mä en osaa laittaa ruokaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perunamuussista saa hyvää laittamalla paljon meijeruvoita ja suolaa. Ja tehdä se tietysti kevyt tai täysmaitoon. Itse laitan siis sellaisen paksun lohkon...100g ehkä voita. Suolaa lisään aina vähitellen. Ei olla lihavia ja hyvältä maistuu. Tosin syödään harvoin. Eli ihan reilusti niitä mausteuta kuten suolaa. Toki mitä enemmän saat kasviksilla ja muilla mausteilla makua, sitä terveellisempää. On myös olemassa esim. Ruususuolas mikä on suht terveellistä.

Ootko Porvoosta? Uusavuton ainakin.
Koska sinulla näyttää olevan tietokone käytössäsi, opettelepas googlaamaan ruokareseptejä.
Jos osaat, yleensä, lukea käyttöohjeita, osaat lukea myös ruokareseptejä.

[QUOTE="Maj";29783894]Ootko Porvoosta? Uusavuton ainakin.
Koska sinulla näyttää olevan tietokone käytössäsi, opettelepas googlaamaan ruokareseptejä.
Jos osaat, yleensä, lukea käyttöohjeita, osaat lukea myös ruokareseptejä.[/QUOTE]

Avuton ehkä mutta en ainakaan ilkeä niinkun sinä.

Laita ensin suolaa, maista. Lisää jos tarpeen. Seuraavaksi mustapippuria, maista. Lisää jos tarpeen.
Seuraavaksi voit siirtyä kokeilemaan esim. yrttejä, vaikkapa basilikaa tomaattisiin ruokiin (aluksi).
Tämän jälkeen voit kokeilla esim. muita yrttejä, valkosipulia, inkivääriä, paprikaa, currya, erilaisia sekoituksia jne.

Aloita varovasti, lisätä voi aina, pois ei saa. Älä sotkota liikaa mausteita keskenään, jos et vielä hallitse perusasioita.

Pääsääntöisesti voit laittaa suolaista, makeaa, hapanta jne. "tasapainon vuoksi". Suola, sokeri, sitruuna esmes.

Älä pelkää kokeilla, harjoittelemalla oppii.
Äläkä häpeile kuutioiden käyttöä.

On tyypillistä, että kokitkin maustaa perunamuusin ja pastaveden. Joten aika naurettavaa kritisoida juuresten ym. maustamista.

Perunan ja riisin keitinveteen riittää muutama hippunen merisuolaa, ei niihin tarvia liemikuutiota laittaa.
Kokeilemalla ja kahtomalla reseptejä oppii käyttämään sopivia mausteita ja yrttejä.

Kiitos niille jotka vastasi asiallisesti.

Täällä ei kyllä ole varmaan yhtään aloitusta johon ei joku tule ilkeilemään.
Joillekin on kai mahdotonta olla ystävällinen..

Siis itse teen ruuat mutta en osaa maustaa. Käytetään siis paljon lihaliemikuutioita. Siis niitä tulee tungettua lähes kaikkeen missä on nestettä.

Haluaisin päästä tästä tavasta kun lapsi syö kohta samaa ruokaa. Ei niistä nyt kokonaan tarvií luopua mutta kun edes vähentäisi..

Miten oppia maustamaan? Mausteita saa olla mutta tulisuus on ehdoton ei.

sopivaks rouhittu.

[QUOTE="a.p";29784615]Kiitos niille jotka vastasi asiallisesti.

Täällä ei kyllä ole varmaan yhtään aloitusta johon ei joku tule ilkeilemään.
Joillekin on kai mahdotonta olla ystävällinen..[/QUOTE]

Ilkeilyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kiinnitä huomiosi vain niihin asiallisiin kommentteihin. Se on paras konsti.

Mut ihan oikeasti. Mieti jokin kiva ruoka mitä haluat tehdä ja googleta muutama erilainen ohje. Voi olla, että alkuun maistuu erilaiselta kuin mihin olet tottunut, jos olet tottunut liemikuution tuomaan perusmakuun. Tiettyihin ruokiin se mun mielestä ihan sopii, esim. jauhelihakeittoon laitan kasvisliemikuution.

Kyllä sä osaat tietty ihan kuten kuka hyvänsä muukin. Suurin haaste varmaan on poisoppiminen liemukuution mausta.

Mun mielestä ap sun ongelma saattaa olla se, että sun mielestä ruuan oma maku ei riitä. Esimerkiks peruna, sen kuuluu maistua perunalle. Parhaimpia ruokia on ne, jotka on just sen makusta, mistä ne on tehty.

Ja anteeksi että olin ilkeä aiemmin, se oli tarpeetonta ja tyhmää.

Mun mielestä ap sun ongelma saattaa olla se, että sun mielestä ruuan oma maku ei riitä. Esimerkiks peruna, sen kuuluu maistua perunalle. Parhaimpia ruokia on ne, jotka on just sen makusta, mistä ne on tehty.

Ja anteeksi että olin ilkeä aiemmin, se oli tarpeetonta ja tyhmää.

Voitko toistaa vielä kerran että ap:n ongelma on että ei ymmärrä mille ruuan kuuluu maistua jne jne?

[QUOTE="vierailija";29784620]käytä merisuolaa ja mustapippuria joka ei jauhettu vaan sopivaks rouhittu.[/QUOTE]

Osta mieluummin pippurimylly ja kokonaisia pippureita. Valmiiksi jauhettujen mausteiden aromit häviävät melko äkkiä, itse jauhamalla saa mausteista todella paljon enemmän irti.

Osta keittokirja ja katso siitä ohjeita, siinä kerrotaan, miten maustetaan.

Perunamuusi maustetaan suolalla ja voilla, muuta se ei tarvitse.

Pastan keitinveteen riittää suola (ja halutessaan öljy)

Keittoihin liemikuutio tai fondue tuo kivan lisän, on ihan ok käyttää niitä keitoissa.

Kastikkeita voi maustaa soijalla, tomaattipyreellä, pippureilla, paprikajauheella, yrteillä, valkosipulilla jne, riippuen kastikkeesta.

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Osta keittokirja ja katso siitä ohjeita, siinä kerrotaan, miten maustetaan.

Perunamuusi maustetaan suolalla ja voilla, muuta se ei tarvitse.

Pastan keitinveteen riittää suola (ja halutessaan öljy)

Keittoihin liemikuutio tai fondue tuo kivan lisän, on ihan ok käyttää niitä keitoissa.

Kastikkeita voi maustaa soijalla, tomaattipyreellä, pippureilla, paprikajauheella, yrteillä, valkosipulilla jne, riippuen kastikkeesta.

Perunamuusin voi halutessaan maustaa sipulilla, valkosipulilla, persiljalla tai muilla yrteillä. Tai pestolla tai vaikka parmesaanilla. Vain mielikuvitus on rajana.

Pastan keitinveteen öljy ei kuulu, lisää öljy mieluummin kastikkeeseen tai pasta-annoksen päälle.

Fondue on oma ruokalajinsa, se ei kuulu keittoihin. Liemikuutioissa kannattaa suosia luomua ja lisäaineettomia vaihtoehtoja.

Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi mistä löytää liemikuutioita tai muita valmisteita ilman arominvahvennetta?
"Useat ruokatalot ovat siivonneet natriumglutamaattia tuotteistaan. Asia ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Osa tuotteista sisältää edelleen hiivauutetta, joka on periaatteessa samaa tavaraa kuin natriumglutamaatti. Se on vain valmistettu luonnollisemmalla tavalla, eli uuttamalla hiivasta proteiinia."

Laittaako kaikki perus ruskeaankastikkeeseen jotain muutakin kuin voita, jauhoja, vettä ja suolaa?? Testatkaapa olla laittamatta mausteita, vain pelkkä suola.

Ennen maustoin jauhelihan kuutiolla, nyt on grillausmauste/ sipuli-, paprika-, valkosipulijauhe ja/tai jauhelihamauste

[QUOTE="juu";29785009]Kiinnostaisi mistä löytää liemikuutioita tai muita valmisteita ilman arominvahvennetta?
"Useat ruokatalot ovat siivonneet natriumglutamaattia tuotteistaan. Asia ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Osa tuotteista sisältää edelleen hiivauutetta, joka on periaatteessa samaa tavaraa kuin natriumglutamaatti. Se on vain valmistettu luonnollisemmalla tavalla, eli uuttamalla hiivasta proteiinia."[/QUOTE]

Minä käytän Reformin liemikuutioita, pääsääntöisesti kasviskuutioita, joissa on hiivauutetta. En osaa itse olla hiivauutteesta huolissani, mutta jos sitä haluaa välttää, voi liemet keittää itse ja pakastaa esim. jääpalapusseissa. Myös lipstikka toimii lihaliemen korvikkeena.

Mulla ei edes oo mitää liemikuutioita. Häränlihafondia löytyy, mutta se on ainoa fondeista ja harvoon sitä tulee käytettyä. Tykkään käyttää paprikaa, currya, rakuunaa, mustapippuria, sipulijauhetta, valkosipulijauhetta, cajunmaustetta, chiliä. Ei tokikaa kaikkia yhtä aikaa. :D Ja noiden lisäksi on muitaki mitä tulee joskus käytettyä esim. juustokumina, oregano. Suolaa en aina pakosta laita ja jos laitan niin käytän pan-suolaa tai Himalajan vuorisuolaa.

Minä käytän Reformin liemikuutioita, pääsääntöisesti kasviskuutioita, joissa on hiivauutetta. En osaa itse olla hiivauutteesta huolissani, mutta jos sitä haluaa välttää, voi liemet keittää itse ja pakastaa esim. jääpalapusseissa. Myös lipstikka toimii lihaliemen korvikkeena.

Millä perusteella suosittelet välttämään lisäaineita kuutioissa, mutta kuitenkin itse käytät hiivauutetta sisältävää tuotetta?

Yhteistyössä