MÄ OLEN NIIN RAIVOISSANI POMOLLE!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkee täällä yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itkee täällä yksin

Vieras
olen ollut yli 3kk sairaslomalla (masennus ja paniikkikohtaukset) ja työhön paluuta olemme lääkärin kanssa suunnitelleet. Olin nyt yhteydessä työnantajaan työhön palaamisestani mutta ei suostu työterveyslääkärin ohjeeseen minua koskien. Toisen työykiskon vaihtamiseen.

En ole niin terve että jaksan palata vanhoihin kuvioihin. Mitä nyt?

Työsopimusta (määräaikaista) on jäljellä 2kk.

Voi! Tosi inhottava tilanne. Olisiko mahdollista, että hoitava lääkäri voisi olla asiasta yhteydessä tämän pomon esimieheen? Liitosta kannattaa myös kokeilla kysyä neuvoa. Joskus jopa laki saattaa velvoittaa työnantajaa tällaisessa tilanteessa järjestämään muuta.
Voimia! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Voi! Tosi inhottava tilanne. Olisiko mahdollista, että hoitava lääkäri voisi olla asiasta yhteydessä tämän pomon esimieheen? Liitosta kannattaa myös kokeilla kysyä neuvoa. Joskus jopa laki saattaa velvoittaa työnantajaa tällaisessa tilanteessa järjestämään muuta.
Voimia! :hug:

tämä pomo on työpaikan omistaja.

Samoin minä, ihan eri syistä vaan...
Tehny päälle 6 ja puolen tunnin päivää niin pomo oli sanonu et mun työaika on kuus tuntia ja palkka maksetaan sen mukaan. :o Siis viime kuusta joka on jo tehty niinku on tehty...

Mä vihaan tällä hetkellä duunipaikkaani niin et pillitän vähän väliä kassalla. Jee prkl |O

Ei ole mikään pakko järjestää hommia muualta jos ei niitä ole.
Ei se työnantajalle mitään maksa jos sinä olet saikulla, jos hän maksaa sulle jotain niin työantaja saa saman rahan kelalta itselleen.
Lomarahat ja korvaukset tosin tietty kertyy mutta...

Eli ei tosiaan ole mitään lakia millä voisit saada itsellesi toiseen yksikköön siirron

Oisko syynä se, että sulla on enää 2 kk työsopimusta jäljellä ja kahden kuukauden vuoksi ei kenties kannata perehdyttää toisen yksikön työtehtäviin?

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Tehny päälle 6 ja puolen tunnin päivää niin pomo oli sanonu et mun työaika on kuus tuntia ja palkka maksetaan sen mukaan. :o Siis viime kuusta joka on jo tehty niinku on tehty...

Mä vihaan tällä hetkellä duunipaikkaani niin et pillitän vähän väliä kassalla. Jee prkl |O

Kai on joku työajanseuranta?
Vaadit tietty joka minuutilta palkan, ja jatkossa et tee kun 6h vaikka kuinka kesken hommat jäis.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Oisko syynä se, että sulla on enää 2 kk työsopimusta jäljellä ja kahden kuukauden vuoksi ei kenties kannata perehdyttää toisen yksikön työtehtäviin?

mä olen ollut enenkin tässä työuksikössä töissä joten tuttu paikka.

onks sul ruokatunti 1/2 tuntia joka ei sisälly työaikaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
Ei ole mikään pakko järjestää hommia muualta jos ei niitä ole.
Ei se työnantajalle mitään maksa jos sinä olet saikulla, jos hän maksaa sulle jotain niin työantaja saa saman rahan kelalta itselleen.
Lomarahat ja korvaukset tosin tietty kertyy mutta...

Eli ei tosiaan ole mitään lakia millä voisit saada itsellesi toiseen yksikköön siirron

Ei pidä väitteesi paikkaa. Työturvallisuuslaki määrää, että työnantajan on suostuttava moiseen, jos se on työntekijän terveyden edun mukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Ok. Mutta ehkä toi 2 kk on silti niin lyhyt aika, että työnantajalle on aika sama, vaikka olisit vielä sen sairaslomalla.

Ok. Mutta ehkä toi 2 kk on silti niin lyhyt aika, että työnantajalle on aika sama, vaikka olisit vielä sen sairaslomalla.

Kuntotumiseni takia olisin halunnut töihin. 6kk sairaslomalla on pitkä aika.

Kuntotumiseni takia olisin halunnut töihin. 6kk sairaslomalla on pitkä aika.
Ymmärrän sen, mutta ymmärrän myös työnantajaakin.

Niin minäkin. Voihan se toiseen yksikköön siirto aiheuttaa muutoksia myös muiden työntekijöiden elämään, ehkä lisäkustannuksia, perehdyttämistä, riippuu työtilanteesta ym.

Eri asia sitten jos vittuillessaan kieltäytyy. Sitähän tässä ei voi tietää ainakaan näin ulkopuolisena.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy:

onks sul ruokatunti 1/2 tuntia joka ei sisälly työaikaan?

Ei miinusteta ruokatuntia, aina sitä edes saa pidettyä.
Ja sain selitettyä että työajaks on sovittu 6,5 tuntia ja vähempää en tee...
Sain nyt viime kuun palkan niinkuin kuuluu, mutta tosiaan tästäe eteenpäin en tee minuuttiakaan ylimäärästä. Jos iltavuorolainen on vessassa kun mun vuoro loppuu niin mä pistän vaikka kaupan kii et pääsen lähtemään...

On tosiaan työajanseuranta, kassasta otetaan kuitti kun tullaan töihin. Ja sen joudun ottamaan edelleen vaikka palkkaa maksetaan ajalta välillä 9.30-16.00 Eli jos tuun myöhässä, minuutit vähennetään, mut jos tuun ajoissa niin sitä ei lasketa.

Ainoo syy miks oon täällä on se, et saan tehä ainoostaan arkisia aamuvuoroja, jotka muksujen kanssa toimii parhaiten.

Niin.... en sano etteikö sairautesi ole ikävää, mutta pomosi on joutunut palkkaamaan sairaslomasi ajaksi sinulle sijaisen ja nyt sitten hänen pitäisi jostain toisesta yksiköstä laittaa joku toinen pois koska se sopisi sinulle paremmin?

En tosiaan halua väheksyä tilanteesi kurjuutta, toivottavasti saat sen ratkaistua, mutta et voi olettaa että työnantajasi hyppii sinun pillisi tahtiin. Koko työyhteisöä ei voi laittaa uusiksi yhden ihmisen sairauden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Pieras:
Niin.... en sano etteikö sairautesi ole ikävää, mutta pomosi on joutunut palkkaamaan sairaslomasi ajaksi sinulle sijaisen ja nyt sitten hänen pitäisi jostain toisesta yksiköstä laittaa joku toinen pois koska se sopisi sinulle paremmin?

En tosiaan halua väheksyä tilanteesi kurjuutta, toivottavasti saat sen ratkaistua, mutta et voi olettaa että työnantajasi hyppii sinun pillisi tahtiin. Koko työyhteisöä ei voi laittaa uusiksi yhden ihmisen sairauden takia.

Minun ehdotukseni ei ole työyksikon vaihto vaan työterveyslääkärin.

Mutta siitä huolimatta tilanne johtuu sinusta. Mietin sitä, että jos olet ollut jo 6 kk sairaslomalla ja enää 2 kk työsopimusta jäljellä, niin ehkä työpaikallasi on jo jouduttu tekemään ratkaisuja, joilla hommat hoituu sairaslomastasi huolimatta. Ja niitä ratkaisuja ei aleta nyt kahden kuukauden takia muuttamaan.

Mun läheinen sairastui masennukseen ja paniikkihäiriöön. Oli yli vuoden pois töistä. Hänelle pomo järjesti toisen työtehtävän, jossa tämä läheiseni on ollut jo lähes vuoden. Viihtyy ja on kuntoutunut hyvin. Työsuhde oli toki vakituinen, eli varmaan sen takia pidin tuota "velvollisuutta" itsestäänselvänä.

Joka tapauksessa: ap:lle paljon voimia kuntoutumiseen! :flower: Tiedän monia, jotka tuon kanssa oppineet elämään ja kuntoutuneet takaisin työelämään. =)

Mutta siitä huolimatta tilanne johtuu sinusta. Mietin sitä, että jos olet ollut jo 6 kk sairaslomalla ja enää 2 kk työsopimusta jäljellä, niin ehkä työpaikallasi on jo jouduttu tekemään ratkaisuja, joilla hommat hoituu sairaslomastasi huolimatta. Ja niitä ratkaisuja ei aleta nyt kahden kuukauden takia muuttamaan.

8 §
Työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite
Työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat.

Huolehtimisvelvollisuuden laajuutta rajaavina tekijöinä otetaan huomioon epätavalliset ja ennalta arvaamattomat olosuhteet, joihin työnantaja ei voi vaikuttaa, ja poikkeukselliset tapahtumat, joiden seurauksia ei olisi voitu välttää huolimatta kaikista aiheellisista varotoimista.

Työnantajan on suunniteltava, valittava, mitoitettava ja toteutettava työolosuhteiden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Tällöin on mahdollisuuksien mukaan noudatettava seuraavia periaatteita:

1) vaara- ja haittatekijöiden syntyminen estetään;

2) vaara- ja haittatekijät poistetaan tai, jos tämä ei ole mahdollista, ne korvataan vähemmän vaarallisilla tai vähemmän haitallisilla;

3) yleisesti vaikuttavat työsuojelutoimenpiteet toteutetaan ennen yksilöllisiä; ja

4) tekniikan ja muiden käytettävissä olevien keinojen kehittyminen otetaan huomioon.

Työnantajan on jatkuvasti tarkkailtava työympäristöä, työyhteisön tilaa ja työtapojen turvallisuutta. Työnantajan on myös tarkkailtava toteutettujen toimenpiteiden vaikutusta työn turvallisuuteen ja terveellisyyteen.

Työnantajan on huolehdittava siitä, että turvallisuutta ja terveellisyyttä koskevat toimenpiteet otetaan huomioon tarpeellisella tavalla työnantajan organisaation kaikkien osien toiminnassa.

Toi laittamasi lakipykälä pitää toki paikkansa. Mutta onko siellä nykyisessä työyksikössäsi jokin terveyttä vaarantava asia? Jokin kemikaali, melu tms? Tota lakia ei voi suoraan soveltaa siihen, että olet sairastunut masennukseen. Jos näin olisi, melkoinen määrä suomalaisia vaatisi pomoltaan siirtoa helpompiin tehtäviin samalla palkalla kuin mitä nyt saavat stressaavammasta työstä. Jos lääkärisi on sitä mieltä, ettet ole vielä työkykyinen nykyiseen työhösi, niin silloin sairasloman jatkaminen voi olla aiheellista. Erilaiset siirrot työtehtävistä toiseen kun eivät välttämättä onnistu hetkessä ja ne koskevat usein muitakin kuin pelkästään sitä siirrettävää. Sulla on kuitenkin enää 2 kk työsopimusta jäljellä, joten en usko, että tuohon lakiin vetoaminen edes menisi läpi.

Olen ollut työnantajana tuollaisessa tilanteessa. Työterveyslääkäri suositteli kevyempiä töitä. Työntekijöitä tuossa yrityksessä oli 18.

Masentunut työntekijä palasi töihin, ns. kevyempiin sellaisiin.

Arvatkaapa mikä meteli siitä nousi 17 muun työntekijön voimin. He eivät voineet käsittää miten voi yksi työntekijä saada erilaisen kohtelun kuin muut - ja pitää entisen palkkansa.
Laki ei nimittäin anna mahdollisuutta koskea tuohon palkkaan.

Ikävä kyllä tämä kevyempikään työ ei tarjonnut sitä pelastusta.

Olen pahoillani tilanteestasi, mutta ymmärrän työnantajan vastustuksen, varsinkin tilanteessa jossa työsuhdetta olisi jäljellä tuo 2 kk. Olisi todella ihana ajatus saada ihmiset tervehtymään pienimuotoisella paluulla, mutta todellisuudessa siihen on vain vähän, jos ollenkaan resursseja.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Olen ollut työnantajana tuollaisessa tilanteessa. Työterveyslääkäri suositteli kevyempiä töitä. Työntekijöitä tuossa yrityksessä oli 18.

Masentunut työntekijä palasi töihin, ns. kevyempiin sellaisiin.

Arvatkaapa mikä meteli siitä nousi 17 muun työntekijön voimin. He eivät voineet käsittää miten voi yksi työntekijä saada erilaisen kohtelun kuin muut - ja pitää entisen palkkansa.
Laki ei nimittäin anna mahdollisuutta koskea tuohon palkkaan.

Ikävä kyllä tämä kevyempikään työ ei tarjonnut sitä pelastusta.

Olen pahoillani tilanteestasi, mutta ymmärrän työnantajan vastustuksen, varsinkin tilanteessa jossa työsuhdetta olisi jäljellä tuo 2 kk. Olisi todella ihana ajatus saada ihmiset tervehtymään pienimuotoisella paluulla, mutta todellisuudessa siihen on vain vähän, jos ollenkaan resursseja.

Olen jo päätökseni tehnyt ja varaan ajan uudelle psykiatrille (maksan omasta pussista) ja olen sairaslomalla loppuvuoden. Kiitos työnantajan.

Yhteistyössä