Mä en ymmärrä sellaisia äitejä, joilla on heti lapsen syntymän jälkeen valtava tarve päästä "tuulettumaan" jatkuvasti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "VIERAS"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"VIERAS"

Vieras
En ymmärrä sellaisia äitejä, joilla on heti lapsen syntymän jälkeen niin valtava tarve päästä tuulettumaan, että jo kuukaudenkin ikäinen lapsi heivataan hoitoon. Puhumattakaan sitten niistä äideistä, joilla tuulettumisen tarve tuntuu olevan siinä määrin jatkuva, että pientä vauvaa ollaan lykkäämässä hoitoon vähän väliä. Luulisi, että ne lapsen tarpeet menevät vielä tuossa vaiheessa kaiken muun - omienkin tiettyjen tarpeiden - edelle, ja mitäpä se vauva vielä tuossa vaiheessa tarviikaan enemmän kuin sitä, että äiti/vanhemmat on läsnä?

Mä olen kyllä jättänyt jo kuukaudenkin ikäisen lapsen isänsä kanssa keskenään ja lähtenyt käymään kavereiden kanssa parilla.En edes tullut ajatelleeksi,että se on niin hirvittävä synti..

Mun kaveri jätti isälleen jo viikon ikäsen lapsen, ja kävi sit jokaviikonloppu siitä lähtien. Sama jatkuu kun lapsi on jo 3v. Noh mies ei luonnollisestikkaan ole enää kuvioissa. viikonloppu isukkina kylläkin. että neiti pääsee juhlimaan.

En minä aloituksessani isänsä kanssa keskenään jättämisestä mitään puhunutkaan, tarkoitin paremminkin muille hoitoon lykkäämistä. Osoittaa minusta aikamoista itsekkyyttä kaiken kaikkiaan. Totta kai on ihmisiä, joilla ei esim. se lapsen isä ole kuvioissa mukana ja tiettyjen asioiden ajaksi on pakkokin jättää lapsi esim. omien vanhempien hoitoon... Mutta esim. jokaviikonloppuinen baarissa ravaaminen, että se kuukauden vanha lapsi on sitten joka ikisenä viikonloppuna jossain muualla kuin äidillään - no, en ymmärrä. En kerta kaikkiaan.

[QUOTE="vieras";25001182]En minä aloituksessani isänsä kanssa keskenään jättämisestä mitään puhunutkaan, tarkoitin paremminkin muille hoitoon lykkäämistä. Osoittaa minusta aikamoista itsekkyyttä kaiken kaikkiaan. Totta kai on ihmisiä, joilla ei esim. se lapsen isä ole kuvioissa mukana ja tiettyjen asioiden ajaksi on pakkokin jättää lapsi esim. omien vanhempien hoitoon... Mutta esim. jokaviikonloppuinen baarissa ravaaminen, että se kuukauden vanha lapsi on sitten joka ikisenä viikonloppuna jossain muualla kuin äidillään - no, en ymmärrä. En kerta kaikkiaan.[/QUOTE]

Onko ok käydä joka viikonloppu baarissa, jos vauva jää kotiin oman isänsä kanssa?

Minä en ymmärrä sellaisia äitejä, joilla on noin suuri tarve arvostella muiden äitien menemisiä, jos vauva kuitenkin on turvallisessa ja hyvässä hoidossa.

Mun mielest? ei ole oikein tai okei k?yd? kapakoissa riippumatta siit?, kenell? lapsi on hoidossa. Sit? mielt? olen, ett? lapsen on hyv? viett?? aikaa is?ns? kanssa ja ett? on ?idilt? ok k?yd? ns. raittiisti tuulettumassa, mutta eih?n sit? tuulettumistakaan voi jatkuvalla sy?t?ll? tapahtua, koska el?m? ei nyt vain ole sit?... ett? v?h?n v?li? tuuletutaan ja voi tuulettua. Jos kerran lapsia tekee, niin pit?isi sitten ottaa se vastuukin ja kyet? my?s tarpeen vaatiessa olemaan tuulettumatta. Toki se tuulettuminenkin joskus on t?ysin paikallaan, mutta en kyll? itsek??n oikein k?sit?, kuinka voidaan olla valmiita noin pieni? kuin 1kk vauvoja laittamaan hoitoon jotta itse p??st??n baanalle.

Odotan itsekin, että kesällä pääsen terassille istumaan iltaa ja meinaan laittaa 1-2kk:n ikäisen vauvan sitten hoitoon.

Johan tässä on sitten oltu kotona puolitoista vuotta käymättä missään. Sen jälkeen jaksaa hyvin taas vuoden verran :)

Ei vauvan kanssa pääse edes elokuviin. Mä oon tottunut ainakin käymään niin usein elokuvissa, että olis ihan tyhmää, jos en sitten muka olis päässyt, kun oli vauva syntynyt. Menin kumminkin. En edes tajunnut, että olis jotenkin väärin käydä leffassa ja olis muka kauheaa, että vauva on pari tuntia jollain muulla kun mulla.

Ääh, yritin jo vastata tähän aikaisemmin, mutta jotenkin tuntuu sivusto toimivan valikoivasti, ts. silloin kuin tahtoo. :)

Itse sanoisin, että jokaiselle vanhemmalle tekee varmasti hyvää päästä silloin tällöin pois arkirutiineista ja vaihtaa vapaalle. Joillakin se vapaalle vaihto tapahtuu alkoholin merkeissä, joillakin toisilla sitten ilman.

Itse upposin esikoisen syntymän jälkeen äitiyteen niin, että mieleeni ei tullut lähteä "tuulettumaan" millään tavoin (alkoholin terästämänä tai ilmankaan) yhtään mihinkään. Halusin ennemmin olla kotona ja seurata lapseni kasvua ja kehitystä. Ajattelin, että vauva-aika kestää loppujen lopuksi niin vähän aikaa, ettei ole paljoa, vaikken sinä aikana missään sen kummemmin kävisikään.

Tietystikään en joka hetki ollut lapsen kanssa. Suunnilleen joka toinen kuukausi kävin kampaajalla, jonne en kokenut tarpeelliseksi ottaa vauvaa mukaan ihan jo kampaamossa käytettävien kemikaalienkin takia. Osin tietysti siksi, että vauvan mukaan ottaminen olisi ollut muutenkin hankalaa. Päädyin sitten siihen, että tuon ajan lapsi oli hoidossa vaarillaan.

Aluksi podin huonoa omaatuntoa, mutta huomasin, että tuollainen tunnin erilläänolo lapsesta välillä ei haittaa, ja on oikeastaan vain hyväksi. Sen sijaan kolmen tunnin erilläänolosta en kyennyt nauttimaan (käväisin elokuvissa) ja lähes koko leffan ajan halusin vain nousta penkiltäni ja lähteä vauvan luokse. Huomasin siis, että minulle sopii tuollaiset lyhytaikaiset, harvakseltaan tapahtuvat oman ajan vietot, muuta en itse koe tarvitsevani. Joillakin muilla juttu lienee toisin, kenties jopa päinvastoin.

Oli sitäpaitsi ihanaa, että sai hetken olla miehen kanssa kahdestaan ja kuvitella, että ollaan treffeillä.

Nyt kun lapset on isompia, voidaan tehdä sitä jatkuvasti!:heart:

Eikös se ole niin, että jokainen tyylillään. Niin kauan kun lapsi on turvallisen hoitajan hoidossa vanhemman "tuulettumisen" ajan, asia on ok. Toiset on kotona enemmän kuin toiset. Olisiko mikään tuulettuminen suotavaa. Itse olen varmasti paremmin läsnä kotona lapselle jos joskus tuulettumassa käyn.

En minäkään ymmärrä. Yksi kaveri sai vauvan alle 20v iässä ja oli baarissa kun vauva oli kolme viikkoinen. naureskeli vaan kuinka maitoa tuli paidan läpi. vauva oli jossain sukulaisella yötä. Sääliksi kävi.

Mitä niin helvetin hienoa siinä kuningas alkoholissa on??? Miten se voi olla NIIN tärkeää että vauvakin on toissijainen asia, miten te imetätte??? Jättäkää ne lapset tekemäti ja bilettäkää joka päivä vaikka vuosi putkee ja sitten vasta lasten tekoon. Mulla on 3kk vauva ja jo 2h siittä erossa on aivan kauheaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti28;25001372:
En minäkään ymmärrä. Yksi kaveri sai vauvan alle 20v iässä ja oli baarissa kun vauva oli kolme viikkoinen. naureskeli vaan kuinka maitoa tuli paidan läpi. vauva oli jossain sukulaisella yötä. Sääliksi kävi.

Meilläkin taisi tuo keskimmäinen olla neli-tai kuusiviikkoinen, kun mummo hänet yöksi otti ja pääsimme miehen kanssa piiitkästä aikaa taas käymään baarissa. Eihän se samanlaista ole, kun tissejä täytyy välillä tyhjennellä, mutta hyvää teki ja ihan eri äitinä jaksoin taas kotona, kun sain tuon "baaripoltteen" hoidettua.

Niin mikä siinä niin säälittää?

[QUOTE="kotirotta";25001391]Mitä niin helvetin hienoa siinä kuningas alkoholissa on??? Miten se voi olla NIIN tärkeää että vauvakin on toissijainen asia, miten te imetätte??? Jättäkää ne lapset tekemäti ja bilettäkää joka päivä vaikka vuosi putkee ja sitten vasta lasten tekoon. Mulla on 3kk vauva ja jo 2h siittä erossa on aivan kauheaa.[/QUOTE]

Hahahahahahha :D Kiitos nauruista! Oli piristävää!

[QUOTE="kotirotta";25001391]Mitä niin helvetin hienoa siinä kuningas alkoholissa on??? Miten se voi olla NIIN tärkeää että vauvakin on toissijainen asia, miten te imetätte??? Jättäkää ne lapset tekemäti ja bilettäkää joka päivä vaikka vuosi putkee ja sitten vasta lasten tekoon. Mulla on 3kk vauva ja jo 2h siittä erossa on aivan kauheaa.[/QUOTE]

Kaikille tuulettuminen ei tarkoita pään täyteen vetämistä,tai yhdellä käyntiä.
Kertoo enemmän sinusta,kuin tuulettuvista äideistä oma näkökantasi.. ;)

Mun mielestä on aivan normaalia,että myös isä osallistuu vauvan hoitamiseen..ja saa luoda omaa sidettä lapseensa.
Mitä pahaa siinä on jos äiti syöttää lapsensa,pumppaa pulloon maitoa,laittaa lapsensa nukkumaan ja lähtee pariksi tunniksi lenkkeilemään,salille,elokuviin,shoppailemaan tms. ???

Jokainen tyylillään.

Yhteistyössä