Mä alan oikeesti olla ihan rikki tuon meidän koiran kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Vaikka tuo otus on maailman rakkain ja ihanin, niin sillä on yks todella SIETÄMÄTÖN tapa. Aina kun me ollaan kotona, niin se haukahtaa jos ulkona kävelee joku, jos joku tekee äkillisen äänen (esim. rypistää paperin nopeasti tms.), kun se vaan luulee kuulleensa jotain... eli siis miljoona kertaa päivässä yksi kova ja terävä haukahdus.

Lisäksi AINA kun meille tulee joku, niin koira saa hepulin ja haukkuu paljon.

Yksin ollessaan se ei hauku, eikä silloin kun joku perheenjäsenistä tulee tyhjään kotiin.

Ollaan koitettu palkita sitä haukkumattomuudesta, ollaan ruiskittu vettä kuonoon haukkumisesta, ollaan kielletty, komennettu, huudettu (eli välillä toimittu tosi tyhmästikin). Tällä hetkellä sillä on sellainen ääni-haukkupanta, jonka pitäis pitää ärsyttävää ääntä korvaan aina haukkuessa. Se on susi syntyessään eikä auta yhtikäs mitään.

Koira tietää tasan tarkkaan itsekin ettei se saisi haukkua. Aina tulee pyytämään anteeksi ja häpeilemään. Mutta kun se on kuin refleksi: HETI tulee terävä haukahdus kun joku ääni kuuluu tai ainakin luulee kuulevansa.

Tämä ärsyttää sangen paljon ja aiheuttaa itsellä sydämentykytyksiä. Lisäksi vauva herää usein päikkäreiltään tuohon haukahdukseen ja voin vaan kuvitella miten paljon naapurit meistä tykkää.

Onko mitään tehtävissä?

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
No voi kurjuus :( oikeasti. Vielä kokeilematta:
Sitruunapanta?
Koirien Feromonisuihke?
Lääkitys, rauhoittava...

Joo kyllä mä ajattelin tuollaista "tujumpaa" pantaa vielä kokeilla ainakin. Mutta mietin vaan että voiko se auttaa kun tuntuu että tuo haukahtelu vaan on niin "sisäsyntyistä" tuolle :/

Entäs koirapilli? Ei hajuakaan toimisiko se ja en ole kuullut että sitä käytettäisiin haukkurefleksin hillintään.. Mutta ei auta kuin kokeilla kaikkea?

Sitruunapanta toimii vaihtelevasti koirilla. Mutta juurikin tuohon vaivaan sitä käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mä ottaisin yhteyttä paikallisen koirakouluun tms. Asiantuntijan neuvot ovat joskus kultaakin kalliimmat.

Pitää selvitellä. Kiitos vinkistä.

Ja äitiyslomalainen toi pilli on oikeesti hyvä idea, kiitos :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Hmmm...mun mielesta koiran kuuluukin haukkua...

No munkin mielestä mun koirat saa kommentoida kun postiluukusta tulee lehtiä, sehän on niitten reviirille tulemista. Mutta muuten meillä ei haukuta. Se kitketään heti pentuna pois.
Jospa koira suojelee teitä kun te ette sen mielestä ole itse siihen riittäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

No munkin mielestä mun koirat saa kommentoida kun postiluukusta tulee lehtiä, sehän on niitten reviirille tulemista. Mutta muuten meillä ei haukuta. Se kitketään heti pentuna pois.

Ihan selvästi suojelee. Mutta miten hitossa tuosta pääsis eroon?? Ja hassua muuten: meidän mökillä koira ei hauku :/

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:

Suojelee meita ??? Ei meilla ole koiraa.

kuinka vanha siis sun koira on? osta serene um ja koetan hetki olla kuin ettet kuulisikaan koiran haukkuvan. Se että "häpeää" nyt muka käytöstään on vain sitä että saa jonkinlaista huomiota haukkumisestaan.
Nyt kun olet vaan ihan muissa maailmoissa et näe etkä kuule koira ( ns.jääkausi ) niin jopas koira alkaa tajuamaan ettei sillä tavalla saakkaan huomiota enään.
Sitten koira on iisisti,jonkin ajan kuluttua,kun on haukkunut...menet ja rapsuttelet koiraa. Kehut ja niin edelleen.

Nuo äänipannat ja kolinapurkit kyl laittaisin ihan heti pois,koska koira on jo nyt noin ääniherkkä.Miksi ärsyttää sen korvia enään enenpää?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Missäs on muut "eläinihmiset" ?

Unohtui mainita: myös kolistelu kokeiltu. Siis tölkissä kolikoita ja voimakasta meteliä aina kun koira haukkuu.

se kolinapurkki pitää heittää koiraapäin, tai koiranjalkoihin, näin pertti vilanderin mukaan(ongelmakoirien kouluttaja) ja voit kokeilla myös ärrän vesipulloa, sitä millä saa suihkutettua, ruiskaset paineella naamaan, ei normaalia suihkepulloa tai koira pitää sua pilkkanansa, onnea

Alkuperäinen kirjoittaja munmielipide:
kuinka vanha siis sun koira on? osta serene um ja koetan hetki olla kuin ettet kuulisikaan koiran haukkuvan. Se että "häpeää" nyt muka käytöstään on vain sitä että saa jonkinlaista huomiota haukkumisestaan.
Nyt kun olet vaan ihan muissa maailmoissa et näe etkä kuule koira ( ns.jääkausi ) niin jopas koira alkaa tajuamaan ettei sillä tavalla saakkaan huomiota enään.
Sitten koira on iisisti,jonkin ajan kuluttua,kun on haukkunut...menet ja rapsuttelet koiraa. Kehut ja niin edelleen.

Nuo äänipannat ja kolinapurkit kyl laittaisin ihan heti pois,koska koira on jo nyt noin ääniherkkä.Miksi ärsyttää sen korvia enään enenpää?

tämä jaakausi on myös pertti vilanderin aikaansaannoksia, ja se kolinapurkki on tehoikkain tapa näpäyttää koiraa. joten se kannattaa käyttää. muuten tälläisesta saat apuja kuin netissä googleta "koiraneuvola" siellä pertti vilander neuvoo, ja netistä saattilattua "koirankorjauskirja" todella hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
ei toiminu meillä sitruuna panta, se sama yksi haukahdus tuli aina, vaikka tulikin suihkut kuonolle.. onko siis ollu aina noin vaan vasta kun peikkis tuli taloon?

aina ollut. Ehkä nyt vielä enemmän haukkuu, mutta tosiaan aina on (ainakin muistaakseni) haukkunut.

Ja koira on 3,5-vuotias.

Mä en oikein usko tuohon huomion hakemiseen tässä tilanteessa. Kun se tosiaan on se yksi terävä "vahtihaukku" jonka päästää heti äänen kuultuaan (esim. askeleet ulkona). Ja meidän kieltojen ja rangaistusten takia on hoksannut tekevänsä väärin. Ei siis ole aina tullut "pyytelemään anteeksi".

Taidan koittaa vielä tuota kolinapurkkia uudella tavalla, kiitos tästäkin :flower: . Tuli mieleen että aina silloin harvoin kun koira on haukkumatta, niin palkitaan kyllä herkkupalalla. Eli yleisesti ottaen ollaan palkittu hyvästä käytöksestä ja rankaistu huonosta.

Voisikohan tuo suojelutarve haukkumalla olla kytköksissä koiran voimakkaaseen paimentamisviettiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Taidan koittaa vielä tuota kolinapurkkia uudella tavalla, kiitos tästäkin :flower: . Tuli mieleen että aina silloin harvoin kun koira on haukkumatta, niin palkitaan kyllä herkkupalalla. Eli yleisesti ottaen ollaan palkittu hyvästä käytöksestä ja rankaistu huonosta.

Voisikohan tuo suojelutarve haukkumalla olla kytköksissä koiran voimakkaaseen paimentamisviettiin?

voi, mutta te määräätte laumanjohtajana kuinka asiat tehdään, jos koira kokee tarpeen haukkua äänille, niin yleensä se kertoo ettei koirasi luota sinuun täysin, ja sen pitää varotella ja itse olla sina ylempänä ja suojella sinua, vaikka koiran pitäisi ajatella että sinä suojelet omaa laumaasi, muuten kirjotin tuolla jep nimimerkillä, kun en jaksanu kirjautua =)

Yhteistyössä