mä en ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miksi jotkut haluaa ehdointahdoin tartuttaa pienille taaperoilleen vesirokon?! Siis menemällä kyläilemään jonnekin missä rokko on ihan tartuttamis tarkoituksessa. En tajua.
Joo, ehkä se on ns. lastentauti ja "pitäisi" sairastaa lapsena pois, mutta siltikään en tajua. Itselläni ei ole moista tautia koskaan ollut ja rokotuksen olen ottanut. Lapsenikin aion kyllä rokotuttaa, jos eivät aiemmin moiseen sairastu.

En mene tieten tahtoen sitä hakemaan, mut en kartakkaan sitä. Jossain vaiheessa se on hyvä sairastaa, mitä pienempänä sen parempi.. tai jos menee etteivät lapsena sairasta ni sit rokote. Mut ennemmin luonnollinen suoja, mitä rokote

Itse tosi rajun vesirokon 12-vuotiaana sairastaneena ymmärrän tuon. Oma lapsi sen onneksi sai 3-vuotiaana päiväkotikavereilta ja meni tosi lievänä ohi. Ehkä se on vaan luonnollisempaa sairastaa pienenä kuin alkaa rokottamaan.

koska luonnollinen suoja on minusta parempi kuin rokote, niitä saa muutenkin. Ja kun sen voi turvallisesti sairastaa taapero ikäsenä, minusta on vaan fiksua hoitaa asia niin. Aikuisella se voikin olla vaarallinen.

entäs mietinkin nyt näinpäin, miten herkästi se sitten tarttuu aikuiseen? eli kun itselläni ei ole ollut,mutta on rokote ja jos lapseni sen saa,niin eikö mulla ole kuitenkin riski saade se? rokote käsittääkseni ei estä kokonaan mutta todennäköisesti lievittää sitä?

Koska se useimmiten on sitä lievempi mitä nuorempana sen sairastaa. Ja rokote ei anna 100% suojaa. Tuttavapiirissäni on 2 rokotettua jotka ovat myöhemmin vesirokon sairastaneet. MMe ei kyllä vartavasten sitä menty mistään hakemaan mutta onneksi molemmat lapset sen sairastivat ennen kouluikää.

En myöskään ymmärrä tahallaan tartuttamista. Tulee jos on tullakseen ja jos ei myöhemmällä iällä ole ilmaantunut niin sitten voisin rokotuttaa. Rokotus on vain erittäin epäluotettava, meillä lähipiirissä 6 lasta sairastanut rokotettunakin vesirokon. Heistä kahdella tosin rokotus lievensi merkittävästi, ainakin näin oletetaan. Mutta ajatuksena se, että sairastutaan lapset tarkoituksella johonkin epämukavaan tautiin, tuntuu aika oudolta... He kun siinä sairastaessaan kärsivät oireista...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
entäs mietinkin nyt näinpäin, miten herkästi se sitten tarttuu aikuiseen? eli kun itselläni ei ole ollut,mutta on rokote ja jos lapseni sen saa,niin eikö mulla ole kuitenkin riski saade se? rokote käsittääkseni ei estä kokonaan mutta todennäköisesti lievittää sitä?

voit yhtähyvin saada sen myös kaupassa käydessäsi tai kyläillessäsi perheessä johon seuraavana päivänä puhkeaa rokko.. eli siihen ei kannata luottaa ettet saisi sitä muualta kuin lapsiltasi

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Koska se useimmiten on sitä lievempi mitä nuorempana sen sairastaa. Ja rokote ei anna 100% suojaa. Tuttavapiirissäni on 2 rokotettua jotka ovat myöhemmin vesirokon sairastaneet.

Mua ei oo rokotettu, mutta silti oon sairastanut vesirokon kahdesti lapsena ja kerran aikuisena :D

Meillä rokotettu poika sai "viiden näpyn vesirokon" eli tosi lievä rokko eikä lainkaan kuumetta. Rokotettu tyttö ei ole rokkoa sairastanut.

Ei sairastaminenkaan siis 100% suojaa anna.

Tahallani en hakisi lapsilleni mitään tautia.

Ja mä en tajua miksi ei oteta sitä rokotetta? Te vastustajat ette ota mitään muitakaan rokotteita?
Suomessakin kuolee joka vuosi lapsi(a) vesirokkoon tai sen jälkitauteihin.

Äitini sairasti vesirokon minua odottaessaan. Mieluummin lapsena sen sairastais kuin tuossa tilassa. En itse ehkä kuitenkaan veisi lastani tartuntaa varta vasten saamaan. Muistan elävästi sen kutinan mikä siitä tuli lapsena, mutta muuten olen nyt tyytyväinen, kun sairastin sen silloin.

jostain luin nyt kun vesirokkoa lähipiirissä pyöri, että alle 1-vuotiaana sairastettu vesirokko ei välttämättä anna kunnon suojaa. Ja tuttavaperheessä kahdella vanhimmalla kesän alussa vesirokko, 9kk ikäinen ei edes saanut. Vaikka eivät mitenkään kontakteja estelleetkään. Ehkä vielä jatkuva imetys tällä kerralla esti???

Yhteistyössä