Mä oon ny hämmentyny enkä oikein tiedä uskoisko tota poikaa vai ei.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Elikkä siis toi 6v. poika näki että naapurin lapset on pihalla ja halus sinne kans. Tottahan sai mennä. Hetken päästä kävin viemäs roskia ja poika oli yksin pihalla. Siinä sit sanoin jotain että "ai, sä ootkin täälä yksin". Poika sanoi et joo, naapurit lähti sen takia ku mä tulin pihalle. Mä siihen jotta "ei kai, oot ymmärtäny väärin", mutta poika väitti naapurin lasten äidin (joka siis myös oli pihalla) sanoneen näin.

Naapurissa asuu siis vanhemmat ja kaks lasta, joista vanhempi on suurinpiirtein saman ikäinen ton meidän pojan kans. Ovat asuneet tos muutaman kuukauden. Eivät yleensä kylläkään ole tossa pihassa ollenkaan, joten tutustuttu ei olla ollenkaan. Ohi mennessään vanhemmat tervehtii ja vaikuttavat ihan mukavilta.
Ja siis mitään riitaa tms. ei meidän ja heidän lasten välillä ole voinut olla kun eivät kertaaakaan aiemmin ole olleet pihalla yhtäaikaa.

No, sehän on ihan ok jos ei halua olla muitten kans yhtäaikaa pihalla mutta en mä nyt tajua miksi se äiti on menny noin sanomaan pojalle, mikseivät vain ole lähteneet pois? Ja poika siis sanoi että tämä naapuri oli sanonut näin "Me lähdetään pois kun sä kerran tulit tänne".

En ihan tiedä uskoisko mutta toisaalta vaikea uskoa että poika tommosta keksiskään...
Eipä tos ny mitään vahinkoa tapahtunu mutta en ymmärrä kuinka joku kehtaa lapselle sanoa noin?

Kyllä mä uskoisin poikaasi. Jotkut aikuiset ovat tuollaisia, tekevät selväksi lapsellekin ajatuksensa eivätkä kaunistele. Jos eivät halua tutustua, mistä syystä tahansa, ja olla samaan aikaan pihalla niin voisihan sitä kauniimminkin ilmaista vaikka "meidän aika onkin nyt lähteä syömään" tms. :(

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
jos naapurin lapsista isompi on 6v ja lapset ulkoilevat kaksin, voi olla et tämän isomman lapsen keskittymiskyky "huolehtia" pienemmästä ei riitä silloin kun tulee muita pihalle ja siksi eivät saa muiden kanssa yhtäaikaa olla ulkona?

No en käy kyselees yhtään mitään.

Siis koko juttu meni niin et kävin tos pihavarastolla kollaas ja poika vahtas mua ikkunasta. Silloin naapurit tuli pihalle, ja näyttivät kyllä asettautuvan pihaan leikkimään. Poika näki tämän siis ja kun tulin sisälle niin poika ilmoitti haluavansa ulos. N. 5 minuuttia sen jälkeen menin viemään roskia ja silloin poika oli yksin ja käytiin toi keskustelu. Ja naapurit olivat siis lähteneet autolla. Nyt kuuluvat olevan kotona (lasten juoksentelu kuuluu lattiaa pitkin tosi hyvin täs talos).

Eli olivat tos pihas max. 10 minuuttia ja lähtivät sit autolla pois ku poika meni pihalle. Olivat pois suurinpiirtein saman ajan ku poika ulkoili eli reilun puoli tuntia. Mieleen vaan tulee että menivät johonkin muualle ulkoilemaan. Saattoivat toki vaikka käydä kaupas mutta näytti kyllä musta siltä että aikoivat ulkoilla tossa pihassa vaan.

No niin tai näin, ja saavat toki olla omissa oloissaan jos haluavat. Ja ilmeisesti haluavat kun eivät aiemmin oo tossa ulkoilleet.
Ei silti tarttis tollei sanoa...
Mutta jos eivät halua kehenkään tutustua niin en mä ala niitten ovelle tunkemaan.

[QUOTE="hmm";30566973]jos naapurin lapsista isompi on 6v ja lapset ulkoilevat kaksin, voi olla et tämän isomman lapsen keskittymiskyky "huolehtia" pienemmästä ei riitä silloin kun tulee muita pihalle ja siksi eivät saa muiden kanssa yhtäaikaa olla ulkona?[/QUOTE]

En siis tiedä naapurin lasten ikää, koon perusteella arvioisin et vanhempi on 56 vuotias ja nuorempi n. 3 vuotias.
Ja eivät ulkoilleet kaksin vaan lasten äiti tuli yhtäaikaa heidän kanssaan pihalle.

:laugh:
Jos kumminkin 5-6 vuotias...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No en käy kyselees yhtään mitään.

Siis koko juttu meni niin et kävin tos pihavarastolla kollaas ja poika vahtas mua ikkunasta. Silloin naapurit tuli pihalle, ja näyttivät kyllä asettautuvan pihaan leikkimään. Poika näki tämän siis ja kun tulin sisälle niin poika ilmoitti haluavansa ulos. N. 5 minuuttia sen jälkeen menin viemään roskia ja silloin poika oli yksin ja käytiin toi keskustelu. Ja naapurit olivat siis lähteneet autolla. Nyt kuuluvat olevan kotona (lasten juoksentelu kuuluu lattiaa pitkin tosi hyvin täs talos).

Eli olivat tos pihas max. 10 minuuttia ja lähtivät sit autolla pois ku poika meni pihalle. Olivat pois suurinpiirtein saman ajan ku poika ulkoili eli reilun puoli tuntia. Mieleen vaan tulee että menivät johonkin muualle ulkoilemaan. Saattoivat toki vaikka käydä kaupas mutta näytti kyllä musta siltä että aikoivat ulkoilla tossa pihassa vaan.

No niin tai näin, ja saavat toki olla omissa oloissaan jos haluavat. Ja ilmeisesti haluavat kun eivät aiemmin oo tossa ulkoilleet.
Mutta jos eivät halua kehenkään tutustua niin en mä ala niitten ovelle tunkemaan.

Käy ny kysymässä kävivätkö kaupassa. Ei me muuten voida ottaa kantaa.

Kysymys voi hyvin olla myös jostakin muusta kuin siitä että eivät vain halua tutustua.

Juuri esim. se että halutaa välttää infektioiden tarttuminen (tartuttaminen tai se että infektioille herkkä lapsi ei saa niitä muilta) voi olla melko vaikea selittää 6 vuotiaalle. Toki tietysti asian voisi ilmaista myös esim. sanomalla että valitettavasti meidän on nyt mentävä sisälle selittämättä että se johtuu siitä että joku muu tuli pihalle.

Ehkä he olivat jo olleet tarpeeksi ulkona?
Ehkä (ei voi tietää) äiti ei halua antaa vieraiden lasten tutustua omiin lapsiin jos ei varma heidän vanhemmistaan, sanoit että muutaman kk on vasta siinä asuneet ;)
Ehkä lapsesi on alkanut jankuttamaan miksi ette leiki minun kanssani tms (ei voi tietää) ja lopulta äiti päätynyt sanomaan suoraan kun ei jaksa jankuttaa.

Itse olen kerran sanonut vastaavanlaisesti naapuritalon muksulle kun tulee meidän taloytiön pihamaalle tekemään tuhojaan, levittelemään meidän lelujamme jne ja ei oikeasti uskonut vaikka sanoin asiasta moneen otteeseen.
Lievennykseski sanottava että lapsella oli adhd mutta sitä suuremmalla syyllä pitäsi olla lasta aikuisen vanhtimassa eikä laittaa yksin pihalle alle kouluikäistä.
Lopulta jouduimme muutaman kerran poistumaan pihaltamme sisään kun naapurin muksu juoksi pihallemme heti tekemään tuhojaan (ja ei sen naapurin muksun kielenkäyytökään mitenkään soveliastakaan ollut)
Joten silloin olen sanonut tuon vieraan lapsen meiltä kysyttäessä että miski lähdette niin helpommalla olen päässyt ja kerrankin tuo jakuttaja on ollut hiljaa kun sanon oikean totuuden
-Lähdimme siksi pois kun sinä tungit pihalle ja et usko yhtään meidän talon sääntöjä

Minua ainakin ärsytti suunnattoman paljon kun naapuritalon lapsen kielenkäyttö oli mitä oli ja samoin se lelujen viskely- ei siivoa jälkiään jne ja asiasta kun kerran mainittiin äidille hänvaan totesi ymmärrystä kun lapsella adhd,
olisi itse tullut vahtimaan vuotta nuorempaa lastaan sinne pihalle, mikä minä olin vahtimaan hänen lastaan.
Joten ei ihme että ei kyseisellä lapsella pahemmin kavereita kun käytös oli mikä oli ja äitinsä ei jaksanut tulla ulos sen vertaa vantimaan.

Ehkä lapsesi voi sinun kanssa joku kerta mennä soittamaan heidän ovikelloa ja tutustutte kunnolla,
ja pyydätte siinä samalla vaikka sinne ulos leikkimään :)

Nyt on tietty turha arvuutella ehkä sitä tai ehkä tätä syytä ;)
Mutta älä nyt tänään ainakaan heti mene soittamaan ovikelloa sillä tosiaan näitä ehkä syitä voi olla jopa niinkin simppeli syy kuin pikku hetken ulkoilu vaan omassa porukassa ettei se joku tauti tartu muihin :)

Niin saattovat tosiaan käydä jossain.

Mutta miksi sitten sanoa toiselle että me lähetään koska sä tulit tänne?

Noh, mutta ei se ny mitään. Lähinnä eniten mietityttää että puhuiko toi poitsu totta vai ei. Ku ei noista ton ikäisistä aina tiedä.
Tuntuu tota poikaa mietityttävän toi nyt mutta ei kuitenkaan halua puhua siitä.

Ei se ainakaan paljo oo kerinny jankata ku menin tosiaan n. 5 minuuttia pojan ulosmenon jälkeen pihalle ja sillon oli sielä yksin.
Ja toi poika on aina alkuun uusien ihmisten kans vähän ujo, eli helposti vartin verran vaan kattelee uusia lapsia ennenku ottaa kontaktia, sekin alkuun varovaista. Lähtee kyllä sit heti mukaan jos vieras lapsi ottaa sitä kontaktia ensin.

No eikä sen nyt väliä miksi/mihin lähtivät. Kuhan pohdiskelin puhuuko poika totta ja jos niin miksi aikuinen ihminen noin sanoo lapselle vaikka niin ajatteliskin.

Ehkä tai sitten ein tapauksessa ymmärrän kyllä että noin sanoo, mutta tommosesta ei nyt voinut olla kyse.

Ehkäpä oli ihan väärinkäsitys. Itse voisin vaikka sanoa , että just ku sä tulit niin meidän täytyy lähteä tms. Tarkoittaisin siis sitä, että harmi, mutta meillä on nyt meno vaikka olisi ollut kivaa, että lapset olisi saaneet leikkiä vielä, kun kaverikin tuli.
Ei kannata kaikkea aina niin syvällisesti analysoida. Sano lapselles, että niillä oli menoa.

Niin saattovat tosiaan käydä jossain.

Noh, mutta ei se ny mitään. Lähinnä eniten mietityttää että puhuiko toi poitsu totta vai ei. Ku ei noista ton ikäisistä aina tiedä.
Tuntuu tota poikaa mietityttävän toi nyt mutta ei kuitenkaan halua puhua siitä.

Voihan olla, että sanoi oikeasti jotain muuta, mutta poika kuuli noin. (puhuu siis 'totta', mutta silti menee väärin)

jos vähän jännittää vieraita aikuisia, niin on voinut hyvin noin tulkita, jos ei ole ihan tarkkaan kuullut mitä sanottiin. noitahan sattuu helposti.

harmi juttu ja vaikea lapselle selittää, jos ei asiaa selvitä, mutten kyllä itsekään osaisi naapurin ovelta lähteä asiaa kyselemään. (ehkä korkeintaan yrittäisin osua pihalle samaan aikaan ja kyselisin, että tekikös tuo meidän tohelo jotain typerää siellä pihalla, kun vaikutti kotio tultuaan siltä, että joitan oli ollut. (vaikken tähän siis uskoisikaan, mutta olisi ainakin epäsyyttävä tapa ottaa asiaa esille).

toivottavasti väärinymmärrys & saatte naapureista pihakavereita.

Kauheen vaikee kuvitella että naapuri olis laittanu lapsensa pihalle ja sitten huomannut että sinne meni joku muukin niin päättänyt samantein että mepä lähdetäänkin autolla johonkin.. Eli varmaan suunnitelmissa ollut alunperinkin lähteä sillä autolla ja tuo poikasi kommentti on ollut vain turha heitto joko naapurin lapsilta tai sinun pojaltasi.

Sanokohan nyt tarkoituksella lapselle vai saattoiko vain ajatuksissaan katsoa lapsia päin samalla kun miehensä tuli ulos ja tarkoittikin tätä? Ja lähtivät käymään kaupassa. Lapsi ei osaa ihan sanasta sanaan toistaa, hän kertoo sen minkä on ymmärtänyt kuulleensa. "Me lähetään nyt, kun sä tulit..."

[QUOTE="asd";30567167]Ehkäpä oli ihan väärinkäsitys. Itse voisin vaikka sanoa , että just ku sä tulit niin meidän täytyy lähteä tms. Tarkoittaisin siis sitä, että harmi, mutta meillä on nyt meno vaikka olisi ollut kivaa, että lapset olisi saaneet leikkiä vielä, kun kaverikin tuli.
Ei kannata kaikkea aina niin syvällisesti analysoida. Sano lapselles, että niillä oli menoa.[/QUOTE]

Tää kuulostais oikeesti mahdolliselta. Eipä tullu tommonen mieleen, ku mietin vaan keksiikö poika omiaan... Mutta tosiaan tollasen tyylisiä väärinymmärryksiä tolla pojalla tulee munki sanomisista. Jotenkin vaan toi poika oli niin varma asiastaan ja pahoilla mielin ettei tollanen tullu mun mieleen.

Mutta näin siinä varmaan on käynyt.

Uusimmat

Yhteistyössä