mä luulin et olin valmis tähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kammo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kammo

Vieras
mutta tais ny mennä paskat housuun. pitkään yrittäny etsiä sopivaa ehkäisyä onnistumatta siinä. sitten sain tietää sellaisesta persona ehkäisy monitorista. Tilasin sen ja testitikut netin kautta ulkomailta ja se saapuikin hyvin pian. ens kierrossa oliskin sitten aika ottaa se käyttöön. nyt musta vaan tuntuu siltä etten vaan voi. mitä jos raskaudunkin heti? mä luulin ettei yllätysraskaus oliskaan paha juttu meille mutta ilmeisesti se on kun tältä tuntuu nyt. ei sillä mulla on ollu vaikea luottaa siihen kondomiinkiin. heti kun kuukautiset on vähänkään myöhässä olen varma että nyt on vahinko sattunut. sama ongelma oli pillereittenkin kanssa kun joskus sattui tyhennysvuoto jäädä pois oli heti raskaus mielessä vaikka eihän se koskaan ollut syynä pois jäämiseen.

Jos sulla toimi pillerit, niin kyllä se personakin toimii. Se on vaan se uskomaton vapaudentunne, kun ei siinä tarvii ehkäistä mitään jos testitikku näyttää vihreää valoa =) Punaisena päivänä sitten käytätte kondomia jos ei malta olla ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä!;23813897:
Enpä oo kuullutkaan, kertokaapa lisää :O Kuulostaa epävarmalta!!

PERSONA on uusi ehkäisymenetelmä, joka käyttää hyväkseen naisen elimistön antamia tietoja ja kertoo, milloin ehkäisyä ei tarvita. Suurimman osan aikaa ehkäisy on nimittäin tarpeetonta.
PERSONA koostuu virtsakokeen tekemiseen tarkoitetuista kertakäyttöisistä testipuikoista ja "opettelee" tuntemaan naisen kuukautiskierron niiden perusteella.
PERSONA analysoi niiden hormonien määrän, jotka kemiallisten "lähettien" tavoin ohjaavat kuukautiskiertoa. Hormonit mitataan aamuvirtsasta kahdeksan kertaa joka kierron aikana - 16 kertaa ensimmäisen kierron aikana - ja PERSONA säilyttää kuuden viimeisen kuukautiskierron tiedot.
Tärkeimmät kuukautiskiertoon liittyvät hormonit ovat estrogeeni ja luteinisoiva hormoni (LH). Estrogeenitason nousu aiheuttaa naisen kehossa muutoksia, joiden ansiosta miehen siittiösolut säilyvät naisen elimistössä riittävän pitkään hedelmöittääkseen munasolun. LH:n määrän voimakas lisääntyminen kuukautiskierron puolivälissä saa kypsän munasolun irtoamaan munasarjoista. Munasolu on hedelmöitymiskelpoinen korkeintaan 24 tunnin ajan. PERSONA ottaa huomioon hormonien määrän muutokset sekä munasolun ja siittiöiden eliniän ja määrittää niiden avulla ajanjakson, jolloin nainen voi tulla raskaaksi.

Koetulokset ovat osoittaneet, että jos PERSONA-menetelmää käytetään ohjeiden mukaan ainoana ehkäisymenetelmänä, sen ehkäisyvarmuus on 94% (jos sata naista käyttää PERSONA-menetelmää vuoden ajan, heistä kuusi voi tulla raskaaksi koska PERSONA ei ole tunnistanut hedelmällistä jaksoa).

"PERSONA sopii sinulle, jos luonnollinen kuukautiskiertosi on pituudeltaan 23-35 päivää ja sen pituus vaihtelee korkeintaan kymmenen päivää. Kuukautiskierron pituus lasketaan kuukautisten alkupäivästä seuraavien kuukautisten alkamista edeltävään päivään. Älä käytä PERSONAa, jos imetät, käytät hormonitasapainoon vaikuttavaa lääkitystä (esim. ehkäisypillereitä, lapsettomuuden hoitoon tarkoitettua hormonilääkitystä tai hormonikorvaushoitoa) tai jos sinulla on vaihdevuosioireita. Jotkin lääkeaineet ja sairaudet voivat vaikuttaa PERSONA-menetelmän toimintavarmuuteen, joten neuvottele aina lääkärisi tai gynekologisi kanssa, jos olet epävarma. Tutustu PERSONAa koskeviin ohjeisiin jo ennen kuin ostat ensimmäisen pakkauksen ja avaat sen. "

Juu ei mun juttu, kuulostaa liikaa varmat päivät-tavalta. Eli sen enempää tietämättä, en uskaltais itse luottaa... Vaikka onhan tuo toisaalta sillain kiva menetelmä, ettei tarvitse itseensä pumpata hormooneja tai asennella mitään ;)

Yhteistyössä