Mä tarvitsen nyt oikeasti apua. Mä en osaa pitää kotia siistinä. Meillä on kauhea sotku ja lapset kärsii.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keripertti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keripertti

Vieras
Kyse ei ole mistään sellaisesta sotkusta, että terveysviranomaisten pitäisi puuttua. WC:n jynssään ja puunaan kyllä kerran viikossa ja keittiö meillä on aina noin suurinpiirtein. Mitään ruuantähteitä tms ei ole missään.

Meillä on pieni asunto. Neljä henkinen perhe ja 70m2. Olen maailman epäjärjestyksellinen ihminen. Täällä pursuaa tavaraa joka paikka. Vaatehuoneessa on lattialla noin 50cm pino sekaisin vaatteita, pyyhkeitä, leluja ja mitä lie. Kaapit ovat kaikki TODELLA eäpjärjestyksessä. Saunaa ei voi käyttää, koska se on täynnä rojua. Kylppärin lattia on likainen, mutta en sitä saa oikein pestyä, koska kylppärin lattia on täynnä kaikkea.. siellä on barbietalo, jolla ei enää leikitä, parkkitalo, jolla ei leikitä, lattialla iso pino parittomia sukkia, vaatteita, lakanoita yms..
Jokainen kaappi on ihan törkyinen. Eteinen on täynnä kenkiä ja vaatepinoja. Lastenhuoneessa hirveät määrät kaikkea roinaa ja meidän makkarian lattia pursuaa kirjoja ja lehtiä.

Parveke? Siitä ei edes puhuta.

Meille ei voi koskaan tulla vieraita, ellei varoita 2pv aikaisemmin. Silloinkaan ei mitenkään tiptop ole paikat, koska tavaroille ei ole oikein paikkaa ja en vain osaa laittaa siististi kaappiin kamoja.

Lapset kärsii. Meille ei voi tuoda koulusta kavereita ja jos joku soittaa voiko meille tulla, niin ei voi. Yleensä on jotain "menoa" ja vasta huomenna voi tulla. Pitää ehtiä siivota.
Tyttö 9v on sanonut suoraan, että häntä harmittaa meidän sotku. Poika 7v on jo oppinut sanomaan kavereilleen hyvän selityksen miksi ei voi tulla.. tajuaa poikakin jo, että joutuisi häpeämään kotiamme.

Me olemme ostaneet uuden kodin. 2006 rakennut 125m2 omakotitalon, jossa on jokaiselle oma huone, yksi ylimääräinen huone, khh, yli 6m2 vaatehuone jne..

Nyt olisi mahdollisuus aloittaa alusta. Mutta mun pitää ensi siivota vanha koti, sillä EN TODELLAKAAN kehtaisi päästä meille ketään muuttoavuksi..toteamaan missä paskassa elämme.

Mitä teen? Mitä mun pitäää tehdä, että järjesty säilyy? Miten mä pidän kaapit siistinä?

Viimeksi kun muutettiin tähän asuntoon, niin hävitin varmaan 20 jätesäkillistä tavaraa pois. Mä ostan aina jotakin säilytysratkaisuja, joita en osaa käyttää. Sitten meillä on kaapit täynnä turhia laatikoita ja pussukoita.

Sinulla on liikaa tavaraa. Kokoa ne pinoihin

* Tarvitaan säännöllisesti. Vain nämä saavat olla esillä/helposti esiin otettavissa
* Tarvitaan joskus. Nämä pakkaat varastoon.
* Ei tarvita mutta on muistoarvo. Arvioi vielä kerran onko muistoarvoa oikeasti niin paljon että tavara pitää säilyttää. Jos, niin pakkaa varastoon.
* Ei tarvita eikä ole muistoarvoa. Nämä myyt tai lahjoitat tai heität roskiin.

Jatkossa kaapit pysyvät siistinä kun hankkiudut säännöllisesti eroon ei-tarvittavasta omaisuudesta, ja siirrät esim. kausivaatteet heti kauden vaihduttua säilöön.

• Tykkää
Reactions: moona81
rupea käymään kaaosta läpi järjestelmällisesti, huone kerrallaan, pino kerrallaan. Varaa viereen jätesäkki roskiin menevälle ja kasseja kirpparikamalle ja vaikka joku kori, johon laitat kaikki parittomat sukat (sitten kun olet käynyt kaikki huoneet läpi, käy ne sukat läpi ja heitä menemään kaikki, joille ei löydy paria). Jos ei ole paikkoja esim leluille, hommaa pari lelulaatikkoa, samoin hommaa säästettäville papereille esim. kodinkansioita tai lokerikko, johon ne voi lajitella. Iso kansio tai laatikko tms. lasten piirustuksille ym. tuotoksille, joita et halua heittää pois.
Käy kämppä läpi niin, ettei jää läjiä, jokaisen tavaran pitää mennä joko roskiin, kirppiskassiin tai paikalleen. Jos ei ole paikkaa, tee paikka (niitä lelulaatikoita, vaatekoreja jne.) Ja sitten kun ole käynyt kaikki läpi, kiikuta ylimäärät kirppikselle tai varaa myyntipöytä (ja sen myynnin jälkeen loput lahjoitukseen, ei takaisin omiin nurkkiin). Oisko näistä apua?

Hyviä vinkkejä tullut. Kiitos!

Ärsyttää eniten lasten puolesta. Toisaalta lapsetkaan eivät ole meillä mitään siistejä, kun ovat oppineet siihen, että lelut voi jättää lattialle ja piirustukset voi nakanata johonkin laatikkoon vaan.
Saiskohan noita 7v ja 9v vielä opetettua siisteiksi :D

Moi !
mun sormet alkoi syyhyämään ! Pääsisinpä romujesi kimppuun.
Tykkään järjestämisestä ja olen siinä jopa hyvä. Omassa kodissani tiedän tasan tarkkaan missä on mikäkin romu. Ongelma tosin mullakin että tavaraa ON edelleen liikaa...
Pääsisinpä auttamaan sinua ! Hyviä vihjeitä sait. Uusi kotinne kuulostaa ihanan isolta. Onnea !!

lasten kanssa ehdottaisin, että kunhan itse saat homman haltuun, niin teette selvät säännöt siivouksesta. Esim. että ennen iltapalaa katsotaan, että leikit on siivottu ja vaatteet pantu paikoilleen. Ja kerran viikossa oman huoneen imurointi kuuluu normielämään.
Meillä on niin, että kun meitä on monta ja on iso talo, lapsille on vakiohommat, jotka on tehtävä joka viikko. Lasten pitää siivota omat huoneensa ja lisäksi on kiertävä lista jonka mukaan joka viikko kukin vuorollaan siivoaa ja imuroi joko olohuoneen, eteisen tai keittiön lattian. Lista kiertää, jotta kukaan ei tuntisi, että hänellä on kaikkein suurin urakka aina. Ja jos ei hommia hoideta, se näkyy sitten seuraavassa kuukausirahassa. Toimii meillä.

Turhat tavarat jätesäkkiin ja vaikka idän apuun tai ihan mihin vaan mikä ottaa vastaan. Risaa ja likaista ei sinnekään saa viedä eli ne surutta roskiin. Jos olet viitseliäs ota parhaat tavarat ja vie kirppikselle. Uudessa kodissa kaappi kerrallaan siististi, jos ensin laitat tavarat vaan "johonkin" ne on siellä ikuisesti ja sama kaaos jatkuu ja pahenee.

Meillä ei ole vaatekaappeja täällä kerrostalossa,on vain vaatehuoneet ja hyllytilaa tosi vähän.
Mä käytän kannellisia muovilaatikoita ja laitan niihin jokaisen omat sukat omaan laatikkoon,alusvaatteet toiseen jne ja pinoan ne siististi.Kun laatikot on läpinäkyviä niistä näkee heti mitä missäkin on.
Lelujen kanssa tein aikoinaan niin että ne mitä käytetään ne on esillä,suurin osa varastossa ja aina välillä vaihdeltiin.Leluja oli esillä vain sen verran mitä muksut ja itse viitsi koota päivän päättyessä.
Siivoan joka päivä.Kerran viikossa aina yksi huone perusteellisesti ja muut pintapuolisesti.Pysyy järjestys hyvin eikä tarvi pelätä yllärivieraita.
Tiskit huuhdotaan heti käytön jälkeen ja koneeseen,silloin kun ei ollu konetta ne huudeltiin ja laitettiin altaaseen kuumaan veteen pesuaineen kanssa josta ne oli vartin päästä helposti tiskattavissa.
Vaatteet samaa värisävyä suurinpiirtein kaikilla ja aina kun koneellinen tulee heti pesuun,kuivuriin,samantien laskostus ja vaatehuoneeseen.Mä olen maailman laiskin siivooja joten olen todennut että joka päivä siivous varttin helpottaa elämää huomattavasti.

Täällä toinen jonka koti on aina epäjärjestyksessä. Itse harmittelen samoin että lapset joutuu häpeämään jos tulee kavereita kun on aina niin sotkuista. Tavaraa meillä ei mielestäni hirveästi ole mutta siitä huolimatta saan aikaan epäjärjestystä. Ärsyttää kun lapsetkaan eivät opi kunnon mallia miten koti pidetään siistinä. No jospa se tästä.

[QUOTE="jöö";28862502]Moi !
mun sormet alkoi syyhyämään ! Pääsisinpä romujesi kimppuun.
Tykkään järjestämisestä ja olen siinä jopa hyvä. Omassa kodissani tiedän tasan tarkkaan missä on mikäkin romu. Ongelma tosin mullakin että tavaraa ON edelleen liikaa...
Pääsisinpä auttamaan sinua ! Hyviä vihjeitä sait. Uusi kotinne kuulostaa ihanan isolta. Onnea !![/QUOTE]

Mulle tuli ihan sama olo! Pitäisi mennä yhdessä tuumin järjestämään ap:n koti :D

Täällä kolmas joka voisi tulla teille ap järjestelemään! =)

Teidän ongelma tuntuu vain olevan liika tavara. Käyttämättömät todellakin pois, kierrätykseen! Kokeile vaikka facebookin kirppiksiä tai annetaan tms. ryhmiä omalta alueeltasi. Niitä ei vielä kukaan kai vinkannut.

Huone kerrallaan on munkin motto, kun järjestelen ja siivoan. Samoin "vie mennessäs, tuo tullessas", en siis jätä juttuja lojumaan vaan siinähän ne samalla tulevat mukana.

Niin ja tuohon säilyttämiseen ja muistoarvoisiin juttuihin yksi vinkki, ota valokuva! Itse olen tosi huono heittämään pois kaikkea jolla on tunnearvo, mutta keksin, että otan valokuvan tavaroista joiden haluan säilyvän muistissa. Näin olen tehnyt esim. vauvan ensituteistakin. Siis sellaisista asioista, jotka ihan oikeasti ei ole mitenkään järkevää säilyttää vaikka kuinka haluaisi. =) Tsemppiä!

Sinun on nyt pakko alkaa käymään tavaroita läpi, jos muutto tulossa. yksinkertaisesti käyt kaupasta 20 jätesäkkiä ja aloitat vaikka vaatteista. kaikki sellainen pois, jota ei ole kahteen vuoteen tarvinnut. Tavaroista sama myös. Lasten leluja voi karsia aina.

Sitten vain täytyy opetella tietyt rutiinit, joista pitää kiinni esim. se, että kerran päivässä keittiön ja olkkarin tasojen pitää olla täysin puhtaat rojusta, Vaatteita ei saa jättää lojumaan tuolien, sohvien päälle, vaan ne menevät kaappiin tai pyykkikoriin.

lasten on huolehdittava omansa siten, että kerran viikkoon pitää lattiat olla vapaat rojusta, jotta voivat imuroida ja pyykäistä tarvittaessa lattiat ja muut pinnat.

Hankkiudu ylimääräisestä tavarasta eroon. Itse vien vaatteita säännöllissti keräykseen. Lasten leluja myös. Sun pitää päästä irti tavarasta, jota et käytä, hyvä nyrkkisääntö on jos et ole kolmeen vuoteen tarvinnut niin heitä pois. Meillä muutossa meni varmaan 10 säkillistä pois. Muutto on hyvä hetki tehdä inventaariota. Ja jos tuot uuden tavaran kotiin niin muista heittää vastaavasti yksi pois. Balanssi kato säilyy :)

Paljon oletpas saanut hienoja vastauksia! Minunkin sormet alkoivat syyhyämään pelkästä ajatuksesta saada järjestellä paikkoja :D Kaverilla muuten lapset oppivat siivoamaan hyvin nopeasti lelunsa, leikkinsä ja vaatteensa kun heille tuli koira perheeseen, joka rakastaa kaiken lattialle tippuneen tavaran pureskelua. Muutaman tärkeän pureskellun tavaran jälkeen alkoi koti siistiytyä kummasti.. Ainakin lattioilta :D

Lapset mukaan omien lelujen osalta ensimmäiseksi arvioimaan mitkä ovat tärkeitä ja mitkä rikkinäisiä/huonoja/lapsellisia. Annat heille pari laatikkoa, mihin laitatte ne mitkä säilytetään ja muovisäkkeihin ne, mitkä saa mennä roskiin/kirpparille/hyväntekeväisyyteen. Ihan ipetat lapsetkin vaan raa'asti arvioimaan tarvettaan leluille. Ja voittehan mennä vaikka ulkoilma kirpparille myymään leluja joista lapset haluavat luopua ja saatuja rahoja vastaan he voivat ostaa jotain kivaa itselleen?

Kun lasten lelut on käyty läpi niin saatko lapset viikonlopuksi vaikka mummolaan? Sitten alat käydä huone kerrallaan paikkoja läpi. Josnet ole tarvinnut tavaraa lähemmäs pariin vuoteen, niin pistä se menemään.

Roskiin vaan tai jonnekin lahjoitat ne lelut yms. Parin euron takia kannata vaivautua niitä kirppiksellä myymään. Kuitenkin kauhea vaiva ne laittaa sinne, hinnoitella ja vielä se paikan vuokra... ei ole kaiken sen vaivan arvoista.

Yhteistyössä