Mä olen niin vihainen, enkä tiedä miten suhtautua. Auttakaa löytämään oikea asenne! Tuttava tartutti meihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sympatiat ap: puolella. Mahatauti tarttuu aikas helposti, jos menee sellaiseen kotiin, jossa tauti on juuri ollut. Ennekaikkea norovirus tarttuu pinnoilta helpostikin useita päiviä taudin jälkeen, ja kyläillessä sen tosiaan helposti saa, ja oireet ilmaantuvat nopeasti tartunnan jälkeebn. Huvittaa nuo, jotka aina toitottavat, että tauti tarttuu jos on tarttuakseen. Totta, mutta ei se ihan niin vaan tartu, kun huolehtii käsihygieniasta esim kauppareisuun jälkeen. Eli mahataudilta voi säästyä aika pitkällekin, jos huolehtii perusasioista, mutta siltä harvoin voi välttyä, jos joutuu "pakkokyläilemään" perheeseen, jossa tauti on juuri ollut! Ja on se sen verran kamala tauti, että olis kyllä kohteliasta ilmoittaa, jos tautia on juuri sairastanut, ennenkuin kutsuu kylään/menee itse kylään toisille.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25993437:
Saattaapi olla, että tauti on teille tarttunut jo paaljon aiemmin.

Ainakin täällä jyllä oksennus ja vatstauti jonka itämisaika on jopa 1,5 viikkoa.

Ei sillä kyllähän tuo oli tuttavalta aika ajattelematonta, tuskin oli pinnat putsattuina noin pian taudin jälkeen :(

Öööö, jos ap:n perhe käy kylässä paikassa, josssa on juuri oltu kovassa taudissa ja sitten he sairastuvat, niin mikähän on todennäköisyys, että ovat taudin muualta saaneet? Useimmiten vatsatautien itämisaika on melko lyhyt, vaikka jotkut varmaan itävät pidemmänkin aikaa. Ja tiedoksesi, että osa nimenomaan viruksen aiheuttamista vatsataudeista saattaa tarttua jopa 11 vrk oireiden häviämisen jälkeen.
Törkeän tempun teki tuo toinen perhe. Aivan uskomattoman ajattelematonta, vielä kun ap:n perheessä on ihan pieni vauva. Henkilökohtaisesti en enää tuon perheen kanssa olisi tekemisissä. Jos heihin lähiaikoina törmäisin, kertoisin että sairastuimme ja yksi lapsista oli ihan sairaalahoidossa. Kiittäisin todella törkeästä ajattlemattomuudesta, enkä enää kyläilisi kyseisessä perheessä.

Täällä myös kiehuu aina kun kuulen tällaisista tapauksista!! Mikä hemmetti siinä on ettei voi ajatella omaa napaa pidemmälle!! Todella törkeää touhua. En enää kyläilisi!

Mä olisin myös todella vihainen. Jonkun vähän etäisemmän kaverin kanssa loppuisi varmaan yhteydenpito siihen, hyvän ystävän kanssa en nyt sentään välejä poikkaisisi tämän takia. Mutta varmaan soittaisin ja kertoisin suhteellisen jäätävällä äänellä, että tulevaisuudessa todellakin toivon tautitilanteesta informoimista, yksi lapsista on ollut sairaalahoidossa ja olette olleet todella kipeinä. Ja olisin varmaan niin raivona, että hetki menisi ennen kuin uudestaan kyläilisin. Teillä on vielä kaksi ihan pientä, ja norovirus esimerkiksi pahimmassa tapauksessa voi olla jopa kohtalokas!

Ja sitten näille taunoille tiedoksi: hyvällä käsihygienialla ja järjen käytöllä voi melko hyvin välttää esimerkiksi vatsataudin, vaikka eläisi muuten ihan normaalia elämää. Esimerkiksi norovirus itää vain vuorokauden ja elää pinnoilla todella pitkään, joten taudin sairastaneen kotiin mennessä kyläilemään on melko varmaa että tauti tarttuu. Ihan hirvittävä tauti, en toivo kenellekään!!!

Olipas heiltä typerää ja ajattelematonta kutsua teidät kylään kun itse olivat toipilaita. Itse olen huono sanomaan mistään, mutta jatkossa kysyin aina kun saisin kutsun että oletteko terveitä/onko ollut sairauksia.

[QUOTE="noo";25993464]No jos on tauti tarttuakseen niin se tarttuu mistä vaan. Jokatapauksessa kaikkea ei voi välttää, toki olis voinut asiasta sanoa, mutta kaikki ei ajattele[/QUOTE]

Onhan se näin, totta. MUTTA, kuka idiootti kutsuu kylään perheen jossa vauva ja pieniä lapsia muutenkin jos perheessä on parannuttu RAJUSTA vatsataudista vuorokausi sitten?!? Oikeesti, eivät ole varmasti jaksaneet puhditsaa ja desinfoida pintoja sairauden jälkeen. Ja siis esim rotavirus ja noro tarttuvat pinnoilta vielä pitkään. Olisko ollut joku 2vk kun ovat tarttumiskykyisiä...?

Joo olisin vihainen itsekin. Totta on että sen taudin saattaa saada muualtakin, mutta jos kyläilee tautipaikassa missä se on juuri ollut, niin tartunta on lähes varma. Ainakin, jos noro on kyseessä.

Mä olisin todennäköisesti jo kyläillessä todennut että herrajjumala, mikset kertonut, oltaisiin jääty kotiin? Tässä vaiheessa toteaisin varmaan asiallisesti mutta tiukasti että kuule, jatkossa meitä ei sitten tarvitse kutsua kylään heti mahataudin perään ainakaan pariin viikkoon, taapero kävi tiputuksessakin ja huonomminkin olisi voinut käydä jos vauva olisi saanut taudin.

Tiedän perheen jossa torstaina poika vielä oksensi täyttä häkää ja lauantaina jo soitettiin kavereita kyläilemään kun lapsiparalla tylsää. Ja synttäreitään poika vietti niin että kuume oli laskettu lääkkeellä. Kummassakaan tapauksessa vieraita ei informoitu sairaudesta. Heillä on myös tapana kuljettaa sairaita lapsia kyläilemään pitkiäkin matkoja. Vituttaa todella!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
"Vuorokausi meni ja tauti iski meihin!!!"
En oikein usko että se noin äkkiä alkaa.
Oletko satavarma ettei jo aiemmin muualta tarttunut

Se nimenomaan alkaa aika tarkkaan vuorokauden kuluttua tartunnasta!

[QUOTE="vieras";25995520]Se nimenomaan alkaa aika tarkkaan vuorokauden kuluttua tartunnasta![/QUOTE]

Kyllä. Norossa ainakin. Kyseinen tauti vei meidänkin lapsen sairaalaan. Oksensi yli viikon. Ukkinsa tartutti tyttöön, joka toi sen kotiin meille. Kyllä, tartutti, koska meni kielloista huolimatta osastolle, jossa oli vierailukieltokehoitus päällä noron takia. Sain tietää tämän vasta siinä vaiheessa, kun äitini soitti, että haittaako jos ukki vähän oksentelee. Argh.

Kylään en huolinut ketään kahteen viikkoon. En halunnut kenekään sairastuvan meidän takia. Tauti oli ihan kamala.

Voi kauhea! Olen joskus ollut itsekin vihainen tietyille tyypeille, jotka ovat meihin oksennustaudin tartuttaneet.
Inhoan ja pelkäänkin oksennustautia, kun se vetää hyvin äkkiä pienen lapsen kuivaksi.

Vatsatauti tarttuu todellakin äkkiä.

Olisi pitänyt kertoa, että ovat vasta sairastaneet, niin kyläilijä voi itse päättää meneekö kylään. Meillä olen kertonut nuhastakin, sillä pikkuvauvaperheessä se voi vaikuttaa dramaattisesti siihen miten yöllä koko perhe saa nukuttua.

Suurta itsekkyyttä jos ei tuollaisen taudin jälkeen osaa kertoa siitä että voi mahdollisesti taudin tartuttaa.

[QUOTE="vieras";25993420]hirveän vatsataudin. Kutsuivat meidät kylään ja vasta kun oltiin jo jonkun aikaa kahviteltu, kertoi, että heillä ollaan muuten juuri eilen parannuttu ihan hirveästä mahtaudista! Oltiin siellä kylässä meidän 2 kk pikkuvauvan sekä 1,5v ja 4v isompien lasten kanssa. Alkoi kuulemma jo seinät kaatua päälle tällä äidillä, kun viikko oltiin oksennettu ja ripuloitu ja edelleen heikotti, että oli kuulemma tosi kiva kun päästiin tulemaan.

Vuorokausi meni ja tauti iski meihin!!! :( Luojan kiitos 2 kk vauva ei sairastunut, mutta 1,5v vietti sairaalan tiputuksessa yhden päivän. 4v:kin oli ihan kunnolla taudin kourissa ja me vanhemmat molemmat myös. Yli viikko meni tautia sairastaessa meidän perheessä.

Nyt ollaan parannuttu ja oltu terveinä jo jonkin aikaa. Huomenna yli 2 viikon tauon jälkeen lähdemme taas leikkipuistoihin ja perhekerhoihin. Tuo meihin taudin tartuttanut äiti ei vielä tiedä, että tauti iski meihinkin. Väkisin tapaamme ensi viikolla jossain vaiheessa ja mä en tiedä miten hillitsen itseni!!! Olen niin vihainen, että pelkään saavani kunnon raivarin kun näen tuon mamman.

Multa on mennyt ihan suhteellisuudentaju ja olen kironnut tuon äidin perheineen alimpaan helvettiin ja miehelle sanonut, että kohta soitan sen meille hoitamaan sairastuneita yms. Sappi alkaa kiehua kun ajattelenkin häntä.

Kertokaapa nyt, miten normaali ja järkevä äiti-ihminen hoitaa tilanteen kun näemme taas?[/QUOTE]

En lukenu koko ketjua, mutta meillä siis kävi vähä samoin muutama viikko sitte. Yksi kaverini oli perheineen ollu kauheessa mahataudissa ja kysyivät sitte että pääsiskö meille kylään kun seinät kaatuu päälle kun olivat 2 viikkoa olleet jo kotikaranteenissa. Vakuutti että tauti on aikapäiviä sitten menny ohi, siis useampia äpivä ollu oireetonta kaikilla. No lupasin ku todella kuvittelin että ovat useamman päivän olleet oireettomia. No mitä vielä, sen nuorempi muksu sitte kävi täällä ripaskalla vessassa monta kertaa sen käynnin aikana ja sen äiti oli muka ihan ihmeissään että miten se nyt noin. Mutta katseesta näki että se oli tienny että sen tauti ei ollu kokonaan voitettu :kieh: me sitte saatiin mahatauti, ihan koko perhe :( :kieh: kukaan ei sairaalaan joutunut tms mutta kyllä se 3 lapsen kanssa on ihan tarpeeksi tuskaa, varsinkin 1,5v joka kävelin pitkin kämppäää ja yrjös just siihen missä sattu olemaan.

Siis mua v---tutti ihan kympillä kans tuo kaveri, mutta pidin silti asiallisen linjan. Kerroin sille että joo men ollaan nyt taudin kourissa ja se kyllä pyyteli anteeksi ja vetos vieläki siihen miten seinät oli jo kaatumassa hänen päälleen. Mä kyllä sinuna pitäisin kans asiallista linjaa. Kerrot miten pahasti teillä on sairastuttu ja että se ottaa sua tosissaan päähän, mutta mun mielestä ollenkaan rakentavaa ei oo alkaa hirveää sotaa asiasta tekemään, siis sillain että raivoat ja huudat sille. Mutta sano että et halua että toiste käy noin. Ja jatkossa kannattaa varmistaa että onko porukka ollu terve, jos kutsuvat kylään tai haluavat teille. Mulla on pari sellasta kaveria että saattavat kutsua kylään ja sit ku on riisuttu niin emäntä mainitsee että niin toi meiän kuopus on kauheessa räkätaudissa ja kuumeessa :kieh: oon oppinu näiltä tietyiltä kysymään että ootteko olleet terveinä viime aikoina, ettei tuu enää ylläreitä.

Kyllä mäkin olisin vihainen tuossa tilanteessa. Laittaisin viestiä kyseiselle henkilölle, että nyt se mahatauti sitten iski meille ja taapero joutui tiputukseen sen vuoksi. Lisäisin myös viestin perään, että toivoisin teidän todellakin ilmoittavan seuraavan kerran jos olette juuri olleet kipeitä, jotta voisimme tehdä päätöksen mahdollisesta sairastumisriskistä itse.
Yrittäisin välttää sotaa, vaikkei se välttämättä kovin helppoa ole, kun kiukuttais niin paljon.

Mä olen kyllä kertonut ihan nuhastakin, jos ollaan sovittu tapaaminen kavereiden kanssa. Eli soittanu edellisenä päivänä, että meillä ollaan räkäisiä, muttei kuumetta, haluatteko silti nähdä vai siirretäänkö myöhemmäksi. Muutkin tutut kyllä ilmoittaa joa nuhasta, yhtä lukuunottamatta, toki hänen kanssaan en muutenkaan enää ole tekemisissä ollut.

Toi on niin raivostuttavaa!

Meillä on tuttavaperhe, jossa useita lapsia. Valehtelematta JOKA KERTA kun meidät on sinne pyydetty kyläilemään, tulee jossain vaiheessa ilmi että taas jokin tauti jyllää :( Eli tyyliin "joo, ei oo taas tullut nukuttua kun petri ja kalle on oksentaneet kolme päivää ja liisalla onkin vesirokko". Aha.

Jotenkin tulee vaan itelle sellanen olo, että muut pitää jo vainoharhaisena kun aina kyselen, ovatko olleet terveenä.. muuten emme kylään tule.

Tämän äidin asenne on se, ettei tauteja voi pelätä ja vältellä." nehän voi tarttua mistä vaan". Helpompi se tietysti kotiäitinä on, kun ei tarvi mieetiä hoitokuvioita jos lapset kipeinä.. meillä sairastuminen tarkoittaa aikamoista sovittelurumbaa töiden suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
"Vuorokausi meni ja tauti iski meihin!!!"
En oikein usko että se noin äkkiä alkaa.
Oletko satavarma ettei jo aiemmin muualta tarttunut

Yleensä vatsatautien itämisaika on lyhyt. Puhutaan jopa tunneista tai alle kahdesta vuorokaudesta. Joskus niitä on poikkeuksellisen pitkällä itämisajalla. Yleensä tuo vuorokausi-kaksi on sellainen normiaika.

Ollaan erottu vanhemman lapsen isän kanssa. Isä haki lapsen kylään ja kertoi jälkeenpäin että ainiin heillä on ollut sikainfluenssa. Yhteinen lapsemme on astmaatikko jota ei oltu vielä rokotettu. Noh poika sai taudin ja me kaikki KUTEN myös 2kk ikäinen vauvamme joka kiidätettiin ambulanssilla sairaalaan kun henki toppas. Lastenpolilla sitten olimme vauvan kanssa ja kiroin sen paskiaisen niiiiiiin alimpaan helvettiin.

Ymmärrän täysin raivosi, kun sulla vielä pienet lapset ja että yks pikkunen joutunu viettää sairaalassa yön! Kyllähän se vähemmästäkin pistää vihaks.

Tuollaisia ajattelemattomia ihmisiä kyllä on, tulevat kipeenä vauvaperheeseen kylään tai pyytävät käymään - itsekin kyläilleenä sellaisessa perheessä jossa "unohtivat" mainita että juuri toipuvat vatsataudista. Itse oksensin seuraavat kolme päivää ja sinä olikin kiva hoitaa pientä lasta.

Sinuna antaisin perheelle palautetta ajattelemattomuudesta. Itse en aikoinani antanut ja se suututtaa.

Ja tuosta tarttumisesta kun joku puhui... yleensä vatsapöpöt tarttuvat herkästi ja nopeasti ja niiden itämisaika voi olla todella lyhyt.

Minä olisin laittanut tekstaria jo siinä vaiheessa, kun lapsi joutui tiputukseen, että olisit voinut kertoa siitä vatsataudista etukäteen, olemme sen takia tiputuksessa.

Joo, todella törkeää kutsua vieraita kertomatta vatsataudista. Ja vielä pikkulapsiperhe, jossa kolme lasta. Itse kerron nuhastakin, varsinkin, jos pieniä lapsia tulossa kylään. tiedän perheitä, joissa nuhakin on iso juttu, jos siis vaikka useampi lapsi, muutenkin nukutaan huonosti tmv..

Itämisaika on 4-5 vrk normaalissa vatsataudissa.
Tietysti vois olla ;
Norovirus tarttuu herkästi ja aiheuttaa yleensä tautiryppäitä. Hyvin pieni annos, vain 100 norovirusta riittää aiheuttamaan taudin ja grammassa ripuliulostetta on miljoonia viruksia. Virusten suuri määrä sitä erittävällä aiheuttaa sen, että tartunnan voi saada myös kohdista, joita tautia sairastava on koskettanut (kotona esimerkiksi valokatkaisijoista ja ovenkahvoista). Tällaista tartuntareittiä ei bakteeriripuleilla (esimerkiksi salmonellalla) ole. Taudin itämisaika on lyhyt, yleensä 12 tunnista kahteen vuorokauteen.

Yhteistyössä