mä vihaan takan polttamista koska pelkään häkää:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häkä:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häkä:(

Vieras
aina kun takassa on tulet olen aivan hysteerinen että sieltä tulee häkää ja mitä jos häkävaroitin ei toimi:(
nytkin kun mies lisäsi puita takkaan ja tuli savun hajua ihan paniikissa mietin jos on häkääkin.

mietin tässä jotta mitä jos yöksi jättää uunista pellit auki? voiko niin tehdä vai onko siitä jotain haittaa??

Pelti kannattaa sulkea vasta sitten kun hiillos täysin mustunut. Silloin voi olla varma ettei tule häkää. Hyvä konsti on myös neurootikolle se kun porauttaa peltiin 10mm halkaisijaltaan olevan reiän.

Tietysti mitä aiemmin saa pellin kiinni, sen vähemmän lämmitelee harakat piipun nokalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
on varoitin mutta ainakin kerran kun tuli takasta oikein kunnolla savua sisälle ei tämä häkävarotin inahtanutkaan.

Niin se on häkävaroitin, ei savuvaroitin. Ei savun mukana automaattisesti tule häkää... ainakaan vaarallisia määriä.

on varoitin mutta ainakin kerran kun tuli takasta oikein kunnolla savua sisälle ei tämä häkävarotin inahtanutkaan.

Varmaan sen takia ei inahtannut koska savu on eriasia kuin häkä.Savun haistaa,häkää ei.Mä pistän pellit kiinni silloin kun hiillos on melkein hiipunnut.Muutama punainen kekäle ei haittaa.Ja meilläkin on häkävaroitin.Häkäähän muodostuu eniten silloin kun hiilloksessa näkyy sininen liekki.Kun sinistä ei enää näy niin ei häkävaarakaan ole suuri.
Tietysti jos kovasti pelkää häkää niin kannattaa ne luukut pistää kiinni vasta kun hiiillos on ihan mustaa,silloin tosin on jo osa lämmöistä harakoilla.

No eihän sitä peltiä nyt auki kannata jättää :o Ihan turhaa lämmittämistä ja sieltä hormin kautta tulee sit vaan kylmää ilmaa sisälle. Jos hiillos on musta ni ei varmasti tule häkää. Pellinhän saa oikeesti laittaa kiinni kun vielä on hiillostakin, kunhan katsoo ettei ole ns. sinisiä liekkejä.

Aika jännää että joku pelkää häkää, itse olen aina asunut sellaisessa paikassa missä paljon lämmitetään takalla ja en koskaan ole pelännyt häkää tai kärsinyt siitä. Meillä ei ole edes häkävaroitinta =) vaikka monta kertaa sellainen on ollut tarkotus hankkia.

Mutta eipä siinä muuta ole kuin että ei pistä peltejä kiinni ennen kuin pesä on pimeänä. Me laitetaan aina kun on vielä pieni punahehku jäljellä. Häkää muodostuu sinihehkusta.

voiko häkää tulla sisään jos on pelti auki. esim nyt kun tuolla puut palaa ja pelti on auki?

Ei tietenkään. Savu ja häkä menee piipusta ulos. Minä olen poltellut nyt joka päivä takkaa, tässä alakerrassa ei ole vielä patterit päällä ja hyvin pysyy lämpimänä. Yritä relata ja nauti siitä takkatulesta ja jätä pelti yöksi auki, jos yhtään hiillosta jäljellä. Itse suljen pellin vasta, kun kaikki hiillos on sammunut. Vähän turhaakin varovaisuutta.

meillä on nuohottu toukokuussa. tuo jotenkin falskaa tuo takka varmaa kun aina tulee savua sisälle kun sen sytyttää ja sen jälkee haisee savu koko illan ihan oksettaa tuo haju. ja autas armias jos lisäät puita niin johan taas pöllähtää savunhajua.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja tulipahan mieleen..:
tuleeko teillä muilla voimakas savunhaju sisälle aina kun takka on päällä? meillä tulee joka kerta...tosi inhottavaa..

ei tule kunhan veto on kunnossa.

no miten sen vedon saa kuntoon.. on poltettu paperii siel pikkuluukussa ja koitettu kaikkia keinoja.

Alkuperäinen kirjoittaja tulipahan mieleen.:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja tulipahan mieleen..:
tuleeko teillä muilla voimakas savunhaju sisälle aina kun takka on päällä? meillä tulee joka kerta...tosi inhottavaa..

ei tule kunhan veto on kunnossa.

no miten sen vedon saa kuntoon.. on poltettu paperii siel pikkuluukussa ja koitettu kaikkia keinoja.

Ei sitä pysty täällä sanomaan, se pitäisi nähdä ja kokeilla paikan päällä. Esim matalapaineen aikaan meillä pitää avata joku ikkuna jotta syntyy kunnon veto, meillä on painovoimainen ilmanvaihto, ei koneellista. Myöskään liesituuletinta ei saa pitää päällä samaan aikaan kun polttaa takassa puita.

Alkuperäinen kirjoittaja mimaka:
No eihän sitä peltiä nyt auki kannata jättää :o Ihan turhaa lämmittämistä ja sieltä hormin kautta tulee sit vaan kylmää ilmaa sisälle. Jos hiillos on musta ni ei varmasti tule häkää. Pellinhän saa oikeesti laittaa kiinni kun vielä on hiillostakin, kunhan katsoo ettei ole ns. sinisiä liekkejä.

Peesi! Yöt alkaa jo olla viileitä. Jos ap:lla varoitinkin, niin luota siihen. Mun vanhemmat asuu talossa, jossa edelleen pääsääntöisesti lämmitetään puilla. Ovat ikänsä siinä talossa asuneet ja minäkin tietysti lapsuusvuodet. Eikä edes ole ollut häkävarotitimia. Harjoittelulla oppii.

Yhteistyössä