Mä tartten apua ja mielipiteitä todella kipeästi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaahtera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaahtera

Vieras
Taustaa

Erottiin neljä vuotta sitten. Mies oli ja on patologinen narsisti ( tämä on alan ammattilaisilta, muutamaltakin kuultu dg) joka vastaa samaa kuin psykopaatti. Minulle jäi suhteesta traumoja, joita vieläkin terapialla koetetaan hoitaa. Mies on jatkanut minun kiusaamistani monella eri tavalla eronkin jälkeen. Syyllistää ja mitätöi minua kaikesta mahdollisesta, jopa omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään, uhkailee, pelottelee jne.

On tavannut lapsiaan vajaa kolme viikkoa kuluneen neljän vuoden aikana. Soittaa harvoin, joskus menee kuukausia ettei kuulu mitään ja sitten taas ottaa yhteyttä. Olen käynyt kasvatus- ja perheneuvolassa, ja siellä sanottiin selkeät perusteet joita noudattamalla mies voi lapsensa tavata ja siihen kuuluu mm. säännöölinen yhteydenpito ennen tapaamista ja tarkkojen päivien ilmoittaminen koska tuo ja hakee lapset.

Mies ei ole soittanut lapsille moneen kuukauteen taas. Ei kuulema ole aikaa, sanoo olevansa aina töissä. Aikaa sen sijaan riittää siihen, että hän lähettelee minulle herjaavia ja syyllistäviä sähköposteja. Mies ehdottelee soittavansa aikoihin, jolloin lapset ovat jo nukkumassa/ poissa kotoa hoidossa työni takia (kaksi vuorotyötä). Mikään aika, jonka minä ehdotan, ei miehelle käy. Tästä hän on vetänyt johtopäätökset että minä olen (jälleen kerran) se huono vanhempi, pidän lapsia aina hoidossa ja haukkuu jopa työtäni suojatyöksi. Jne. Olen jo ainakin kolme kertaa pyytänyt häntä ilmoittamaan päivämäärät, jolloin lapset ottaa, ei ole sitä tehnyt. Ympäripyöreää "heinäkuussa" vain vastaa.

Nyt sitten laittoi taas viestin jossa haukkui minut ja vanhemmuuteni jne mutta jossa ei ollut muuten mitään lasten tapaamisiin asiallisesti liittyvää. En ole vastannut yhtään mitään. Nyt en sitten enää tiedä, vieläkö neljännen ja viidennen kerran tivaan sitä hakupäivää ja vieläkö kymmenennen kerran ehdotan jotain soittoaikaa, vai mitä ihmettä teen? Kun en jaksaisi enää jankuttaa, mutta pelottaa että jos jätän asian tähän, niin se kohta vetää mut jonnekin oikeuteen ja soittelee taas lastenvalvojille jne jne jne. (Koska silloin ei saa tavata lapsiaan)

Mitä te tekisitte??

Onko mitenkään mahdollista, että lastenvalvoja sopisi ne tapaamisajat? Ainakin ottaisin yhteyttä itse lastenvalvojaan ja kyselisin sieltä neuvoja asioiden järjestämiseen.

En osaa vastata kysymykseesi, mutta kerrotko tarkemmin millainen miehesi oli ja miten sait otettua hänestä eron?

Äitini mies on narsisti ja suorastaan ihan psykopaattihullu. Nyt pian 50v mutta on parikymppisenä istunut linnassakin ihmisen taposta. Äitini sai tietää tämän nyt keväällä. Heillä ei ole yhteisiä lapsia. Mies ei ole suoranaisesti väkivaltainen, mutta kerran kävi muutama vuosi sitten käsiksikin. Lähinnä tuhoaa omaisuutta. Hävittää salaa äitini jotain tavaroita. Tärkeimmät äitini on jo aikoja sitten vienyt turvaan muualle. Saattaa aamulla leipää leikataessa esim. viilleellä puukolla työpöydän tahallaan. Ja sitten ihan isompiakin juttuja.

Äitini ei uskalla ottaa eroa, koska sitten mies saisi ns. vapaasti rällästää eikä hän pystyisi vahtimaan. Tietää että on aiheuttanut mm. vesivahinkoja edellisille puolisoilleen eron jälkeen.

Tuolla tekstissäni siis tuo mun työ on kaksivuorotyötä, ei kaksi vuorotyötä..
Ja tuo hymiö ei kuulu asiaan..

Lähinnä pitkästä sepustuksestani ongelmana on se, että patistanko miestä täyttämään ne vaatimukset joita lasten tapaaminen edellyttää. Vai annanko olla.. luulen että molemmat vaihtoehdot tässä tapauksessa johtaa huonoihin lopputuloksiin.

Vanhin lapseni oireilee jo muutenkin sen takia, kun isä on mikä on ja käyttäytyy lapsiakin kohtaan.. no, ei ainakaan fiksusti. Lupailee kaikella, eikä koskaan pidä lupauksiaan. Vanhin lapsista on jo kieltäytynyt viime aikoina puhumaan isänsä kanssa (olen sanonut että ei mene kauas pihalta, jotta kuulee kun huudan JOS isä sattuu soittamaan.. vastaa että ei halua jutella sen kanssa)

Olin lastenvalvojan luona asian tiimoilta, ja ehdotin niitä sovittuja tapaamisaikoja. Tämä sanoi vain että "sellaista paperinpalasta on aivan turha tehdä, eikä isällä ole edes joka kesä samaan aikaan lomaa"
Joten se siitä.

Ex-mieheni oli ja on.. sellainen jota ei oikeastaan pysty millään muulla tavalla lyhyesti kuvailemaan kuin diagnoosilla "psykopaatti". Netistä kun etsii niin löytyy "oirelista" joista jokainen kohta sopii mieheeni. Hän on arvaamaton, omaa etuaan aina ajatteleva, kykenemätön asettumaan toisen asemaan, kykenemätön tuntemaan sääliä, empatiaa, rakkautta. Hän ei näe itsessään koskaan mitään vikaa, vaan kaikessa syy löytyy muissa ihmisissä. Hän tavallaan peilaa omat virheensä toisiin. Hän oli ja on kaikella tavalla väkivaltainen, fyysisesti, psyykkisesti, taloudellisesti, seksuaalisesti. Niin hyvä manipuloimaan ihmisiä että olen varma hänen kykenevän mihin tahansa halutessaan.

Minulle jäi vuosia jo kestäneet traumat suhteesta häneen. Eroon pääsin, kun vahingossa eksyin narsistien uhrien tuen sivuille ja tajusin mikä mieheni on. Ja että en ole yksin, eikä suhteemme ole normaali. Siitä meni noin puolisen vuotta vielä suhteessa tämän miehen kanssa, mutta mielessäni tein eroa. Ja hyvä niin, sillä lähdin viime hetkellä. Pakenin lasteni kanssa miehen poissa ollessa. Käsillä todellakin olivat jo viimeiset hetket, sillä hän muuttui yhä väkivaltaisemmaksi ja pelottavammaksi, yritti mm tappaa minut pariin otteeseen ennenkuin pääsin karkuun.

Äidillesi, sano että lähtee HETI. Hän ei ole vastuussa miehensä toilailuista, ei nyt eikä tulevassa. Sano että hankkii lähestymiskiellon. Muuttaa niin ettei mies tiedä minne, osoite ja uusi puhnro salaisiksi. Niin minäkin tein. Ja mitä kauemmas pääsee muuttamaan miehestä, sen parempi. Minulla ja eksälläni on nykyään välimatkaa monta sataa kilometriä.

Minusta kyllä kuulostaa, etä lasten paras on kun unohdatte koko miehen. Jos hän soittaa ja pyytää lasta asiallisesti puhelimeen ok, lapsi voi puhua, mutta ei lasta voi pitää puhelimen vieressä vahtimassa jos isi sattuu soittamaan!
Jos mies lähettää loukkaavaa postia, tulosta varmudenvuoksi mahdollista myöhempää tarvetta varten, mutta älä vastaa kuin asiallisiin kysymyksiin lyhyesti ja asiassa pysyen.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Minusta kyllä kuulostaa, etä lasten paras on kun unohdatte koko miehen. Jos hän soittaa ja pyytää lasta asiallisesti puhelimeen ok, lapsi voi puhua, mutta ei lasta voi pitää puhelimen vieressä vahtimassa jos isi sattuu soittamaan!
Jos mies lähettää loukkaavaa postia, tulosta varmudenvuoksi mahdollista myöhempää tarvetta varten, mutta älä vastaa kuin asiallisiin kysymyksiin lyhyesti ja asiassa pysyen.

Olen itse samaa mieltä. Lv taas sanoi että lapsen parhaaksi on tavata isäänsä edes kerran vuodessa vaikka siitä seuraisikin "kasvatusongelmia". (Viittaa tuolla vanhimman lapsen oireiluun joita puidaan kasvatus- ja perheneuvolassa)

Eksä pitää mua edelleen tiukasti otteessaan. Pelkään häntä edelleen, ja näköjään olen valmis hyppäämään hänen pillinsä mukaan. Tahdon tehdä niinkuin on oikein, mutta tämä pelko sokaisee minut niin että en näe sitä oikeaa ratkaisua.

:(

Alkuperäinen kirjoittaja vaahtera:
Eksä pitää mua edelleen tiukasti otteessaan. Pelkään häntä edelleen, ja näköjään olen valmis hyppäämään hänen pillinsä mukaan. Tahdon tehdä niinkuin on oikein, mutta tämä pelko sokaisee minut niin että en näe sitä oikeaa ratkaisua.

:(
:hug:
Ei tämän sanominen mitään auta, kun sen itse varmasti jo muutenkin tiedät, mutta koittakaa elää omaa elämääne ja unohtaa exä. Koittaka suhtautua ninkuin "normaaliin ihmiseen" jos hän itse ottaa yhteyttä ja muuten unohtakaa koko tyyppi. Lastenvalvojalla tuskin on tiedossa asian koko kuvaa ja voihan lapset tavata isäänsä -ehkä- kerran vuodessa silti. Elätte normaalisti ja jos isä ehdottaa tapamista joko totette että "sopii" tai sitten kerrotte etä ehdotettuun aikaan on jo muita suunnitelmia, mutta sopisiko joku muu aika.

Tapaamisen ehtona on, että se tapahtuu heinäkuussa ja isä ilmoittaa tarkat päivät viim. kaksi viikkoa ennen. Ja pitää yhteyttä ennen sitä.
Nämä olen hänelle ilmoittanut. Vastaukseksi sain herjaamista ja nimittelyä. Eikä se soittoaika käynyt jota ehdotin.

Pitäiskö mun nyt sitten taas ehdottaa sille jotain toista soittoaikaa (puh on kiinni muulloin, häiriköinnin vuoksi) ? Anteeksi että jankutan mutta tahtoisin tietää mitä mun pitäis tehdä.

Jos ehdotan jotain, koen että menen mukaan siihen pompottamiseen taas kun yritän järjestellä meidän elämää täällä niin että se sopis hänen aikatauluihinsa :( Jos en ehdota yhtään mitään, niin mä tiedän että se ottaa yhteyttä viranomaisiin musta ja aloittaa sen vainoamisen taas.

Tää on taas näitä hetkiä kun toivon.. ettei koko ihmistä olisi olemassakaan.

mie en antais tuommoselle ihmiselle lapsia (vaikka yhteisiä olisivatkin) ilman sosiaali tai muun ammatti ihmisen mukana oloa.. ei tuommonen ihminen ole kykenevä huolehtimaan miun mielestä kunnolla edes itsestään.. ja se on totta kun joku peesaili.. kaikki viestit mieheltä talteen ja näytä lastenvalvojalle..

Mun mielestä sun ei tarvi koittaa pitää yhteytä eikä ehdottaa yhtään mitään. Tosian tulostat herjaavat sähköpostit ja ilmoitat, että lapselle voi soittaa, mutta käytännön asioista sopiminen hoidetaan sähköpostitse. Kun mies soittaa, sanot aina että nyt on kiire, mutta laita sähköpostia. Lopeta koko soittoajoista etukäteen sopiminen ja pidä puhelin rohkeasti auki vaan. Näin saat kaiken miehen sanoman paperilla ja voit osoitta viranomaisille mistä on kyse. Ja askeleen edellä olet, jos viet lastenvalvojalle herjaukset ennen kuin mies ehtii valittaa siitä, ettei saa tavata lapsian. Samalla lastenvalvoja näkee, ettei ajan sopimisen vaikeus ole suinkaan sinusta kiinni.

Joo siis eikö LV:n kanssa pysty keskustelemaan tuosta ja selittämään koko tilannetta (tietysti exä väittää sitten muuta, mutta ovatpahan kuulleet sun version)? Ja sulla tosiaan ne viestit todisteena... Ilmoita miehelle että vastaat vain niihin viesteihin jossa hän ehdottaa aikaa, äläkä missään nimessä itse ehdottele aikoja (silloinhan olet pompoteltavana ). Ja vastaat vain kaikkeen että käy tai ei käy. Ettekä todellakaan "odottele" mitään puheluita tai viestejä, eikä sunkaan ole pakko joka päivä edes tarkistaa s-postiasi tuon varalta. Elätte elämäänne, ja JOS joku hänen ehdottama aika sopii teille niin sitten sanot että sopii. Muuten ei mitään yhteydenpitoa! Jos annat siimaa (tanssit hänen pillin mukaan ) niin hän käyttää sitä tietysti hyväkseen, mutta jos et reagoi mihinkään (muuta kuin tapaamisehdotuksiin ett kyllä sopii tai ei sovi ), niin ehkä hän oppii ajan kanssa että hänellä ei ole valtaa sinuun (vaikka kuinka riehuisi herjaisi - anna "valua" sinusta pois, ajattele että ne ovat suunnattuja häneen itseensä ). VOIMIA!

Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Joo siis eikö LV:n kanssa pysty keskustelemaan tuosta ja selittämään koko tilannetta (tietysti exä väittää sitten muuta, mutta ovatpahan kuulleet sun version)? Ja sulla tosiaan ne viestit todisteena... Ilmoita miehelle että vastaat vain niihin viesteihin jossa hän ehdottaa aikaa, äläkä missään nimessä itse ehdottele aikoja (silloinhan olet pompoteltavana ). Ja vastaat vain kaikkeen että käy tai ei käy. Ettekä todellakaan "odottele" mitään puheluita tai viestejä, eikä sunkaan ole pakko joka päivä edes tarkistaa s-postiasi tuon varalta. Elätte elämäänne, ja JOS joku hänen ehdottama aika sopii teille niin sitten sanot että sopii. Muuten ei mitään yhteydenpitoa! Jos annat siimaa (tanssit hänen pillin mukaan ) niin hän käyttää sitä tietysti hyväkseen, mutta jos et reagoi mihinkään (muuta kuin tapaamisehdotuksiin ett kyllä sopii tai ei sovi ), niin ehkä hän oppii ajan kanssa että hänellä ei ole valtaa sinuun (vaikka kuinka riehuisi herjaisi - anna "valua" sinusta pois, ajattele että ne ovat suunnattuja häneen itseensä ). VOIMIA!
Juuri näin!

Nyt jämäkkyyttä peliin! Narsistit taitavat valita aina uhreikseen kilttejä ihmisiä. :hug: Sanoit, että eksyit silloin narsistien uhrien tuen sivuille ja sen johdosta pystyit eroamaan. Käytkö yhä niillä sivuilla? Eikö sieltä löytyisi lisää apua? Jos minä olisin sinä, en ehdottelisi enää mitään tapaamisaikoja. Mies todellakin pompottaa sinua ja nauttii siitä. Jotenkin tuntuu, että lastenvalvojanne ei ole ihan ajan tasalla. Vaihtaisin lastenvalvojaa tai ottaisin yhteyttä jonnekin muualle. Apua te tarvitsette joka tapauksessa. :hug:

..olet tekemisissä koko ihmisen kanssa?
Katkaise välit KOKONAAN, älä vastaa viesteihin, älä soittoihin äläkä mihinkään. Tulosta ne kaikki postit ja vie näytille lastenvalvojalle tai sille, joka tapaamisista yms päättää jos mies alkaa vaikeaksi. Nehän todistavat suoraan, että mies on mielenvikainen, eikä sellaiselle voi lapsia hoitoon antaakaan. En minä ainakaan antaisi.
Sinä tarvitset yh:na kaikki voimat lastesi kanssa oloon/arjen pyöritykseen ja työntekoon, etkä missään nimessä tarvitse tuollaista vaivaa kuin sekopäinen ex-mies.
Lapset kun kasvavat ja alkavat kysymään isänsä perään, niin kerro totuus ja anna heidän tutustua isäänsä jos haluavat. Siihen asti minä laittaisin välit miinukselle kaiken suhteen ja unohtaisin koko ihmisen olemassaolon niin perusteellisesti kuin kykenisin. Olkonkin lasten isä, se ei kuitenkaan oikeuta käyttäytymään ketään kohtaan niin, miten sinua kohtaan kyttäytyy.

Voimia.

Itselläni ei ole kokemusta lastenvalvojasta. Voiko lastenvalvoja todellakin olla sitä mieltä, että tällainen isä voi tavata lapsia? Vaikka isä on väkivaltainen ja jopa yrittänyt tappaa äidin pariin otteeseen. Ja ap:n sanoin: käyttäytyy lapsiakin kohtaan.. no, ei ainakaan fiksusti. En todellakaan ymmärrä, kenen etua tässä ajatellaan, että lapset ovat tällaisen ihmisen seurassa.

En mä halua pitää puhelinta koko aikaa auki :(
Tähän soittoaika-järjestelyyn mentiin vuosi sitten juuri sen takia, että mies häiriköi jatkuvasti minua puhelimitse. Ja kun en jokaiseen puheluun/viestiin vastannut HETI, hän alkoi soittelemaan minusta sossuun kuinka olen syvästi masentunut, mielenvikainen ja vaaraksi lapsilleni.. jne. Täysin perättömiä syytöksiä.

Sinne narsistien uhrien palstalle olisin nytkin kirjoittanut, mutta se on mennyt kesätauolle heinäkuuksi :(

Lv ei tosiaan ole ajantasalla, vaikka häneen on oltu yhteydessä pyynnöstäni myös kasvatus- ja perhenlasta. Ja sekin on nyt lomalla tämän kuun, samoin perhenla ja oma terapeuttini.. olen ihan yksin tässä nyt sitä yhtä vastaan :(

Ja välejä en voi katkaista, koska minulle on toitotettu joka suunnasta että lapsilla on oikeus isään.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap...:
Sinne narsistien uhrien palstalle olisin nytkin kirjoittanut, mutta se on mennyt kesätauolle heinäkuuksi :(

Lv ei tosiaan ole ajantasalla, vaikka häneen on oltu yhteydessä pyynnöstäni myös kasvatus- ja perhenlasta. Ja sekin on nyt lomalla tämän kuun, samoin perhenla ja oma terapeuttini.. olen ihan yksin tässä nyt sitä yhtä vastaan :(

Eikö heinäkuussa todellakaan tässä yhteiskunnassa saa apua mistään?
Nostan, jos joku osaisi auttaa.

Voisitkohan tehdä tuollaisesta poliisiasian ja hakea hänelle kokonaan lähestymiskieltoa? Ja tulosta ihmeessä kaikki postit, mitä hän sinulle lähettää, mieluiten vielä se omasikin mihin hän vastaa. Luulisi, että joku osaisi auttaa. Kuulostaa todella kamalalle. Voimia ja jaksamista sinulle.

Kiitos teille.

Välillä jaksankin oikein hyvin, mutta aina silloin kun jokin muistuttaa tästä eksästä tms niin tämä järjetön ahdistus ja pelko saa mussa vallan enkä pysty ollenkaan käsittelemään sitä. Saati ajattelemaan järkevästi. Sovittiin terapeutin kanssa että syksyllä aloitetaan ssri-lääkitys, joka auttaa minua selviämään näistä tunnetiloista joita traumatisoitumiseni aiheuttaa. Mutta siihen saakka.. ei auta kuin koettaa selvitä tästä :(

Yhteistyössä