Ääh, yritin jo vastata tähän aikaisemmin, mutta jotenkin tuntuu sivusto toimivan valikoivasti, ts. silloin kuin tahtoo.
Itse sanoisin, että jokaiselle vanhemmalle tekee varmasti hyvää päästä silloin tällöin pois arkirutiineista ja vaihtaa vapaalle. Joillakin se vapaalle vaihto tapahtuu alkoholin merkeissä, joillakin toisilla sitten ilman.
Itse upposin esikoisen syntymän jälkeen äitiyteen niin, että mieleeni ei tullut lähteä "tuulettumaan" millään tavoin (alkoholin terästämänä tai ilmankaan) yhtään mihinkään. Halusin ennemmin olla kotona ja seurata lapseni kasvua ja kehitystä. Ajattelin, että vauva-aika kestää loppujen lopuksi niin vähän aikaa, ettei ole paljoa, vaikken sinä aikana missään sen kummemmin kävisikään.
Tietystikään en joka hetki ollut lapsen kanssa. Suunnilleen joka toinen kuukausi kävin kampaajalla, jonne en kokenut tarpeelliseksi ottaa vauvaa mukaan ihan jo kampaamossa käytettävien kemikaalienkin takia. Osin tietysti siksi, että vauvan mukaan ottaminen olisi ollut muutenkin hankalaa. Päädyin sitten siihen, että tuon ajan lapsi oli hoidossa vaarillaan.
Aluksi podin huonoa omaatuntoa, mutta huomasin, että tuollainen tunnin erilläänolo lapsesta välillä ei haittaa, ja on oikeastaan vain hyväksi. Sen sijaan kolmen tunnin erilläänolosta en kyennyt nauttimaan (käväisin elokuvissa) ja lähes koko leffan ajan halusin vain nousta penkiltäni ja lähteä vauvan luokse. Huomasin siis, että minulle sopii tuollaiset lyhytaikaiset, harvakseltaan tapahtuvat oman ajan vietot, muuta en itse koe tarvitsevani. Joillakin muilla juttu lienee toisin, kenties jopa päinvastoin.