Mä oon ilkeä, mut eikös jokainen saa tehdä omalle tontille lähes mitä vain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja d u m b o
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

d u m b o

Aktiivinen jäsen
14.09.2005
4 939
0
36
Meidän tontin kulmassa menee kyläläisten oikkari ja mä tukin sen orapihlajilla :kieh:

Eli tilanne on siis se, että meidän ja naapuritonttien välissä menee tie, jossa meillä on rasite. Eli siinä saa kyllä kulkea, mutta se on muusta syystä tukittu aidalla toisesta päästä ja siitä ei saisi kulkea. Kuitenkin ihmiset oikaisevat siitä ja aidan toiseen reunaan on tullut oikkari, jonka mä nyt tukin.

Ja jos kyläläisiä on kuulolla, niin ihan vapaasti saatte kulkea sillä tiellä en mä sitä kiellä, mutta olen erittäin vihainen jos tuhoatte mun orapihlajat |O

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Meidän tontin kulmassa menee kyläläisten oikkari ja mä tukin sen orapihlajilla :kieh:

Eli tilanne on siis se, että meidän ja naapuritonttien välissä menee tie, jossa meillä on rasite. Eli siinä saa kyllä kulkea, mutta se on muusta syystä tukittu aidalla toisesta päästä ja siitä ei saisi kulkea. Kuitenkin ihmiset oikaisevat siitä ja aidan toiseen reunaan on tullut oikkari, jonka mä nyt tukin.

Ja jos kyläläisiä on kuulolla, niin ihan vapaasti saatte kulkea sillä tiellä en mä sitä kiellä, mutta olen erittäin vihainen jos tuhoatte mun orapihlajat |O

Jos se on sun maita, niin saat laittaa vaikka betonimuurit tappajakoirineen. :D

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaPorsas:

Jos se on sun maita, niin saat laittaa vaikka betonimuurit tappajakoirineen. :D

No en mä niin ilkeä viitsi olle. Vaikka toi istutuksien laitto on vähän tyhjän kanssa, kun luultavasti ne rikotaan ja tallotaan kuitenkin. Mutta toisaalta olisiko mulla sitten oikeus mennä rikkojien pihoille heidän istutuksiaan tallomaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Istuta pensaat, lyöt tolpat ympärille ja niihin naru! Saa istutuksia suojata....

No mä kyl mietinkin sellaita, et jos ei ihmiset orapihlajoista piittaa, niin jos ostais jotain kalliita kukkia ja oikein nätisti ne siihen asettelisi nimikyltteineen päivineen.

Yksityistiellä saa kävellä kuka vaan jokamiehen oikeuksien nojalla. Toisen pihamaalla ei saa kävellä ja kävelemisestä ei saa aiheutua merkittävää haittaa maastolle.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=701&lan=fi

Samalta sivustolta löytyy usein kysytyistä kysymyksistä hyviä vastauksia.

Esim. aitaamisesta löytyy vastaus, jonka perusteella aidan saa ylittää tai kiertää.

Tos onkin se "ongelma" että sillä tiellä on rasite, eli sillä saa kait kulkea. Mutta mä en sitä aitaa siihen ole laittanut, joten se ei ole mun ongelma, jos siitä eivät pääse kulkemaan. Mutta mielestäni saan istutuksia tienlaitaan tehdä.

Jos tuo tienlaita on sinun omaa maatasi, saat laittaa siihen istutuksia. Toisen omistamaa maata ei saa kaivaa, niin että se muuttaa maastoa (esim. kukan voi poimia, mutta puuta ei voi kaivaa kuopasta).

Mun tutulla on pirukseen lääniä, jolla okt sijaitsee, toisin sanoen talo metsän keskellä. Hänellä kulkee siellä koirat vapaana ja metsän poikki sitten mummot oikoo, mikä on siis hänen tonttiaan. Siellä mummot saa liikkua hänen puolestaan, mutta omalla vastuulla. Eli yksinkertaisesti, jos koira puree mummoja, niin ei ole omistajan vika.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaPorsas:
Mun tutulla on pirukseen lääniä, jolla okt sijaitsee, toisin sanoen talo metsän keskellä. Hänellä kulkee siellä koirat vapaana ja metsän poikki sitten mummot oikoo, mikä on siis hänen tonttiaan. Siellä mummot saa liikkua hänen puolestaan, mutta omalla vastuulla. Eli yksinkertaisesti, jos koira puree mummoja, niin ei ole omistajan vika.
Kisun linkin sivuilta poimittua:
"Koirakurista yleisillä paikoilla on säädetty järjestyslain 14 §:ssä. Muilla alueilla koirakurista on säädetty metsästyslaissa. Koiraa ei saa pitää toisen alueella irrallaan. Omalla alueella kylläkin (lukuun ottamatta 1.3.- 19.8. välistä aikaa). Pihamaalla koiraa saa pitää kytkemättömänä vuoden ympäri. Koiran on kuitenkin pysyttävä omalla tontilla! Jos koira puree, on koiran omistaja korvausvelvollinen. Koiralla ei saa uhata; silloin kysymyksessä on ns. "laiton uhkaaminen", josta rapsahtaa sakkoa."

Eli ei ihan yksinkertaista tuokaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä olen niin dorka et pitäis varmaan saada tää sama piirrettynä niin ymmärtäisin mitä ap tarkoittaa :ashamed:

Okei, selitän selvemmin. Eli meidän tontin toisessa laidassa menee tie, joka on ennen jatkunut pidemmällekin, mutta nyt tie on tonttimme toisesta päästä suljettu ja nykyisin tie kulkee tonttimme toiselta puolen. Mutta laiskat ihmiset eivät jaksa kiertää taloamme ja oikaisevat tämän tien kautta, joka kuuluu siis tonttiimme.

On pari asiaa, jonka vuoksi haluan sulkea läpimenon sitä kautta: 1. Asumme aivan kaupan, baarin ja bussipysäkin lähellä. Monet läpikulkijat tulevat kaupasta jäätelöä nuollen ja se jätski on sopivasti syöty meidän kohdalla ja tietty ne ne roskat heitetään pihallemme tai sitten jos ollaan baariin tai kaupungille menossa, juodaan vielä ne viimeiset tilkat kaljapullosta ja nakataan pullo pihallemme, jonka vuoksi saan nyppiä myös lasinsiruja.

2. Meidän ohi kulku jatkuu siis laittomasti ja en halua vaarantaa omien lasten henkeä sillä, että joku kaunis päivä oikaisevat kavereidensa kanssa luvattomasta paikasta. Eli mitä isommat edellä sitä pienemmät perässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Pääsisit helpommalla, kun leikkaisit siihen olemassaolevaan aitaan kulkuaukon. Ihmisillä on oikeus käyttää sitä tietä, kun se on rasite teillä, sä et voi estää niitä kulkemasta.

Leikkakoot itse, se aita ei ole mun laittama. Ja kun siitä ei ihan oikeasti saa läpi kulkea, vaan se tie päättyy siihen aitaan.

Nyt alkaa vain nolottaa, kun tuttu pari oikaisi sitten tosta meidän pihan läpi, kun vein neitiä päikkäreille. Äreissään olivat tekosistani, kun evät tajunneet, että minä olin ne tehnyt
:ashamed:

Pääsisit helpommalla, kun leikkaisit siihen olemassaolevaan aitaan kulkuaukon. Ihmisillä on oikeus käyttää sitä tietä, kun se on rasite teillä, sä et voi estää niitä kulkemasta.

Leikkakoot itse, se aita ei ole mun laittama. Ja kun siitä ei ihan oikeasti saa läpi kulkea, vaan se tie päättyy siihen aitaan.

Nyt alkaa vain nolottaa, kun tuttu pari oikaisi sitten tosta meidän pihan läpi, kun vein neitiä päikkäreille. Äreissään olivat tekosistani, kun evät tajunneet, että minä olin ne tehnyt

Ei sillä ole vaikutusta, oletko sinä laittanut aidan vai ei. Tontilla on tierasitus ja kulkemasta et voi estää.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ei sillä ole vaikutusta, oletko sinä laittanut aidan vai ei. Tontilla on tierasitus ja kulkemasta et voi estää.

Elelleen toistan itseäni. Mä en ole sitä aitaa siihen laittanut, vaan se toinen osapuoli, jonka aluetta on siinä esteen toisella puolen. Mä istutin vain pari orapihlajaa aidan viereen. Alunperin pensasaita on ollut metalliseen aitaan kiinni, mutta se on tallottu pilalle ja tän aidan pätkä korjasin nyt.

Elis siis ymmärsinkö oikein?

Yhdellä puolella taloakulkee vanha tie, josta ihmiset saavat kulkea, MUTTA tämä vanha tie on laitettu poikki, päätetty aidalla ja aidan takana missä tie ei enää jatku on teidän tonttianne?
Ja talon toisella puolella menee uusi tie joka jatkuu sinne minne vanhakin on ennen jatkunut?

Kookosta: Ei kun se tie päättyy sinne minne meidän tonttikin ja meidän tontin takan sitä tietä ei enään ole. Ja kyllä sitä uutta tietä pitkin pääsee juuri sinne minne tämä toinen tie aikoinaan kulki.

Meidän pihassa kasvaa jotain puskaa, joka toimis kyllä takuuvarmana kulun estäjänä. :whistle: Valitettavasti en vaan tiiä, mitä toi on nimeltään. Siinä on tumman viininpunaiset lehdet ja n. 2 cm pitkät HELEVETIN terävät (suom: neulan terävät) piikit. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Ruttunokka:
Istuta pensaat, lyöt tolpat ympärille ja niihin naru! Saa istutuksia suojata....

No mä kyl mietinkin sellaita, et jos ei ihmiset orapihlajoista piittaa, niin jos ostais jotain kalliita kukkia ja oikein nätisti ne siihen asettelisi nimikyltteineen päivineen.

Hohhoi, ei ihmiset paljon välitä vaikka kuin arvokkaita kukkia olisi. Juurikin viikko sitten varastettiin kukka joka oli suomen ainoa kyseinen yksilö :/

Yhteistyössä