Mä vaan oon miettiny että miten ne pärjää ketkä ei osta ollenkaan välikausivaatteita lapsilleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24344266:
Mikä se välikausiasu edes on?
Onko teillä itsellenne jotain välikausihaalareita sitten ja miten muka itse pärjäätte ilman?

Mä uskoisin, että välikausiasu on myyvempi nimitys sade-/tuulipuvulle. Ja mä en sillai enää viihdy maassa möyriessä, minusta on tullut hyvinkin mukavuudenhaluinen ;) joten en ole ajatellut sellaista hankkia, tai noh, onhan minulla jossain kaapin perukoilla kevyttä sadetta kestävä tuulipuku...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 32 v.;24344252:
Väitän, että asianmukainen pukeutuminen on osa lasten hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ennaltaehkäisyä.
Vaikka väitteelläsi on hyvä pohja, on se hieman tekopyhä, kun miettii elämää nykyään kokonaisuutena. Lapset ovat nykyään myös paljon enemmän yksin ja vain vanhempien kasvatettavana verrattuna entiseen kylämalliin, sokeria syötetään joka tuutista, eineksiä ja puolivalmiita nokan eteen kannettuna, lapset istutetaan teeveen tai tietokoneen eteen sen sijaan, että keksisivät leikit itse ja tutustuisivat oman kehon kyvykkyyteen liikunnan muodossa jne. lista on loputon, jos hiuksia halutaan alkaa halkomaan.

Onko teillä itsellenne jotain välikausihaalareita sitten ja miten muka itse pärjäätte ilman?

välikausiasu= vuorellinen, ei topattu takki ja housut taikka haalari, sadetakki taikka sadehousut. kyllä mulla on ainakin kaksikin välikausitakkia ja -housut. mitä mä sitten pukisin tuonne kun lähden nukuttamaan kuopusta vesisateeseen?pakkohan sinne on paidan päälle joku takki olla. toppatakki on liian kuuma vielä niin mulla on välikausitakki. sellanen ohut jossa on puuvillavuori ja pitää vettä.

Ei kun jos mulle ihminen sanoo ettei lapsellaan oo vk vaatteita niin mä ymmärrän sen niin ettei sillä oo sadeasua sen enempää kuin jotain teknistä ulkohaalaria. toiset ostaa vk vaatteiksi kurikset ja toiset ostaa kosteussuojahaalarin, jotkut ostaa molemmat. ne on kaikki vk vaatteita. "en osta vk vaatteita" ei ole synonyymi lauseelle 2en osta reimateccia". en mä oleta että kaikki ostaa kosteussuojahaalareita mutta oletan et kaikilla on vähintään ne perinteiset sadevaatteet muksulleen. olis musta aika outoa jos lapsi on toppakelille asti farkuissa ja gollegehupparissa säällä kuin säällä. en tiedä ymmärrätkö pointtia mutta ihan sama. joka tapauksessa tähän ketjuun jo vastas monta jotka ei mielestään osta vk aatteita mutta kuitenki lapsiltaan löytyy sadetakki ja kumpparit. ilmeisesti palstalla vk vaate on synonyymi reinatecille ja ticketille. niinhän se ei ole

tämä on varmastikkin totta, mut ainakin mun 18,5v äitiyden aikana, tuo käsite välikausivaate on tullut tutuksi vasta näiden reimatekkien sunmuiden kosteussuojahaalarihärpäkkeiden myötä.

lapsille on ostettu aina sadekamppeet, kuravaatteet sekä ohuemmat sateenkestävät vaatteet (tuulipuvut tms ) joita sit käytetään koko vuoden ympäri aina kun niitä satutaan tarvitsemaan (loskakelit ja juhannussateet ) mä en ymmärrä miksi puhutaan välikausivaatteista kun puhutaan sadevaatteista ;)

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;24344319:
tämä on varmastikkin totta, mut ainakin mun 18,5v äitiyden aikana, tuo käsite välikausivaate on tullut tutuksi vasta näiden reimatekkien sunmuiden kosteussuojahaalarihärpäkkeiden myötä.

lapsille on ostettu aina sadekamppeet, kuravaatteet sekä ohuemmat sateenkestävät vaatteet (tuulipuvut tms ) joita sit käytetään koko vuoden ympäri aina kun niitä satutaan tarvitsemaan (loskakelit ja juhannussateet ) mä en ymmärrä miksi puhutaan välikausivaatteista kun puhutaan sadevaatteista ;)

no se nyt vaan on nykynimitys noille vermeille.

Toinen syy välikausiasu nimitykselle varmaan myös on, että on haluttu tehdä ero mielikuvissa teknisten asujen ja perinteisten kumisten sadeasujen välille.

Käytännössähän sama tarkoitus molemmilla: Pitää lapsi märissä keleissä kuivana, teknisillä asuilla myös hiestä.

Viimeksi muokattu:
Hieman OT, mutta minusta yksi huonoimmista selityksistä tehdä mitään tietyllä tavalla on, että näin se on aina tehty/tällaista on aina käytetty, eikä oteta huomioon uusia ideoita tms. Asia erikseen jos on muitakin argumentteja, kuten se on oikeasti paras tapa tehdä jotain.

Korjasin vähän tuota loppua.

Toinen syy välikausiasu nimitykselle varmaan myös on, että on haluttu tehdä ero mielikuvissa teknisten asujen ja perinteisten kumisten sadeasujen välille.

Käytännössähän sama tarkoitus molemmilla: Pitää lapsi märissä keleissä kuivana, teknisillä asuilla myös hiestä.
Käytännössähän sama tarkoitus molemmilla: Kerätä mahdollisimman paljon rahaa pienten lasten vanhemmilta mielikuvamarkkinoinnilla.

En mä käytä haalareita, mutta mulla on syksyn ja kevään sääolosuhteisiin sopivia kenkiä ja vaatteita itselleni.

Välikausivaate lienee yhteinen nimitys sellaisille vaatteille, jotka on liian kylmiä pitää talvella ja liian kuumia kesällä, ja niitä käytetään keväisin ja syksyisin. Eiköhän niitä ole ihan kaikilla lapsilla ja aikuisillakin, mutta kaikki ei vaan käytä samaa nimitystä.

[QUOTE="mä";24344461]Korjasin vähän tuota loppua.

Käytännössähän sama tarkoitus molemmilla: Kerätä mahdollisimman paljon rahaa pienten lasten vanhemmilta mielikuvamarkkinoinnilla.[/QUOTE]

Kauppa on aina kauppaa, oli kyse kumipuvusta tai ihan mistä vaan, tarkoitus on tehdä rahaa.

Viimeksi muokattu:
Mutta et kai ihan rehellisesti väitä, että ne ovat ihan täysin sama asia?
En. En silti väitä kalvovaatteiden olevan mikään jeesuksen uusi tuleminen. Useat niistäkin kärsivät muovipussi-efektistä. Kosteus pysyy kohtalaisesti ulkona, mutta myös sisällä - eivätkä näin ollen hengitä tarpeeksi. Toiset taas hengittävät, mutta päästävät veden läpi. Vedenpitävää ja hengittävää vaatetta ei olekaan.
Se on sitten jokaisen oma valinta, miten vedenkestävät/hengittävät vaatteet itselleen tai lapselleen ostaa.

Toki kukin tekee omat valintansa omiin resursseihinsa ja tarpeisiinsa nähden, eikä siinä liene syytä moralisointiin terveissä olosuhteissa (emme siis puhu alkoholisteista tms muista itsekkäistä p*skiaisista).
Moralisoinnin väliinjättäminen voisi koskea myös aloittajaa vai miksi tuossa otsikossa kauhistellaan. ;)

[QUOTE="mä";24344461]Korjasin vähän tuota loppua.

Käytännössähän sama tarkoitus molemmilla: Kerätä mahdollisimman paljon rahaa pienten lasten vanhemmilta mielikuvamarkkinoinnilla.[/QUOTE]

Siihenhän kauppojen toiminta perustuu. Ellei luoda mielikuvia niin kukaan ei osta mitään. Autollakaan ei enää voi mitenkään ajaa kesäaikana ellei siinä oo ilmastointia, joten pakko on mennä ostamaan uusi, ilmastoitu auto vaikka vanha pelittäis vielä hyvin.

[QUOTE="mä";24344538]
Moralisoinnin väliinjättäminen voisi koskea myös aloittajaa vai miksi tuossa otsikossa kauhistellaan. ;)[/QUOTE]

Mä en kanna vastuuta muiden kuin itseni ja omien mielipiteideni esiintuonnista, enkä pyri kasvattamaan muita kuin omia lapsiani (aina pitää ottaa virheiden mahdollisuus huomioon ja minimoida riskit) :)

Oma tarkoitukseni oli ensisijaisesti tuoda esille, että eiköhän meillä suurimmalla osalla ole kuitenkin jonkinlaiset erityiset vaatteet lapsille pitämään kevään ja syksyn vesikelit vaatteiden ulkopuolella. Ja yhtälailla ne joilla ei ole teknisiä vaatteita, moittivat niitä joilla on turhasta vaatehysteriasta ja kulutuksesta, kuin teknisten vaatteiden puolustajat kuriksiin uskovia.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24344067]No he eivät vaan tunne termiä välikausivaate, saattavat "tyhmänä" puhua kesä (tosin tänä kesänä ei ole ollut tarvetta), kevät tai syksy ulkovaatteista, kun toiset puhuvat välikausivaatteista :laugh: Veikkaan, että kaikilla, jotka sanovat ettei ole välikausivaatteita lapsille, löytyy kuitenkin joku toppavaatetta ohuempi vaate ulkotakiksi ja useimmilla housutkin tai sitten haalari, ei välttämättä kosteussuojattu, mutta jokin kuitenkin.[/QUOTE]

Sitä kutsutaan tuulipuvuksi näin kansanomaisesti, sen alle voi laittaa fleeceä tai villavaatettakin. Aika kätsy keksintö pai tö vei. JA sen päälle voi vetäistä kuravaatteet, ne vettä pitävät vermeet, tosin ne on aika edistyksellisiä.:rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24344635:
Sitä kutsutaan tuulipuvuksi näin kansanomaisesti, sen alle voi laittaa fleeceä tai villavaatettakin. Aika kätsy keksintö pai tö vei. JA sen päälle voi vetäistä kuravaatteet, ne vettä pitävät vermeet, tosin ne on aika edistyksellisiä.:rolleyes:
Eli siis mullakin on ollu lapsille välikausivaatteet, ja oon vaan rahvaanomaisesti nimittäny niitä tuulipuvuiksi. Kyllä tää palsta vaan aina opettaa jotain uutta :p

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24344646:
Eli siis mullakin on ollu lapsille välikausivaatteet, ja oon vaan rahvaanomaisesti nimittäny niitä tuulipuvuiksi. Kyllä tää palsta vaan aina opettaa jotain uutta :p

Kyllä me opitaan tavoille, kunhan sisäistetään nää termit oikein. :p Ostin muuten tytölle jotkut välikausihanskatkin syksyksi, olen niiiin trendikäs! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24344646:
Hyi! Tuollaisen rahvaan kanssa meidän vk-vaatteisiin puetut lapset eivät kyllä saa leikkiä. Tiedä mitä kaikkia bagteereja teistä saattaa tarttua. Äänestätte varmaan persujakin! :p

[QUOTE="mä";24344682]Hyi! Tuollaisen rahvaan kanssa meidän vk-vaatteisiin puetut lapset eivät kyllä saa leikkiä. Tiedä mitä kaikkia bagteereja teistä saattaa tarttua. Äänestätte varmaan persujakin! :p[/QUOTE]

Siis no, meillä ei niinku oo vk-vaatteita, mut kyl me toi plain rain laitetaan päälle, jos cupcake on pesussa :saint:

(Tarkennus: emme omista cupcakea)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24344714:
Sähän olet aivan suunnan näyttäjä, ja trendien luoja sitten :p Mä taidan kilpavarustella tän tulevan vauvan sitten sellaisilla vk-asuilla, ettei oo tällä palstalla ennen nähty.

No mutta tietysti! Kunnon Ticketit vaan päälle jo heti synnäriltä lähtiessä.:cool:

(oikeesti, mä olin niiiin pihalla kun olin tytön kanssa shoppaamassa syksyksi vaatteita.:xmas:)

Yhteistyössä