Mä en halua enää imettää.

02.06.2010
674
0
16
Vielä pari viikkoa sitten olin melkein tippa linssissä kun ajattelinkin, että käytännössä oikeastaan mikä tahansa imetyskerta voi olla viimeinen. Ja mistä sitä tietää, jos lapsi jää ainokaiseksi, ja viimeinen imetyskerta on sitten IHAN viimeinen? :'(

Viimeinen viikko sen sijaan on ollut niin kauhea, että luopuisin imettämisestä vaikka heti. Tiedä sitten, tuleeko pienelle hampaita vai mitä, mutta muksu on rinnassa kiinni koko ajan. Maitoa ei heru enää juurikaan, nännit ovat kipeät ja pikkupiraijan pirulainen pureekin vielä, plus pyörii ja kiipeilee rinnanpää suussaan niin että olen tulla hulluksi.

Perhepeti on ollut tähän asti mainio vaihtoehto ja minun puolestani saa olla vastakin, mutta ilta- ja yöimut ovat tuskaa. Päivällä meillä ei ole maitoa imettykään enää aikoihin, lukuun ottamatta tätä viimeisintä hemmetin tissiviikkoa. Tiedän senkin, että iän puolesta yöimut olisi voinut lopettaa jo ajat sitten, muksu täytti juuri vuoden, mutta hän osaa ottaa yömaitonsa halutessaan itsenäisesti, hyvä, jos itse käyn toimituksen aikana jossakin valveen rajamailla hetken välillä.

Onko täällä ketään, joka olisi lopettanut imetyksen kertalaakista, eli jättänyt sekä (päivä-), yö- että iltamaidot yhdellä kertaa pois? Miten onnistui?

Toinen kysymys - miten ihmeessä mä tsemppaisin vielä kuukauden päivät kunnes mies jää lomalle? Mieluusti aloittaisin pojan opettamisen iltaunille ilman rintaa (ja samalla ne yöherätykset pois) silloin, kun miehen ei tarvitse aamulla nousta töihin. Huutoa siitä kuitenkin seuraa ja miehenkin unet menevät myttyyn. Mä en jaksaisi enää millään satakunta imetystä vielä!!!!!!

Saako olla itsekäs ja aloittaa vieroituksen vaikka jo huomenna? Olen kuitti. Haaveilin, että muksu vieroittautuisi itse, kun kerran itsenäisesti jätti ne aamu- ja päivämaidotkin pois. Lapsentahtisuus olisi ollut kiva juttu, mutta mä ja mun tissit ei kestetä enää kovin kauan. :/

meillä loppu imetys kertalaakista siihen kun poika puri mua kunnolla ja pelästy mun reaktioo. iltanukutuksen hoidettiin niin että pidettiin poikaa vieressä ihan lähellä johon sitten loppujen lopuksi rauhottui eikä pahemmin heräilly yöllä ku tankattiin kunnolla iltapalalla, ja meilläki nukuttiin perhepedissä.kun imetys loppui niin sulavasti siirsin pojan myös omaan sänkyyn nukkumaan vaikkakin meidän makkariin.

Mä kiikun ja kaakun siinä välimaastossa, että opettaako poika pinnikseen samalla kun opettaa nukahtamaan maidotta, mutta kai me vielä nukutaan vierekkäin... Pinnis tosin on myös valmiina odottamassa meidän sängyn vieressä ja ihan pikkuisena vauva nukkuikin siinä muutamia öitä, kun olin kovin univelkainen enkä uskaltanut ottaa pientä viereen kun pelkäsin nukahtavani liian syvään uneen ja litistäväni hänet.

Sen kyllä huomasin, että voisin hommata pojalle isomman ja painavamman peiton, mun peittooni "kapaloituna" hän äsken nukahti nopeammin ja paremmin kuin ennen, sain jopa tissin kiskottua hampaiden välistä ennen kuin hän nukahti ihan kokonaan, mutta huutoa ei tullut.

Yhtenä iltana vaan niin totaalisesti kyllästyin yksivuotiaan imetykseen, etten enää antanu tissiä, kun se selvästi käytti sitä vaan nukahtamiseen. Makoilin siinä sen vieressä ja laulelin tuutulauluja ja silittelin kunnes se nukahti. Vähän yli tunti siihen muistaakseni meni, mutta sen jälkeen se ei oo tissiä pyytäny kertaakaan ja saman tien oppi nukkumaan yönsä läpi. Kun nukahti omaan sänkyynsä niin ilmeisesti sit yöllä huomas vaan olevansa just siinä missä nukahtikin ja jatko tyytyväisenä unia. :)
Mutta täytyy kyllä sanoa, että paria kuukautta aiemmin ei onnistunu vielä, vaan sillon se meni ihan paniikki-itkuks vaan... Sitten aina iltasin vähän koitin sille sanoo, että et sää enää tissiä tarvii, iso tyttö. Ehkä se viesti jotenkin meni sitten perille. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ö:
Yhtenä iltana vaan niin totaalisesti kyllästyin yksivuotiaan imetykseen, etten enää antanu tissiä, kun se selvästi käytti sitä vaan nukahtamiseen. Makoilin siinä sen vieressä ja laulelin tuutulauluja ja silittelin kunnes se nukahti. Vähän yli tunti siihen muistaakseni meni, mutta sen jälkeen se ei oo tissiä pyytäny kertaakaan ja saman tien oppi nukkumaan yönsä läpi. Kun nukahti omaan sänkyynsä niin ilmeisesti sit yöllä huomas vaan olevansa just siinä missä nukahtikin ja jatko tyytyväisenä unia. :)
Mutta täytyy kyllä sanoa, että paria kuukautta aiemmin ei onnistunu vielä, vaan sillon se meni ihan paniikki-itkuks vaan... Sitten aina iltasin vähän koitin sille sanoo, että et sää enää tissiä tarvii, iso tyttö. Ehkä se viesti jotenkin meni sitten perille. :)

Kiitos tästä, ja kiitos tietysti muillekin :)

Tämä kuulostaa todella tutulta. Yritin luopua yömaidon antamisesta miehen isäkuukauden aikaan, mutta mulla oli fiilis, että hetki on huono. (tai se oli tekosyy minun puolelstani, kuka tietää?) Miehen sairasloman aikaan oltaisiin voitu luopua niistä myös, mutta oli ilmeisesti jokin äidistä riippuvaisuuskausi ja homma meni yhtä lailla kuin teillä paniikkihuudoiksi. Annoin suosiolla olla, silloin imettäminen tuntui minusta vielä ihan hyvältä ja ajattelin vieroitusta vain, että poika saisi katkeamattomat yöunet. Tarkoitus oli antaa iltamaidot edelleenkin. Tällä hetkellä fiilis on kyllä semmoinen, että laitan hanan kiinni justiinsa - ja lopullisesti.

eiköhän 1-vuotiaan imetyksen lopettamiseen kaikki konstit ole ok.
itse lopetin yösyötön kertaheitolla, kun yli 1-vuotiaana lapsi puri haavan nännipihaan, mulla oli käynnistymässä kuukautiset, joten todennäköisesti matioa tuli tosi huonosti. iltaimetystä jatkoin sitten vielä pitkään se jäi sitten pikkuhiljaa pois niin, etten imetin vain lapsen toiveesta.
meillä meni muuten toi yöimetys niin, että paria kuukautta aikaisemmin seurasi aivan lohduton itku, jos ei päässyt yöllä syömään, mutta kun lopetin yöimetyksen, niin ei huutanutkaan kuin pikkuisen protestiksi,

Eilen illalla kärvähti käpy lopullisesti ja päätin aloittaa vieroittamisen saman tien... Kun makuuhuoneesta kuului kitinää, kipaisin hakemassa pumpulit korviini (tehokas keino pitää itsensä rauhallisena tilanteessa kuin tilanteessa) ja painelin petiin nukuttamaan poikaa ilman maitohuikkaa. Ja uskomatonta kyllä, se onnistui! Ensi yritys vei kaikkinensa noin tunnin, piti kävellä ja sylitellä vähän aluksi. Poika nukahti lopulta ihan muutaman minuutin kitinän jälkeen viereeni. Kaksi muuta heräämistä hoituivat kivasti, muutama minuutti hyssyttelyä ja sippi. Vieläkin nukutaan :) Aamuviideltä oli tosin vaikeuksia, lapsi repi paitani rintamusta ja kiljui, mutta isin sylissä tuli rauha ja iskän vieressä unikin.

IHANAA!!!!

Katsotaan, tarvitaanko maitoa päivällä, illalla varmaan annan huikan, jos muksu pyytää, mutta en nukuttamisen yhteydessä.

Täytyy kiittää vielä rohkaisusta! :) Tänään olen ollut ihan puhki sen viime yön kello viiden episodin jäljiltä, mutta ajattelin, että homma hoidetaan loppuun, kun kerran aloitettiinkin. En olisi ikinä uskonut, mutta tänään mentiin sänkyyn alun alkaenkin ilman maitoa - ja nukahtaminen vei vaivaiset KUUSI MINUUTTIA :o :o Ikinä ei nukuttaminen ole käynyt noin nopsasti, maitoa on imetty, imetty ja vielä kerran imetty.

Ehkä takapakkiakin voi tulla, mutta kyllä tämän onnistumisen jälkeen jaksan takkuisemmankin illan. (pääsen tietysti todistamaan sen jo tänä yönä, kun poju ottaa ja herää ja alkaa vaikeaksi :whistle: )

Kiitos tuesta ihan oikeasti, mä olisin varmaan rämpinyt tässä suossa ainakin sen kuukauden muuten vielä...

ja olikin sitten haastava tapaus. Tähän asti on menty kuin silkkiä ja samettia vaan, mutta viime yönä saatiin hankaluuksia sitten koko rahan edestä. Mielenkiinnolla odotan, oliko tämä poikkeus vai pidemmän kiukuttelukauden alku...

Yhteistyössä