Mä en oikein käsitä tätä touhua (sukulaistilitystä) pitkä tilitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sukulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sukulainen

Vieras
Meillä on kummilapsi, 11 v, miehen veljen nuorempi tyttö. Ja he ovat meidän vanhimman (5 v) kummit.

Ennen kuin meillä oli ekaa lasta, oltiin tosi läheisiä. Yhtäkkiä eivät enää soitelleen, ei käyneet koskaan. Meillä välimatkaa 300 km, mutta ennen kävivät monta kertaa vuodessa. Nyt 5 v:n aikana ovat käyneet ristiäisissä, kerran kun tyttö oli 1 v 1 kk ja miehen veli kävi kun tyttö oli 1,5v. Toisen ristiäisiin eivät tulleet. Otin ensin itseeni.

Oikea syy selvisi kyllä sitten, kun käytiin heilläpäin (miehen kotona) noin 7 kk vanhan vauvan kanssa. (Meillä oli siinä alussa omia ongelmia, auto meni rikki heti ristäisten jälkeen ja hetken oltiin autottomia.)

Heille olikin vanhemman lapsen kanssa isoja ongelmia, siis tyttöä oli kiusattu koulussa koko kouluajan, hän kävi lintsaamaan murrosiässä, masentui ja lopulta päätyi sairaalakouluun. Tämä tyttö oli 11 v kun sisarus syntyi eli jo murkku. Tämä kuvio selvisi meille siis kun oltiin kylässä ja kysyttiin missä x on nyt.

Tämä lapsi ei saanut siellä sairaalakoulussakaan peruskoulun päättötodistusta ja on sen jälkeen yrittänyt sitä 2 kansanopiston linjalla ja en ole nyt varma onnistuiko se toisella kertaa. Asia on hyvin arka ja varsinkin käly häpeää tätä. Se homma on mennyt jo melko oudoksi, esim. huomasin pari kesää sitten että tämän tytön huone oli puhdistettu kokonaan. Siis siellä ei ollut vuodetta, pöytää, ei mitään. Kaikki kuvat tästä isommasta oli myös hävinneet hyllystä. Tuntui aika pahalta ja itkeskelin silloin kotimatkalla tätä. Tämä vanhempi tyttö oli kiva tyttö ja reipas, olen tuntenut siitä asti kun oli 7.

Saatiin tyttöön oma yhteys fb:n kautta, ja tuntui että menisi edes reippaammin vaikka olikin työtön, ei oikein mitään koulutusta jne. Mutta hävisi nyt syksyllä sieltä pois.

Nyt sitten pelkään taas että jotain on sattunut :(. Meidän tytöillä on synttärit viikon välein ja sitten on 2 viikkoaja tuon 11-v:n synttärit. Kutsuttiin juhliin, eivät tulleet. Ei korttiakaan tullut. Kun lähetin heidän tytölle kortin ja lahjan, muka muistivat että ai niin ja silloin lähettivät lahjat ja kortit. Nyt laitoin 4 päivää sitten viestin kälylle, mitä heidän tyttö toivoo lahjaksi jouluna. Ei vastausta. Laitoin tänään pelkästään miehen veljelle ja sanoi että kysyy viikonloppuna??? Miksi vasta silloin? Onko he eronneet vai onko se nuorempikin jossain vaikeuksissa?¨

Plus yleensä näissä lahja-asioissa käly on hoitanut heillä ne. Nyt synttäriasiassa ja nyt joulutoiveissa käly ei vastannut mitään vaan miehen veli..

Kysyisittekö suoraan, että missä mennään?

No mä ainakin kysyisin suoraan. Varsinkin, jos olisi omasta veljestäni kyse. Eikö miehesi voi siis soittaa veljelleen ja sanoa, että olette huolissanne, missä mennään?

Kai he itse pitävät tytöstä parhaiten huolta. Tuskin teidän huolestumisenne ja utelunne mitenkään tytön tilannetta parantaa. Voihan olla, että tyttö myös itse on kieltänyt kertomasta.

Mun miehellä on nyt älyttömän kiireinen aika vuodesta, hän ei varmaan ehdi soittaa...mä ehtisin (oon vielä kotona).

Voin soittaa miehen veljelle, kälylle en viitsi kun häneltä ei todenäköisesti saa suoraa vastausta.

Mutta kyllä toi mietityttää. Miksi ei voi kysyä viikolla lahjatoivetta nuoremmalle? Onko hänelle sattunut jotain, vai ei noi enää asu samassa osoitteessa? Mihin se vanhempi tyttö hävisi? Onko edes hengissä enää :( ? Ostan hänellekin lahjan kyllä (omaan kotiin jotain).

[QUOTE="vieras";22534488]Kai he itse pitävät tytöstä parhaiten huolta. Tuskin teidän huolestumisenne ja utelunne mitenkään tytön tilannetta parantaa. Voihan olla, että tyttö myös itse on kieltänyt kertomasta.[/QUOTE]

Me ollaan kuitenkin lähisukulaisia, lapsen isän puolelta ainut sukulaisperhe. Auttoi se tai ei., niin huoli painaa. Ja jaettu murhe painaa ehkä heitä vähemmän?

Plus aiempi taktiikka oli painaa pää pensaaseen. Kun asia selvisi, niin miehen velisoitti pari kertaa mulle erikseen jutellakseen ja kyselläkseen asioista, koska olen erityisopettaja. Mä en tosin ole sairaalakoulussa vaan harjaantumisluokassa (EHA1) töissä eli luokassa on kehitysvammaisia.

Mä voin sanoa että jos 11-v kieltäisi, niin mä kertoisin kyllä omalle siskolleni silti :(. Tuo isompi on asia erikseen, mutten ihmettelisi vaikka olisi jo haudattu eikä meitä kutsuttu. Miehen äiti elää vielä ja hän ei edes tiedä tuota masennus- sairaalakeikkaa.

[QUOTE="vieras";22534496]Ja ei muuten ole kovin reilua noin yksityiskohtaisin tiedoin kirjoittaa heidän elämästään, koska siitä pystyy ehkä joku perheen tunnistamaan.[/QUOTE]

On siinä asioita muutettu. Mutta asia on sama. Kukaan ei voi tunnistaa.

Mun miehellä on nyt älyttömän kiireinen aika vuodesta, hän ei varmaan ehdi soittaa...mä ehtisin (oon vielä kotona).

Voin soittaa miehen veljelle, kälylle en viitsi kun häneltä ei todenäköisesti saa suoraa vastausta.

Mutta kyllä toi mietityttää. Miksi ei voi kysyä viikolla lahjatoivetta nuoremmalle? Onko hänelle sattunut jotain, vai ei noi enää asu samassa osoitteessa? Mihin se vanhempi tyttö hävisi? Onko edes hengissä enää :( ? Ostan hänellekin lahjan kyllä (omaan kotiin jotain).

Oletko koskaan kuullut sanaa hienotunteisuus? Jostain syystä tuntuu, että mässäilet tällä asialla.

Itse en kerro omia asioitani miehen puoleiselle suvulle, koska heillä tapana "taivastella" muiden ihmisten juttuja, mitään oikeaa empatiaa ei tule.

[QUOTE="vieras";22534639]Vaivaako miestäsi nämä asiat yhtä paljon kuin sinua. Miehesi puhukoon veljensä kanssa, jos on tarpeen. Meillä molemmat hoitavat suhteet omiin sukuihinsa, en utele toisten asioita.

Miten muuten 11 v. on FB:ssä?[/QUOTE]

Vaivaa se. Itse asiassa hän sanoi, että jos ne on eronneet, kun kerran käly ei vastaa mitään ja hänen veljensä voi kysyä vasta viikonloppuna lahjasta, niin että epäilee, että ovat eronneet. Mutta hän ei ehdi nyt moneen viikkoon soittelemaan.

Se isosisarus oli siellä sairaalakoulussa ja saatiin oma (=ei vanhempien kautta kulkeva) yhteys häneen fb:ssä, on nyt yli 20 v. Ei se 11v. (vaikka tiedän kyllä muita sen ikäisiä siellä, mm. serkkuni tytön).

Vaivaa se. Itse asiassa hän sanoi, että jos ne on eronneet, kun kerran käly ei vastaa mitään ja hänen veljensä voi kysyä vasta viikonloppuna lahjasta, niin että epäilee, että ovat eronneet. Mutta hän ei ehdi nyt moneen viikkoon soittelemaan.

Se isosisarus oli siellä sairaalakoulussa ja saatiin oma (=ei vanhempien kautta kulkeva) yhteys häneen fb:ssä, on nyt yli 20 v. Ei se 11v. (vaikka tiedän kyllä muita sen ikäisiä siellä, mm. serkkuni tytön).

Miten opettaja kirjoitta näin sekavaa tekstiä? :D

Tarina ei oikein pysy koossa. Mitä omaan elämmäsi vaikuttaa jos miehesi veli on eronnut?

[QUOTE="vieras";22534683]Oletko koskaan kuullut sanaa hienotunteisuus? Jostain syystä tuntuu, että mässäilet tällä asialla.

Itse en kerro omia asioitani miehen puoleiselle suvulle, koska heillä tapana "taivastella" muiden ihmisten juttuja, mitään oikeaa empatiaa ei tule.[/QUOTE]
Peesi tälle. Samoin se, että epäilet, että "lapsi on ehkä jo haudattu" kertoo jonkinlaisesta suhteellisuudentajun puutteesta ja omituisuudesta. Kun et saa tietää asioista, niin se saa näköjään mielikuvituksen laukkaamaan poikkeuksellisen vilkkaasti. Luulen,että ihan tahallaan haluavat olla erossa sinun ymmärrykseltäsi ja eivät haluaa jakaa asioitaan sinun kanssasi.

[QUOTE="vieras";22534683]Oletko koskaan kuullut sanaa hienotunteisuus? Jostain syystä tuntuu, että mässäilet tällä asialla.

Itse en kerro omia asioitani miehen puoleiselle suvulle, koska heillä tapana "taivastella" muiden ihmisten juttuja, mitään oikeaa empatiaa ei tule.[/QUOTE]

Mä olen kyllä aidosti huolissani ja empaattinenkin. Esim. tuosta vanhemman tytön jutusta en oo puhunut yhtään mitään omille sukulaisilleni tai kavereilleni. Miehen kanssa siitä on puhuttu kahden kesken.

Ainut mitä "taivastelin" miehelle on tuo salailu ja se että lapsi siivotaan pois kotoa ja kuvista kuin ei-toivotut poliitikot Stalinin kuvista, koska varmaan älyttömän kivaa siitä lapsestakin huomata, että hänen sairastumistaan hävetään noin. Itse heitti herjaa aiheesta fb:sta, mustaa huumoria joten epäilen että ei hän oo kieltänyt.

Osaan kyllä olla hienotunteinen ja töissäni olen myös vaitiolovelvollinen.

[QUOTE="vieras";22534707]Miten opettaja kirjoitta näin sekavaa tekstiä? :D

Tarina ei oikein pysy koossa. Mitä omaan elämmäsi vaikuttaa jos miehesi veli on eronnut?[/QUOTE]

Itse et varmaan vain ymmärrä lukemaasi, minä ainakin käsitin heti että vanhempi tytär on ollut FB:ssä. Muuten oma 11v on Facessa, mitä sitten?

Ja mä ainakin ymmärrän aloittajan huolen. tosin en sitä että miksei miehellä muka ole aikaa soittaa veljelleen. Kyllä aina sen verran aikaa irtoaa.

Mä olen kyllä aidosti huolissani ja empaattinenkin. Esim. tuosta vanhemman tytön jutusta en oo puhunut yhtään mitään omille sukulaisilleni tai kavereilleni. Miehen kanssa siitä on puhuttu kahden kesken.

Ainut mitä "taivastelin" miehelle on tuo salailu ja se että lapsi siivotaan pois kotoa ja kuvista kuin ei-toivotut poliitikot Stalinin kuvista, koska varmaan älyttömän kivaa siitä lapsestakin huomata, että hänen sairastumistaan hävetään noin. Itse heitti herjaa aiheesta fb:sta, mustaa huumoria joten epäilen että ei hän oo kieltänyt.

Osaan kyllä olla hienotunteinen ja töissäni olen myös vaitiolovelvollinen.

Jos "lapsi" on jo 20 v. Niin onko sinulle tullut mieleen, että hän on muuttanut omilleen ja lapsuuden kodin huone on tyjennetty häneen uuteen asuntoonsa.

Meillä kummimuistamiset lopetetaan rippijuhliin, jonka jälkeen muistetaan isompien juhlien yhteydessä. Joulumuistamiset tehdään joulukortein.

Alkuperäinen kirjoittaja öö?;22534752:
Itse et varmaan vain ymmärrä lukemaasi, minä ainakin käsitin heti että vanhempi tytär on ollut FB:ssä. Muuten oma 11v on Facessa, mitä sitten?

Ja mä ainakin ymmärrän aloittajan huolen. tosin en sitä että miksei miehellä muka ole aikaa soittaa veljelleen. Kyllä aina sen verran aikaa irtoaa.

Ymmärröt tästä että lapsi on 20 v., niinkö :D Oletko kenties ap =)

"Meillä on kummilapsi, 11 v, miehen veljen nuorempi tyttö. Ja he ovat meidän vanhimman (5 v) kummit."

[QUOTE="vieras";22534780]Ymmärröt tästä että lapsi on 20 v., niinkö :D Oletko kenties ap =)

"Meillä on kummilapsi, 11 v, miehen veljen nuorempi tyttö. Ja he ovat meidän vanhimman (5 v) kummit."[/QUOTE]

Siis heillä on 11v kummilapsi, joka on se nuorempi tyttö. Käsittääkseni ap:n miehen veljellä on kaksi tytärtä (voi olla toki muitakin). Ja myöhemmin ap kirjoittaa näin:

"Heille olikin vanhemman lapsen kanssa isoja ongelmia, siis tyttöä oli kiusattu koulussa koko kouluajan, hän kävi lintsaamaan murrosiässä, masentui ja lopulta päätyi sairaalakouluun. Tämä tyttö oli 11 v kun sisarus syntyi eli jo murkku. Tämä kuvio selvisi meille siis kun oltiin kylässä ja kysyttiin missä x on nyt."

Vanhemman lapsen kanssa on siis ongelmia, ja vanhempi on ollut 11-vuotias kun nuorempi on syntynyt, ja nuorempi on nyt 11v.

Ja ei, en ole ap. Mutta minä ainakin ymmärsin näin tuon tekstin perusteella.

[QUOTE="vieras";22534707]Miten opettaja kirjoitta näin sekavaa tekstiä? :D

Tarina ei oikein pysy koossa. Mitä omaan elämmäsi vaikuttaa jos miehesi veli on eronnut?[/QUOTE]

Ensinnäkin opettaja on nyt äitiyslomalla ja toiseksi 38 asteen kuumessa, kolmanneksi läppärin näppiksessä on vikaa ja neljänneksi opetkaan ei vapaa-ajallaan ole jumalista seuraavia :).

Eihän se nyt just mun omaan elämääni vaikuta. Ei myöskään se jos paras ystäväni eroaa tms. Voin kuitenkin tuntea surua heidän puolestaan ja varsinkin jos taas on jotain pahaa sattunut heille. Niin hassulta kun asia sinusta kuulostaakin, satun tykkäämään noista ihmisistä ja välittämään, mitä heille kuuluu... Ennen viihdyttiin tosi hyvin yhdessä porukalla ja olin iloinen että meillä oli hyvät ja läheiset välit. Eikä siitä niin kauaa ole.

[QUOTE="vieras";22534780]Ymmärröt tästä että lapsi on 20 v., niinkö :D Oletko kenties ap =)

"Meillä on kummilapsi, 11 v, miehen veljen nuorempi tyttö. Ja he ovat meidän vanhimman (5 v) kummit."[/QUOTE]

Luepas ap:n tekstit uudestaan, niin ehkä ymmärrät sinäkin.

[QUOTE="vieras";22534712]Peesi tälle. Samoin se, että epäilet, että "lapsi on ehkä jo haudattu" kertoo jonkinlaisesta suhteellisuudentajun puutteesta ja omituisuudesta. Kun et saa tietää asioista, niin se saa näköjään mielikuvituksen laukkaamaan poikkeuksellisen vilkkaasti. Luulen,että ihan tahallaan haluavat olla erossa sinun ymmärrykseltäsi ja eivät haluaa jakaa asioitaan sinun kanssasi.[/QUOTE]

No se haudattu oli liiottelua, mutta kyllä se heidän vanhimman tytön tilanne oli kytenyt jo pitkään ennen kuin meni siihen vaiheeseen, että oli siellä sairaalassa ja me saatiin tietää, että tämmöistä oli ollut hänellä koulussa jo pitkään. Jos mun lasta kiusataan, niin kyllä luulen että juttelen siitä läheisemmille jo ennen kuin on pakko myöntää että lapsi ei voi asua kotona enää.

Miehen veli kyllä hakuaisi jakaa, itse soitteli ja kyseli ja kertoi. Mutta käly on jossain pää pensaassa edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja öö?;22534752:

Tänäänkin lähti töihin klo 6 ja palasi vähän ennen seiskaa, ja tuo puhelu tuskin on mikään 5 min kuulumiset ja heippa...

No se haudattu oli liiottelua, mutta kyllä se heidän vanhimman tytön tilanne oli kytenyt jo pitkään ennen kuin meni siihen vaiheeseen, että oli siellä sairaalassa ja me saatiin tietää, että tämmöistä oli ollut hänellä koulussa jo pitkään. Jos mun lasta kiusataan, niin kyllä luulen että juttelen siitä läheisemmille jo ennen kuin on pakko myöntää että lapsi ei voi asua kotona enää.

Miehen veli kyllä hakuaisi jakaa, itse soitteli ja kyseli ja kertoi. Mutta käly on jossain pää pensaassa edelleen.

Käly ei ehkä tunne sinua läheiseksi. Itselläni on etäiset välit kälyyni, ei tulisi mieleenkään kertoa hänelle oman perheen asioita.

Yhteistyössä