Mä en meinannu uskoa tätä todeksi, onko kukaan kuullu aikasemmin tämmösestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sisu

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
20 985
2
36
Mies käytti tänään tyttöä hammaslääkärissä, eka ihan lääkärin tarkastus, ei enää hoitajan. Tytöllä on 1.5vuotiaana ollu kaikki 20maitohammasta suussa, ja hoitaja on aina kehunu, että on niin siistit ja hienot hampaat tytöllä. Tänään lääkäri oli kuitenki todennu, et tytöllä on yksi poskihammas jo pysyvä hammas... Siis se ei ole kasvattanu ollenkaan maitohammasta siihen aluksi, vaan suoraan pysyvän hampaan :o Ikinä oo kuullu, että näin vois käydä... Onko kukaan muu /muun lapsella käyny samallai?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän se voi olla mahdollista. Kaverini siskolla oli lapsena kahdet maitohampaat eli kahdet hampaat lähtivät ennen kuin pysyvät kasvoivat.

:o WHAT!!? Siis eka kasvo maitohampaat, ja ne tippu, tilalle kasvu UUDET maitohampaat (ko? ), ja sit vasta tuli pysyvät hampaat...?

Alkuperäinen kirjoittaja tosi o:
noin 6v tulee ne viimeiset pysyvät hampaat kaikille, eikä niiden tilalla ole koskaan ollutkaan viimeistä maitoposkihammasta.

Ei ei ole. 20 maitohammasta tulee lapselle, ja koko ajan ole ollu siinä luulossa, että se yksi hammas on maitohammas, ja sekin on siis todella jo 1.5vuotiaana ollu tytöllä suussa...

Mun entisellä työkaverillani oli käsittääkseni vain yhdet hampaat pienestä lähtien, vai oisko ollut niin että etuhampaat oli maitohampaina ja niiden tilalle tuli uudet mutta muuten tuli kerralla pysyvät hampaat, en muista miten tuo meni mutta joku erikoinen juttu se kuiteskin oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
noin 6v tulee ne viimeiset pysyvät hampaat kaikille, eikä niiden tilalla ole koskaan ollutkaan viimeistä maitoposkihammasta.

Ei ei ole. 20 maitohammasta tulee lapselle, ja koko ajan ole ollu siinä luulossa, että se yksi hammas on maitohammas, ja sekin on siis todella jo 1.5vuotiaana ollu tytöllä suussa...

ole sitten jäärä!

ole sitten jäärä!

Siis mitä? Tarkotin, että kyllä tiedän, että viimeiset poskihampaat on suoraan pysyvät, mutta niistä ei ole nyt kyse, vaan maitohampaasta, mikä olikin pysyvä hammas.

Mulla on yksi poskihammas maitohammas, kun sinne alle ei ole tulossa ollenkaan rautahammasta.
Se on vielä hammasrivistössä niin näkyvällä paikkaa, että jää kolo näkymään, kun tuo tuosta viimein irtoaa.'
Se on ihan rikkinäinen ja näyttää olevan reunastaan ihan halki koko hammas, joten ei se siinä enää kauaa ole. :'(

Hmm... Mielenkiintoiselta kuulostaa :xmas:

Mulla on tuo vasen yläkulmahammas maitohammas. Leuassa sen alla on pysyvä hammas joka ei tähän mennessä ole viitsinyt esiin tulla, saa nähdä tuleeko koskaan... Mun siskollani on kaksi vasenta kulmahammasta. Toinen niistä kasvoi kitalakeen ja se siirrettiin isoin operaatioin toisen kulmahampaan viereen. Vinkeän näköinen suu siskolla kun osaa katsoa tarkemmin =)

Varmassi en tiiä enkä osaa sanoa missä vaiheessa olis kasvaneet, mutta poskihampaista mulla kanssa kyse.

Aikoinaan hammaslääkäri määräsi poistettavaksi multa kaksi poskihamamasta, kun olettivat maitohampaiksi ja halusivat uusille tilaa. No, hampaat poistettiin ilman kummempia puudutuksia ja minä n. 10-vuotiaana huusin kuin syötävä. Ja kappas, sit huomasivat, että nehän taisikin olla oikeat rautahampaat! Että turhaan poistettiin ne kaksi. Toisesta tuli vielä paha tulehdus. Ja oikomishoitoon vaan, jotta saatiin ne turhat raot umpeen. No, onpa mulla nyt tasanen hammasrivistö, mutta ihan hyvä että sun tytöllä huomaavat jo nyt ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Mulla on tuo vasen yläkulmahammas maitohammas. Leuassa sen alla on pysyvä hammas joka ei tähän mennessä ole viitsinyt esiin tulla, saa nähdä tuleeko koskaan... Mun siskollani on kaksi vasenta kulmahammasta. Toinen niistä kasvoi kitalakeen ja se siirrettiin isoin operaatioin toisen kulmahampaan viereen. Vinkeän näköinen suu siskolla kun osaa katsoa tarkemmin =)

Kaikkea sitä kuulee... Joo, mun äidillä on kans yks kulmahammas maitohammas, ja tietysti se on paljon pienempi kun muut hampaat...

Alkuperäinen kirjoittaja mulla kai:
Varmassi en tiiä enkä osaa sanoa missä vaiheessa olis kasvaneet, mutta poskihampaista mulla kanssa kyse.

Aikoinaan hammaslääkäri määräsi poistettavaksi multa kaksi poskihamamasta, kun olettivat maitohampaiksi ja halusivat uusille tilaa. No, hampaat poistettiin ilman kummempia puudutuksia ja minä n. 10-vuotiaana huusin kuin syötävä. Ja kappas, sit huomasivat, että nehän taisikin olla oikeat rautahampaat! Että turhaan poistettiin ne kaksi. Toisesta tuli vielä paha tulehdus. Ja oikomishoitoon vaan, jotta saatiin ne turhat raot umpeen. No, onpa mulla nyt tasanen hammasrivistö, mutta ihan hyvä että sun tytöllä huomaavat jo nyt ;)

Ei helkutti... Aika hirveetä... Joo, meillä on muutaman viikon päästä röntgenreissu tytön kans, on niin voimakas yläpurenta, niin kuvataan suu, ja tehdään muotit jos tarttee alkaa jo maitohampaita oikoo...

Kaikkea sitä kuulee... Joo, mun äidillä on kans yks kulmahammas maitohammas, ja tietysti se on paljon pienempi kun muut hampaat...

Joo tuo munkin maitohampaani on huomattavasti pienempi kuin muut hampaat. Söpön näköinen tavallaan :D
Siskon hammaslääkäri kuulemma kertoi joskus että tällaiset hampaan puuttumiset tai ylimääräiset hampaat johtuvat geenivirheestä

Joo tuo munkin maitohampaani on huomattavasti pienempi kuin muut hampaat. Söpön näköinen tavallaan :D
Siskon hammaslääkäri kuulemma kertoi joskus että tällaiset hampaan puuttumiset tai ylimääräiset hampaat johtuvat geenivirheestä

Onkohan meidänkin neidillä geenivirhe :xmas:

Onkohan meidänkin neidillä geenivirhe :xmas:

Voihan olla :)

Mulla on ylä kulmahampaat heti etuhampaiden vieressä, eli puuttuu yhdet hampaat välistä ja sit niissä paikoissa missä noiden kulmahampaiden pitäis olla, mulla on maitohampaat. Ja katjuskalle, meidän poijalla ( 11v ) on vaihtunu vasta neljä hammasta :D

Yhteistyössä