mä en oikeasti yhtään ihmettele miksi naisia ei palkata pitkillä soppareilla, miksi naisilla on vaikea edetä työelämässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neith

Vieras
ja miksi naiset on heikommassa asemassa miesvaltaisilla aloilla..

raskaus, tuo tila mikä ei ole sairaus mutta mikä aiheuttaa työnantajalle ylimääräistä vaivaa ja kustannuksia

Alkuperäinen kirjoittaja Neith:
ja miksi naiset on heikommassa asemassa miesvaltaisilla aloilla..

raskaus, tuo tila mikä ei ole sairaus mutta mikä aiheuttaa työnantajalle ylimääräistä vaivaa ja kustannuksia

Ja ihan syystä naiset kärsivät. Ei ole miehellä osaa eikä arpaa tuohon raskautumiseen. Oikeastaan koko lapsiperhearkeen.

Silloin kun mä vastasin yrityksen rekrytoinnista en ottanut edes haastatteluun kun yli 40v naisia. Toki mahdollisesti joku heistäkin olisi saattanut vielä raskautua mutta pienempi todennäköisyys kun nuoremmilla kuitenkin.

Itse sain ainakin heti kahden kuukauden koeajalla suoraan vakkaripaikan..

Vaikka nainen olenkin ja saatan lisääntyä. Mieskin voi jäädä kotiin meillä näin puolet puolet :)

juttelin kaverin kanssa..
se on nyt menossa kertomaan työnantajalle olevansa raskaana jotta saa irtisanomis suojan, samalla aikoo sanoa että mitä tehtäviä se ei enää tee, missä työkohteissa se ei enää ole ja jos ei vaatimuksiin suostuta niin se meinaa saikuttaa..
ja viikkoja oli tosissaan se 5-6
työ ei ole vaaralliseksi määriteltyä, ja olkoonkin että sillä edellibnen raskaus oli ns "pahempi kuin normi" ja lapsi syntyi etuajassa niin ehkä hitusen väärä asenne nhyt kyllä taas..

mä repesin. MIKSI NAISILLA ON vaikea edetä.. jne.. varmaan onki vaikee naisilla edetä... vai haluuko joku lesbon maineen kun yrittää tollee edetä..

ÄRSYTTÄÄ NOI SANAVALINNAT JA KIELIOPPI!!!!!! EI KUULU SANOA NAISILLA TOSSA YHTEYDESSÄ. on myös väärin sanoa MULLA HÄVETTÄÄ
MULLA ÄRSYTTÄÄ
MULLA SUUTUTTAA
JNE JNE JNE

TOI KUULOSTAA NIIIIIIIIIIIIN TYPERÄLTÄ. EIKÄ TYPERÄLLE!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Silloin kun mä vastasin yrityksen rekrytoinnista en ottanut edes haastatteluun kun yli 40v naisia. Toki mahdollisesti joku heistäkin olisi saattanut vielä raskautua mutta pienempi todennäköisyys kun nuoremmilla kuitenkin.

:D Ja millään muullahan ei tietysti ole väliä, kuten koulutuksella ja kokemuksella.

Itse oon ollut vakkarisoppareilla koko työurani ajan, ja oonpa tässä lapsiakin laitellut. Arvon työnantajilta loppuis aika nopsaan sekä työvoima että asiakkaat, jollei niitä lapsia kukaan tekis.

jos ei vaatimuksiin suostuta niin se meinaa saikuttaa..

Meillä on muuten yhdelle työntekijälle määrätty jokaisesta saikkupäivästä lääkärintodistus, me muut voidaan olla omalla ilmolla pois sen 3 vrk. Eli jossain menee sairauspoissaolo-oikeudenkin raja.

jos oikeasti järjellä ajattelee, niin onhan se nyt persiistä että raskaana oleva nainen on liki mahdoton irtisanoa (vaikak olisi aihetta) se saattaa tuottaa suunnattomasti palkkamenoja kun saikuttaa, lisäksi uutta työntekijää ei voida pysyvästio palkata kun ei tiedetä milloin nainen tulee takas töihin vai tuleeko, ja silloinkin on riskinä että jää uudelle äitiyslomalle pikapuoliin (mahdolluisesti jo 3kk päästä)

Koska
a) naiset tekevät vähemmän hommia kuin miehet
b) naiset ovat useammin poissa töistä
c) naisilla ei ole halua edetä uralla
d) naiset eivät tuo itseään esille

se on nyt menossa kertomaan työnantajalle olevansa raskaana jotta saa irtisanomis suojan, samalla aikoo sanoa että mitä tehtäviä se ei enää tee, missä työkohteissa se ei enää ole ja jos ei vaatimuksiin suostuta niin se meinaa saikuttaa..
työ ei ole vaaralliseksi määriteltyä, ja olkoonkin että sillä edellibnen raskaus oli ns "pahempi kuin normi" ja lapsi syntyi etuajassa niin ehkä hitusen väärä asenne nhyt kyllä taas..

Raskaana olevankin saa kyllä irtisanoa esim. siksi, että kieltäytyy työstä. Irtisanoa ei saa raskauden TAKIA, siis syrjivästi. Ei se nyt mikään vapaudu vankilasta-kortti sentäs oo.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
mä repesin. MIKSI NAISILLA ON vaikea edetä.. jne.. varmaan onki vaikee naisilla edetä... vai haluuko joku lesbon maineen kun yrittää tollee edetä..

ÄRSYTTÄÄ NOI SANAVALINNAT JA KIELIOPPI!!!!!! EI KUULU SANOA NAISILLA TOSSA YHTEYDESSÄ. on myös väärin sanoa MULLA HÄVETTÄÄ
MULLA ÄRSYTTÄÄ
MULLA SUUTUTTAA
JNE JNE JNE

TOI KUULOSTAA NIIIIIIIIIIIIN TYPERÄLTÄ. EIKÄ TYPERÄLLE!!!!!

sorry kirjoitus härö, piti kirjoittaa naisten on vaikea edetä tai naisilla on vaikeukisa edetä.. joten ajatuksissani yhdistin nämä kaksi lausetta :D

No onneksi mun työnantaja osaa ajatella pidemmällä tähtäimellä kuin seuraavaa kahta vuotta. Minut ja 2 muuta nuorta naista palkattiin vakituisiksi lähes suoraan koulusta vuoden sisällä. Kaikki saatiin lapsia ja oltiin pari vuotta kotona. Nyt ollaan taas työelämässä ja taatusti painetaan hommia siinä missä miehetkin. Mahdolliset lasten sairaksista johtuvat poissaolot menee miehen kanssa puoliksi. Sillä ~3000 euron sijoituksella työnantaja sai ainakin minusta todella moneksi vuodeksi lojaalin työntekijän.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Raskaana olevankin saa kyllä irtisanoa esim. siksi, että kieltäytyy työstä. Irtisanoa ei saa raskauden TAKIA, siis syrjivästi. Ei se nyt mikään vapaudu vankilasta-kortti sentäs oo.

mie koitin sille kyllä kertoa noita tosiasioita, eli siis se ei voi kieltäytyä töistä, se ei voi vaatia noita juttuja muttas en vastaus oli että sitten se saikuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja -:

:D Ja millään muullahan ei tietysti ole väliä, kuten koulutuksella ja kokemuksella.

Itse oon ollut vakkarisoppareilla koko työurani ajan, ja oonpa tässä lapsiakin laitellut. Arvon työnantajilta loppuis aika nopsaan sekä työvoima että asiakkaat, jollei niitä lapsia kukaan tekis.

Toki koulutuksella ja kokemuksellakin on väliä. Ja sitä löytyi kyllä palkkaamiltani yli 40v naisilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on muuten yhdelle työntekijälle määrätty jokaisesta saikkupäivästä lääkärintodistus, me muut voidaan olla omalla ilmolla pois sen 3 vrk. Eli jossain menee sairauspoissaolo-oikeudenkin raja.

Meillä on jokaisesta poissaolosta toimitettava lääkärintodistus, niin miesten kuin naisten. Kiitos vaan kaikille "saikuttajille".

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Meillä on jokaisesta poissaolosta toimitettava lääkärintodistus, niin miesten kuin naisten. Kiitos vaan kaikille "saikuttajille".

sama meille, ja olen kyllä kuullut että kovin herkästi ei saa saikkua pelkästään raskauden takia..
mutta tosissaan naiset itse huonontavat asemaansa työelämässä..

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Tää meidän erityistarkkailussa oleva ei ole raskaana, mutta "saikuttaa" kyllä joka risauksesta. Tai teki sitä ennen. Nyt on ikään kuin ihmeparantunut :) Ei siihen jeesusta tarvittu, vaan jämäkkä esimies ja työterveyshuolto.

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
30v ja lapset tehty, ovat jo koululaisia. Ei ole esteenä minun palkkaamiselleni.

Mistä työnantaja sen tietää, että lapset on tehty? Voihan sitä haastattelussa niin sanoa, mutta työnantaja voi yhtälailla ajatella, että valehtelee.

No jaaha...kylläpä sit ois vähän lapsia maailmassa, jos naiset ei lapsia enää synnyttäisi..Ja niitä tulevia työtätekeviä ja palkattavia miehiä..

Noin oikeesti, nainenhan on aina väärän ikäinen työelämää ajaltellen: kohta 20.v saattaapi kohta olla raskaana..tätä sitä jatkuu vuosia ja sitten kun on lapset pieniä, niin sitten ei ainakaan kannata palkata, kun lapset kuitenkin sairastelee..ja sit 30-40.v jos ei vielä ole lapsia, niin sitten se IHAN VARMAAN kohta jää äitiyslomalle..

Ja enpä ole keltää miespuoliselta ystävältäni kuullut, että heiltä ois kysytty työhaastattelussa perhe- ja seurustelusuhteista. Noitahan ei saa edes haastattelija kysyä.

No, asiat on tietysti omia valintoja. Musta naisen uraksi (eläkkeen ym. kannalta) pitäisi myös huomioida se, että on ollut kotona hoitamassa lapsia, eikä lapset ole ollut yhteiykunnan hoidettavana. En tällä ota tarkoita, että olisi väärin laittaa lapsia hoitoon, mutta minusta pitäisi huomioida myös se naisten kotona tekemä työ.

Niinpä... olen tehnyt ahkerasti töitä useiden työnantajien alaisuudessa, nuorena opiskeluaikana ja sittemmin vakisuhteissa. 2005 jäin äippälomalle, sitten hoitovapaalle, ennen lapsen tuloa 3 v:ksi syntyi pikku-kakkonen ja nyt odotan kolmatta... jos lasten kanssa kaikki menee hyvin ja tämä viimeinen sujuu synnytyksineen hyvin niin voipi olla että olen töistä poissa vielä 3,5 vuotta. Silti työnantaja on maksanut äippälomien ajalta kertyneistä lomista ja korvauksina mulle ihan reilusti... eli vähintään 5000 on jo saatuna, riippuu miten laskee voi työnantajan korvaus olla isompikin (maksoi ekasta lapsesta palkkaa 3 ekaa äippäloma kuukautta, sai toki osan takaisin kelalta (mun korvauksen verran), joten sitä erotusta en osaa tässä huomioida.) Eli arvioin että taas seuraavan äippäloman jälkeen tulossa n. 2500euroa... Ihan kiva, mutta en pidä tätä ihan oikeana ja reiluna... en ole ansainnut tätä kun en ole töissäkään ollut 2005 loppuvuoden jälkeen. Ymmärrän että nainen on kallis työnantajalleen! Jos olisin nuorempi voisin jatkaa lasten tekoa... teoriassa 9 lasta olisi ihan mahdollista (lestadiolaisäidit ovat näyttäneet että jopa 16) mutta en kyllä ite ihan niin paljoa jaksaisi. Eli kolme taitaa olla mun lapsiluku...

Mutta ymmärrän myös työnantajaa... Enkä haluaisi olla se nainen joka pompottaa työnantajaa raskautensa kautta. Toki jos on vaikea raskaus, niin sitten on, mutta tunnen joitakin joille raskaus on ollut kuin sairaus, syy kaikkeen mahdolliseen lintsaukseen. Suurin osa pyrkii tekemään työnsä hyvin myös raskausaikana.

No, asiat on tietysti omia valintoja. Musta naisen uraksi (eläkkeen ym. kannalta) pitäisi myös huomioida se, että on ollut kotona hoitamassa lapsia, eikä lapset ole ollut yhteiykunnan hoidettavana. En tällä ota tarkoita, että olisi väärin laittaa lapsia hoitoon, mutta minusta pitäisi huomioida myös se naisten kotona tekemä työ. [/quote]

Olen samaa mieltä!

No joo jos on tuonlaisia duunissa etenijöitä niin en ihmettele että työnantajia kismittää palkata töihin hedelmällisessä iässä olevia..sillä itse kerroin kyllä heti kun itsekin tiesin että olen raskaana. Koitan tehdä työt mahdollisuuksien mukaan niin normaalisti ja ptikään kuin voin! Koska työnantaja on itse todella hyvin pitänyt kaikki sovitut jutut, niin en todellakaan lähde siltä linjalta että kaikki mulle ja heti. Yhden päivän ollut saikkella selän takia raskauden aikana ja jo puolivälissä olen..

Yhteistyössä