Mä en kestä kun tällä palstalla joka toinen valittaa kun ei ole vara ostaa joululahjoja lapsille, en usko puoliakaan noista jutuista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt

Vieras
Mä en ole vielä tavannut yhtään sellaista jolla ei todellakaan olisi varaa, se on vaan priorisointikysymys ja se mitä ostaa, jokaisella on vara ostaa esim. värikynät ja piirustuslehtiö tai kivoja tarroja tai jotain muuta pientä. Suomessa ei ole niin köyhiä, joilla ei ole mihinkään varaa.
Niin ja tarviiko niitä joululahjoja alkaa miettimään viime tingassa.

Tällä aloituksella en tarkoita sitä, että jokaisella olisi varaa ostaa isoja ja hienoja lahjoja, mutta kyllä jokaisella on vara jotain pientä ostaa.

Peesaan! Ei olisi meilläkään varaa joululahjoihin, ruokiin sun muihin jos kaikki jätettäisiin joulukuulle, mutta on järkeä sen verran että aloitetaan jo aiemmin.

No mä uskon, että joillain ei oikeasti ole varaa. Mutta arvelen silti, että osalla tämmösistä perheistä rahat menee jokapäiväiseen tupakkaan, muunmuassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt:
Mä en ole vielä tavannut yhtään sellaista jolla ei todellakaan olisi varaa, se on vaan priorisointikysymys ja se mitä ostaa, jokaisella on vara ostaa esim. värikynät ja piirustuslehtiö tai kivoja tarroja tai jotain muuta pientä. Suomessa ei ole niin köyhiä, joilla ei ole mihinkään varaa.
Niin ja tarviiko niitä joululahjoja alkaa miettimään viime tingassa.

Tällä aloituksella en tarkoita sitä, että jokaisella olisi varaa ostaa isoja ja hienoja lahjoja, mutta kyllä jokaisella on vara jotain pientä ostaa.

Siis olen jo AIKUINN ja omat pienet lapset, mutta äitini se jaksaa aina vaan paapoa minua, nimpparini tänään,,ja toi kasan lahjoja, synttärit 13.12 ja sanoi tuovannsa synttäri lahjan sitten kohta on Joulu ja taas lahjat, miten saan sanottua, että ostelis jo itselleenkin jotain, eikä hellittelis enää aikuista tytärtään,,

Mä aloitan joululahjahankinnat jo kesällä. Ainan kun tulee joku megahyvä tarjous vastaan, niin ostan jemmaan. Baby Bornin ostin syksyllä alesta 25?, dubloja kesällä -40% ja jotain pientä, esim kynia, helmiä tms. silloin tällöin löytyy edullisesti. Laatikot teen jo marraskuussa pakkaseen, kuten myös kinkku ostetaan yleensä heti kun ekat tulevat kauppohin. Näin saadaan jaettua kustannuksia pitkälle ajalle, eikä joulu koskaan tunnu siltä, että siihen menisi miten kään erityisen paljon rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
No mä uskon, että joillain ei oikeasti ole varaa. Mutta arvelen silti, että osalla tämmösistä perheistä rahat menee jokapäiväiseen tupakkaan, muunmuassa.

Jep. Aika monella kuitenkin on rahaa sellaiseen mihin sitä ei olisi ollenkaan pakko edes laittaa..
ja ylivarojensa eläminen on myös yksi ikävä syy siihen että osalla on aina rahat finaalissa..

Samaa mieltä, koska itselläkin vain kotihoidontuki ja lapsilisä. Aloitin ostamisen alkusyksystä ja rahat on riittänyt, siskon, veljen miehen, tyttäreni, vanhempien ja appivanhempien lahjoihin. Riippuu mitä ostaa ja mistä. Kauniita ja tarpeellisia lahjoja saa hankittua vaikka ne eivät viimeisen muodin mukaan olekaan.

Ja kuka käskee ostamaan lapsilleen kymmeniä lahjoja? Yksi tai kaksi laadukasta lahjaa on varmasti parempi vaihtoehto kuin kymmenen turhaa. Kuitenkin suuri osa leluista ja peleistä jää käyttämättä tai niillä leikitään viikko ja se siitä.

suomessa jokaisella ihmisellä on mahdollisuus ostaa lahjoja toiselle jos niin haluaa.
meillä kaikki saa jonkinlaista rahaa elääkseen, se on sitten eri juttu miten hallitsee rahan käytön.
me esim. olemme suoraan sanottuna todella köyhiä mutta säästämme aivan minimaalisista tuloista, joudumme turvautumaan toimeentulotukeen, mutta pystymme kaiken tarpeellisen ja vähemmän tarpeellisen mammonan hankkimaan ja aina on rahaa ruokaan, emme koskaan ole nälkää nähneet, päinvastoin liikaa tulee joskus (usein) syötyä.

Sit voi myös ostaa halpoja lahjoja. Vaikkapa sarjakuvat on semmoisia, mistä lapset usein tykkää.

Oonhan mä sen huomannut, että sillä on eroa, kun ostaa lahjoja, että onko rahaa vai ei. Sillon ku ei ollut, mietittiin vähän tarkemmin ja aloitettiin ostelu aiemmin.

Mutta toisaalta, jos rahaa ei ole, oli syy mikä hyvänsä, niin musta on ihan ok pyytää apua. Onhan se kumminkin jotain tehty sekin, lapsen eteen.

jep, tuolla anna hyvän kiertää-ketjussakin eräs tunnistamani äiti valittaa kun puolet laskuista jää maksamatta ja HE OVAT JUURI OSTANEET TALON??? HALOO?? Tai siis tämän miehen vanhemmat ottivat lainan, he maksavat sitten vanhemmille... Jos tähän on varaa, niin on kyllä varaa ostaa kahdelle lapsellekin pikkupaketit.

...en ole aiheesta valittanut aiemmin, mutta kaikki ei ole niin mustavalkoista..
Esimerkkitilanne.. ; Osa-aikatyöläinen ilmoittautuu työnhakijaksi, pitää selvittää oikeus päivärahoihin..ja paperit seisoo yli 2kk työnantajalla! Sama osa-aikatyöläinen joutuu sairaslomalle, saa työnantajalta sairasloma-ajan palkkaa ja olisi oikeutettu saamaan myös sairaspäivärahoja kelasta, kunhan työnantaja ensin ilmoittaisi sinne maksamansa palkat. Tämä yhtälö on = viimeinen pieni tili tullut elokuun lopussa, sen jälkeen vielä pienemmät sairaslomakorvaukset ja paperit seisoo pyynnöistä huolimatta työnantajilla, ja hakemukset jonossa käsittelemättä kun paperit puuttuu. Ei muuten paljoa naurata!

Monilla vanhemmilla menee tupakkaan viikossa kamala summa ja sitten valitetaan ettei ole rahaa. Sekin raha mitä ne sätkiin käyttää, voisi ihan hyvin laittaa säästöön ja sitten huomaisivat minkälaisen joulun saisivat niilläkin rahoilla järjestettyä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:
...en ole aiheesta valittanut aiemmin, mutta kaikki ei ole niin mustavalkoista..
Esimerkkitilanne.. ; Osa-aikatyöläinen ilmoittautuu työnhakijaksi, pitää selvittää oikeus päivärahoihin..ja paperit seisoo yli 2kk työnantajalla! Sama osa-aikatyöläinen joutuu sairaslomalle, saa työnantajalta sairasloma-ajan palkkaa ja olisi oikeutettu saamaan myös sairaspäivärahoja kelasta, kunhan työnantaja ensin ilmoittaisi sinne maksamansa palkat. Tämä yhtälö on = viimeinen pieni tili tullut elokuun lopussa, sen jälkeen vielä pienemmät sairaslomakorvaukset ja paperit seisoo pyynnöistä huolimatta työnantajilla, ja hakemukset jonossa käsittelemättä kun paperit puuttuu. Ei muuten paljoa naurata!

Harvalla on kuitenkaan tuollainen tilanne. Eiköhän se suurimmalla osalla ole niin, että rahaa kyllä olisi jos osiais käyttää ja jakaa kustannuksia pidemmälle ajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Jep. Aika monella kuitenkin on rahaa sellaiseen mihin sitä ei olisi ollenkaan pakko edes laittaa..
ja ylivarojensa eläminen on myös yksi ikävä syy siihen että osalla on aina rahat finaalissa..
Mä olen oppinut palstan myötä ymmärtämään syyn tuohonkin. Olen ennenkin sanonut, että olen ollut onnekas saadessani kasvattaa omat lapseni aikuisiksi aikana, jolloin vanhemmilla ei ollut lastensa suhteen samanlaisia taloudellisia paineita. Eikä lapsille ollut tärkeintä kuulua johonkin ryhmään ja ryhmään päästäkseen saada samaa kuin muillakin ryhmäläisillä oli. Tämän päivän vanhemmilta tuntuu vaadittavan paljon enemmän saadakseen lapsensa hyväksytyiksi muiden lasten seurassa. Ja kukapa ei olisi lastensa vuoksi tekemään kaiken mahdollisen.

Meillä olisi varaa ostaa kalliitakin lahjoja, jos ei olisi autoa, mutta siitä nyt ei vaan pääse eroon. Vaikka pienet ovat tulot, niin kyllä siitä 20e/lapsi liikenee oli mikä oli. Usein kuitenkin on niin, että pitää tinkiä ruoasta, että saa vuokran ja vakuutukset maksetuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ristiinkulkija:

sossu on juuri tälläisiä väliaikaisia hätätilanteita varten

samaa mä ihmettelen. mä olen itse kotona minimiäityispäivärahalla kahden lapsen kanssa ja kummasti noita paketteja on PITKIN VUOTTA kertynyt. on legoja, palapelejä, kirjoja jne ja ei varmasti ole mennyt yli 100e niihin hankintoihin. muutenkin kaikki vaatteet jne onnistun ostamaan alesta, kun miettii että sattumalta löytyy 80e:n haalari puolet halvemmalla, niin siinä on jo 40e pistää vaikka niihin joululahjoihin. ja ei, me ei eletä mitenkään persaukista elämää kun alesta "joutuu" vaatteita hankkimaan, musta vaan on sulaa hulluutta ostaa täyshintasena jos onnistuu löytämään alesta joulunjälkeen seuraavan talven haalarin esimerkiksi.

Palstamammoilla onkin se ongelma, että kun he ovat ostaneet jonkin oikein kivan lahjan lapselleen, niin he eivät malta odottaa jouluun, vaan antavat sen heti saadakseen lapsen iloiseksi. Sitten vain uuden lahjan hakuun...

Meillä ainakin ollut köyhää jo monta vuotta kuukaudesta toiseen elellään minimi rahalla.
Edes jouluna haluaisin lapselle extraa, lapsi jo koulussa ja marras/joulukuussa en lasta kauppaan vie, joka paikka täynnä leluja sun muuta tavaraa, totta kai lapsi haluaa kaikkea.
Muutamia paketteja saa kyllä hommattua pyjaman ja pikkuhousuja, minusta olisi kivaa ostaa lapselle kivat todelliset lahjat, mitä toivoo.
Tommosia ajatuksia mulla.

Yhteistyössä