Mä olen ihan saakelin väsynyt ja kyllästynyt sairaanhoitaja :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piparkakkutalo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllästymiseen ei kyllä sairauslomaa saa. Työpaikan vaihtaminenkin voi auttaa.Nykyaikana lähes kaikissa paikoissa on tiukka tahti ja sijaisista puutetta. Jos työolosuhteet eivät parane, tulevaisuudessa on hoitoalalla huutava työvoimapula.Ihmiset äänestävät jaloilla ja vaihtavat alaa. Tällöin pyritään palkata ulkomailta hoitajia, mutta hoitotyö vaatii kyllä hyvää kielitaitoa.Keitkä meitä hoitaa tulevaisuudessa?

Minä sain voimaa ja iloa siitä, kuinka erään juopon huonekaveri sanoi, että ihailen ja kunnioitan sinua valtavasti, koska jaksat hoitaa hyvin ja kauniisti tuonkin retkun. Että et suutu ja haistattele takaisin, että uudestaan ja uudestaan hymyillen jaksat ymmärtää ja välittää. Vaikka minä en oikeasti aina jaksa. Välillä tekis mieli potkasta takaisin, kirkua ja kiroilla.

Meillä pääsee kiertoon, jos vain se järjestyy muualla talossa. Se avartaa ja piristää kummasti. Olin pari vuotta ortopedisellä osatolla ja nyt palasin entiseen "uudistautuneena" ja motivoituneena.

[QUOTE="vieras";27564577]I rest my case, kyse on todellakin siitä miten_työnsä_oman_päänsä_sisällä_kokee.[/QUOTE]

No just. Mutta oletettavasti kaikki jotka ovat vaihtaneet työnsä huonosta hyvään ovat aika lailla eri mieltä. Mutta kaikilla on tietysti omat mielipiteensä.

Ymmärrän ap:tä totaalisesti, itse vaihdoin kokonaan alaa kun en jaksanut sitä rumbaa. Työtä olisin voinut ehkä jatkaakin, mutta kun mulla oli ajankäyttöongelmia jo sinkkuna ollessa niin silloin päätin, etten koskaan halua tehdä lapsia tilanteeseen, jossa itse tai mieheni olemme kolmivuorotyössä. Siinä ei oikeasti jää aikaa millekkään muulle kuin työlle.

Sh:n hommat vaihtuivat toisen amk-tutkinnon jälkeen insinöörihommiin. Hieman se kirpaisi kyllä kukkaroa, kun 4 vuotta piti olla taas koulunpenkillä, mutta joka pennin väärti! Ja sh:n hommia tein opiskelujen ohessa aluksi viikonloppuisin ja loma-aikaan, että ei ihan pelkällä opintotuella tarvinnut olla.

Itsellä vähän samanlaisia tuntemuksia. Vielä ois puoli vuotta hoitovapaata jäljellä, mut jo nyt stressaa töihin paluu. Kovasti olen katsellut muita töitä ja voi olla et löhden kans opiskelemaan jotain muuta. Kuten joku sanoi niin opiskelu aikoina voi tehdä keikkaa viikonloppuisin ja mahdollisesti iltaisin. Itse olen psykogeriatrisella osastolla, joten älä ainakaan sinne vaihda. Töissä saa olla silmät selässä ettei saa nyrkistä. Joka päivä on kädet verillä kun vanhukset raapii tai puree. Mustelmia kans löytyy kun potkivat ja lyövät. Väkivalta ilmoituksia tehdään urakalla, mut ei niistä mitään hyötyä ole. Itse oeln kans todella kyllästynyt työhöni ja työkavereiden kanssa kun olen jutellut niin aika moni harkitsee alan vaihtoa.

Anna äänesi: Oletko Sairaanhoitaja ja harkinnut alan vaihtoa? Kyselyyn: http://polldaddy.com/poll/6630887/
Tsekkaa myös sairaanhoitajafoorumin kotisivut http://sairaanhoitajafoorumi.omasivu.fi/

Minun on vaikea ymmärtää niitä ihmisiä jotka haluavat tehdä tuota työtä, ja vielä sillä naurettavalla palkalla.

Mikä siinä on niin vaikeaa?
En minäkään "ymmärrä" ihmisiä jotka haluavat olla töissä jossain kämäisessä toimistossa..:whistle:

Mulle taas hoitoala on just se oma juttu! Olin ensin lähihoitajana vuosia ja nyt olen ollut vuoden sh-opintojen parissa. Tätä asiaa moni esim. harkkapaikalla ihmetteli: miksi kouluttaudun samalle alalle..No siksi kun tykkään hoitalasta ja valtaosasta potilaistakin :D

"Huumeiden ja Alkon käyttäjät, jotka sikiävät kun kanit, saavat lapsen kotiin, vuoden - kahden päästä lapsi huostaan ja eikun uutta vauvaa uuden miehen kanssa tulemaan."

Toi just ärsyttää. Itse asun huonomaineisella alueella, jossa noita riittää.
Onko muutkin Euroopan maat samanlaisia kuin Suomi? Siis että sallii tollaisen touhun ja sossusta saa rahaa vaikka elää kuin pellossa?????

Olen lh ja opiskelen tällä hetkellä terveydenhoitajaksi. Monenmoista paikkaa olen nähnyt niin opiskelujen, kuin työnkin puolesta. Ja niissä paikoissahan on eroja! Osa paikoista on sellaisia, että olen jaksanut juuri ja juuri pakollisen harjoittelujakson, vapaaehtoisesti en niihin menisi päiväksikään töihin. Erityisesti monet vuodeosastot, joissa paljon raskashoitoisia vuodepotilaita kuuluvat näihin.

Sitten on oikeasti mukaviakin paikkoja. Sellaisia, joissa henkilöstömäärä on oikein mitoitettu ja potilaat/asiakkaat itselle mieluisia. Joten ei muuta kuin työpaikan vaihtoon! Tällä alalla on kuitenkin lukuisia paikkoja mistä valita. Ehkä sinunkin kannattaisi hakeutua paikkaan, jossa ei ole niin hoidollisia vaan enemmänkin ohjauksellisisa asiakkaita/potilaita.

[QUOTE="Kätilö";27564215]Juu, tiedän tunteen, synnyttävät, jotka ei kestä yhtään kipua, haluavat synnytyksessä sujuvan oman suunnitelman mukaan ja jos niin ei käy, valitusta pukkaa. metrin pituinen toivelista mukana tullaan synnyttämään, eikä ymmärretä, että kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan ja äidin ja lapsen parhaaksi niitä ikäviäkin asioita tehdään
Kätilölle jopa haistatellaan....
Huumeiden ja Alkon käyttäjät, jotka sikiävät kun kanit, saavat lapsen kotiin, vuoden - kahden päästä lapsi huostaan ja eikun uutta vauvaa uuden miehen kanssa tulemaan.

Jatkuva kiire, henkilöstöstä pulaa, joudutaan tekee ylipitkä vuoroja.

Joo, töihin pitäis taas kohta lähteä :( sais ees kunnon palkkaa![/QUOTE]

Tämä menee ny hiukan OT, mutta sinulle kätilö haluaisin sanoa, että joskus se äitikin SAATTAA olla oikeasti se, joka tietää tilanteen ja tuntee itsensä kaikkein parhaiten, mutta saa teidän ammattikunnaltanne osakseen vain vähättelyä ja lässytystä.

Mulla on välilevyn pullistuma alaselässä, ollut jo yli 20 vuotta (juu diagnoosi ja röntgenkuvat löytyy) ja ikää lasissa sen verran, että tunnen sekä tuon viheliäisen vaivan, että oman kivunsietokykyni ihan pilkulleen. Kun tulin synnyttämään omaa esikoistani, mulla oli vain yksi toive (huom! ei listaa!); että saisin synnyttää joko kontallani tai seisten, jotta paine selässä helpottaisi ponnistusvaiheessa, kun kyljellään kohdussa oleva lapsi ei painaisi juuri tuohon pullistuman kohtaan. Ja kerroin hyvin selvästi, että kestän kipua alapäässä vaikka kuinka paljon, senkun tunkevat vaikka sorkkaraudan sisään, mutta tuo selkäkipu on niin julmaa ja yhtäkkistä, että taju on mennyt useammankin kerran. Ja eikun pakolla vaan siihen perkeleen puoli-istuvaan asentoon ponnistamaan, vaikka se on pahin mahdollinen asento tälle vaivalle. Kolmella eri imukupillahan se lapsi sitten ulos kiskottiin ja yksi kätilö makasi vatsan päällä työntämässä, kun mammalla alkoi tajunta hämärtyä, eikä ponnistelusta tullu mitään. Verta tuli saavikaupalla ja samalla kun hengittämätöntä lasta juostiin teholle, multa pimeni vintti.

Toisen raskauden aikana kävin erikseen synnärillä puhumassa asiasta. Esitin kuvat ja diagnoosit, sekä edellisen synnytyksen "kun kaikki menee pieleen" -epikriisin. "Juu juu, tällä kerralla saat synnyttää kontallaan..." -sanottiin, mut kuinkas kävikään; Ihan sama toistui uudelleen. Pyysin, anelin, lopulta huusin (kyllä, huusin, mutten sentään haistatellu) että saisin kääntyä kontalleni, mutta pakolla vaan mentiin vanhan kaavan mukaan. "Kyllä me tiedetään paremmin nämä asiat", oli selitys. Ja taas haettiin imukuppia ja kiskottiin ja revittiin. Ja silti, voin sanoa, että pahinta noissa kahdessa synnytyksessä ei edes olleet ne helvetilliset kivut pullistuman kohdalla, vaan se, miten alentuvasti ja vähätellen minuun suhtauduttiin. "Niih, semmostahan se on. Koitas ny vaan ponnistella siitä istuvaltas, nii saadaan tämä homma ohi", oli asenne.

Että anteeksi vaan kaikki kätilöt ja muutkin hoitajat. Kunnioitukseni teidän työtänne kohtaan on edelleen suuri ja paljon on hyviäkin kokemuksia ammattikunnastanne plakkarissa, mutta joskus se vika voi olla siellä toisessakin päässä.

[QUOTE="Kätilö";27564215]Juu, tiedän tunteen, synnyttävät, jotka ei kestä yhtään kipua, haluavat synnytyksessä sujuvan oman suunnitelman mukaan ja jos niin ei käy, valitusta pukkaa. metrin pituinen toivelista mukana tullaan synnyttämään, eikä ymmärretä, että kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan ja äidin ja lapsen parhaaksi niitä ikäviäkin asioita tehdään
Kätilölle jopa haistatellaan....
Huumeiden ja Alkon käyttäjät, jotka sikiävät kun kanit, saavat lapsen kotiin, vuoden - kahden päästä lapsi huostaan ja eikun uutta vauvaa uuden miehen kanssa tulemaan.

Jatkuva kiire, henkilöstöstä pulaa, joudutaan tekee ylipitkä vuoroja.

Joo, töihin pitäis taas kohta lähteä :( sais ees kunnon palkkaa![/QUOTE]

Herranjestas! Kuule mä oon muutaman kerran ollut synnyttämässä, se kipu on kamalaa(ja yksilöllistä)ekasta synnytyksestä ei oo mitään hyvää muisteltavaa, kivun jalkoihin jäi kaikki. Tokan kohdalla osasin vaatia sitä kivunlievitystä(ja se ei vaadi kätilöiltä mitään lääkäri käy tuikkaa piikin selkään, vaati työ aikaa ehkä yht 2min, kävely laskettuna tähän aikaan mukaan),ja huomattavasti mukavammat muistot.

Mutta mutta... missä niitä narkkei ja alkoholistei käy jatkuvasti synnyttämässä? ku mä en oo yhtään nähnyt!

Yhteistyössä