Mä olen väsynyt lasten harrastuksiin. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan varmaan voi perääntyä vai voiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sannnna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sannnna"

Vieras
Meillä 11v harrastaa joukkuevoimistelua 5 x viikossa harkat + kisoja noin kerran kuukaudessa

9v jalkapalloa, harkat 2 x viikossa + pelit (ja tiedossa on että ens vuonna harkkamäärä nousee 3 x viikossa)

8v myös joukkuevoimistelua isosiskon jalanjäljissä, harkat myös 2 x viikossa, mutta myös määrä nousee jos jatkaa.

5v muskaria ja jumppaa, yht 2 x viikossa

3v muskaria.

Väsyttää. Etenkin nyt kun palasin töihin piiitkän tauon jälkeen.
Asumme vielä niin korvessa, ettei lapsia voi yksin harrastuksiinsa pistää. Eikä täällä asu harrastuskavereitakaan lähellä kimppakyyditsemistä varten. Harrastusmatka esim. esikoisella 8 km/suunta eikä bussikaan kulje.

Tuntuu, että rättiväsyneenä raahaudun töiden jälkeen ympäriinsä lapsia kuskailemaan. Mieskin osallistuu välillä, mutta vastentahtoisesti ja väsyneenä hänkin.

Lapset tykkää harrastuksistaan vanhaan malliin. Ei kait niitä poiskaan niiltä voi ottaa tässä vaiheessa? Kaikki on harrastaneet vauvasti asti.

Ymmärrän hyvin. Eihän tuollaista kukaan jaksaisi! Mitä jos valitsisitte muutaman "vapaaillan" arkeen, niin ettette kävisi missään? Ja valmentajien kanssa voisi keskustella minkäpäivän harjoitukset voisi sopia jätettäväksi pois. Tsemppiä!

Onko nuo 3- ja 5-vuotiaat päiväkodissa? Jos on, niin jättäisin heidän harrastukset kokonaan pois. Meillä on kouluikäiset lapset, ja ollaan aloitettu kaikki harrastukset vasta kouluikäisenä. Siitä ei ole ollut mitään haittaa. Tuskin kovasti niitä kaipaisivat ;).

Kyllä miehenkin on pakko osallistua. Pienimmille voi ajatella jotakin muita harrastuksia kuin monta kertaa viikossa kuskaamista vaativaa sitten kun kasvavat isommaksi.

Kaksi pienintä ei ainakaan tarvitse mitään harrastuksia, varsinkin jos ovat päiväkodissa/hoidossa. Ne jättäisin heti pois. Muiltakin jättäisin ainakin yhdet harkat pois. Eihän tuollaista kukaan jaksa. Ei edes ne lapset.

Joo kovalta kuullostaa...
Onneksi itsellä ei ole kuin kaksi lasta ja heidän harrastukset :) Pojalla jalkapallo X 4/vko + pelit
tytöllä jalkapallo X 1 ja luistelu X 1 /vko
Enkä jaksais enempää! Tytöllä kyllä tulee olemaan enemmän jalkkista viikossa mutta onneksi samaan aikaan kun pojalla.

[QUOTE="nemi";27501743]Joo kovalta kuullostaa...
Onneksi itsellä ei ole kuin kaksi lasta ja heidän harrastukset :) Pojalla jalkapallo X 4/vko + pelit
tytöllä jalkapallo X 1 ja luistelu X 1 /vko
Enkä jaksais enempää! Tytöllä kyllä tulee olemaan enemmän jalkkista viikossa mutta onneksi samaan aikaan kun pojalla.[/QUOTE]

miten sun omat jutut tähän liittyy?

Olet hankkinut viisi lasta, nyt se on sitten jaksettava. Kaikki ovat pieniä ja kaikilla on tasapuoliset oikeudet olla aktiivisia ja harrastaa. Et voi suosia yhtä ja ottaa jotain pois toisilta. Sovitte miehen kanssa, että kuskaamiset jaetaan tasan ja sillä siisti. Olisitte harkinneet ehkäisyä. Sori vaan, mutta näin se menee.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
[QUOTE="vieras";27501784]miten sun omat jutut tähän liittyy?[/QUOTE]

No kerroinpas nyt vaan että miten meillä ja että en jaksais minä tuommosta määrää lasten harrastuksia..

Onkos se sulle jotenkin vaikea asia käsittää?

• Tykkää
Reactions: Corona77
Miten edes aika riittää kaikkeen? Meillä pn vain kanden lapsen harrastusmenot, joita hoidetaan kaverin perheen kanssa yhteisvoimin. Siis neljä lasta kahdesta perheestä, neljä aikuista, kolme autoa. Siltikin on sumplimista ja rankalta tuntuu, varsinkin nyt kun on pimeää ja kelloja on siirretty.

Jos meillä nuorin aloittaa harrastuksen, ensin katsotaan harrastuspaikka ja kellonaika.

Pakko teidän on jollain lailla perääntyä, jos ette saa apua kuljetuksiin esim isovanhemmilta.

No mä oon kyllä kanssa sitä mieltä, että kun kerran on aloitettu, niin väärin se lapsi on sieltä kesken kaiken pois ottaa, jos kerta itse haluaa jatkaa...

Myönnetään kyllä, että itse en jaksaisi... Meilläkin esikoinen olisi halunnut ruveta harrastamaan sählyä, mutta matkaa olisi tullut reilu 30 kilsaa edestakaisin ja harjoitukset 3 kertaa viikossa plus viikonloppuisin pelit... EI KIITOS. Meillä vielä mies reissuhommissa, minä kauempana töissä ja tuloksena se, että iltaisin ei ole aikaa muutenkaan :(

Saako kysyä, että miten sä edes pystyt tohon tällä hetkellä? Eikö tule päällekkäisyyksiä?

Oletteko edes harkinneet muuttoa palveluiden ja julkisten liikenneyhteyksien äärelle, tai siis kuinka realistinen vaihtoehto se teille olisi? Teillä tulee kuitenkin olemaan harrastuksiin kuskattavia mahdollisesti vielä yli kymmenen vuotta. :/

No ei muuteta pois korvesta. Täällä meillä on iso meidän perheelle sopiva talo. Tällaisen hinta "ei-korvessa" olis niin korkea, ettei olisi varaa muuttaa. Ja oma rauha...

Osa noista lasten harrastuksista on "päälletysten", mut se ei haittaa koska isommat jaksaa kyllä odottaa harrastuspaikan pihalla sen aikaa, että pääsen jonkun nuoremman harrastuksesta hakemaan.

Samaa sanon minä, 3 vuotiaalta muskari pois ja 5 vuotiaalta joko muskari tai jumppa.

Tasapuolisuudesta ei kannata huolta pitää, sillä olen varma, että päiväkodissa olevat (?) lapset ovat mielummin äidin kanssa tuon ajan mitä siellä harrastuksessa. Alle kouluikäiselle päiväkoti jo itsestään on "harrastus".

Mä olin kanssa tosi väsynyt, kunnes mun ekaluokkalainen päätti lopettaa jääkiekon pelaamisen. Jääharkkoja oli 3xviikossa, oheisharkat 1xviikossa ja ottelut päälle. pahimmillaan oli jääkiekkoa viikon jokaisena päivänä. Meillä lapsikaan ei jaksanut tuota tahtia. Yksi lapsista pelaa jalkapalloa, harkat 2xviikossa + ottelut ja turnaukset päälle ja yksi taas harrastaa balettia 2 xviikossa. Nuorin meni jääkiekon jälkeen sellaiseen harrastukseen, mikä on vain kerran viikossa.

[QUOTE="sannna";27507262]3v ja 5v ovat perhepäivähoidossa.[/QUOTE]

Mikäli sulla on hyvät välit hoitajaan, voisitko ehdottaa hänelle, että hän pitäisi lapsille ns. muskaria pari kertaa viikossa? Niitähän on vaikka mitä laululeikkejä, jne. mistä lapset tykkäävät.

[QUOTE="vieras";27507305]Mikäli sulla on hyvät välit hoitajaan, voisitko ehdottaa hänelle, että hän pitäisi lapsille ns. muskaria pari kertaa viikossa? Niitähän on vaikka mitä laululeikkejä, jne. mistä lapset tykkäävät.[/QUOTE]

Niin ja myös sinä itse voit pitää sen muskarin noille lapsille. :)

[QUOTE="sannna";27507191]No ei muuteta pois korvesta. Täällä meillä on iso meidän perheelle sopiva talo. Tällaisen hinta "ei-korvessa" olis niin korkea, ettei olisi varaa muuttaa. Ja oma rauha...

Osa noista lasten harrastuksista on "päälletysten", mut se ei haittaa koska isommat jaksaa kyllä odottaa harrastuspaikan pihalla sen aikaa, että pääsen jonkun nuoremman harrastuksesta hakemaan.[/QUOTE]

Ette te tuolla tahdilla paljon ehdi rauhasta nauttia... :-/ Mun mielestä tuossa on nyt ainoa vaihtoehto jaksaa kuskaamista tai muutta lähemmäs. Ei noilla isommilla ole kuitenkaan kuin yksi harrastus per lapsi, paha siitä on lähteä karsimaan. Pitäisi sitten jättää kokonaan harrastamatta tai vaihtaa lajia. Pienempien harrastukset jättäisin kokonaan pois ja miettisin 8v:lle jotain muuta vaihtoehtoa jatkoa ajatellen. Vaikka mitä se auttaa, jos kumminkin isompia on kuskattava sen 5 kertaa viikossa..?

Mies mukaan kuljetusrumbaan, ei kaikki voi olla äidin vastuulla. Myös musta on epäreilua, jos nyt lopetetaan harrastukset. Jotkut ovat ehdottaneet harrastuskertojen vähentämistä. Kaikki harrastukset taisi olla joukkuelajeja, joten se on joko tai: käydään kaikissa harkoissa tai lopetetaan kokonaan.

Yhteistyössä