Mä oon kohta jo sokea... miksi mulla aina vaan huononee näkö..??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sokkopörrö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sokkopörrö

Vieras
Sain rillit tokaluokkalaisena ja siitä asti miinuksia tullut joka tarkastuksessa lisää (paitsi viimeeks 2v sitten oli pysynyt samassa)... nyt jo niin paljon, etten kehtaa edes kertoa :( Tänään kävin näöntarkastuksessa ja lisää oli tullut taas -1. Hajataittoakin on. Optikko passitti mut silmälääkärille (reilu viikon päästä meen) ennenku aletaan uusia laseja katsomaan. Nyt pelottaa sit kauheesti, että mitä siellä lääkärissä löytyy.

Viimeeks oon silmälääkärillä käynytkin varmaan teininä. Harmittaa, että oon vaan uskonut liikkeiden (nuoria) optikoita, kun ne ovat vuosia sanoneet, että ei tartte mennä... vaikka siis tosi isot miinukset. Nyt tämä (vanhemman polven) optikko oli melkeen vihanen mulle, kun en ole lääkärintarkastuksissa käynyt? (Olisi tuokin asia pitänyt itte tietää taas ammattilaisia paremmin?)

En saanut optikolta ees kysyttyä, et mitä tekijöitä se arvelisi mun näön heikkenemisen syynä olevan, kun mä pelästyin niin kauheesti siitä lääkärille passittamisesta että aloin melkeen itkeä... *nolo* Osaako joku sanoa, mitä syitä tähän vois olla? Olen kolmekymppinen ja muuten terve.

Ihan sama mulla, 8-veenä sain lasit ja siitä asti huonontunut aika tasaseen. 2v välein käyn silmälääkärillä missä sunkin kannattaa säännöllisesti käydä kun on huono näkö. Mä en ite käy optikolla ikinä, tai no sit tietty täytyy kait mennä jos haen piilarit.

Raskaus ja imetys (en muista kumpi) saattaa heikentää tilapäisesti näköä. Kuulin kun ostin lasit.

Mun näön huonontuminen oli jo pysähtynyt 25vuotiaana kun lähdin yliopistoon. Ilmeisesti uusi entistä lukevampi ja taulullu tuijottava elämäntapa rasitti likinäköistäkin sen verran, että näkö huononi.

Mä kävin laseroitavana kesäkuussa. Suosittelen lämpimästi. Elämää ilman rillejä osaa todellakin arvostaa.

Minä kans käyn parin vuoden välein silmälääkärillä. Just olin sen takia ku pari kuukautta oli näkö kauheesti heikentyny toisesa silmässä ja lääkäri totes et oli pistemäisiä sumentumia epiteelinalaisesa kerroksessa paljon ja sarveiskalvo epätasainen... kyseessä oli adenovirus silmissä ja sain antibioottikortisonia kolmeksi viikoksi ja nyt kostutusgeeliä kun adenovirus on jo häipynyt onneksi. Eli silmät kuivuu vielä kauheasti jhtuen tuosta parantuneesta tulehduksesta joka joillakin voi kestää jopa pari vuotta kun siihen ei varsinaista täsmälääketää ole ja paranee omia aikojaan mutta kiusallinen. En oikein luota optikoihin.

Minulla kans sama homma. Pitäis taas hommata uudet rillit mutta ei innosta kun tietää että monta sataa euroa niihinkin uppoaa vaikka sais toisen linssin ilmaseksi. :/ En oo kyllä käyny piiitkäään aikaan silmälääkärillä. Tai no lasketaanko se, kun kävin laserleikkauksen esitutkimuksessa. Siellä kävin ja en uskaltanut mennä leikkaukseen kun sanoivat että saattaa kohta olla yhtä huono näkö, ku pitää niin ohueksi leikata. onko kukaan käyny leikkauksessa, kun näkö on -8.25?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Raskaus ja imetys (en muista kumpi) saattaa heikentää tilapäisesti näköä. Kuulin kun ostin lasit.

Mun näön huonontuminen oli jo pysähtynyt 25vuotiaana kun lähdin yliopistoon. Ilmeisesti uusi entistä lukevampi ja taulullu tuijottava elämäntapa rasitti likinäköistäkin sen verran, että näkö huononi.

Mä kävin laseroitavana kesäkuussa. Suosittelen lämpimästi. Elämää ilman rillejä osaa todellakin arvostaa.

mitä maksoi laserointi molemmille silmille?

Otettiinko sulta kaikki miinus pois? Mä just kyselin silmälääkäiltä että olisko mulla kohta jo mahkuja mennä, on sen verran vähän tullut kuitenkin viime aikoina muutosta niin voisin kuulemma mennä. Mutta sanoi että kaikkea ei kannata ottaa pois, jäisi -1 tai -2.

Alkuperäinen kirjoittaja melkein sokea:
Minulla kans sama homma. Pitäis taas hommata uudet rillit mutta ei innosta kun tietää että monta sataa euroa niihinkin uppoaa vaikka sais toisen linssin ilmaseksi. :/ En oo kyllä käyny piiitkäään aikaan silmälääkärillä. Tai no lasketaanko se, kun kävin laserleikkauksen esitutkimuksessa. Siellä kävin ja en uskaltanut mennä leikkaukseen kun sanoivat että saattaa kohta olla yhtä huono näkö, ku pitää niin ohueksi leikata. onko kukaan käyny leikkauksessa, kun näkö on -8.25?

mun kaveri kävi laserleikkauksessa, sillä oli molemmissä silmissä -10..
täysin ilman laseja hän ei vieläkään pärjää, mutta leikkaus vähensi miinuksen vain -1.5 ja nykyään hän ei välttämättä tarvitse enää laseja.
ennen hän ei myöskään voinut käyttää piilolinssejä, mutta nykyään niitäkin hän voi käyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja erka:

mitä maksoi laserointi molemmille silmille?

Noin 3000e. Mulla ei ollut sitä rahaa edes, mutta sain korottoman maksuajan kahdelle vuodelle 124e/kk. Onhan se enemmän kuin piilarit, mutta ei ole kaduttanut sekuntiakaan.

Mä en voi noihin leikkauksiinkaan mennä, kun ei tuo likinäön kehittyminen siis ole pysähtynyt. Ja miinuksissa puhutaan vielä vähän isommista lukemista kuin nimimerkillä "melkein sokea"... :(

Nyt mua alko ihan tosissaan suututtaa, etten oo tajunnut oikeessa lääkärissä käydä!!! Mikä motiivi niillä optikoilla (siis moni eri optikko ja useemmassa eri liikkeessä) on olla laittamatta mua eteenpäin silmälääkärille? Ei kai se niiltä ole pois vai? Muistan, et joku optikko ihan loukkaantu, että "kyllä optikkokin osaa sen näön tarkistaa"... ja joku toinen naurahti vaan, että "yleensä ne on kyllä vanhempia ihmisiä, joiden tarttee silmälääkärissä käydä"?? En tajua?

Jos tästä henkiin jään, niin en kyllä enää koskaan luota pelkän optikon tekemään tarkastukseen... sen verran oikeesti pelottaa nyt :(

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:

Otettiinko sulta kaikki miinus pois? Mä just kyselin silmälääkäiltä että olisko mulla kohta jo mahkuja mennä, on sen verran vähän tullut kuitenkin viime aikoina muutosta niin voisin kuulemma mennä. Mutta sanoi että kaikkea ei kannata ottaa pois, jäisi -1 tai -2.

Multa vedettiin kaikkki pois. Miksi jätettäisiin? Oletko yli 40v? Joskus kai jätetään ikänäköä varten jotain.

Mä olisin varmaan mennyt vaikka jotain olis jätettykin esim -1. Silloin kuitenkin vielä pärjää uimahallissa yms tilanteissa.

Multa vedettiin kaikkki pois. Miksi jätettäisiin? Oletko yli 40v? Joskus kai jätetään ikänäköä varten jotain.

Mä olisin varmaan mennyt vaikka jotain olis jätettykin esim -1. Silloin kuitenkin vielä pärjää uimahallissa yms tilanteissa.

Alle 30 olen. Sitä ikänäköö se kai sit kuitenkin tarkoitti. Ja sanoi kans tuosta että pärjäis uimassa jne ilman rillejä mutta muutoin ne sit pitäis olla. Kauheesti houkuttais tuo leikkaus ja jos niitä saa tuollain maksuajoillakin...

Sit hei jos noihin laser-ym.leikkauksiin aiotte mennä niin ihan oman terveytenne takia pyytäkää ainakin kahden eri lääkärin lausunto sopivuudestanne leikkaukseen. Ja toinen lääkäri sellanen, joka ei toimi ko.yrityksessä. Tunnen muutaman, joille leikkaavan yrityksen lääkäri antanut "puhtaat paperit" ja toinen ns.puolueeton lääkäri onkin nähnyt perusteltuja syitä välttää ko.leikkausta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en voi noihin leikkauksiinkaan mennä, kun ei tuo likinäön kehittyminen siis ole pysähtynyt. Ja miinuksissa puhutaan vielä vähän isommista lukemista kuin nimimerkillä "melkein sokea"... :(

Nyt mua alko ihan tosissaan suututtaa, etten oo tajunnut oikeessa lääkärissä käydä!!! Mikä motiivi niillä optikoilla (siis moni eri optikko ja useemmassa eri liikkeessä) on olla laittamatta mua eteenpäin silmälääkärille? Ei kai se niiltä ole pois vai? Muistan, et joku optikko ihan loukkaantu, että "kyllä optikkokin osaa sen näön tarkistaa"... ja joku toinen naurahti vaan, että "yleensä ne on kyllä vanhempia ihmisiä, joiden tarttee silmälääkärissä käydä"?? En tajua?

Jos tästä henkiin jään, niin en kyllä enää koskaan luota pelkän optikon tekemään tarkastukseen... sen verran oikeesti pelottaa nyt :(

Älä ap vielä murehdi! Olisi todella huono tuuri, että sun silmissä olisi jotain sairautta. Ehkä löysit vain optikon joka halusi olla todella varovainen. Kyllä se näkö voi huonontua aikuisenakin. Jos suvussasi ei ole rappeumia niin lienee aika pieni todennköisyys. Ainakin saat asiasta varmuuden lääkärissä Tsmeppiä :hug:

Mun äiti ei todellakaan nähnyt edes isointa E kirjainta sokeimmillaan :( Sinänsä suosittelen leikkuria vaikkei näön huonontuminen olisi pysähtynyt : siinä saa kuitenkin elämää helpotettua todella paljon ja tulevat miinukset palautuu ikänäön mukana. Lisäksi mua leikkurissa helpotti kun hajateitteisuutta ei oltu voitu korjata laseilla. en ole koskaan nähnyt näin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedoksi:
Sit hei jos noihin laser-ym.leikkauksiin aiotte mennä niin ihan oman terveytenne takia pyytäkää ainakin kahden eri lääkärin lausunto sopivuudestanne leikkaukseen. Ja toinen lääkäri sellanen, joka ei toimi ko.yrityksessä. Tunnen muutaman, joille leikkaavan yrityksen lääkäri antanut "puhtaat paperit" ja toinen ns.puolueeton lääkäri onkin nähnyt perusteltuja syitä välttää ko.leikkausta.

Hyvä tietää :)
Mulle leikkausta suositellut lääkäri ei tee niitä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Alle 30 olen. Sitä ikänäköö se kai sit kuitenkin tarkoitti. Ja sanoi kans tuosta että pärjäis uimassa jne ilman rillejä mutta muutoin ne sit pitäis olla. Kauheesti houkuttais tuo leikkaus ja jos niitä saa tuollain maksuajoillakin...

Hurjalta kuulostaa. Hankkisin toisen mielipiteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedoksi:

Missä mut leikattiin niin tapasin optikon, sairaanhoitajan ja silmälääkrin. Kaikki tekivät omia ja osittain samoja mittauksia. Leikkaukselle voi todella olla esteitä. Ja leikkaavalle lääkärille koituu kyllä hankaluuksia Suomessa jos leikkaa väärin perustein.

Ainakaan näitä IntraLasikPlus menetelmään erikoistuneita lääkäreitä ei ole montaa Suomessa, jotka tuntevat menetelmän. Siksi mäkin sain lääkärin kännykkänumeron hänen kesäloman aikana. Jos olisi tullut ongelmia niin hänelle olisi voinut soittaa.

Itse olen riskikammoinen. Mä selvittelelin leikkaukseen liittyviä riskejä todella tarkkaan koska mun isoäiti sokeutui näönkorjausleikkauksen jälkeen (vuonna -91). Menetelmät ovat kehittyneet hurjasti ja tätä riskiä ei enää ole. Toisen lääkärin mielipide ei varmaan ole haitaksi, mutta jos katsoo mihin menee hoidettavaksi niin ei se tarpeellinenkaan ole.

Älä ap vielä murehdi! Olisi todella huono tuuri, että sun silmissä olisi jotain sairautta. Ehkä löysit vain optikon joka halusi olla todella varovainen. Kyllä se näkö voi huonontua aikuisenakin. Jos suvussasi ei ole rappeumia niin lienee aika pieni todennköisyys. Ainakin saat asiasta varmuuden lääkärissä Tsmeppiä :hug:

Kiitos :)

Mun äiti ei todellakaan nähnyt edes isointa E kirjainta sokeimmillaan :( Sinänsä suosittelen leikkuria vaikkei näön huonontuminen olisi pysähtynyt : siinä saa kuitenkin elämää helpotettua todella paljon ja tulevat miinukset palautuu ikänäön mukana. Lisäksi mua leikkurissa helpotti kun hajateitteisuutta ei oltu voitu korjata laseilla. en ole koskaan nähnyt näin hyvin.

Jaa ne korjaa nykyään hajataitonkin! Mulla on sitä tullut iän myötä aina enemmän.

Tietääkö joku muuten kuinka paljon on mahdollista olla miinusta, ennen kun on sokea? Oon aina kuvitellut, että -10 olis huonoin mahdollinen näkö ja pelottaa kun sitä lähestytään.. mutta siis voiko -10 huonompi näkökin olla?

Alkuperäinen kirjoittaja erka:

Jaa ne korjaa nykyään hajataitonkin! Mulla on sitä tullut iän myötä aina enemmän.

Sama vika Rahikaisella. Mulla oli niin suuri hajataitto, ettei sitä saatu laseilla korjattua. Se on tietty hienosäätöä, mutta mä yllätyin leikkaustuloksesta.

Yhteistyössä