mä kyllä tänään järkytyin, kun tajusin, miten paljon on ylipainoisia lapsia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
olin pikkusiskoni kevät juhlassa tänään, juhlassa vanhimmat olivat neljäsluokkalaisia. varmaan joka kolmas, tai joka neljäs oli ylipainoinen, osa suorastaan lihavia.
Alkoi säälittää ne lapset, koska itsehän he eivät ole painoonsa syyllisiä, vaan ne vanhemmat jotka antavat syödä niin paljon liikaa ruokaa tai herkkuja, että lasten loppuelämä tulee varmasti olemaan painonkanssa taistelua :(
Meilläkin syödään herkkuja, ja roskaruokaa, mutta kyllä me kaikki silti ihan normaalipainoisia ollaan (paitsi minä nyt raskaana).

Mua ei juurikaan muuten kauhistuta lihavuus, mutta ylipainon mukanaan tuomat elintasosairaudet vievät jo nyt niin paljon aikaa ja rahaa, että tulevaisuus kyllä kauhistuttaa.

Tuon huomaa aina kun koulukuvat tulee, luokkakuvassa on vuosi vuodelta enemmän pyöreitä lapsia! 80-luvulla se oli harvinaista, löytyi ehkä 1-2 nyt niitä on lähes puolet :(

Ei meidän tietenkään :saint:

Niinpä, mun ulkomaalainen mies sanoo usein Suomessa käydessään että Suomessa on paljon ylipainoiia -niin aikuisia kuin lapsia. Totta. Ja sitten täälä palstalla sanotaan että se voisi johtua jostakin muusta kuin huonoista ruokatottumuksista. Mistä siis? Varsinkin kun meidän asuimaassa ei ylipainoisia lapsia juurikaan näe...

MLL :
Lasten ylipaino on lisääntynyt joka puolella maailmaa, valitettavasti myös Suomessa. Suomalaisista leikki-ikäisistä n. 5-10 % ja kouluikäisistä n. 10-20 % on ylipainoisia, ja ylipainoisten osuus näyttää yhä lisääntyvän.

Mua harmittaa mun kummityttöni lihavuus. Hänellä on vanhat vanhemmat ja he syöttävät hänet pilalle. Hänen isällään on sairauksia johtuen ylipainosta, joten sukuperäiset sairaudet siirtyvät mitä todennäköisemmin tyttärellekkin, jos elintavat eivät muutu.
Nään heitä aika harvoin pitkän matkan vuoksi ja ei oikein kehtaa mennä ojentamaan vanhempia ruokailutottumuksista, vaikka kummitädin tehtävänä olisikin "kasvattaa" lasta vanhempien lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, mun ulkomaalainen mies sanoo usein Suomessa käydessään että Suomessa on paljon ylipainoiia -niin aikuisia kuin lapsia. Totta. Ja sitten täälä palstalla sanotaan että se voisi johtua jostakin muusta kuin huonoista ruokatottumuksista. Mistä siis? Varsinkin kun meidän asuimaassa ei ylipainoisia lapsia juurikaan näe...

Mun ( ulkomaalainen ) mies on kiinnittanyt huomiota aivan samaan asiaan... !

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:

Ja mun, vaikka asuu tosin Suomessa.

mäolin lapsena hieman ylipainoinen. Luulin, että läski. Tänäpäivänä jos katson kuvia lapsuudesta, olenkin hieman rotevampi tai sanotaan kookkaampi, mutten läski. Isokokoinen hartioineen jne. Mutta olen elänyt elämäni luullen olleeni aina läski. Surukseni huomaan käyttäytyneenikin sen mukaan, että olisin läski ja seuraksena siitä, minusta tuli läski. :(. Omat lapseni ovat myös leveäharteisia ja ns.isokokoisia, mutta ihan normaalipainoissa kuitenkin. Varon sanomasta mitään siihen suuntaan, että painaavat liikaa. Mielumin kehun heitä hoikiksi, kun sovittavat jotain vaatteita. En halua, että heille käy kuten minulle. Olen sitä mieltä, että ihmisestä tulee sellainen, joksi hän itseään luulee.

MLL :
Lasten ylipaino on lisääntynyt joka puolella maailmaa, valitettavasti myös Suomessa. Suomalaisista leikki-ikäisistä n. 5-10 % ja kouluikäisistä n. 10-20 % on ylipainoisia, ja ylipainoisten osuus näyttää yhä lisääntyvän.

Joo mutta joissakin maissa enemmän kuin toisissa..

no se mua siinä ylipainossa kauhistuttaakin, kun se tuo mukanaan niin paljon kaikkea muuta. diabetes, sydän ja verisuoni sairaudet jne...
Aikuiset lihottakoon itseään niin paljon kuin huvittaa, mutta antais edes lapsilleen terveellisen alun elämään!

Onhan se surullista - elintavat siirtyvät vanhemmilta lapsille! Kyllä se melkeinpä on sääntö kuin poikkeus, että lihavien vanhempien lapsista tulee myös lihavia.

Ruokatottumusten ohella ongelmana on myös liikunta, nykyään lapset ei kulje itse kouluihin, viedään autolla ovelta ovelle, ei harrasteta samalla tavalla, tietokoneet, tv ja pelikonsolit hallitsevat lasten elämää..

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mä muuten luulen että osasyy ainakin on se yhteisten ruokailujen puuttuminen suomalaisesta perhekulttuurista. Siitähän oli jokin tutkimuskin tehty kuinka säännöllisten ruokailuaikojen ja -tapojen puute lisää niin lihavuutta kuin toisaalta myös syömishäiriöitä lapsilla ja nuorilla.

Ja vääntää silti pizzaa ja muuta mättöä niille :/

MLL :

Meinaa, että noin raakasti joka 20oppilaan luokassa on 2-4 ylipainoista lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
no se mua siinä ylipainossa kauhistuttaakin, kun se tuo mukanaan niin paljon kaikkea muuta. diabetes, sydän ja verisuoni sairaudet jne...
Aikuiset lihottakoon itseään niin paljon kuin huvittaa, mutta antais edes lapsilleen terveellisen alun elämään!

No aikuisetkin voisivat kyllä katsoa sen lihavuuden perään juurikin noiden sairauksien takia. Heidän sairautensa kun koskettaa monia. Lisäksi ihmisten yleinen hyvinvointi laskee ja masennukset lisääntvät.

Niin, siitä saa rahaa, kuten työssäkäynnistä yleensä saa.

Vanhempien vikahan se on, jos lapsi on läski...ei siitä voi pizzeriaa, Heseä, Mäkkäriä tai kauppiasta (joka myy sipsejä ja karkkia) syyttää. Eikä autokauppiasta, joka myy perheelle sen auton jolla lapsi kuskataan sadan metrin matka hoitoon tai kouluun :|

Mä muuten luulen että osasyy ainakin on se yhteisten ruokailujen puuttuminen suomalaisesta perhekulttuurista. Siitähän oli jokin tutkimuskin tehty kuinka säännöllisten ruokailuaikojen ja -tapojen puute lisää niin lihavuutta kuin toisaalta myös syömishäiriöitä lapsilla ja nuorilla.

Epäilemättä.
Einekset on varmaankin toinen syy. Suomen kauppojen hyllythän notkuvat eineksistä.

Alkuperäinen kirjoittaja hesa:
meillä päin ei ole ylipainoisia lapsia juurikaan, ollaankohan kaikki niin köyhiä vai :/

Valitettavasti ylipaino tuntee koulutustausta- ja jopa asuinpaikkaeroja. Mitä koulutetumpi ja kaupunkilaisempi ihminen, sitä todennäköisemmin hän ei ole ylipainoinen. Maalla ja/tai alhaisen tulotason perheissä ollaan useammin lihavia. Eikä tarvitse ihmisten nyt suuttua tästä. Tämä on tutkittua tietoa eikä mun mielipiteeni.

Tuon huomaa aina kun koulukuvat tulee, luokkakuvassa on vuosi vuodelta enemmän pyöreitä lapsia! 80-luvulla se oli harvinaista, löytyi ehkä 1-2 nyt niitä on lähes puolet :(

Sama huomio, 1970-luvulla koululuokassa oli 1 - 2 tukevaa lasta, nyt on 7 - 8 lihavaa.

Se voi pitaa hyvinkin paikkaansa.

Niin, siitä saa rahaa, kuten työssäkäynnistä yleensä saa.

Vanhempien vikahan se on, jos lapsi on läski...ei siitä voi pizzeriaa, Heseä, Mäkkäriä tai kauppiasta (joka myy sipsejä ja karkkia) syyttää. Eikä autokauppiasta, joka myy perheelle sen auton jolla lapsi kuskataan sadan metrin matka hoitoon tai kouluun :|

Niinpä, ei voi syyttää roskaruokia. Vanhemmat on yksin vastuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Maalla ja/tai alhaisen tulotason perheissä ollaan useammin lihavia. Eikä tarvitse ihmisten nyt suuttua tästä. Tämä on tutkittua tietoa eikä mun mielipiteeni.

Meillä maalla on laihat lapset, kun pitkä koulumatka kuljetaan jalan tai pyörällä.

Epäilemättä.
Einekset on varmaankin toinen syy. Suomen kauppojen hyllythän notkuvat eineksistä.

Totta, niitä eineksiä todella on paljon.

Yhteistyössä