Mä en tule ikinä maksamaan lapsista päivähoitomaksuja. Nuorin menee eskariin tänä vuonna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vkx:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
No mulla on tuo tuleva eskarilainen ihan kokopäivähoidossa, opiskelujeni takia yhä se nollamaksu. Kun valmistun ja menen töihin niin han on jo koulussa. Siksi tämä onkin mukavaa, kun ei tarvitse palkasta sit enää maksaa hoitomaksuja, se kun on suomessa mun mielestä se ongelma. Sossun tuilla saa enemmän rahaa, palkasta joutuu maksamaan vaikka mitä maksuja ja loppupeleissä rahaa jää vähemmän mitä sossun tuilla olevalle. Tosi hassua mun mielestä

Onko hoitomaksut Suomessa ongelma vai sosiaalietuudet? Näitä ongelmia pääsee pakoon ulkomaille. Hoitomaksut on tähtitieteellisiä Suomeen verrattuna ja monissa maissa ei makseta minkäänlaisia sosiaalietuuksia tai etuudet ovat minimaalisia Suomeen nähden. :) Sinne voi lähteä opettelemaan miltä tuntuu maksaa joka sentti omasta kukkarosta eikä yhteiskunta tule vastaan millään tavalla.

Sosiaaliietuuksein väärinkäyttö ( en viitsi mennä töihin, kun etuuksilla on helpompaa ) tulee romuttamaan koko hyvinvointiyhteiskunnan. Miksi osalla on mielestään oikeus vain ottaa ja vaatia vuosikausia sen sijaan että he kantaisivat oman kortensa kekoon, jotta heidän lapsillaankin olisi vielä yhteiskunta, joka pystyy auttamaan hätään joutuneita.

maat, joissa itse maksetaan kaikesat, maksavat koulutetuille järkyttävän isoja palkkoja siihen hintatasoon nähden. suomalaiset kyllä elävät rikkaasti jossain shanghaissa jossa orjat maksavat varmaan alle euron päivässä. on rahaa kotiapulaisiin, ikotiopettajiin jne. vai mistä maista puhut?

minun mielestä ongelma on suomessa se, että verotus ei ota huomioon montako elää yhdellä palkalla mutta sitten kuitenkin sen palkansaajan oletetaan elättävän koko perhe.'

olen tehnyt asiasta ihmisoikeusvalituksen. siis että suomessa ei saa työttömyystukea jos puoliso on töissä, mutta verotus ei ota huomioon montako sillä palkalla pitäisi elää. sinkku maksaa saman veron kuin henkilö joka elättää sillä palkalla koko perheen.

käy mulle. itse olen vapaaehtoisesti. tehnyt vain yhden lapsen, koska ei olisi vara elättää kahta. osa-päivätöillä.. vaan joutuisin turvautumaan sossuun. eli tällä hetkellä en harkitse edes toista. jos ei työtilanne parane.

Alkuperäinen kirjoittaja Loinen:
On aina mennyt nollamaksulla. Valmistun 1.5 vuoden päästä, jolloin nuorin on jo koulussa. Nyt olen sossun tuella ja käteen jää vuokrankin jälkeen 900e kuussa. Kiva mennä töihin, kun samat tulot jää kun ei tartte päivähoitomaksuja alkaa heti maksamaan kun saa palkkatuloa. Muutoinhan mulla ei ikinä jäisi näin paljon rahaa, vaikka saisin 2000e nettona, siitä vuokra, lääkärikulut, hoitomaksut jne. Ei varmaan jäisi 900e kuussa ruokaan yms.

Kiva kun olet iloinen ja ylpeä osastasi.
Mä olen yhden lapsen töissäkäyvä yksinhuoltaja.
Lapseni on päivähoidossa, josta maksan 233 ?/kk.
Lisäksi mulla on asuntolainan lyhennykset yms. elämisen kulut.

Tarkoittaa siis sitä, että lainan/asumismenojen ja hoitomaksun jälkeenkin jää käteen n. 1500 euroa.

Joten voisin kyllä suositella valitsemaan toisenlaiset opinnot toisivat paremman toimeentulon. Ja minä olen vasta ns. keskipalkkainen.

No olen kahden lapsen yh ja sossun tuilla pitää jäädä se 900e vuokran yms jälkeen kuussa. Aika harvalla työssäkäyvällä jää, hassu suomi.

Mitäs alaa sä oikein opiskelet jos ei asumismenojen jälkeen jää 900 euroa rahaa? Oisko kannattanut valita ala paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
minun mielestä ongelma on suomessa se, että verotus ei ota huomioon montako elää yhdellä palkalla mutta sitten kuitenkin sen palkansaajan oletetaan elättävän koko perhe.'

olen tehnyt asiasta ihmisoikeusvalituksen. siis että suomessa ei saa työttömyystukea jos puoliso on töissä, mutta verotus ei ota huomioon montako sillä palkalla pitäisi elää. sinkku maksaa saman veron kuin henkilö joka elättää sillä palkalla koko perheen.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja t:
No olen kahden lapsen yh ja sossun tuilla pitää jäädä se 900e vuokran yms jälkeen kuussa. Aika harvalla työssäkäyvällä jää, hassu suomi.

Mitäs alaa sä oikein opiskelet jos ei asumismenojen jälkeen jää 900 euroa rahaa? Oisko kannattanut valita ala paremmin?

täh. mieti paljonko perheellisten asuminen maksaa? jo kolmion vuokra tai laina on sen 800-900 euroa kevyesti. päälle sähkö vesi ym

saa olla aika iso bruttotulo että maksaisi tuon asumisen itse, lasten hoitomaksut jne. ja jäisi käteen enemmän kuin 900

kanssa kahden lapsen yh ja opiskelija. Otin opintolainan, että pärjään just ja just opiskeluajan, päivähoitomaksuja ei tarvitse maksaa. Sossusta en ole hakenut rahaa. En vaan halua hakea "ilmaista" rahaa, jotenkin se on väärin, kun ei nälkää nähdä kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
No kyllä tuo nyt hieman ottaa päähän kun röyhkeät pummit leuhkii sossun tuloilla!
Itse olen myös opiskelija, opintotukeakaan en saa, eletään miehen tuloilla. soskusta ei todellakaan mitään heru ja hoitomaksut on itse maksettava. Ja kaikki koulujen loma-ajat on painettava töitä, jotta edes jotenkin pärjäisi!

Ja ap voisi myös mennä koulun loma-aikoina töihin niin kantaisi kortensa kekoon ja elättäisi edes osin itsensä ja kakaransa. mutta eihän hän voi koska silloin menisi osa etuuksista ohi suun eikä voisi täällä sitten kerskua sossun rahoilla! eli KYLLÄ, ap on sossun loinen!

Itsekin olen opiskelija ja elän miehen tuloilla, mutta en silti ole kateellinen ap:lle. Nostan hattua, että hän jaksaa yh:na opiskella ja taata paremman tulevaisuuden perheelleen.

Kuinka kuvittelet että yh on töissä koko kesän? Pienin hoidossa ympäri vuoden ja koululaiset yksin kotona koko kesän. Se ei ole lasten etu.

Alkuperäinen kirjoittaja t:

Tuohon 900 kun lisää asumiskulut (esim 600e) + hoitomaksut kahdesta lapsesta + lääkärimaksut, lääkemaksut, vesilasku, sähkölasku jne jne

Mikä onkaan NETTOsumma mikä pitäisi palkasta jäädä?? Aika iso

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On aina mennyt nollamaksulla. Valmistun 1.5 vuoden päästä, jolloin nuorin on jo koulussa. Nyt olen sossun tuella ja käteen jää vuokrankin jälkeen 900e kuussa. Kiva mennä töihin, kun samat tulot jää kun ei tartte päivähoitomaksuja alkaa heti maksamaan kun saa palkkatuloa. Muutoinhan mulla ei ikinä jäisi näin paljon rahaa, vaikka saisin 2000e nettona, siitä vuokra, lääkärikulut, hoitomaksut jne. Ei varmaan jäisi 900e kuussa ruokaan yms.

Tarkoittaa siis sitä, että lainan/asumismenojen ja hoitomaksun jälkeenkin jää käteen n. 1500 euroa.

Joten voisin kyllä suositella valitsemaan toisenlaiset opinnot toisivat paremman toimeentulon. Ja minä olen vasta ns. keskipalkkainen.

jep sulla on yksi lapsi. hoitomakujen jälkeen jäisi 1300 jos lapsia olisi 2.
ja tarvitsisit isomman asunnon ainakin kun lapset teinejä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelija:
No kyllä tuo nyt hieman ottaa päähän kun röyhkeät pummit leuhkii sossun tuloilla!
Itse olen myös opiskelija, opintotukeakaan en saa, eletään miehen tuloilla. soskusta ei todellakaan mitään heru ja hoitomaksut on itse maksettava. Ja kaikki koulujen loma-ajat on painettava töitä, jotta edes jotenkin pärjäisi!

Ja ap voisi myös mennä koulun loma-aikoina töihin niin kantaisi kortensa kekoon ja elättäisi edes osin itsensä ja kakaransa. mutta eihän hän voi koska silloin menisi osa etuuksista ohi suun eikä voisi täällä sitten kerskua sossun rahoilla! eli KYLLÄ, ap on sossun loinen!

Itsekin olen opiskelija ja elän miehen tuloilla, mutta en silti ole kateellinen ap:lle. Nostan hattua, että hän jaksaa yh:na opiskella ja taata paremman tulevaisuuden perheelleen.

Kuinka kuvittelet että yh on töissä koko kesän? Pienin hoidossa ympäri vuoden ja koululaiset yksin kotona koko kesän. Se ei ole lasten etu.

No kuule, veikkampa että ap:n lapset ovat hoidossa koulujen loma-aikoina muutenkin, kun tokihan sitä tarvii omaa aikaa kun opiskelee....

hyvä veto.... ja niin oikeilla jäljillä...

Alkuperäinen kirjoittaja oot niin oikeessa:

peesi

Kannattaa kuulua ammattiliittoon, joiden työttömyyspäivärahoissa ei katsota puolison tuloja.

hyvä veto.... ja niin oikeilla jäljillä...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kanssa kahden lapsen yh ja opiskelija. Otin opintolainan, että pärjään just ja just opiskeluajan, päivähoitomaksuja ei tarvitse maksaa. Sossusta en ole hakenut rahaa. En vaan halua hakea "ilmaista" rahaa, jotenkin se on väärin, kun ei nälkää nähdä kuitenkaan.

kannattaisi hakea. tosin minä luulin että opiskelijan pitää ensin nostaa lainaa ja jos sen lainan nostaa sitä saatavaaa jää hyvin vähän.
jostain syystä jotkut opiskelijat saavat sossun tukea ilman lainaa.en tiedä miksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
No kuule, veikkampa että ap:n lapset ovat hoidossa koulujen loma-aikoina muutenkin, kun tokihan sitä tarvii omaa aikaa kun opiskelee....

Veikkaile sinä vain mitä haluat. Mihinkähän ap ne koululaiset laittaa reiluksi pariksi kuukaudeksi?

joo, kyllä vähän kiukuttaa tommosia lukea, itse olen kolmen lapsen yksinhuoltaja, nuoremmat päiväkodissa ja vanhin koulussa, töissä matalapalkka-alalla (okei, itsehän olen valinnut:) eikä meidän perhe saa mitään tukia sossusta.. ja hoitomaksutkin menee ihan mun palkasta. no tasan ei ilmeisesti mee nallekarkit...mutta ihan tyytyväinen olen, kun ei TARVI elää niillä tuilla, ovat kuitenkin minun mielestäni tarkoitettuja väliaikaiseksi avuksi ja tosi hätään.. mieluimmin elän omillani, vaikka vähän kituutukseksi meneekin:)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

kannattaisi hakea. tosin minä luulin että opiskelijan pitää ensin nostaa lainaa ja jos sen lainan nostaa sitä saatavaaa jää hyvin vähän.
jostain syystä jotkut opiskelijat saavat sossun tukea ilman lainaa.en tiedä miksi.

niin kyllä näin on, että opintolaina lasketaan sossussa "tuloksi" vaikkei sitä edes nostaisikaan. Se on siis opiskelijan etuus, joka otetaan huomioon aina toimeentulotukea laskettaessa. Tai ainakin pitäisi ottaa huomioon jokaisen kohdalta.

Yhteistyössä