Mä voin fyysisesti pahoin oltuani 2 viikkoa työttömänä.. ja töitä ei tunnu löytyvän :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Aivan järkyttävää. En ymmärrä miten jotkut jaksavat tätä kuukausia tai jopa vuosia. Valmistuin äskettäin ja muutin uudelle paikkakunnalle ja hakemuksia ja soittoja olen tehnyt kymmeniä ja taas kymmeniä, mutta aina tulee vastaukseksi että valintamme ei ollut sinä. Argh. Mulla on kauhea pakokauhu tästä asiasta. Mun on pakko saada töitä, josta saan käteen vähintään 1200euroa. Muuten meidän talouden perii hukka.

Ja olen valmistunut amk:sta, mutta oman alan hommia ei ole, joten olen hakenut jokaista myyjän paikkaa, kouluavustajan, palveluneuvojan ym. tehtäviä. ei vaan natsaa :( Jos mulla ei olisi perhettä, niin lähtisin toki työni perään vaikka maailman ääriin, mutta mieheni työ on sellainen, että siitä ei noin vain lähdetä ja lisäksi on tuottoisampaa kuin mun mahdollinen oman alan työ.

Miten tästä selviää?
Tuntuu, että oon ihan hyödytön, urpo ja nolla. En kelpaa mihinkään ja en pääse mihinkään.

Kuule, nyt vähän rentoutta peliin :) - tuolla innolla kyllä paikka löytyy vielä, usko pois. Olet ollut työttömänä kuitenkin vasta 2 viikkoa. Kauanko olet töitä ehtinyt ennen valmistumista hakea?

[QUOTE="Kuukkeli";25312952]Kuule, nyt vähän rentoutta peliin :) - tuolla innolla kyllä paikka löytyy vielä, usko pois. Olet ollut työttömänä kuitenkin vasta 2 viikkoa. Kauanko olet töitä ehtinyt ennen valmistumista hakea?[/QUOTE]

No ennen valmistumista olen hakenut n. kuukauden verran.. Ja tiedän, että tämä on aika lyhyt aika, mutta silti. Ihan uutta mulle, etten kelpaa minnekään.

Mä olin valmistumisen jälkee 2 kk työttömänä ja sit hankkiuduin työkkärin kurssille - sen kautta työharjoittelupaikka, josta sain työpaikan, jossa tuli tänä vuonna 10 vuotta täyteen. Mutta tiedän tunteen ! Ne 2 kk kotona mitään tekemättömänä oli kamalinta mun elämässä!

Tuo on tuttu tunne. Itte olin työttömänä yhden kesän, ja pidin tosi hauskaa, ryypättiin kavereitten kaa sen 2-3 päivää viikossa. Mutta silti pää meinas hajota kun ei ollut mitään tekemistä! Eikä töitä löytynyt.
Menin sitten vuodeksi kouluun (täydennyshaussa vahingossa pääsin), ja sitte vaihdoin töihin kun sitä lopulta sain.

Mutta juu, en itsekkään ymmärrä miten ihmeessä jotkut jaksavat sitä työttömyyttä vuodesta toiseen (ja nauttivat siitä!), itselleni teki pari hassua kuukautta tiukkaa.

Yritän olla panikoimatta. Mutta tilanteessa on myös toinen mutta. Oon just tullu raskaaksi ja töitä olis löydyttävä senkin puolesta nopeasti, koska kukaan ei palkkaa naista, josta näkee jo että on raskaana. Ja toisekseen, tarvitsisin työn myös sen takia, että saisin ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa sitten joskus, etten jäisi ihan minimille..

[QUOTE="a p";25313005]Yritän olla panikoimatta. Mutta tilanteessa on myös toinen mutta. Oon just tullu raskaaksi ja töitä olis löydyttävä senkin puolesta nopeasti, koska kukaan ei palkkaa naista, josta näkee jo että on raskaana. Ja toisekseen, tarvitsisin työn myös sen takia, että saisin ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa sitten joskus, etten jäisi ihan minimille..[/QUOTE]

Jos asia on noin tärkeä niin olisiko ollut järkevää tehdä muksu vasta kun on työpaikka olemassa?

[QUOTE="a p";25313005]Yritän olla panikoimatta. Mutta tilanteessa on myös toinen mutta. Oon just tullu raskaaksi ja töitä olis löydyttävä senkin puolesta nopeasti, koska kukaan ei palkkaa naista, josta näkee jo että on raskaana. Ja toisekseen, tarvitsisin työn myös sen takia, että saisin ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa sitten joskus, etten jäisi ihan minimille..[/QUOTE]

Auts, toi kuulostaa juu pahalta. Eikö sitä pitäis olla vakkarin paperit että sais sitä korkeampaa äippärahaa? Vakituista työpaikkaa ei varmaan ihan noin heti saa, kai sitä yleensä on se puolen vuoden harjoittelujakso tai jotain?

Ansiosidonnaista saa kun on töissä tietyn tuntimäärän per viikko ja oliko se 10kk vähintään? Ja toki pitää olla kassassa jäsen. Ei vaikuta onko määräaikainen vai vakkari.

Ansiosidonnaista saa kun on töissä tietyn tuntimäärän per viikko ja oliko se 10kk vähintään? Ja toki pitää olla kassassa jäsen. Ei vaikuta onko määräaikainen vai vakkari.

Niinniin, oli siis liiton rahoista kyse. Sori, en noita termejä tunne niin hyvin :D Mutta tuotakaan ap ei oikein ehdi saada.

Se lapsen hankkiminen on kyllä vähän kinkkinen juttu, pitää vähän yrittää suunnitella jos samalla haluaa saada korkeampia tukia tai vakkaripaikkoja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;25313053:
Et sä kyl millään ehi korkeempaa päivärahaa ansaita. Sori vaan.

No kyllä ehdin. Päivärahan laskuun voi ottaa joko edellisen vuoden verotuksessa vahvistetun ansion tai sitten edeltävän 6kk ansion. Eli saisin näin ollen korkeampaa kuin se ihan minimin.

Auts, toi kuulostaa juu pahalta. Eikö sitä pitäis olla vakkarin paperit että sais sitä korkeampaa äippärahaa? Vakituista työpaikkaa ei varmaan ihan noin heti saa, kai sitä yleensä on se puolen vuoden harjoittelujakso tai jotain?

Ihme sekoilua täällä, johtuu ilmeisesti siitä, että ap käytti sanaa 'ansiosidonnainen', jonka nyt jotkut tulkitsevat ilmeisesti tarkoittavan työttömyyskorvausta.

Jos lapsi syntyy ensi vuonna, äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2010 verotuksessa vahvistettujen tulojen mukaan. Jos äitiyslomaa edeltävien 6 kuukauden aikana tulot ovat kuitenkin olleet vähintään 20 prosenttia suuremmat kuin tuona vuonna, voidaan äp-raha laskea niiden perusteella.

Tässä ei ole mitään merkitystä sillä, onko työpaikka vakituinen vai ei, ja onko niitä kenties useampia. Kaikki tuon 6 kuukauden aikana ansaitut palkkatulot lasketaan mukaan. (Tekijänoikeustuloja yms. ei lasketa :) Tiedän tämän, koska olen juuri tässä tilanteessa, ja viime viikolla soitin kelaan varmistaakseni että tämä tosiaan menee näin.

Tsemppiä ap!

[QUOTE="a p";25313089]No kyllä ehdin. Päivärahan laskuun voi ottaa joko edellisen vuoden verotuksessa vahvistetun ansion tai sitten edeltävän 6kk ansion. Eli saisin näin ollen korkeampaa kuin se ihan minimin.[/QUOTE]

Oletko ollut ennen opiskeluita töissä, työttömänä ollessasi voit laskettaa sen ajalta ennen työttömyyttä.

[QUOTE="vieras";25313127]Oletko ollut ennen opiskeluita töissä, työttömänä ollessasi voit laskettaa sen ajalta ennen työttömyyttä.[/QUOTE]

Siis meinaatko että jos on äitiysloman alkaessa työttömänä, voi pyytää laskemaan tuon 6 kk ajalta ennen kuin jäi työttömäksi? Sori nyt vaan, mutta en ihan usko. Voihan sitä pyytää kaikenlaista, mutta tein itse aikanaan vähän samantyyppisen hakemuksen, ja se ei ainakaan mennyt läpi, ja siksi en oikein usko tähänkään. En sano ettei se missään nimessä ole mahdollista, mutta epäilen.

Siis meinaatko että jos on äitiysloman alkaessa työttömänä, voi pyytää laskemaan tuon 6 kk ajalta ennen kuin jäi työttömäksi? Sori nyt vaan, mutta en ihan usko. Voihan sitä pyytää kaikenlaista, mutta tein itse aikanaan vähän samantyyppisen hakemuksen, ja se ei ainakaan mennyt läpi, ja siksi en oikein usko tähänkään. En sano ettei se missään nimessä ole mahdollista, mutta epäilen.

Kyllä mulle laskettiin, työttömyysaikaa ei otettu huomioon ja sain edellisen työpaikan palkan mukaan laskettua 4 kk, olin kaksi kuukautta uudessa työpaikassa. Siinä oli vielä sekin että tuo 4 kk oli ilman matkakuluja.

Yhteistyössä