Mä en kyllä ymmärrä,kun päiväkodista suositellaan 3pv viikossa hoitoa lapselle,kun äiti on kotona pienemmän lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
jotain ristiriitaa on siihen,kun toivotaan,että äidit hoitaisivat lapset kotona,jos kerran kotona itse ovat.Olen useammankin äidin kuullut sanovan,että heille suositeltu 3pv hoitoa viikossa. Vaikkei mitään muuta perustelua ole kuin että lapsi säilyy silloin ryhmässä paremmin.Joku mättää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jotain ristiriitaa on siihen,kun toivotaan,että äidit hoitaisivat lapset kotona,jos kerran kotona itse ovat.Olen useammankin äidin kuullut sanovan,että heille suositeltu 3pv hoitoa viikossa. Vaikkei mitään muuta perustelua ole kuin että lapsi säilyy silloin ryhmässä paremmin.Joku mättää.

Näissä tapauksissa äidit/perhe olivat ajatelleet hoitoa 2pv viikossa.

Tädit varmaan päiväkodissa katsoo, että lapsen on olla parempi hoidossa kuin kotona. Kenestä ja mistä tämä asia sitten kertookaan... Ehkäpä lapsen kotioloista, äidin jaksamisesta ym.

Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Silloin JOS lasta haluaa pitää jonkinverran hoidossa, meilläkin suositellaan 3 pv viikossa. Sitä vähemmällä määrällä hoitoon jääminen on aina tavallaan uusi juttu ja lapsi ei pysy kunnolla sisällä ryhmässä. Mutta, näin suositellaan silloin, JOS lapsen haluaa pitää hoidossa. Kukaan ei suosittele, että lapsi joka tapauksessa pidetään hoidossa. Sehän on ihan oma valinta.

Riippuu isomman lapsen iästä, mutta esim. 3v. kaipaa jo kavereita ja toimintaa, ei nyhjöttämistä kotona äidin ja vauvan kanssa. Vauvan ehdoilla kuitenkin mennään, tuleeko äidin vietyä vanhempaa esim. kerhoihin tai avoimeen päiväkotiin tai aina edes ulos, vahvasti epäilen. Isompi lapsi kärsii kun ei ole seuraa ja äidin aika ja energia menee vauvaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää? Silloin JOS lasta haluaa pitää jonkinverran hoidossa, meilläkin suositellaan 3 pv viikossa. Sitä vähemmällä määrällä hoitoon jääminen on aina tavallaan uusi juttu ja lapsi ei pysy kunnolla sisällä ryhmässä. Mutta, näin suositellaan silloin, JOS lapsen haluaa pitää hoidossa. Kukaan ei suosittele, että lapsi joka tapauksessa pidetään hoidossa. Sehän on ihan oma valinta.

Samaa mieltä, MIKÄ SIINÄ ON NIIN VAIKEAA YMMÄRTÄÄ? HUOLEHDI NYT VAIKKA VIIKKO VAAN OMISTA ASIOISTAS, JA KATSO ALKAAKO ELÄMÄ TAAS MAISTUMAAN

Minä mielellään veisin meidän nyt nuorimman 3,5v hoitoon päivisin jos meille vauva nyt tulis. Toiset lapset menevät kouluun ja eskariin niin olen varma et hän myös haluaisi jonnekkin touhuamaan "isona" päivällä.Mieluisten klo.9-12. On niin energinen pakkaus :D Ja tosiaan mielummin useampana päivänä muutaman tunnin ku et kaksi pitkää päivää.
Eihän siellä päiväkodissa ole pakko sitä 8 tuntii olla.Meille tosin kelpaisi ihan kerho paikkakin.
Muut lapset ovat olleet kotona tuon ikäisenä ja hyvin viihtyneet.Mut kaikki on erilaisia.

Jos meille tulisi nyt vauva, niin ehdottomasti pitäisin lapseni ainakin osa-aikaisena päiväkodissa. Sillä on siellä kaikki kaverit eikä hän takuulla viihtyisi mun ja vauvan kanssa kotona. Eri juttu varmaan olisi, jos esikoinen olisi n.1-2 -vuotias. Mutta 3-vuotias ja siitä yli kaipaa kyllä niitä kavereita.

todellakin riippuu vanhemman lapsen iästä. ja tuo kolme päivää viikossa johtuu juuri siitä, että pysyy ryhmän toimnnassa mukana. Isojen ryhmässä on yleensä ihan viikko-ohjelma.
Meillä esim. olisi mahdllista viedä 5-v lapsi hoitoon myöhemminkin päivällä, niin päiväkodista toivoivat, että maanantai-torstai on ennen ysiä paikalla, jotta ehtii aaamupiirin mukaan, perjantaisin on sitten vapaata ohjelmaa, tosin noilla on perjantaisin kaikki ivat jutut, kuten pulkkamäkeen meno.

No kaksi päivää viikossa tekee kuussa niin vähän, että päiväkoti joutuu ottamaan yhden lapsen tilalle ja tällöin tuo vähän hoidossa oleva on aina laittomasti ylimääräisenä paikalla. Mutta vajaata ryhmääkään ei saa pyörittää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näissä tapauksissa äidit/perhe olivat ajatelleet hoitoa 2pv viikossa.

no lapsi pysyy ryhmän toiminnassa paremmin mukana, kun on vähän useammin hoidossa. ei jää sitten niin helposti myöskään lasten leikkien ulkopuolelle, helpompi saada uusia kavereita ja pitää entiset kaverisuhteet. so simple.

Niin mullekin suositeltiin, tai itseasiassa kun ihan ns. "kehityskeskustelussa" kävin päiväkodilla (niinkuin jokaisen lapsen vanhemmat) niin tädit oli ehdottomasti sitä mieltä että esikoisen pitää jatkaa edes osa-aikaisen tarhassa, olivat sitä mieltä että n.5v:lle ei riitä äidin ja vauvan seura virikkeeksi. Saa sitten pitää omat kaverit ja omat juttunsa, eikä joudu elämään vauvan ehdoilla. Ja tää on kuitenkin sellaisessa yksityisessä päiväkodissa jossa osa-aikaisuus ei ole oikeastaan edes vaihtoehto, ja helposti olisivat saaneet lapsen mun pojan tilalle kun jonoakin on. Mä maksan täyspäiväisen maksun pojasta jatkossakin, mutta saan itse päättää montako päivää/tuntia poika siellä viikossa viettää.

Kyllä mättää! Jos lapsi on alle kolmevuotias ei hänellä ole tästä mitään hyötyä, vain stressiä. Jos äiti kokee ettei taaperonsa ja vauvan kanssa yksin päiviä jaksa, on se taaperolle ja kaikille parempi että taapero on aamupäivisin pk:ssa, pari, enintään kolme tuntia kerrallaan ja toivonmukaan ei joka päivä.
Isomman lapsen kohdalla kolme tuntia päivittäin on ihan ok.

Kannattaa yrittää aina nähdä asiat lapsen näkökulmasta silloin kaikista tuntuu hyvältä.

Yhteistyössä