Mä olen väsynyt lasten harrastuksiin. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan varmaan voi perääntyä vai voiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sannnna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nämä olisi sellaisia asioita, joita kannattaa harkita jo ennen kuin lapset aloittavat harrastamisen. Meillä tullaan miettimään hyvin tarkkaan ja laskemaan, mihin koko perheen resurssit riittävät. Ja onko meillä aikuisilla kiinnostusta viettää aikaa jossain kentän laidalla monta tuntia viikossa jne.

Mutta nyt kun teillä tuo tilanne on käsillä, niin itse sinnittelisin kauden loppuun saakka. Sitten pudottaisin pienimpien harrastukset pois kokonaan, he eivät hoitopäivän jälkeen tarvitse enää muuta ohjelmaa. Isommilta en harrastuksia pois ottaisi, koska ovat siinä iässä, että hyvä harrastus kantaa ja antaa paljon.

Oi voi.. kuulostaa kiireelle. onko matkat pitkiä? entä mies, kuskaako se?
mä ehkä helpottaisin itteeni senverran ettei kaks nuorinta kävis vielä missään jos ei sovi samalle ajalle kun kuskaa vanhimpia. onhan muskari ihan kiva kyllä.
lisäksi voisi kysyä yhteiskuljetusta muiden vanhempien kanssa, jokainen kuskais vuorollaan. kun ne kasvaa menee itse, jos varusteet ei kovin paina.

miksi 3 ja 5v_llä pitää olla mitään harrastuksia?

Meillä on 4v ja 8v eivätkä juokse missään harrastuksissa, pihalla asuu muitakin lapsia, pelaavat jalkkista kun huvittaa,käydään uimassa kun siltä tuntuu, zumbataan kotona, talvisin hiihdetään kun siltä tuntuu ja luistellaan kun siltä tuntuu, yms. ei mitään pakkopullaa kellekkään eikä tuu pettymyksiä kun ei niin tosissaan harrasta. En ymmärrä oikeastaan ollenkaan että miksi jok uharrastus pitäs ees olla.. eikö sitä vo itehä asioita kun itsestä siltä tuntuu?

Silloin kun tilanne tuntuu hallitsemattomalta ja uuvuttavalta kannattaa ottaa aikalisä ja neuvotella ainakin itsensä kanssa, mitä jaksaa ja mitä ei. Pelkkä sinnittely päivistä toisiin väsyttää vaan lisää.

Vastuullasi on vähän kuin yrityksen toimitusjohtajalla pienen firman pyörittäminen. Hyvä logistiikka, tiedottaminen ja palveluiden tuotteistaminen vaatii omat valmistelunsa. Koska miehesi ei tunnu olevan hyvä varatoimistusjohtaja sinun kannattaisi ensinnäkin käydä toimenkuvanne uudelleen läpi.Sen jälkeen teet jonkinlaisen lukujärjestystä muistuttavan, visuaalisesti selkeän viikko- ja kuukausisuunnitelman ja teippaat sen keittiön seinälle. Raahaat ukkosi katsomaan sitä ja merkkaatte kuka hoitaa mitkäkin kyyditykset minäkin päivänä. Esim. sinulle maanantai ja tiistai, miehelle keskiviikko ja torstai ja perjantaina toinen menee kauppaan ja toinen kuskiksi jnejne. Viikonloput voidaan neuvotella tapaus kerrallaan yms. Yhtä lailla lapsien kanssa voi neuvotella, missä he voisivat olla omatoimisempia ja auttaa sinua kotiloloissa pienissä kotihommissa. Ovat sellaisessa iässä, jolloin oppi saattaa vielä solahtaa helposti lasten selkäytimeen.

Olen vaan huomannut, että jos elämässä alkaa olemaan kaaoksen tuntua se on aina korvieni välissä. Itseäni auttaa istua alas ja ryhtyä visuaalisesti käsittelemään tilannettani.

Lykkyä jatkoon. Hyvä, että hälytyskellosi soivat ja mietti kuinka selvitä. Siinä on jo uuden alkua :)

En lukenut kaikkia, mutta voisko noiden pienimpien harrastuksia yhdistää niin että kävisivät vaikka kerran viikossa samassa harrastuksessa? Isommillakin voisi valmentajalta kysyä josko jompi kumpi voisi vaihtaa ryhmää. eihän tossa oo enää mitään järkeä, sun kaikki "vapaa-aika" menee lasten kuskaukseen. Milloin edes siivoot tai laitat ruokaa?

Meillä lapset
15v - harrastaa 2-3 krt viikossa
13v- harrastaa 2 krt viikossa
13v- harrastaa 4-5 krt viikossa
6v - harrastaa 1 krt/talvella, kesällä 3krt viikossa
3v -ei harrasta

Yhdessä harrastetaan esim. uimista.

Se aika kun piti kuskata kaikkia oli raskasta ja mäkin olin ONNEKSI sillon hoitovapaalla, varmasti en olis jaksanutkaan muutenk. Meillä mies oli/on vuorotöissä joten todella usein ei voinut osallistua kuskaamisiin.

MUTTA lohdutukseksi voin sanoa, että ainakin meillä nuo harrastukset ovat keskustassa, (noin13km, mutta tie niin iso ettei oikein pyörällä kuljeta) ja kun lapset aloittivat yläasteen keskustan koulussa niin harrastusongelmat "loppuivat seinään" jäävät siis koulun jälkeen keskustaan ja sieltä harrastuksiin ja bussilla kotiin. Eihän tuo nyt aina onnistu kun joku harkka on viikonloppuisin ja joku niin myöhän illalla ettei bussi kulje. Mutta kaikenkaikkiaan muutos oli valtava.

Nykyisin olen taas töissä, mutta harrastuskuljetuksia on vain noin 3 viikossa. Tuo 6v kanssa vuorotellaan kolmen perheen kanssa joten niitä keikkoja ei tule usein. Yleensä käyn samalla esim. kaupassa kun vien jotain harrastukseen tai muiden kanssa mennään hallille uimaan tms.

MUTTA kohtuuttomalta kyllä kuulostaa... Varmaan on mietittivä että voisiko vähentään harrastuksia tai sä vähentää töitä tai joku muu osallistua kuskaamisiin...

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Pienimmät eivät tarvi harrastuksia. Vaikka ovatkin pph:lla, hoitopäivä on rankka ja lapset ehtisivät olla rauhassa enenmmän. Lopettaisin siis ne, tai sitten jättäisin yhden yhteisen muskarin.

Jokaisen isomman lapsen kanssa kävisin vakavan keskustelun tarkoituksena selvittää, haluaako lapsi todella jatkaa ja jaksaako hän. Jos, niin sitten kävisin miehen kanssa keskustelun ja kuljettamiset jaettaisiin tasaisemmin. Saattaisin myös keskustella valmentajan kanssa voiko jonkun harjoituksen jättää pois.

Itse ihmettelen miten lapset jaksavat...? Koulu, läksyt, ja 4-7 kertaa viikossa vaativaa harrastamista +omat treenit. Milloin he lepäävät? Milloin he ovat vain? Milloin he leikkivät?

Yhteistyössä