Alkuperäinen kirjoittaja mip:
Olen samaa mieltä siinä asiassa, että ensin on huolehdittava niistä ketkä jo ovat täällä.
Asun itse pohjoisessa ja meidän pieneen kaupunkiin on ihan parin vuoden sisällä tullut erittäin näkyvä määrä maahanmuuttajia. Se taas on vaikuttanut siihen, ettei kaikille ole aktiviteettia töitä tai koulua ja useimmiten ovat ajautuneet sitten rikollisiin toimintoihin... Samassa missä suomalaisetkin! Mutta minun mielestäni ensin pitäisi järjestää koulupaikat tai työpaikat täällä oleville ja sitten katsoa lisää... Resurssit ei kaikkeen kuitenkaan riitä..
Totta. Lisäksi järjestetään erilaisia kursseja, mutta kun katsoo sitä nimenomaan maahanmuuttajille suunnattua kurssitarjontaa, tuntuu siltä, että niitä kursseja järjestetään vain siksi, että se näyttäisi hyvältä tilastoissa. Joistain kursseista on varmasti hyötyäkin, mutta ei kai ketään pitäisi voida loputtomiin kurssittaa, vaan pitäisi päästä sitten oikeasti opiskelemaan tai työelämään. Ei kenenkään hyövää lopun elämäänsä käydä kursseilla, jossa opetellaan suomea ja suomalaista kulttuuria. Toki siitä on hyötyä aluksi, mutta kun on alulle jo hyvin päässyt, niin varmasti oppii lisääkin ihan kokemallakin!
Resursseja tuntuu olevan vähän vaikka missä asiassa, kun nyky-Suomesta puhutaan. Nimenomaan se, ettei töitä, opiskelupaikkoja tms. järkevää tekemistä ole, aiheuttaa usein sitä, että turhaudutaan ja lähdetään rikosten poluille. Tämäkään ei ole ollenkaan hyvä asia. Mikä siihen auttaisi? Tietysti aluksi voitaisiin lisätä niitä resursseja, mutta miten se taas onnistuu, onkin ihan toinen juttu kokonaan.
Mulla ei sinänsä ole maahanmuuttajia vastaan yhtään mitään, mutta olen kiivaasti sitä mieltä, että Suomen asiat Suomessa asuvien ihmisten osin pitäisi saada ihan ensin kuntoon, ja puhua sitten vasta siitä, että jospa otettaisiinkin lisää maahanmuuttajia tänne.
Olen myös miettinyt, että jos tänne otetaan keskenään sotivia kansoja, niin millaiseksi tilanne voisi pahimmillaan muuttua. Tuntuu, että poliitikot eivät ole pohtineet kysymystä juuri lainkaan.