Mä alan oikeesti olla ihan rikki tuon meidän koiran kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Taidan koittaa vielä tuota kolinapurkkia uudella tavalla, kiitos tästäkin :flower: . Tuli mieleen että aina silloin harvoin kun koira on haukkumatta, niin palkitaan kyllä herkkupalalla. Eli yleisesti ottaen ollaan palkittu hyvästä käytöksestä ja rankaistu huonosta.

Voisikohan tuo suojelutarve haukkumalla olla kytköksissä koiran voimakkaaseen paimentamisviettiin?

voi, mutta te määräätte laumanjohtajana kuinka asiat tehdään, jos koira kokee tarpeen haukkua äänille, niin yleensä se kertoo ettei koirasi luota sinuun täysin, ja sen pitää varotella ja itse olla sina ylempänä ja suojella sinua, vaikka koiran pitäisi ajatella että sinä suojelet omaa laumaasi, muuten kirjotin tuolla jep nimimerkillä, kun en jaksanu kirjautua =)

Kiitos tiedoista =) :flower:

Meillä samanlainen nyt jo vanha koira. En kuitenkaan usko edellä mainittuun teoriaan vaan kyllä koiran haukkuherkkyys ja vahtivietti vaikuttavat myös.

Meilä haukahdus liittyy kaikkiin ääniin, jotka muistuttavat ovesta sisälle tulemista. Nyt vanhemmiten se on saanut hauskoja piirteitä kun koira ei välillä kuulee isonkaan vieraslauman sisään tuloa, mutta toisaalta saattaa reagoida vaikka komeron avaamiseen ja on hämillään kun tajuaa, ettei ovesta tulekaan ketään. Me muutettin asuntoon, jossa ei käytännössä ole naapureita. En ole sen jälkeen asiasta tehnyt ongelmaa. Vauvat ja lapset ovat nukkuneet ulkona tai ovi vähän raollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Hmmm...mun mielesta koiran kuuluukin haukkua...

No munkin mielestä mun koirat saa kommentoida kun postiluukusta tulee lehtiä, sehän on niitten reviirille tulemista. Mutta muuten meillä ei haukuta. Se kitketään heti pentuna pois.
Jospa koira suojelee teitä kun te ette sen mielestä ole itse siihen riittäviä.

Suojelee meita ??? Ei meilla ole koiraa.

Juu en sinua tarkoittanut vaan ap eli Turkilmasin perhettä.

Opeta koira ilmoittamaan äänistä jotenkin muuten haukun sijaan. Meillä puudeli (elossa ollessaan) haukahti kanssa aina ääniä, se oli se yks varoitushaukku aina, vaikka mitä teki. Mutta sit opeteltiin niitten äänten kanssa, että sen kuuluu sillon katsoa minua, jos minä sen vapautan sanomalla rauhoittavasti esim. ei hätää. Eli reilusti vaan ennakointia. Joku käytävään kolistelemaan ja itse teet jotain normaalia sisällä. Sitten kun ääni kuuluu, niin yrität reagoida ennen koiraa, päästää vaikka jonkun epätavallisen äänen niin että koira katsahtaa sinua ja sitten palkkaat. Jos naksutin on tuttu, niin sillä se äänen ajotus on helpompaa. Eli heti kun huomaat että koira valpastuu ja on aikeissa haukahtaa, niin ääni ja kun katsoo sinua, niin palkka.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Vaikka tuo otus on maailman rakkain ja ihanin, niin sillä on yks todella SIETÄMÄTÖN tapa. Aina kun me ollaan kotona, niin se haukahtaa jos ulkona kävelee joku, jos joku tekee äkillisen äänen (esim. rypistää paperin nopeasti tms.), kun se vaan luulee kuulleensa jotain... eli siis miljoona kertaa päivässä yksi kova ja terävä haukahdus.

Lisäksi AINA kun meille tulee joku, niin koira saa hepulin ja haukkuu paljon.

Yksin ollessaan se ei hauku, eikä silloin kun joku perheenjäsenistä tulee tyhjään kotiin.

Ollaan koitettu palkita sitä haukkumattomuudesta, ollaan ruiskittu vettä kuonoon haukkumisesta, ollaan kielletty, komennettu, huudettu (eli välillä toimittu tosi tyhmästikin). Tällä hetkellä sillä on sellainen ääni-haukkupanta, jonka pitäis pitää ärsyttävää ääntä korvaan aina haukkuessa. Se on susi syntyessään eikä auta yhtikäs mitään.

Koira tietää tasan tarkkaan itsekin ettei se saisi haukkua. Aina tulee pyytämään anteeksi ja häpeilemään. Mutta kun se on kuin refleksi: HETI tulee terävä haukahdus kun joku ääni kuuluu tai ainakin luulee kuulevansa.

Tämä ärsyttää sangen paljon ja aiheuttaa itsellä sydämentykytyksiä. Lisäksi vauva herää usein päikkäreiltään tuohon haukahdukseen ja voin vaan kuvitella miten paljon naapurit meistä tykkää.

Onko mitään tehtävissä?

:laugh: :laugh: :laugh:

Anteeksi... :whistle:

Ilmainen Vinkki: Älä koskaan hanki chihuahuaa :D

Ja jatkoa, Sama koulutusmuoto siihen vieraiden haukkumiseen. Koiralle opetetaan vaihtoehtoinen toimintamalli. Ja koska sinä olet perheen pää, sinä otat vieraat vastaan ja päätät saako koira heitä tervehtiä. Eli siis koira aina vierelle kun meinaa mennä räkyttämään. Ota ensin koira hihnaan ja touhuile jotain tavallista. Käske joku (tuttu aluksi) oven taa ja pyydä koiraa sivulle. Jos ei tule, niin ovea ei avata. Hihnalla voit myös ohjata koiran sivullesi. Kun koira on hiljaa ja sivulla, voit päästää vieraan sisään. Jos koira villiintyy, vieras ulos ja koira uudestaan sivulle. Tervehtiä saa sinun luvallasi, ääneti. Tätä varten koiran täytyy tietenkin ensin oppia sivulle-käsky. Ja koira kannattaa opettaa haukkumaan käskystä, niin sitten on helpompaa opettaa hiljaa käsky niin että koira ymmärtää.

Ensiksikin, koira ei osaa häpeillä tai pyytää anteeksi. Se on vaan oppinut refleksinomaisesti toimimaan noin aina haukahtamisen jälkeen, koska on iskostunut sen mieleen että näin tapahtumaketju menee: haukahdus, omistaja vihainen, täytyy osoittaa alistuvia eleitä. Sillä ei ole tuon taivaallista hajua siitä, mistä se rangaistus tulee. Teidän pitäisi reagoida jo ennenkuin se koira ehtii haukahtaa, kun se kerkiää sen tehdä on jo liian myöhäistä. Eli heti kun koira valpastuu, se palautetaan rauhalliseen mielentilaan ennenkuin ehtii haukahtaa. Teette sille selväksi että sen ei tartte vahtia.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan Cesar Millanin tuotantoon, dvd:t varsinkin on hyviä.

Yhteistyössä