida noudattaa. Jos itse muuttaisit ulkomaille, niin alkaisitko puhumaan vain ko. maan kieltä ja käyttäytymään ja toimimaan kuten ko. maassa on tapana? Syömään samoja ruokia, juhlimaan samoja juhlia - jättäen taaksesi omat perinteesi?

En minä keltään omaa kulttuuriaan olekaan kieltämässä. Yritän vain puolustaa suomalaisten oikeutta omaan kulttuuriinsa. Tässä maassa kun tosiaan kaikki meille suomalaisille tärkeä pyritään kitkemään pois sillä varjolla, että se saattaisi loukata jotakuta. Vaikka usein ne asiat ei edes loukkaa mamuja.

Ette vissiin tienneet, että tuollaista koulutusta on ollut Suomessa jo ties miten monta vuotta.. vähintään 90-luvun alusta lähtien. Mun saksalainen ystävä on ollut muun muassa sellaisessa. Mikähän sen kurssin virallinen nimi olikaan.. Lisäksi on olemassa kielikursseja jotka kuuluu samaan pakettiin ja koko helahoito kestää muutamia kuukausia. Ainut ero on, että noi kurssit eivät ole pakollisia (muistaakseni ) vaan vapaaehtoisia ja ilmaisia ja niistä informoidaan (tai pitäisi informoida ) kaikkia maahanmuuttaneita.

Meillähän on jo hieno termi, KOTOUTTAMINEN. On ollut iät ja ajat. Siihen pitäisi sisältyä suomen kielen ja kulttuurin opetusta esimerkiksi. Ikävä kyllä se ei toimi, syystä tai toisesta. Harvat onnekkaat, kuten oma mieheni, ovat tuollaiselle kurssille päässeet...ja hänkin ainoastaan siksi, että uhkasin kahlita itseni työkkärin tiskiin ellei kurssipaikkaa löydy :D. Kotouttamissuunnitelma on kuulemma joka mamulla olemassa, mutta missä, sitä ei esim. mun kotimamuni edelleenkään tiedä, yli 6 v Suomessa asumisen jälkeen. Eikä oo kukaan muukaan osannut siitä mitään sanoa.

Suvivirsi. Lauletaanhan sitä edelleen. Ei sitä olla mistään mamujen takia lopetettu. Ituhippi-ateistit sun muut menninkäiset sitä äänekkäimmin vastustavat. Mutta kyllä se silti tänäkin iltana tyttäreni monikulttuurisen päiväkodin kevätjuhlassa lauletaan, kuten aina ennenkin. Ne, jotka eivät siitä tykkää, eivät osallistu juhlaan. Jos joku yltiövieraanvarainen koulu haluaa siitä luopua, olettaen sen jotakuta loukkaavan, niin pyh sanon minä. Ei siitä luopua tarvitse. Pitää vaan järjestää asiat niin, että ei-luterilainen saa hakea todistuksensa joskus muulloin, ilman virrenveisuuta.

Ikinä en oo kuullut mamun ruikuttavan, että tapoja pitäisi muuttaa heidän takiaan. Mutta olen mm. kuullut suomalaisen ruikuttavan että on törkeetä kun mamulapset eivät osallistu pääsiäishartauteen eivätkä syö sikaa tms, ja yllättävän usein myös oletetaan mamujen loukkaantuvan siitä tai tästä (Espoon betoniporsaat esimerkiksi) vaikkei asialla ole mitään perää. Meidän muksujen pk:ssa mamulapset osallistuvat ihan hartauksiin ja pyhäkouluunkin.

Yhteistyössä