Mä jatkan valitusta siitä, ettei päästä lääkärille (sikainfluenssa).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saippuasuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Saippuasuu

Jäsen
02.11.2009
473
0
16
Vime viikolla sain p*skaa niskaani kun täällä sanoin, etten päässyt edes lääkäriin (olen riskiryhmää ja oli kuumetta tasan 38 ja yskää ja kurkkukipua). No, nyt meidän 2,5v neidille nousi eilen kuume, joka yltyi yöllä aina vain korkeammaksi. Nyt aamulla lämpö oli kainalosta mitattuna 38,8. Yskä on sellainen röhnäinen (samankuuloinen kuin esikoisella oli keuhkoputkentulehduksen aikaan) ja eilen ei tyttö syönyt oikein mitään, valitetteli pahaa oloaan. Aamulla aikaisin soitin tänne meidän tuppukylän arvauskeskuksen päivystykseen ja kysyin, että lähdetäänkö lääkärille. Ei kuulemma tarvitse lähteä, vaan riittää että lapsi saa kuumelääkettä ja juomaa ja lepää tarpeeksi.

Jeps. Me taidetaan lähteä yksityiselle teettämään testi ja tarpeen vaatiessa hakemaan Tamiflu -resepti nyt kun ei ole vielä 48 tuntia oireiden alkamisesta...

Toi on todella ärsyttävää et eivät ota pientä vastaan.Meillä oli täälä tk:ssa tehty niin et yhdeltä aikuselta oli kyllä otettu testi onko sikainfluenssaa mut taas ku oli menny 9.v todella kipee lapsi niin ei ollu testattu kun oli sanottu et on kallis testi.
Tässäkin ristiriita,ja tämä aikuinen ei edes oo kipiän oloinen ja töis käy silti.......

Tottakai menette. Sä soitat sinne paikalliseen tk:n ja sanot että me tullaan lääkäriin NYT! Sulla on oikeus vaatia hoitoa jos sä sen tarpeelliseksi näet. Jos eivät ota niin joko menet sinne vaan istumaa n ja sanot ettet lähde yhtään mihinkään ennen kun lapsi on KUNNOLLA tutkittu (voivat vilasta ja sanoa ettei oo mikään ) Tai sitten menet yksityiselle ja hoidat asian niin että kunta maksaa kun kerran kunnan puolesta terveyden huolto on niin per*eestä' ettei sinne edes pääse ( olen monesti kuullut että näin on onnistuneesti tehty )

Itse varmaan menisin ensin sinne tk:n ja jos eivät ota mua sinne menisin juuri yksityiselle ja tekisin mitä vaan että lasku menisi kunnalle. Siinä on sun lapsesta kyse joten eiku vaikka läpi harmaan kiven sinne niin...

Tsemppiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mene sinne:
Tottakai menette. Sä soitat sinne paikalliseen tk:n ja sanot että me tullaan lääkäriin NYT! Sulla on oikeus vaatia hoitoa jos sä sen tarpeelliseksi näet. Jos eivät ota niin joko menet sinne vaan istumaa n ja sanot ettet lähde yhtään mihinkään ennen kun lapsi on KUNNOLLA tutkittu (voivat vilasta ja sanoa ettei oo mikään ) Tai sitten menet yksityiselle ja hoidat asian niin että kunta maksaa kun kerran kunnan puolesta terveyden huolto on niin per*eestä' ettei sinne edes pääse ( olen monesti kuullut että näin on onnistuneesti tehty )

Itse varmaan menisin ensin sinne tk:n ja jos eivät ota mua sinne menisin juuri yksityiselle ja tekisin mitä vaan että lasku menisi kunnalle. Siinä on sun lapsesta kyse joten eiku vaikka läpi harmaan kiven sinne niin...

No tätä samaa mietin itsekin. Mutta kun on toi isompi muksukin tässä kotona, niin en viitti lähteä sen kanssa jonottelemaan tuntikausiksi tk:hon. Mutta taidan kokeilla lähettää sen yksityisen laskun kunnalle, varsinkin jos tuolla lapsella on sikainfluenssa.

Mä en yhtään ihmettele esim. sitä Tornion tapausta enää. :(

Milläköhän perusteella kunta on velvollinen sen laskun maksamaan? Hoitotakuu takaa sen että kolmen päivän kuluessa on saatava yhteys lääkäriin. Ja jos ei viitsi lähteä tuntikausiksi tk:hon jonottamaan niin silloinko kunta on velvollinen maksamaan yksityislääkärin maksun? Hohhoijaa. Paranemisia lapselle! :)

Onko lapsi siis tosi huonovointinen vai miksi pitäisi mennä lääkärille? Kun suurimmalla osallahan toi on ihan tavallinen kuumetauti, miltä se siis myös aloituksen perusteella kuulosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:

No tätä samaa mietin itsekin. Mutta kun on toi isompi muksukin tässä kotona, niin en viitti lähteä sen kanssa jonottelemaan tuntikausiksi tk:hon. Mutta taidan kokeilla lähettää sen yksityisen laskun kunnalle, varsinkin jos tuolla lapsella on sikainfluenssa.

Ei sulla ole tuttua kelle voisit vanhemman laittaa?

Soitat uudestaan sinne tk:n ja sanot mitä aiot tehdä niin ei jää epäselväksi heillekkään. Ja voisit vielä vaatia aikaa sinne sillä "uhkauksella" että menet sinne yksityiselle. Voivat sanoa että et voi kunnalla laskuttaa lääkäriä mutta sanot että siinä vaiheessa kun tämän paikan "ammattilaiset" eivät ota lähes SELVÄÄ SI-tapausta tutkittavaksi on sun mentävä sinne ja myös vietävä tämä asia eteenpäin. Hoitaja/Lääkäri EI voi antaa diagnoosia puhelimessa se vaan nyt on täysin mahdotonta!

Alkuperäinen kirjoittaja Katja:
Onko lapsi siis tosi huonovointinen vai miksi pitäisi mennä lääkärille? Kun suurimmalla osallahan toi on ihan tavallinen kuumetauti, miltä se siis myös aloituksen perusteella kuulosti.

Sataa varmaan kakkelia niskaan, mutta mulle heräsi tismalleen samat ajatukset :ashamed:. Lapsellehan nousi kuume vasta eilen.

Eri asia jos yleiskunto alkaa olla huono.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Milläköhän perusteella kunta on velvollinen sen laskun maksamaan? Hoitotakuu takaa sen että kolmen päivän kuluessa on saatava yhteys lääkäriin. Ja jos ei viitsi lähteä tuntikausiksi tk:hon jonottamaan niin silloinko kunta on velvollinen maksamaan yksityislääkärin maksun? Hohhoijaa. Paranemisia lapselle! :)

No juu, siis mä nimenomaan soitin aamulla päivystykseen ja ne sanoivat, että älkää tulko, ette pääse lääkärille. Tokihan sinne voisi vain mennä paikanpäälle jonottamaan, mutta mua ei tosiaan kiinnosta lähteä kipeän lapsen ja terveen lapsen kanssa sinne jonottamaan jos ei tosiaan sitten edes päästä lääkärille. Ja tää kolmen päivän sisällä ei tässä tapauksessa oikein toimi, kun kerran Tamiflu -lääkitys olisi aloitettava 48 tunnin sisällä oireiden alkamisesta...

Mitä tarkoitat huonovointisella? Oksentamista? Ei, lapsi ei ole oksentanut. Mutta hänellä ei ole myöskään koskaan ollut näin korkeaa kuumetta (ja meillä on ollut aika monta infektiota ja korvatulehdusta parin vuoden aikana). Tuossa se lapsi makaa sohvalla peiton alla ja katsoo Teletappeja.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Sataa varmaan kakkelia niskaan, mutta mulle heräsi tismalleen samat ajatukset :ashamed:. Lapsellehan nousi kuume vasta eilen.

Sama täällä. Meillä lapset ovat pahoinvoivia ihan tavallisessa nuhassakin kun räkä risteilee kurkussa.

Mutta ymmärrän kyllä että varsinkin tuo Tornion tapaus pelästyttää ja haluaa viedä omansa lääkäriin, yksityiselle tässä tapauksessa.

Ei sulla ole tuttua kelle voisit vanhemman laittaa?

Soitat uudestaan sinne tk:n ja sanot mitä aiot tehdä niin ei jää epäselväksi heillekkään. Ja voisit vielä vaatia aikaa sinne sillä "uhkauksella" että menet sinne yksityiselle. Voivat sanoa että et voi kunnalla laskuttaa lääkäriä mutta sanot että siinä vaiheessa kun tämän paikan "ammattilaiset" eivät ota lähes SELVÄÄ SI-tapausta tutkittavaksi on sun mentävä sinne ja myös vietävä tämä asia eteenpäin. Hoitaja/Lääkäri EI voi antaa diagnoosia puhelimessa se vaan nyt on täysin mahdotonta!

Ei tässä ole ketään lähellä, mutta mies lupasi tulla töistä kahden jälkeen kotiin. Yritän saada nyt yksityiselle aikaa.

No juu, siis mä nimenomaan soitin aamulla päivystykseen ja ne sanoivat, että älkää tulko, ette pääse lääkärille. Tokihan sinne voisi vain mennä paikanpäälle jonottamaan, mutta mua ei tosiaan kiinnosta lähteä kipeän lapsen ja terveen lapsen kanssa sinne jonottamaan jos ei tosiaan sitten edes päästä lääkärille. Ja tää kolmen päivän sisällä ei tässä tapauksessa oikein toimi, kun kerran Tamiflu -lääkitys olisi aloitettava 48 tunnin sisällä oireiden alkamisesta...
Jos sä oikeasti olet huolissasi niin mene sinne, tuskin ne sieltä pois käännyttää. Pääsette ainakin sh:n juttusille. Jos sä olet huolissasi niin ei sen silloin pitäis olla kiinni siitä kiinnostaako sua istua siellä.
:)

Mulle ainakin sanottu lääkärissä että 3pv saa olla kuume.Jos kauhean korkea (40) niin menisin lääkäriin.Mutta jos lapsi hyvävointinen niin en veis.Mulle hyvävointinen merkkaa ainakin sitä että juo,leikkii minkä jaksaa ja on kuitenkin ihan tolkuissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Sama täällä. Meillä lapset ovat pahoinvoivia ihan tavallisessa nuhassakin kun räkä risteilee kurkussa.

Mutta ymmärrän kyllä että varsinkin tuo Tornion tapaus pelästyttää ja haluaa viedä omansa lääkäriin, yksityiselle tässä tapauksessa.

jaksaako lapsi juoda, syödä pysyä yhtään hereillä, kunnalle taitaa turha olla laskua laittaa, lääkäriin kyllä kunnalle pääsee jos tarve, kuulostaa vaan alkavalta flunssalta.

Mitä tarkoitat huonovointisella? Oksentamista? Ei, lapsi ei ole oksentanut. Mutta hänellä ei ole myöskään koskaan ollut näin korkeaa kuumetta (ja meillä on ollut aika monta infektiota ja korvatulehdusta parin vuoden aikana). Tuossa se lapsi makaa sohvalla peiton alla ja katsoo Teletappeja.

Tarkoittaa varmaan myös että lapsi ei jaksais mitään, olisi nii pahassa kunnossa... Meillä lapsi kans ollu sikataudissa tässä nyt muutaman päivän (oletan niin koska muutkin vajaa 40 lasta samassa päiväkodissa sikataudissa on ollut), ollaan oltu ihan kotosalla kun yleiskunto on ollut hyvä nähden korkeaan kuumeeseen plus muihin oireisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Jos sä oikeasti olet huolissasi niin mene sinne, tuskin ne sieltä pois käännyttää. Pääsette ainakin sh:n juttusille. Jos sä olet huolissasi niin ei sen silloin pitäis olla kiinni siitä kiinnostaako sua istua siellä.
:)

Täällä kotona voi tuo potilas maata sohvalla rauhassa ja isompi lapsi saa rauhassa touhuta omiaan. Mua ei kiinnostaisi lähteä viemään sitä isompaa, vielä toistaiseksi tervettä lasta saamaan samaa tai kenties muuta tautia päivystyksen odotusaulasta. Eikä se tuntikausien jonottaminen kuumeisen pikkuihmisenkään kanssa mitään kivaa ole. Siksi yritänkin saada nyt sinne yksityiselle ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78:

jaksaako lapsi juoda, syödä pysyä yhtään hereillä, kunnalle taitaa turha olla laskua laittaa, lääkäriin kyllä kunnalle pääsee jos tarve, kuulostaa vaan alkavalta flunssalta.

Miten mä pääsen sinne lääkäriin jos soittaessa sinne sanottiin, ettei lääkäriin pääse? :o Lapsi juo jonkin verran ja tuossa torkahtelee sohvalla Teletappeja katsoen. Ei ole siinä kunnossa että lähtisin ambulanssilla viemään, mutta on kaikkea muuta kuin normaalikuntoinen.

Tää mua ihmetyttää, että diagnooseja voi tehdä kuka vain ihan puhelimitse ja jopa näin netin kautta, edes näkemättä lasta. Ei tosiaankaan ihme, että sitä Tornion tyttöäkään ei otettu hoitoon. :|

Ap: Miksi lasta pitäisi käydä näyttämässä lääkärissä jos vasta eilen noussut kuume ja tauti alkanut? Etkö saa edes mitään nestettä (vettä, mehua, maitoa, limsaa, hunajaa) menemään? Jos lapsellasi on joku perustauti (et ainakaan maininnut tästä ), niin sitten ymmärrän että lääkäriin haluat viedä näytille, mutta perustervettä lasta hoidetaan kyllä kotona ihan "normiohjeilla". Meillä tytöllä oli vajaa 3 päivää mm.38,5-40c kuume (panadol+pronaxen maksimiannoksella), kurkkukipu, yskä ja nukkui oikeastaan vain, mutta joi hyvin. Kuumeettomia päiviä oli 2 välissä ja taas nousi kuume 39c, niin päästiin HETI lääkäriin (tai no 3h päästä soitosta). Sikainf.epäilynä pidettiin, eikä testattu, koska hoitoon se ei vaikuta.

Itse kuulun raskauteni takia riskiryhmään ja sain noin viikon päästä myös kuumeen ja kurkkukivun (mies myös välissä 5 päivää 38-40c kuumeessa), ja pääsin kyllä heti lääkäriin ja testeihin. Samoin Tamiflu aloitettiin, koska oli vahva sikainf.epäily. Itse oksensin rajusti ensimmäisen tamiflu-tabletin jälkeen (pakkauksessa siitä mainitaan, että melkein kaikki saa vatsa-oireita tai oksentelua), enkä kyllä toivoisi samaa lapselle. Aikuisena sen kestää, mutta pieni lapsi (joka ei syö kunnolla, ja juominenkin huonoa) voi helposti mennä siitä vielä huonompaan kuntoon kuin mitä oli.

Ja siitä possutauti testin hinnasta, on siinä 100? kieppeillä, että ymmärrän kyllä jos sitä ei ihan kaikilta perusterveiltä/ei-riskiryhmiin kuuluvilta testata. Ymmärsin sen täysin myös oman lapseni (1v9kk) kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78:

Miten mä pääsen sinne lääkäriin jos soittaessa sinne sanottiin, ettei lääkäriin pääse? :o Lapsi juo jonkin verran ja tuossa torkahtelee sohvalla Teletappeja katsoen. Ei ole siinä kunnossa että lähtisin ambulanssilla viemään, mutta on kaikkea muuta kuin normaalikuntoinen.

Tää mua ihmetyttää, että diagnooseja voi tehdä kuka vain ihan puhelimitse ja jopa näin netin kautta, edes näkemättä lasta. Ei tosiaankaan ihme, että sitä Tornion tyttöäkään ei otettu hoitoon. :|

Jos olet noin huolissasi, niin mene ihmeessä päivystykseen vaikka näytille lapsen kanssa, niin mä tekisin.

Muistakaa nyt että ette vie niitä päivän normaalissa kuumeessa olevia lapsia heti lääkäriin!! Siellä saattaa olla joku viikon kuumessa ollut lapsi joka ei pääse lääkäriin teidän hysterian takia...

Täällä peruttiin kaikki lekuri ajat nyt alkuviikosta jos ei ollu ihan hengenhätä :o
Yhtä paljon ku sinua niin minua ärsytti asia. Joka paikka on ton sikataudin takia ylikuormitettu ja tuntuu et muuta ei saa edes sairastaa.
Meinasin soittaa aamulla ajan pojalle ku epäilen sillä korvatulehusta. Mut taidan huomenna viedä yksityiselle...vaikka matkaa onki sen 100 kilsaa.

Sitä, että juoko, onko ihan flegmaattinen jne. Jos olis tosi kova ripuli tai oksentaminen niin ne tietty myös vaarallisia kun kuivattaa.

Eihän tuollainen kuume ole vielä vaarallista. Jos yli 40 menee niin sitten voi vähän huolestua.

Meillä on monesti ollut 40 astetta kuumelääkkeistä huolimatta, ei oo suostunut juomaan mitään, ja lapsi on jossain vaiheessa enää vain maannut lattialla ihan flegmaattisena. Siinä vaiheessa on aihetta lähteä päivystykseen, mutta toi sun lapsi kuulostaa ihan hyvävointiselta vielä.

Mun mielestä pitää ymmärtää se, että se epidemia on käynnissä nyt. Suurimmalla osalla oireet ovat ihan tavallisen kuumetaudin oireet, eli eivät vaaralliset. Sen sijaan kaikilla eivät. Ja juuri siksi pitää priorisoida, kuka tapaa lääkärin, ja kuka ei. Ei terveydenhuollolla ole resursseja ottaa lääkärille kaikkia sikainfluenssaa sairastavia, se mahdollisuus pitää säästää niille, jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Tottakai jokaisen pitää päästä lääkärille siinä vaiheessa, jos tilanne sitä vaatii, mutta sun kuvauksesi perusteella lapsen tila ei sitä vaadi. Pelkästään se, että tauti mahdollisesti on nimeltään sikainfluenssaa, ei tarkoita sitä, että tilanne olisi jotenkin hengenvaarallinen.

Siksi juuri ne päivystykset on niin tukossa, kun sinne mennään niin herkästi. Minusta hyvä nyrkkisääntö on, että sitten mennään kun ei enää kotona pärjätä. Ja jos ei pärjää, niin ei ne puhelimessakaan kiellä tulemasta.

Pelkkä kuume ja yskä ei vielä edellytä lääkäriä. Eri asia, jos lapsen hengitys vaikeutuu, hän menee veltoksi yms. eli yleiskunto menee huonoksi,

Yhteistyössä