mä en vaan jaksa tätä enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emppu

Vieras
Olemme 5-henkinen perhe. Nuorin lapsista reilun vuoden, kaksi vanhempaa koululaisia. Olen kotihoidontuella kotona. Kuopus on nukkunut yöt huonosti lähes koko ikänsä. Nyt on tosin vähän helpompia öitä jo.
Mies teki minun töissä ollessani kotihommia ihan kivasti, mutta nyt kun olen päivät kotona, ei tee mitään. Sekä lapsilla että miehellä tavarat jää just siihen missä niitä ei enää tarvita. Tuntuu, että kaikki aikani menee tavaroiden paikoilleen laittamiseen, siivoamiseen ja ruoanlaittoon. Kun mies tulee töistä kotiin, hän rojahtaa sohvalle. Nyt talvella on tosin hoitanut n. puolet lumitöistä (minä olen tehnyt toisen puolen). Mies ei voi tehdä mitään jos on lapsen kanssa, mutta minun täytyisi suoriutua kaikesta. En ole perfektionisti, eli kaiken ei tarvitse olla viimeisen päälle, mutta olisi kiva, että ei olisi joka paikka täynnä tavaraa ja likaa. Ehkä muut pystyvät huolehtimaan kaikesta, mutta minä en. Kuopus on aika vilkas liikkeissään, eli perässä täytyy juosta, jotta ei ehdi tekemään tuhojaan/loukkaamaan itseään.

se on tietysti vääntää lapsia niin paljon ettei jaksa sitten tehdä muuta kuin valittaa. Jos tekee vähempi lapsia ei ole mikään ongelma hoitaa kotia, pihaa ja niitä lapsia.
Kärsi siinä sitten.

Olet varmasti uupunut, mutta olisikohan miehesi myös? Vaikuttaahan ne yöheräilyt häneenkin edes hiukan... Voisitteko jutella yhdessä ja kokeilisitte vaikka siivoojan palkkaamista? Saisitte molemmat vähän helpotusta =) Teillä taitaa olla nyt rankat ajat, niin sen verran voisitte hemmotella itseänne.

koululaisille kotihommia.. Meillä 5v täyttelee tiskikonetta, auttaa pyykkien viikkauksessa ja muussa tämmösessä pienessä. Ja miehen kanssa kannattas varmaan keskustella aiheesta...

Alkuperäinen kirjoittaja pakkohan:
se on tietysti vääntää lapsia niin paljon ettei jaksa sitten tehdä muuta kuin valittaa. Jos tekee vähempi lapsia ei ole mikään ongelma hoitaa kotia, pihaa ja niitä lapsia.
Kärsi siinä sitten.

Onko susta kolme lasta sitten niin paljon? Voihan sitä väsyä yhdenkin lapsen kanssa varsinkin jos ei saa kunnolla nukuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet varmasti uupunut, mutta olisikohan miehesi myös? Vaikuttaahan ne yöheräilyt häneenkin edes hiukan... Voisitteko jutella yhdessä ja kokeilisitte vaikka siivoojan palkkaamista? Saisitte molemmat vähän helpotusta =) Teillä taitaa olla nyt rankat ajat, niin sen verran voisitte hemmotella itseänne.

Mies ei kyllä heräile öisin... :) Nukkuu siis sikeästi. Ennemminkin asennevamma taitaa olla. Siivoojaan ei ole varaa, ei millään. Mies on sitä mieltä, että kun olen kotona, niin hoidan kaikki kotihommat. Isommat lapset laittelevat tiskejä ja leikkivät kyllä pikkuisen kanssa. Koskaan ei kylläkään ilman että täytyy moneen kertaan pyytää. En voi sanoa olevani nyt kovin uupunut (olen sitäkin joskus ollut), ottaa vaan päähän tämä loppumaton työ. Tykkään olla kotona, eli ei ole siitäkään kyse. Iltaisin monesti mies ja isot lapset katsovat telkkaria ja minä laittelen paikkoja. Jos pyydän apua, niin vastaukseksi saan jotain tyyliin: "Pitääkö aina olla tekemässä jotain. Miksi sä stressaat koko ajan..." Haluaisin vaan, että edes kerran viikossa meillä olisi siistiä...

Kuulostaa sille että olis aika laittaa äijä ruotuun. Ja lapset kans!

En pahalla sano, mutta tilanne on varmaan aika paljon susta itsestäsi kiinni, kun olet totuttanut muut siihen että paapot niitä.

Oisko aika tehdä muutos? :)

En pahalla sano, mutta tilanne on varmaan aika paljon susta itsestäsi kiinni, kun olet totuttanut muut siihen että paapot niitä.

No en kyllä mielestäni ole totuttanut. Lapsia yrittänyt pienestä pitäen opettaa hommin, mutta hirveän kiukun kanssa nykyään mitään tekevät. Mies tosiaan yhtäkkiä vaan lopetti tekemisen kun jäin kotiin. Ei ole auttanut kaunnisti tai rumasti puhumiset, neuvottelut tms. En tiedä mitä enää kokeilisin.

Ei se ole yhtään kiinni lasten määrästä. Meillä vasta esikoinen tulossa ja mies ihan samanlainen. Tosin siis ollaan oltu tähän asti molemmat töissä, nyt minä äippälomalla. Miehen mielestä meillä on ihan siistiä, joten kommentit on samaa luokkaa. Ja siis meillä ei todellakaan ole kenenkään muun mielestä siistiä eli en ole mikään siivousintoilija. Olis vain kiva, jos joskus keittiön pöytä ei olis täynnä roinaa ja nurkissa koirankarvoja. Huoh. Se on varmaan kotona opittua, anopilla on kaikki nurkat täynnä ihmeellistä tavaraa ja mies hamstraa samalla tavalla.

Mee lakkoon. Rojahdat vaan sohvalle niitten kanssa. Pyykki ja tiskivuorien hankaloittaessa elämää sekä kulkiessansa nolona likaisissa karvairissa vaatteissa alkaa ehkä kotityötkin maittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No en kyllä mielestäni ole totuttanut. Lapsia yrittänyt pienestä pitäen opettaa hommin, mutta hirveän kiukun kanssa nykyään mitään tekevät. Mies tosiaan yhtäkkiä vaan lopetti tekemisen kun jäin kotiin. Ei ole auttanut kaunnisti tai rumasti puhumiset, neuvottelut tms. En tiedä mitä enää kokeilisin.

Ei auta muuta kun kesää ne kuikut. Jokaisen on hoidettava hommansa kuikutti tai ei. Ja äijän kans! Lopetat sen kalsareiden pesemisen, pitäköön paskasia kalsareita ja olkoon syömättä jos ei kotihommat maistu.

En oikein ymmärrä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos pyydän apua, niin vastaukseksi saan jotain tyyliin: "Pitääkö aina olla tekemässä jotain. Miksi sä stressaat koko ajan..." Haluaisin vaan, että edes kerran viikossa meillä olisi siistiä...

Jospa se avain on oikeasti tässä. Mies ihan oikeasti haluaa sinut siihen viereen sohvalle ja on sitä mieltä, että kaikki on jo kohdallaan.
Voisko sile koittaa vastata vaikka "Minä taidan nyt vaatia vähän suurempaa siisteystasoa kuin sinä, voidakseni rentoutua. Voisitko sinä hoitaa tuon silläaikaa kun minä teen tämän, niin sitten minäkin pystyisin rentoutumaan eikä tarvitsisi touhuta tässä, kun se touhuaminen haittaa sinunkin rentoutumistasi ja olisihan se kiva tulla siihen viereen."