Mä haluan antaa lapseni pois, enkä tavata sitä enää ikinä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt tuli stoppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt tuli stoppi

Vieras
Mä olen koko sen elämän ajan tehnyt aina kaikkeni noitten lasteni eteen. Aina. Olen aina yrittänyt tehdä kaikkeni, että niillä on kaikkea tarpeellista ja hyvä ja turvallinen elämä. Olen ollut läsnä, jutellut, lohduttanut, rakastanut. Sanonut aina useaan kertaan, ettei sellaista asiaa olekaan, mitä mulle ei voisi tulla kertomaan. Pyrkinyt olemaan aina ymmärtäväinen ja kohtuullinen, mutta myös vaatinut esim. kotitöitä ja yhteisten pelisääntöjen noudattamista. Olen perustellut vaatimukseni enkä koskaan toiminut mielivaltaisesti tai pelkkää vittumaisuuttani.

Teini on saanut oikeastaan kaiken mitä on pyytänyt. On läppärit ja kamerat ja hienot puhelimet, meikit, vaatteet viimeisen muodin mukaan jne. Mitään ei puutu. On saanut mennä kavereiden kanssa, on saanut olla öitä pois kotoa, jne. Ainoastaan olen vaatinut että tiedän missä menee ja että koulussa on käytävä.

Ja mä luulin, että kaikki oli ok. Kotona ollessaan oli oma itsensä, iloinen ja nauravainen ja jutteli ja kertoili asioitaan.
Ja sitten ihan yhtäkkiä kaikki levähti eteeni. Sain tietää, että teini on valehdellut musta aivan sairaita asioita kavereilleen. Teini on väittänyt, että heitän sen vähän väliä ilman vaatteita pakkaseen enkä päästä enää sisälle tai että telkeän sen milloin minkäkin huoneen lukkojen taakse tai että "revin siltä pään irti" tai hakkaan tai vien kaikki teinin rahat aina jne. Siis aivan uskomatonta ja todellakin pelkkää valhetta kaikki. Tuo loukkaa ja satuttaa niin paljon, etten pysty edes sanoin kuvaamaan. Sen lisäksi teini on sanonut kavereilleen, että joku saisi tulla ja hakata mut kuoliaaksi niin että veri lentää, sen jälkeen teini kuulema olisi onnellinen.

Ja nyt poistin käytöstä netin ja kännykän, lähetin mummolleen täksi viikoksi koska sieltä ei pääse karkaamaan kuten kotoaan. Ja nyt se uhkailee, että jollen anna huomenna puhelinta, mä saan katua ja vastata seurauksista.

Mä en jaksa enempää.
Mä oon täysin rikki ja hajalla. Mun oma lapseni, jota mä olen rakastanut kaikki nämä vuodet, jonka edestä mä oon kaikkeni tehnyt, tekee mulle jotain tämmöistä. Mä kestäisin haukut ja mä kestäisin "mä vihaan sua"- huudot, mutta sitä mä en kestä että se syyttää mua jostain noin sairaasta ja toivoo mun kuolemaa ja uhkailee mua.

Mä en tajua, missä meni vikaan. Miksi siitä tuli tuommoinen? Miksi se valehtelee ja käyttäytyy noin? Mä en vaan jaksa enää, tuntuu ettei mulla ole enää mitään annettavaa. Tahtoisin vaan lähettää teinin jonnekin kokonaan pois, en jaksa enempää. Ihan sama mulle minne se menee ja minne se joutuu, nyt mun voimat on niin vähissä tässä asiassa, etten jaksa ajatella aikuisesti tai olla kuten aikuinen. Nyt tuli mun rajani vastaan.

Voisko olla, että kaverit ovat valittaneet omista vanhemmistaan ja haukkuneet heitä, ja koska omalla teinilläsi ei ole ollut "oikeita" syitä valittaa niin on keksinyt noita juttuja voidakseen pysyä jutussa mukana ja kavereiden silmissä coolina kun on saanut olla ns. paskimmassa tilanteessa?

Siis on pari kertaa tehnyt niin, että kun olen ollut nukkumassa niin on lähtenyt reissuilleen. Ja kun aamulla olen huomannut asian ja soittanut perään, on tullut saman tien kotiin. Ja nää jutut on keskusteltu ja teini on luvannut ettei ne koskaan enää toistu. Mutta nyt kun otin puheeksi nuo sen valheet sun muut ja ilmoitin että on kotiarestissa (ja otin kännykän pois jne) niin karkasi kotoa. Lähti jonnekin, ilmestyi seuraavana päivänä.

Mutta en mä todellakaan ole väkivaltainen enkä päihderiippuvainen enkä mitään muutakaan sellaista. Eikä meidän perhe mikään rikaskaan ole, tavallinen keskituloinen työssäkäyvä perhe.
Lapsi vielä hetken 15.

Ja niin. Niistä valheistaan väitti vain, ettei ole niin sanonut. Ei ole totta.

Porvoosta taas? "Kaiken materian on lapsi saanut" ja plaaplaaplaa...Ja läheisyyttä ja rakkautta en oo ikinä jakanut..Haittaaks se? Rahalla saa ja hevosella pääsee...

[QUOTE="vieras";25673972]Kuullostaa aika tavalliselta vanhempiaan inhoavalta varakkaan ns. hyvän perheen kersalta.[/QUOTE]

Olen asian ulkopuolinen, mutta ihmettelen suuresti tätä kommenttia. Mihin se perustuu?

Ja alkuperäisellä on todella vaikea tilanne :(

Voisko olla, että kaverit ovat valittaneet omista vanhemmistaan ja haukkuneet heitä, ja koska omalla teinilläsi ei ole ollut "oikeita" syitä valittaa niin on keksinyt noita juttuja voidakseen pysyä jutussa mukana ja kavereiden silmissä coolina kun on saanut olla ns. paskimmassa tilanteessa?

En tiedä, tekeekö ne tuommoista? Mutta silti, miten kukaan edes voi keksiä omista vanhemmistaan mitään tuommoisia juttuja? Mä oon sanonut sillekin, että on ihan ok jos sanoo että vihaa tai vanhemmat on idiootteja tai ei tajua mitään jne, mutta siis tuollaisia sairaita sepustuksia.. ei todellakaan.

Tuntuu tosi pahalta. Niin pahalta, etten mä löydä sanoja tälle tuskalle. Mitä pahaa mä oon tehnyt ansaitakseni tän kaiken.

Juttelisin tytön kanssa. voi olla niin että juttu on muuttunu matkalla jos oot kuullu noi valheet joltain sen kaverilta voi olla että tytön kaverit keksinyt koko jutun.. Tyttös puhuukin totta.

Mä jäin miettimään, että onko se teini saanut oikeasti aikaa, huomiota jne. tavallista perhearkea.
Teettekö ikinä mitään yhdessä, jutteletteko jne?

En tahdo syyllistää, mutta mietin voisiko siksi reagoida noin?

No en tietenkään tilanteestanne edes tämmöisen viestin jälkeen voi kauheasti mitään tietää, mutta jos pitäisi tuon tekstin perusteella arvata, että mitä olet tehnyt väärin... No, olet aina tehnyt KAIKEN lastesi parhaaksi ja olet antanut hänelle käytännössä kaiken, mitä hän haluaa. Oletko siinä syssyssä unohtanut itsesi? Ymmärtääkö lapsesi, että sinä olet ihminen? Että sinulla on oma elämäsi, joissa lapsillasi toki on suuri rooli, mutta että siihen kuuluu muutakin? Onko lapsesi saanut tutustua tähän todelliseen sinuun, vai onko hänelle jäänyt vain pinnallinen kuva hössäävästä äidistä jonka elämäntehtävä on lasten ympärillä pyöriminen?

Koska arvelisin, että jos hän ei tunne sinua kunnolla ja näkee sinut lähinnä "äiti-ihmisenä", niin hän ei myöskään ymmärrä kuinka voit loukkaantua hänen sanomisistaan. Hän ei tunne empatiaa koska olet jäänyt hänelle etäiseksi. Tämä voi hänelle olla joku hupsu leikki eikä hän tajua, että sinulla on tunteita ja että tuo loukkaa - sinähän olet aina ollut se täydellinen äiti, jolla ei ole tunteita, muuta kuin rakkautta lasta kohtaan.

Tämä on ihan arvailua ja spekulointia ja saat jättää huomioimatta jos ei tunnu kolahtavan :) Sympatiani sinulle - toivottavasti saatte asiat puhuttua halki. Minun reseptini tilanteeseen olisi puhuminen, puhuminen ja puhuminen - ja samalla myös kuunteleminen. Vain sellainen, joka kuuntelee hyvin, voi tehdä itsensä myös toiselle osapuolelle ymmärretyksi. Seek first to understand, then to be understood! Voimia!

[QUOTE="vieras";25674042]Juttelisin tytön kanssa. voi olla niin että juttu on muuttunu matkalla jos oot kuullu noi valheet joltain sen kaverilta voi olla että tytön kaverit keksinyt koko jutun.. Tyttös puhuukin totta.[/QUOTE]

Ei se puhu. Tiedän sen satavarmaksi.

Tähän saakka mä oon luottanut teiniin, nyt en enää pisaraakaan. Miten tämmöisen tilanteen voi ikinä enää korjata? Siis mun ja lapseni välisen suhteen? Mun jalkojeni alta vedettiin matto niin lujaa, etten varmaan ikinä toivu tästä :(

Mä olen koko sen elämän ajan tehnyt aina kaikkeni noitten lasteni eteen. Aina. Olen aina yrittänyt tehdä kaikkeni, että niillä on kaikkea tarpeellista ja hyvä ja turvallinen elämä. Olen ollut läsnä, jutellut, lohduttanut, rakastanut. Sanonut aina useaan kertaan, ettei sellaista asiaa olekaan, mitä mulle ei voisi tulla kertomaan. Pyrkinyt olemaan aina ymmärtäväinen ja kohtuullinen, mutta myös vaatinut esim. kotitöitä ja yhteisten pelisääntöjen noudattamista. Olen perustellut vaatimukseni enkä koskaan toiminut mielivaltaisesti tai pelkkää vittumaisuuttani.

Teini on saanut oikeastaan kaiken mitä on pyytänyt. On läppärit ja kamerat ja hienot puhelimet, meikit, vaatteet viimeisen muodin mukaan jne. Mitään ei puutu. On saanut mennä kavereiden kanssa, on saanut olla öitä pois kotoa, jne. Ainoastaan olen vaatinut että tiedän missä menee ja että koulussa on käytävä.

Ja mä luulin, että kaikki oli ok. Kotona ollessaan oli oma itsensä, iloinen ja nauravainen ja jutteli ja kertoili asioitaan.
Ja sitten ihan yhtäkkiä kaikki levähti eteeni. Sain tietää, että teini on valehdellut musta aivan sairaita asioita kavereilleen. Teini on väittänyt, että heitän sen vähän väliä ilman vaatteita pakkaseen enkä päästä enää sisälle tai että telkeän sen milloin minkäkin huoneen lukkojen taakse tai että "revin siltä pään irti" tai hakkaan tai vien kaikki teinin rahat aina jne. Siis aivan uskomatonta ja todellakin pelkkää valhetta kaikki. Tuo loukkaa ja satuttaa niin paljon, etten pysty edes sanoin kuvaamaan. Sen lisäksi teini on sanonut kavereilleen, että joku saisi tulla ja hakata mut kuoliaaksi niin että veri lentää, sen jälkeen teini kuulema olisi onnellinen.

Ja nyt poistin käytöstä netin ja kännykän, lähetin mummolleen täksi viikoksi koska sieltä ei pääse karkaamaan kuten kotoaan. Ja nyt se uhkailee, että jollen anna huomenna puhelinta, mä saan katua ja vastata seurauksista.

Mä en jaksa enempää.
Mä oon täysin rikki ja hajalla. Mun oma lapseni, jota mä olen rakastanut kaikki nämä vuodet, jonka edestä mä oon kaikkeni tehnyt, tekee mulle jotain tämmöistä. Mä kestäisin haukut ja mä kestäisin "mä vihaan sua"- huudot, mutta sitä mä en kestä että se syyttää mua jostain noin sairaasta ja toivoo mun kuolemaa ja uhkailee mua.

Mä en tajua, missä meni vikaan. Miksi siitä tuli tuommoinen? Miksi se valehtelee ja käyttäytyy noin? Mä en vaan jaksa enää, tuntuu ettei mulla ole enää mitään annettavaa. Tahtoisin vaan lähettää teinin jonnekin kokonaan pois, en jaksa enempää. Ihan sama mulle minne se menee ja minne se joutuu, nyt mun voimat on niin vähissä tässä asiassa, etten jaksa ajatella aikuisesti tai olla kuten aikuinen. Nyt tuli mun rajani vastaan.

Ensimmäinen uhma on se 3-5 ja sillon ottaat eroa äidistä vähäsen. Mutta se teini ikä on hormonien myllerrystä ja mitä kaikkee sitä päässä liikkuu teinillä. Elä luovuta vaan kuittaa että valehtelitko? Täällä on teiniä kertokaa mitä on kun äitille pitää valehdella? " kun se ei nyt ihan tajuu" mikä homman nimi on :).

Mä en jaksa enempää.

Mitäjän vikaa vanhemmuudessa, kun ei teiniensä kanssa pärjää? Ehkä selvitty helpoimmala ilman rajoja lapsuus? Teineille niitä ei voi enää asettaa.

Usko tai älä mutta se testaa sun rakkauttasi. Älä siis petä nytkään lapsesi luottamusta, pysy tiukkana sääntöjen kanssa ja toimi kuten aikuisen pitääkin.
Teini osaa olla tosi raivostuttava, mutta usko pois kyllä kannattaa jaksaa. Uskon että olet toiminut ihan normaalin vanhemman tavoin, mutta noilla teineillä on joku ihme tarve suurennella ja valehdella kotiolojaan.
Kuuntelin jokunen vuosi sitten oman tyttäreni ja sen kavereiden keskustelua kunkin kotioloista järkyttyneenä, koska tiesin etteivät jutut voi pitää paikkaansa.

En tiedä lohduttaako yhtään. Mutta mä olin kovin vaikea teini. Äitiäni kohtaan käyttäydyin todella törkeästi, hyvä etten päälle käynyt. Ja salassa ryypättiin ja rähjättiin eikä äidillä ollut aavistustakaan..
Äiti on sanonut näin jälkeenpäin, ja on varmasti aivan oikeassa, että ajatteli aina että mun täytyy rakastaa häntä todella paljon, kun irtiotto tekee niin kipeää ja on niin vaikeata.
Ja sitähän se teini-iän kiukku ym. muu on: irroittutuminen vanhemmista, itsenäistyminen. Ja joillekin se on vaikeampaa kuin toisille..

Ja minä rakastan äitiäni ja rakastin silloinkin.

[QUOTE="vieras";25674052]Missä ap. puhui tytöstä?[/QUOTE]

No toistaiseksi on vielä yleisempää, että tytöt meikkaavat. Yleensä jos ostelee pojalleen meikkiä niin tulee jonkinlainen selitys siinä samalla, mun kokemuksen mukaan ainakin.

Yhteistyössä