Mä olen kyllä aina ihmetellyt miksi sitä vauvaa EI voisi viedä ulos samantien

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana

Vieras
vai miten luulette että yksinhuoltajat tai ennen vanhaan kun ei ollut muuta mahdollisuutta selvittiin?
Miten se vauva kärsii?
Mulla on kolme lasta, jokaisen olen vienyt kauppoihin jne viimeistään viikon iässä, yhden jopa päivän ikäisenä.

ennen vanhaan?? sillon oli turvaverkko, eikä pieniä todellakaan viety minnekään!
ja meepä ite lillumaan 37asteiseen veteen 10kuukaudeksi ja sitten alat ravata eri lämpöisissä kaupoissa ja vaikka missä, niin voin kertoa, ei varmasti tunnu kivalta :D

Samma här! Ei tietenkään minne sattu ja koko ajan. Mutta pakko minunkin oli kauppaan mennä 4 pv:n ikäisen kanssa. Ja esim. kesällä tuo lämpötila ei ole selitys.

lähinnä siinä on kyse siintä, että vastasyntyneellä ei ole vastustuskykyä juurikaan ja se kehittyy ensi viikkoina, et siksi. Mutta tokihan ulos voi näin kesällä viedä hetikin, kun lämpötila on monilla suht sama sisällä kotona kuin ulkona. Talvella se ons itten eri jos pakkasia on. Mutta mihinkään kauppakeskuksiin ei kannata mennä ellei aivan pakko ole, just tuon vastustuskyvyn takia. Vaan jokainen tekeen niikuin parhaaksi katsoo.

Miksei voisi näin kesäaikana viedäkin talvellahan on joku pakkasrajakin muistaakseni. Ainut et ite en ehkä veis vielä, jos nyt ei oo pakko, ainaskaan kauppoihin tai muualle missa paljon ihmisia liikkuu, ihan tartuntatautien takia. Vaikka kyllähän vastasyntyneellä vielä on äidinvasta-aineita pöpöjä vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ennen vanhaan?? sillon oli turvaverkko, eikä pieniä todellakaan viety minnekään!
ja meepä ite lillumaan 37asteiseen veteen 10kuukaudeksi ja sitten alat ravata eri lämpöisissä kaupoissa ja vaikka missä, niin voin kertoa, ei varmasti tunnu kivalta :D

Todellakaan kaikilla ei ollut mitään turvaverkkoa. Jotkut toki asuivat laajennetussa suurperheessä ja joillakin kyläyhteisö tuki, mutta paljon oli väkeä oman onnensa nojassa jossain.

Vauvoja jopa jätettiin yksin kotiin kun molempia vanhempia vaadittiin töihin, pellolle tai verkoille tai johonkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ainuli:
Ennenvanhaan kastamatonta lasta ei viety mihinkään....et sellasta taikauskoa oli ennenvanhaan.

Joo, ja synnytyksen jälkeen naisen piti kirkottautua. Ennen kuin oli käynyt kirkossa, oli likainen ja saatiin vaikka tappaa ilman että oli rikos.

Meillä on koiratkin naamaa haistamassa ja mahdollisesti nuolemassa. Yleensä äidin tuoma vastustuskyky suojaa pientä lasta alussa.

Ja ennen vanhaan mentiin töihin kuin lapsi oli 2 viikkoa eli se siitä.

Ei ne pöpöt kauppakeskuksessa ilmasta hypi jos ei ole esim. hulluilla päivillä käymässä. Sinne tuskin kukaan lähtee...

Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
Meillä on koiratkin naamaa haistamassa ja mahdollisesti nuolemassa. Yleensä äidin tuoma vastustuskyky suojaa pientä lasta alussa.

Ei ne pöpöt kauppakeskuksessa ilmasta hypi jos ei ole esim. hulluilla päivillä käymässä. Sinne tuskin kukaan lähtee...

no jos omilla vaunuilla liikkuu suojassa on hiukan paremmin, mutta monet laittaa niihin kauppojen turvakaukalokärryihin ja siinä ei ole mitään suojaa, samallalailla tarttuu pöpöt kuin muillekin ja suurin riskihän on omat vanhemmat jotka käsittelee "paskasta" rahaan ns. ja sit niillä klähmäsillä räpylöillään himplailee vauvansa tuttia, kasvoja tms. ja siinä ne tartunnat sitten saadaan. Niin ja se vauva ei voi saada sitä suojaa äidiltä ellei äiti ole imettänyt, ei se suoja itsestään tule, siihen menee myös se muutama viikko et se suoja tulee.

no jos omilla vaunuilla liikkuu suojassa on hiukan paremmin, mutta monet laittaa niihin kauppojen turvakaukalokärryihin ja siinä ei ole mitään suojaa, samallalailla tarttuu pöpöt kuin muillekin ja suurin riskihän on omat vanhemmat jotka käsittelee "paskasta" rahaan ns. ja sit niillä klähmäsillä räpylöillään himplailee vauvansa tuttia, kasvoja tms. ja siinä ne tartunnat sitten saadaan. Niin ja se vauva ei voi saada sitä suojaa äidiltä ellei äiti ole imettänyt, ei se suoja itsestään tule, siihen menee myös se muutama viikko et se suoja tulee.

Jotenkin tuntuu hiukan liioitellulta tämä. Kuivalla pinnalla ei bakteerit ja virukset kauan elä.

Jotenkin tuntuu hiukan liioitellulta tämä. Kuivalla pinnalla ei bakteerit ja virukset kauan elä.

no rahat on ihan oikeasti todella iso riski myyjille saada tartuntoja, ajatteles tilanne et todella räkäinen as. yskii kröhii, niistää juuri ennen kuin kaivaa rahat esiin ja antaa ne myyjälle siinä siirtyy myyjään ja seuraavalle asiakkaalle samantein tai as.lla on silmätulehdus ja hieraisee silmiään ja ei ole kuuria vielä päällä niin todellakin tarttuu, ellei ystävällisesti mainitse myyjälle et älä ihmeessä räplää kasvojasi ennen kunnon käsien pesua, et näin. Monet liikkeet ovat panostaneet desinfektio geeleihin ja pyyhkeisiin, jotta henkilökunnana sairastuvuus saadaan pienemmäksi. Ja sama siis, jos vaikka vauvan äiti käsittelee niitä rahoja niin aika varma virus sieltä on tulossa perheelle ja pienelle. Mutta jokainenhan tekee kuin haluaa, itse en teksi niin et laittaisin vauvan siihen turvakaukaloon muutaman päivän ikäisenä, kuljettaisin omilla vaunuilla, jos kauppaan pakko mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Normiäippä:
Miten niin ei saa, mikä se sellainen sääntö on? Kyllä mä olen omieni kanssa käynyt ulkona, en nyt ulkoilemalla ulkoiluttanut (talvivauvaa), mutta kesävauvan kanssa olen kyllä alusta saakka ollut ulkona

se on suositus, ei kukaan sano ettet saa mennä, jokainenhan saa tehdä niinkuin haluaa, mutta järki käteen!

No minä en kyllä ymmärrä mikä kiire sen vastasyntyneen kanssa on sinne ruuhkaisiin kauppoihin mennä, eikö sitä kerkiä vähän myöhemminkin. Eri juttu toki jos yksin joutuu hoitamaan kauppa-asiat ja jääkaapit ammottaa tyhjyyttään, mutta jos ei nyt ihan pakko ole mennä niin miksi mennä ehdoin tahdoin tartuttamaan se vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
eiköhän ne oo aika harvassa ne vastasyntyneen vauvan yh:t :)

No kuule eipä taida olla. Mullakin kaksi vastasyntynyttä ollut ja ihan yksin olen ne hoitanut.

Vaikka sinä olisit vastasyntyneen yh, niin SUURIN osa naisista ei ole. "Olla harvassa" tarkoittaa, että ko. asiaa/ilmiötä esiintyy, mutta se ei ole yleinen. Ihan kuin saimaannorppa, harvassa nekin on, mutta kyllä niitä muutama vielä löytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja Normiäippä:
Miten niin ei saa, mikä se sellainen sääntö on? Kyllä mä olen omieni kanssa käynyt ulkona, en nyt ulkoilemalla ulkoiluttanut (talvivauvaa), mutta kesävauvan kanssa olen kyllä alusta saakka ollut ulkona

se on suositus, ei kukaan sano ettet saa mennä, jokainenhan saa tehdä niinkuin haluaa, mutta järki käteen!

Mulle sanottiin pari vuotta sitten neuvolassa että tällainen suositus on jo vanha juttu, mulla talvivauva. Ei tietenkään kamalilla pakkasilla, mut normikeleillä sain mennä vastasyntyneenkin kanssa ulos

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
eiköhän ne oo aika harvassa ne vastasyntyneen vauvan yh:t :)

No kuule eipä taida olla. Mullakin kaksi vastasyntynyttä ollut ja ihan yksin olen ne hoitanut.

Vaikka sinä olisit vastasyntyneen yh, niin SUURIN osa naisista ei ole. "Olla harvassa" tarkoittaa, että ko. asiaa/ilmiötä esiintyy, mutta se ei ole yleinen. Ihan kuin saimaannorppa, harvassa nekin on, mutta kyllä niitä muutama vielä löytyy...

no kyllä ton vastauksen tarkoitus tuntui olevan sanoa, että tilanne olisi niin absurdi tai harvinaislaatuinen, ettei sitä kannata turhaan tällaisessa keskustelussa miettiä. vai mikä pointti sillä oli?

kukaan ei ole väittänyt, etteikö suurin osa vastasyntyneen vanhemmista eläisi parisuhteessa, mutta yksinhuoltajia kyllä on enemmän kuin "aika harvassa".

Yhteistyössä