M-I-T-E-N opetetaan potalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensikertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensikertalainen

Vieras
minulla ei taida olla aavistustakaan :(
kertokaa ihan kädestä pitäen, miten? poika on kohta 2v ja ikinä ei ole tehnyt pottaan mitään. Laitan herättyä, ruokien jälkeen jne, mutta ikinä ei tulosta. Kuinka pitkään pitää siinä aina istuttaa? Vai pitääkö olla aina ilman vaippaa ja pissiä miten sattuu vai miten ihmeessä?

syönnin jälkeen potalle. unien jälkeen potalle. ennen ulos menoa potalle jne. tai sitten katsot kellosta ja 2h välein vaikka aluksi käytät potalla. sitten kun oppii homman, poikalapsi voi tarvita potalla käyntiä jopa tunnin välein. kikuli sinne potan sisään, seisaaltaan oppii sitten kun homma sujuu.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
syönnin jälkeen potalle. unien jälkeen potalle. ennen ulos menoa potalle jne. tai sitten katsot kellosta ja 2h välein vaikka aluksi käytät potalla. sitten kun oppii homman, poikalapsi voi tarvita potalla käyntiä jopa tunnin välein. kikuli sinne potan sisään, seisaaltaan oppii sitten kun homma sujuu.

Joo meillä tyttö ottaa isästään mallia eli seisoen. Ilmeisesti ei oo vie huomannu että sillähän onkin ihan eri vehje. Outoa. Eihän pimpskuukkelii voi ohjata tai jotain?

no miten opetat kun toinen käy tarhassa? kotona ruoan jälkeen potalle ja ennen nukkumaanmenoa? onkohan siitä sitten mitään hyötyä jos tarhassa ei siihen niin keretä panostamaan....

Ei siinä mitään kikkaskonsteja tarvita. Lapsi on valmis, kun on valmis. Aina silloin tällöin käyttää ja jos sattuu käymään niin, että saa pottaan tehtyä jotain, niin alkuun olen palkinnut keksillä, namilla jne.

Meidän lapset ovat järestään oppineet potalle 2,5-vuotiaana. 2-vuotiaana on pottatouhut aloitettu, mutta todella hissukseen ja pakottamatta. Ja jos pottaan on jotain tullut, niin äiti ja isi on ilonsa näyttäneet käsiä taputtamalla, nauramlla ja rallattamalla.

mä en oo laittanu lapsiani potalle ennenku ne on ite pyytäneet sinne :D meillä on kyllä potta esillä samoin pöntönkaventaja,mut lapsi on menny siihen sit ku ite on halunnu.Esikoinen oli täysin päiväkuiva 2v3kk iässä enkä oo päivääkää tehny töitä asian eteen.se vaan yks päivä sanoi haluavansa vessaan ja siitä 3 viikon päästä oli ihan kuiva.Samoin teen kuopuksen kanssa,se ny tasan 2v ja kakat on tullu vessaan jo puoli vuotta,sanoo ite "kakkahätä" ku tulee hätä.Odottelen tässä koska kiinnostuu vessaan pissaamisesta.En tiedä onko tää ny vähä radikaalisysteemi mut ku oon seurannu omia kavereitani ku he opettavat lapsia potalle niin jotenki tullu sellanen olo et onko siinä mitää järkeä ennenku lapsi ite ymmärtää mistä kyse.Yksiki kaveri jaksoi istuttaa lastaan 10kk vanhasta asti potalla kymmenen kertaa päiväs ja lapsi oppi kuitenki myöhemmin kuivaksi ku mun omani,joten tuli vaan sellanen olo että näkikö kaveri turhaa vaivaa???vaikuttaako potalla istuttaminen kuivaksi oppimiseen ennenkuin lapsi itse tiedostaa vessahädän??En osaa sanoa,ja HUOM tämä kirjoitus ei siis ole mikään provo eikä mun oo myöskää tarkoitus arvostella toisten tapaa hoitaa asia.Mutta edellä kerrotulla tavalla ite sain ilman vaivannäköä lapseni kuivaksi ja vielä keskimääräisen varhain(ainaki mitä vertaan omien kavereitten ja tuttujen lapsiin jotka pääosin täysin kuivia vasta 3vuotiaana) ja tietysti kuivaksioppiminen on myös yksilökkysymys(toiset oppii varemmin ku toiset),mutta aionpa kokeilla kuopuksen kanssa toimiiko sama homma ku esikoisella. :D

Meillä lapset ovat pian huomanneet homman idean, kun olen kotona ollessa antanut olla ilman vaippaa tai harsovaipalla ja alushousuilla. Lapsen mieleen valitut alushousut ovat myös olleet hyvä motivointikeino tuossa vaiheessa.

Mä olen aloittanut pottailun tytön kanssa siinä vaiheessa, kun mun ei ole enää itse tarvinnut huolehtia sen istuttamisesta sinne. Vaan on ollut kypsä itse vetämään housut alas ja ylös ja tunnistamaan hätänsä. Elikkä reilu 2 vuoden iässä. Tein niin, että 'kylmästi' otin vaipat pois ja kun tyttö pissas housuunsa niin kerroin ja pari kertaa näytin mitä ois pitänyt tehdä. Nopeesti hoksas homman jujun.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Meillä lapset ovat pian huomanneet homman idean, kun olen kotona ollessa antanut olla ilman vaippaa tai harsovaipalla ja alushousuilla. Lapsen mieleen valitut alushousut ovat myös olleet hyvä motivointikeino tuossa vaiheessa.

mä käytän kestovaippoja ja luulen että ne tuntuvat ikävämmiltä märkinä kuin kertakäyttöiset.Lisäksi on olemassa pestäviä kuivaksiopetteluhousuja,

Alkuperäinen kirjoittaja piu:
aloitetaan se pottailu kun lapsi on reilusti alle vuosikas... riittävän usein vaan potalle.

Aivan. Ja miksi viedä lasta vaipoissa tarhaan? Ensin lapsi sisäsiistiksi sit vasta vieraalle hoitoon. Parasta on kun tarhassa aloitetaan pottailu ja se sujuukin, mutta kotona vanhemmat vaan pitävät vaippaa koko ajan.... Opeta siinä sitten pottailee, tarhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Alkuperäinen kirjoittaja piu:
aloitetaan se pottailu kun lapsi on reilusti alle vuosikas... riittävän usein vaan potalle.

Aivan. Ja miksi viedä lasta vaipoissa tarhaan? Ensin lapsi sisäsiistiksi sit vasta vieraalle hoitoon. Parasta on kun tarhassa aloitetaan pottailu ja se sujuukin, mutta kotona vanhemmat vaan pitävät vaippaa koko ajan.... Opeta siinä sitten pottailee, tarhassa.

Joo kylläpä te olettekin fiksuja ja hienoja ihmisiä kun olette jo opettaneet lapsenne potalle noin nuorina. Mutta jospa jätettäis se omakehu rauhaan hetkeksi ja oikeasti neuvottaisiin kysyjää sen brassailun sijaan.

Lapsi alkoi itse näyttää vaippaa pissaamishetkellä. Kerroin aina, että se on pissa ja kun se tulee pitäisi mennä potalle istumaan. Istutin potalla aina väärään aikaan ehkä 30 kertaa. Ei viihtynyt kauaa siinä. Ja tuloksettoman yrityksen jälkeen laitoin vaipat päälle, jonne sit pissas ku oli hätä.

Sitten 2 v 1 kk ikäisenä en vain laittanut vaippaa potalla istuttamisen jälkeen. Ja kas kummaa. Lapsi leikki olohuoneessa peppu paljaana ja kesken leikin meni itse istumaan pottaan (joka oli olkkarissa) ja pissasi sinne itse. Sitten kehuin ja yhdessä tyhjennettiin se.

Sitten vielä kakkasi sinne samana päivänä.

Meillä poika oppi kertalaakista potalle, kun ei vain pidetty enää vaippaa. Olin varautunut, että pyyhin pissoja lattioilta pitkään.

Eli älä laita vaippaa päälle!

mä luin yhden kirjan jonka oli kirjoittanu joku lasten kuivaksi opettamiseen perehtynyt asiantuntija.Siinä kirjoitettiin,että potalla istuttaminen on ihan turhaa ennenkuin lapsi itse tunnistaa hädän ja ymmärtää mitä on tapahtumassa ja että suurimmalla osalla tämä tapahtuu lähellä 3 ikävuotta.Tiedä häntä sitten,oma poika oppi itsestään kuivaksi ilman että mun tartti nähdä hirveetä vaivaa potalla istuttamisen kanssa.Poika oli silloin reilu 2vuotias.Ite en henk koht oikein ymmärrä mitä hyötyä on istuttaa jotain 10kk ikäistä potalla,jos sinne pisu tuleeki niin ymmärtääkö se lapsi sen mitä tapahtui??Uskallan veikata että muksulla ei oo hajuakaa siinä iässä mistä on kyse.

Meilläkin on tuottanut tulosta tuo ilman vaippaa oleminen. Olen siitä huomannut, mihin aikaan/kuinka usein pissa suurinpiirtein tulee ja alkanut niihin aikoihin istuttaan potalle. Isot kehut tietenkin kun pottaan saa jotain aikaseksi.

Nyt 2 v. lapsi on alkanut itse pyytää potalle kun kakka on tulossa. Pissaa ei vielä osaa kertoa ja välillä ei halua potalle, jolloin vain laitan vaipan päälle tai annan vahingon tapahtua.

Aluksi meillä käytettiin palkintona xylitolipastilleja, mutta nyt niistä on luovuttu.

Kyllä se lapsi jossain välissä hoksaa pottailun riemut!

No mä olen meidän tytät alkanut laittaa potalle vasta silloin, kun ne on aamuisin heränneet kuivan vaipan kanssa. Siitä huomaa, että lapsella on pidätyskyky kehittynyt, jos aamuvaippa on alkanut olee joka aamu kuiva (tai lähes joka aamu). Sit vaan aamulla ekatana potalle. Vaipan otin heti pois, eikä harjoitteluvaiheessa vaippaa siis enää käytetä. Mun lapset on olleet aika hyviä puhumaan jo siinä vaiheessa, että ovat kyllä osanneet itse sanoa, että pissi tulee ja sit ollaan koetettu nopeesti juosta potalle. Ja hirveet taputukset ja kehut aina kun tavarat tulee pottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
No mä olen meidän tytät alkanut laittaa potalle vasta silloin, kun ne on aamuisin heränneet kuivan vaipan kanssa. Siitä huomaa, että lapsella on pidätyskyky kehittynyt, jos aamuvaippa on alkanut olee joka aamu kuiva (tai lähes joka aamu). Sit vaan aamulla ekatana potalle. Vaipan otin heti pois, eikä harjoitteluvaiheessa vaippaa siis enää käytetä. Mun lapset on olleet aika hyviä puhumaan jo siinä vaiheessa, että ovat kyllä osanneet itse sanoa, että pissi tulee ja sit ollaan koetettu nopeesti juosta potalle. Ja hirveet taputukset ja kehut aina kun tavarat tulee pottaa.

Lisäykseksi vielä, että mä olen siis kaikki saanut vaipoista pois tasan 2-vuotiaana, mutta voihan se olla että joillekin se pidätyskyky tulee myöhemmin. Ja harjoittelun alkamisesta on kulunut noin viikko, kun lapsi on ollut täysin päivä-ja yökuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mä luin yhden kirjan jonka oli kirjoittanu joku lasten kuivaksi opettamiseen perehtynyt asiantuntija.Siinä kirjoitettiin,että potalla istuttaminen on ihan turhaa ennenkuin lapsi itse tunnistaa hädän ja ymmärtää mitä on tapahtumassa ja että suurimmalla osalla tämä tapahtuu lähellä 3 ikävuotta.Tiedä häntä sitten,oma poika oppi itsestään kuivaksi ilman että mun tartti nähdä hirveetä vaivaa potalla istuttamisen kanssa.Poika oli silloin reilu 2vuotias.Ite en henk koht oikein ymmärrä mitä hyötyä on istuttaa jotain 10kk ikäistä potalla,jos sinne pisu tuleeki niin ymmärtääkö se lapsi sen mitä tapahtui??Uskallan veikata että muksulla ei oo hajuakaa siinä iässä mistä on kyse.

Mulla on vähän erilainen mielipide. Esikoinen oli päiväkuiva (=osasi pyytää vessaan, eikä vahinkoja sattunut) 1 v 9kk ja yövaippa jäi pois pian 2-vuotissynttäreiden jälkeen. Kuopuksella käytin kestovaippoja ja hän jätti päivävaipan pois 1 v 6 kk ja yövaipan kuukautta myöhemmin. Turha sanoa, ettei alle 2-v tajua hommasta mitään. Jos pientä lasta ei saa potalle laittaa, mitä mun olis pitänyt tehdä, kun 1 v 7 kk ikäinen poika tulee keskellä yötä herättämään mua ja pyytää vessaan ja vaippa on kuiva? Ja itse asiassa mä olin niin kamala äiti, et molemmat lapset alkoi totutella pottaa jo alle vuoden ikäisinä. Oli siitä ainakin se hyöty, että lapsi tottui siihen ja vaippoja (kestoja) säästyi. Ei se varmaan ollut keltään pois, jos mä opetin lapseni potalle ennen suositusikää.

Yhteistyössä